LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

mijn partner heeft nog een vader ( moeder is vorig jaar overleden ) en een broer welke een belangrijk functie heeft bij de overheid, en de ins en outs weet en zijn connecties heeft.
Nadat haar moeder vorig jaar is overleden, heeft haar broer er na 6 weken na haar overlijden er op aangedrongen bij de vader om het testament te wijzigen.
Nu komt de broer er in voor als executeur, daarna ( mocht hem iets overkomen ) zijn vrouw, en tot slot de zoon van hem.
Mijn partner is als oudste overal buiten gelaten. ( vader had liever 2 zoons gehad ) en hebben dan ook weinig contact.
Mijn partner heeft het er erg moeilijk mee dat zaken zijn zoals ze nu zijn, het liefst zou ze dit anders zien, maar hoe doe je dat als:

Haar broer tijdens de rouwperiode dat vader doorliep erop aandrong het testament te wijzigen, hij destijds al heel veel dingen niet meer kon herinneren, en om die reden ( heel slim ) na het opstellen en ondertekenen van zijn testament hem dement heeft laten verklaren door een huisarts.

Wij zijn van mening ( broer kan erg dominant overkomen ) dat hij heeft verteld tegen zijn vader: Pa niet zeuren, dit moet even getekend worden, en nee dat hoef je niet te lezen, je moet me gewoon vertrouwen dat dit goed is, maar wil je hier even je krabbel zetten, om vervolgens binnen een paar weken de stempel dement gekregen te hebben!

Kun je in dit geval überhaupt nog iets ondernemen?
wat ik ook niet snap is dat enerzijds op doehetzelfnotaris.nl wordt geschreven dat de inhoud van een testament geheim blijft tot de erflater is overleden, toch heeft haar broer voor een kopie gezorgd.

Dit is wel te verklaren, want het is haar broer die ervoor gezorgd heeft dat er een nieuw testament is opgesteld, dus die weet exact wat er in staat beschreven, wat ik alleen raar vindt is dat er enerzijds geschreven staat dat het geheim is en haar broer toch de volledige informatie had/heeft.

Mijn partner heeft haar broer hier ook over gesproken en toen ook verteld dat als zij niet precies zou doen wat hij als executeur op dat moment van haar verlangt zij niet haar deel van de erfenis gaat ontvangen, het gaat zelfs zover dat hij vertelde dat zij onder bewind wordt gesteld.

Dan komt nu ook vraag 2: kan het zomaar dat iemand onder bewind wordt gesteld door een (zelf) benoemde executeur?
Vader was al dementerend, maar heel slim van hem om dat pas na het wijzigen testament ook officieel bevestigd te krijgen.

Haar broer heeft jaren geleden al heel veel geld te leen gekregen, Gelukkig heeft mijn partner van die papieren kopieën voor haar zelf gemaakt om aan te tonen, moet dat dan ook beschreven staan in het testament?
In de kopieën wordt daar niet over gesproken!

Het is ook moeilijk in te schatten wat er nu speelt, enerzijds zei haar vader al jaren zoveel mogelijk te willen aflossen, en haar broer die dan ook zegt dat pa om die reden niks heeft, anderzijds zegt pa al jaren niet meer af te lossen, maar als pa zegt al jaren niet meer af te lossen en haar broer zegt dat pa geen reserve geld heeft, hoe kom je dan achter de waarheid aangezien haar broer ook al bij leven de rekening van pa beheert?
Zijn de banken verplicht om inzage te geven van pa zijn rekening omdat meneer dement is, en er gedacht wordt aan misbruik?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 jun 2019 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door kuklos »

marc1766 schreef:
09 jun 2019 19:45
Mijn partner heeft haar broer hier ook over gesproken en toen ook verteld dat als zij niet precies zou doen wat hij als executeur op dat moment van haar verlangt zij niet haar deel van de erfenis gaat ontvangen, het gaat zelfs zover dat hij vertelde dat zij onder bewind wordt gesteld.

Dan komt nu ook vraag 2: kan het zomaar dat iemand onder bewind wordt gesteld door een (zelf) benoemde executeur?
Wat denk je zelf? Nee, natuurlijk niet. Iemand onder bewindvoering stellen is een proces met de nodige checks en balances ingebouwd.

Verder is je verhaal helaas dusdanig warrig dat er moeilijk een touw aan vast te knopen is.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand een testament last opmaken, krijgt hij een kopie daar an thuisgestuurd, dus best logisch dat broer inzage heeft in dat testament.

Een notaris gaat na of iemand handelingsbekwaam genoeg is om een testament op te stellen.

Iemand kan natuurlijk niet zelf een verklaring tekenen dat hij dement is. En afgezien van het feit dat dat vervelend is, doet dat er ook verder niet toe.

En wat is het probleem dat broer executeur is. Over de afwerking van de nalatenschap tzt, moet hij toch rekening en verantwoording afleggen aan zijn zus.

En nee, de bank hoeft geen inzage te geven, omdat haar vader zelf zegt dement te zijn.

Iemand wordt door een rechter onder bewind gesteld. Niet die gekke verhalen geloven.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

marc1766 schreef:
09 jun 2019 19:45
Het is ook moeilijk in te schatten wat er nu speelt, enerzijds zei haar vader al jaren zoveel mogelijk te willen aflossen, en haar broer die dan ook zegt dat pa om die reden niks heeft, anderzijds zegt pa al jaren niet meer af te lossen, maar als pa zegt al jaren niet meer af te lossen en haar broer zegt dat pa geen reserve geld heeft, hoe kom je dan achter de waarheid aangezien haar broer ook al bij leven de rekening van pa beheert?
Dat krijg je met dementie.

Als ik het goed begrijp maak jij je nu druk om de komende erfenis van je schoonouders? Mag, daar niet van. Ik zit ongeveer in een vergelijkbaar schuitje, met dien verstande dat mijn vader niet dement is, maar hij heeft geen enkele inzage in zijn financiën omdat het hem niet interesseert. Mijn zus regelt dus alles. Ik heb ervoor gekozen me er niet druk over te maken. Scheelt me nu een hoop stress, en als het moment komt dat er dingen geregeld moeten worden, kan ik er veel meer relaxed in staan.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
09 jun 2019 20:40
Mijn zus regelt dus alles. Ik heb ervoor gekozen me er niet druk over te maken. Scheelt me nu een hoop stress, en als het moment komt dat er dingen geregeld moeten worden, kan ik er veel meer relaxed in staan.
Totdat dan blijkt dat de erfenis verdampt is, iets waar topicstarter zich nu juist grote zorgen over maakt.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat hou je toch niet tegen. Bij mijn grootouders zag je iets soortgelijks: veel van het vermogen ging bij leven van opa al naar mijn jongste tante. Dat was ook niet tegen te houden. Vergeet ook niet van wie het geld is, en wie het verdiend heeft. Dat zijn dus niet de aankomende nabestaanden. De eigenaar mag ermee doen wat hij wil. Zo simpel is het.

Dat verdampen valt overigens wel mee; wat afgelost is, is afgelost, daar kan verder niemand aankomen, voor het ogenblik. Overigens, als de schoonvader van TS onder toezicht is gesteld, is er vermoedelijk ook een toezichthouder die rekening en verantwoording af moet leggen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als ik de vermoedens en aannames weglaat, blijft er feitelijk niets over.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Slechts dat er een gewijzigd testament opgemaakt is, waarin ook een executeur is benoemd. :lol:

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. En dat is vrij normaal.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kuklos schreef:
09 jun 2019 19:56
marc1766 schreef:
09 jun 2019 19:45
Mijn partner heeft haar broer hier ook over gesproken en toen ook verteld dat als zij niet precies zou doen wat hij als executeur op dat moment van haar verlangt zij niet haar deel van de erfenis gaat ontvangen, het gaat zelfs zover dat hij vertelde dat zij onder bewind wordt gesteld.

Dan komt nu ook vraag 2: kan het zomaar dat iemand onder bewind wordt gesteld door een (zelf) benoemde executeur?
De bewindvoerder behartigt de financiële belangen van de persoon die onder bewind staat. De bewindvoerder beslist, zo mogelijk in overleg met de betrokkene, over zijn goederen en vermogen. De kantonrechter benoemt de bewindvoerder.
De executeur in dit topic is niet zelf benoemd maar wél door de toekomstige erflater met instemming van de notaris.
Executeur kan (uiteraard pas na het overlijden van erflate) de kantonrechter vragen de zus van TS voor zover het de nalatenschap betreft onder bewind te laten stellen.
Die zal daar echter niet zomaar in bewilligen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De instemming van een notaris is niet vereist voor de benoeming van een executeur.

En uiteraard kan een executeur zich niet zelf benoemen.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als een executeur benoemd wordt in een testament dat door de notaris wordt opgemaakt, dan legt de notaris die benoeming vast in het testament. Van goedkeuring van de executeur door de notaris is geen sprake.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, dat kan dus juist niet (meer) zonder notaris.

Een executeur moet in een testament benoemd worden en dat testament wordt dan ook door de notaris getekend. Maar dat is anders dan “instemmen” door de notaris.

De regels over een executeur zijn na 2003 sterk gewijzigd.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

witte angora schreef:
09 jun 2019 20:40
marc1766 schreef:
09 jun 2019 19:45

Als ik het goed begrijp maak jij je nu druk om de komende erfenis van je schoonouders? Mag, daar niet van.

Ik maak me helemaal niet druk om die erfenis, mijn partner is helemaal over haar toeren, en ik probeer hier eerst te achterhalen voor haar wat kan/mag en mogelijk is omdat hier ook soms mensen tussen zitten die enige expertise/ervaring op dit vlak hebben.
Kan wel meteen naar een advocaat stappen, maar die heb ik de laatste jaren teveel gesproken, en als je daar aan begint ben je weer meteen een boel geld lichter, je hebt ze soms nodig, maar eigenlijk zijn het gewoon d....n met hun onderhandse akkoordjes

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

Lady1234 schreef:
09 jun 2019 22:07
De instemming van een notaris is niet vereist voor de benoeming van een executeur.

En uiteraard kan een executeur zich niet zelf benoemen.
Helaas is dat hier wel gebeurd!

Zij hadden al een testament, en na overlijden heeft haar broer bij de vader er al op aangedrongen dat het testament gewijzigd moest worden. Vader was al dementerend met slecht geheugen, haar broer is heel goed in zijn vak, en weet sommige mensen dusdanig te bespelen dat ze doen wat ze eigenlijk niet willen, zo ook met het testament, er staan dingen in waar haar vader nooit op zou komen.
Het is haar broer die samen met de vader naar de notaris is gegaan, en hebben zgn zelf een nieuw testament laten opstellen, op deze manier leek het alsof vader dat wilde, maar die was al dement. Het geniepige zit m in het feit dat hij toen nog niet officieel door een arts dement was verklaard en tijdens opstellen testament dus als erflater zgn nog met zijn volle verstand getekend had, wat dus niet is.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

marc1766 schreef:
10 jun 2019 06:41
thecure schreef:
09 jun 2019 19:58
Hoe is het met je hypotheek gesprek afgelopen?
wat heeft mijn hypotheek hier mee te maken, daar heb ik een ander topic over gemaakt,
maar in het kort, het resultaat was verbluffend!!
Dan zou het toch wel fijn zijn als je dat verbluffende resultaat met ons deelt, denk je niet? Dan weten vrijwilligers hier ook hoe toekomstige vergelijkbare gevallen benaderd kunnen worden. En het geeft ook een beetje eer van het werk, dat we aan een oplossing hebben bijgedragen.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

Lady1234 schreef:
09 jun 2019 20:31
Als iemand een testament last opmaken, krijgt hij een kopie daar an thuisgestuurd, dus best logisch dat broer inzage heeft in dat testament.

Een notaris gaat na of iemand handelingsbekwaam genoeg is om een testament op te stellen.

Iemand kan natuurlijk niet zelf een verklaring tekenen dat hij dement is. En afgezien van het feit dat dat vervelend is, doet dat er ook verder niet toe.

En wat is het probleem dat broer executeur is. Over de afwerking van de nalatenschap tzt, moet hij toch rekening en verantwoording afleggen aan zijn zus.

En nee, de bank hoeft geen inzage te geven, omdat haar vader zelf zegt dement te zijn.

Iemand wordt door een rechter onder bewind gesteld. Niet die gekke verhalen geloven.
Daar beginnen bij mij al de vragen oproepen, er staat in de wet dat een testament geheim is, totdat erflater is overleden.

U zegt een notaris gaat na of iemand handelingsbekwaam is: sinds wanneer is een notaris medisch geschoold dat hij kan beoordelen of iemand dement is of niet?

En nee de bank hoeft geen inzage te geven snap ik ook niet, als vader dement is, en er het vermoeden is dat geld van hem door zoon misbruikt wordt, zoon heeft immers jaren geleden al toestemming verkregen om bepaalde zaken voor hem te regelen, nu hij dement is kan niemand controleren of hij alles naar eer en geweten doet. hoe verklaar je anders dat zoon zegt dat pa niks meer heeft, terwijl hij zelf zegt niet meer af te lossen?
Het is een zeeuw, super zuinige levensstijl, brood met schimmel eet hij gewoon op, hij gooit niks weg, laatst heb ik daar wat te drinken gekregen, ik zeg doe maar ranja, mijn partner wilde het voor me inschenken, en toen bleek de haren van schimmel in de fles te zitten, ze had de fles meteen in de afvalzak gegooid, en wat doet pa, die pakt het uit de afvalcontainer en zet het terug in de koelkast, volgens mij ben je dan toch behoorlijk de weg kwijt, en als mijn partner haar broer belt dat het niet goed gaat met haar vader zegt broer: hoe kom je erbij, het gaat hartstikke goed met pa.
Het gaat zo goed dat hij zelf niet meer met de auto kan rijden omdat hij de weg kwijt raakt, en dan toch roepen dat alles goed gaat, en mijn partner maakt zich ernstige zorgen en voelt zich machteloos.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

marc1766 schreef:
10 jun 2019 06:49
witte angora schreef:
09 jun 2019 20:40
marc1766 schreef:
09 jun 2019 19:45

Als ik het goed begrijp maak jij je nu druk om de komende erfenis van je schoonouders? Mag, daar niet van.
Ik maak me helemaal niet druk om die erfenis, mijn partner is helemaal over haar toeren,
Kortom, je maakt je wel druk. Maar dat is bijzaak.

Vooralsnog zie ik niet veel problemen. Je zwager is door je schoonvader als executeur benoemd, ja en? Staat er ook in dat de hele erfenis naar hem gaat? Of dat je vrouw is onterft?

Toen mijn moeder overleed is het testament van mijn ouders ook gewijzigd. Geen idee hoe of wat. Daar maak ik me niet druk om. Het zou zomaar kunnen dat het juist in mijn voordeel is gewijzigd. Ik weet het niet.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

witte angora schreef:
10 jun 2019 07:11
marc1766 schreef:
10 jun 2019 06:41
thecure schreef:
09 jun 2019 19:58
Hoe is het met je hypotheek gesprek afgelopen?
wat heeft mijn hypotheek hier mee te maken, daar heb ik een ander topic over gemaakt,
maar in het kort, het resultaat was verbluffend!!
Dan zou het toch wel fijn zijn als je dat verbluffende resultaat met ons deelt, denk je niet? Dan weten vrijwilligers hier ook hoe toekomstige vergelijkbare gevallen benaderd kunnen worden. En het geeft ook een beetje eer van het werk, dat we aan een oplossing hebben bijgedragen.
Ik hoop dat ik zelf de vrijheid heb om te bepalen of, en wanneer ik hier iets over ga plaatsen zonder het gevoel te hebben dat het mij opgelegd gaat worden.

Zodra de hypotheek offerte is getekend ben ik best bereid in het andere topic wat toe te lichten, tot die tijd zeg en schrijf ik daarover niks

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

witte angora schreef:
10 jun 2019 07:19
marc1766 schreef:
10 jun 2019 06:49
witte angora schreef:
09 jun 2019 20:40


Ik maak me helemaal niet druk om die erfenis, mijn partner is helemaal over haar toeren,
Kortom, je maakt je wel druk. Maar dat is bijzaak.

Vooralsnog zie ik niet veel problemen. Je zwager is door je schoonvader als executeur benoemd, ja en? Staat er ook in dat de hele erfenis naar hem gaat? Of dat je vrouw is onterft? Volgens haar broer zijn er consequenties voor haar als zij niet doet wat hij wil! ( hebben daar opnames van!
Hij heeft ook dingen gezegd over de broers en zussen van haar overleden moeder die uit het Hitler tijdperk komen, en dat nog wel met zijn functie voor de overheid!

Toen mijn moeder overleed is het testament van mijn ouders ook gewijzigd. Geen idee hoe of wat. Daar maak ik me niet druk om. Het zou zomaar kunnen dat het juist in mijn voordeel is gewijzigd. Ik weet het niet.

Gesloten