LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
10 jun 2019 09:29
Moneyman schreef:
09 jun 2019 21:04
Als ik de vermoedens en aannames weglaat, blijft er feitelijk niets over.
Daar is TS juist bang voor: dat er niets voor over blijft voor zijn partner :D
WoW. Diepzinnige humor!
16again schreef:
10 jun 2019 09:29
Indien iemand vlak na wijzigen testament dement wordt verklaard, kan dat een reden zijn dat de rechter achteraf dit gewijzigde testament nietig verklaart……
Onjuist. Tenzij sprake is van hetgeen ik in de post waarop je reageert al schreef.
Moneyman schreef:
10 jun 2019 09:24
Concreet: alleen als je kunt aantonen dat je schoonvader al niet meer in staat was zaken te regelen ten tijde van het opmaken van het testament maak je een kans. Maar aangezien de notaris heeft geverifieerd of je schoonvader in staat was zijn laatste wil kenbaar te maken, geef ik je weinig kans.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Costnix »

@marc1766: Alleen het belediging is strafbaar. De rest niet.https://www.judex.nl/rechtsgebied/straf ... strafbaar/
Ook Radar maakt van “mi..en..ker” **********

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

witte angora schreef:
10 jun 2019 19:05
Als hij eenmaal opgenomen wordt in een verpleeghuis gaat het inderdaad erg rap ja.
Klopt helemaal, het gaat in turbo modus. Dat heb ik ondervonden tenminste, er blijft geen dubbeltje over. Ik wil geen baten van mijn moeder en ook geen lasten, met die stelling kan ik leven.

Als Pa in dit geval haar dochter had willen toegestopt had hij dat allang gedaan, en dat is niet/wel gebeurd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn moeder heeft, na een herseninfarct, negen jaar in een verpleeghuis gewoond.

Zwaar overdreven dat het in de turbomodus zou gaan. Er werd na zes maanden, nu volgens mij na vier maanden, de hoge eigen bijdrage berekend. En er bleef nog genoeg over van haar pensioen en AOW om haar te kunnen laten doen wat zij wilde. Dus kapper, vakanties met het Rode Kruis en de Zonnebloem en nog een andere organisatie die vakanties voor verpleeghuisbewoners verzorgde. Kleding en andere persoonlijke wensen.
Waarom zou het maandelijkse inkomen daar niet aan besteed worden?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Obelix1 schreef:
10 jun 2019 23:26
witte angora schreef:
10 jun 2019 19:05
Als hij eenmaal opgenomen wordt in een verpleeghuis gaat het inderdaad erg rap ja.
Klopt helemaal, het gaat in turbo modus. Dat heb ik ondervonden tenminste, er blijft geen dubbeltje over.
Dat is een raar verhaal. Als er geen dubbeltje overblijft, is er (teveel) geld naar iets anders dan het verpleeghuis gegaan.

Overigens is (ook) dit risico een kwestie van tijdig vooruitdenken. Er zijn allerlei manieren om dit te voorkomen, bijvoorbeeld de papieren schenking (in al zijn verschijningsvormen). Dankzij het feit dat mijn ouders op papier een flinke "schuld" bij mij hebben, telt het vermogen niet mee in de berekening van de eigen bijdrage en hoeft er daarnaast te zijner tijd geen erfbelasting over betaald te worden.

Financial planning is echt steeds belangrijker: legio mensen komen er te laat achter dat ze financieel en praktisch niet goed genoeg vooruit gedacht hebben. Een papieren schenking kost je niets, een leventestament is ook voor weinig geld op te maken. En het scheelt je zoveel gezeur en ellende... en geld.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan nog, wat is eigenlijk het probleem dat er betaald word voor de verzorging en verpleging?

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
10 jun 2019 23:11
Concreet: alleen als je kunt aantonen dat je schoonvader al niet meer in staat was zaken te regelen ten tijde van het opmaken van het testament maak je een kans. Maar aangezien de notaris heeft geverifieerd of je schoonvader in staat was zijn laatste wil kenbaar te maken, geef ik je weinig kans.
Je verwijt TS vermoedens en aannames....maar presenteert eigen aanname als feit; Nergens blijkt uit postings van TS dat notaris bepaald heeft of schoonvader handelingsbekwaam is.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@16again

Maar dat doet een notaris dus juist wel. Dat is dus helemaal geen aanname, dat is onderdeel van zijn taak.

Zo heeft mijn moeder mij, na dat herseninfarct, een notariële volmacht gegeven om haar zaken te kunnen behandelen.

En de notaris heeft er zich wel degelijk van vergewist, buiten mijn aanwezigheid, hoewel zij uitermate moeilijk sprak, en niet meer kon schrijven, dat dat haar wensen waren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 jun 2019 09:21
Moneyman schreef:
10 jun 2019 23:11
Concreet: alleen als je kunt aantonen dat je schoonvader al niet meer in staat was zaken te regelen ten tijde van het opmaken van het testament maak je een kans. Maar aangezien de notaris heeft geverifieerd of je schoonvader in staat was zijn laatste wil kenbaar te maken, geef ik je weinig kans.
Je verwijt TS vermoedens en aannames....maar presenteert eigen aanname als feit; Nergens blijkt uit postings van TS dat notaris bepaald heeft of schoonvader handelingsbekwaam is.
Wil je serieus gaat betwisten dat een notaris dat doet...? :lol: :lol: dat soort standpunten zijn natuurlijk niet serieus te nemen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

gewoon de wettelijke taak van een notaris ontkennen ;)

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is natuurlijk een groot verschil tussen verifiëren en vaststellen (diagnosticeren).

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
11 jun 2019 10:02
Er is natuurlijk een groot verschil tussen verifiëren en vaststellen (diagnosticeren).
Er zegt toch ook niemand dat de notaris iemand dement heeft verklaard? Enkel dat deze blijkbaar wilsbekwaam was (precies wat de notaris moet doen, niet meer en niet minder).

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat heeft 16again dus juist wél beweerd...
16again schreef:
11 jun 2019 09:21
Je verwijt TS vermoedens en aannames....maar presenteert eigen aanname als feit; Nergens blijkt uit postings van TS dat notaris bepaald heeft of schoonvader handelingsbekwaam is.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jun 2019 09:33
16again schreef:
11 jun 2019 09:21
Je verwijt TS vermoedens en aannames....maar presenteert eigen aanname als feit; Nergens blijkt uit postings van TS dat notaris bepaald heeft of schoonvader handelingsbekwaam is.
Wil je serieus gaat betwisten dat een notaris dat doet...? :lol: :lol: dat soort standpunten zijn natuurlijk niet serieus te nemen.
De rechter nam het nieuwe testament ook niet serieus….
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:7281

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
11 jun 2019 10:10
Dat heeft 16again dus juist wél beweerd...
16again schreef:
11 jun 2019 09:21
Je verwijt TS vermoedens en aannames....maar presenteert eigen aanname als feit; Nergens blijkt uit postings van TS dat notaris bepaald heeft of schoonvader handelingsbekwaam is.
Lees je überhaupt wel?

Er zegt toch ook niemand dat de notaris iemand dement heeft verklaard?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit de link blijkt dus wat de notaris moet doen: verifiëren door informatie in te winnen. Niet bepalen of vaststellen.
Mr. C.M. Klein heeft de huisarts van erflater gevraagd om een verklaring van wilsbekwaamheid. Op 30 november 2015 heeft huisarts [F.] , een praktijkgenoot van de vaste huisarts van erflater, de volgende verklaring op schrift gesteld:

“Vandaag was mijn patiënt, Dhr [A.] , bij u omdat hij het testament wilde wijzigen. U vroeg via hem, mij om een verklaring van wilsbekwaamheid. Hierbij verklaar ik dat dhr. wilsbekwaam is als het gaat om het aanpassen van zijn testament.”

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
11 jun 2019 10:11
Moneyman schreef:
11 jun 2019 09:33
16again schreef:
11 jun 2019 09:21
Je verwijt TS vermoedens en aannames....maar presenteert eigen aanname als feit; Nergens blijkt uit postings van TS dat notaris bepaald heeft of schoonvader handelingsbekwaam is.
Wil je serieus gaat betwisten dat een notaris dat doet...? :lol: :lol: dat soort standpunten zijn natuurlijk niet serieus te nemen.
De rechter nam het nieuwe testament ook niet serieus….
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:7281
En hoe precies is dat een antwoord op mijn reactie? Hint: niet. In tegendeel: deze uitspraak bevestigd perfect mijn stellingname. Bedankt dus.
witte angora schreef:
11 jun 2019 10:14
Uit de link blijkt dus wat de notaris moet doen: verifiëren door informatie in te winnen. Niet bepalen of vaststellen.
Mr. C.M. Klein heeft de huisarts van erflater gevraagd om een verklaring van wilsbekwaamheid. Op 30 november 2015 heeft huisarts [F.] , een praktijkgenoot van de vaste huisarts van erflater, de volgende verklaring op schrift gesteld:

“Vandaag was mijn patiënt, Dhr [A.] , bij u omdat hij het testament wilde wijzigen. U vroeg via hem, mij om een verklaring van wilsbekwaamheid. Hierbij verklaar ik dat dhr. wilsbekwaam is als het gaat om het aanpassen van zijn testament.”
Dat is een onjuiste conclusie. Er blijkt niet uit de link dat de notaris dat moet doen, maar slechts dat hij dat in dit geval gedaan heeft. Normaal gesproken onderzoekt een notaris zelf of iemand in staat is om zijn laatste wil kenbaar te maken. Dat gebeurt bijvoorbeeld door controlevragen te stellen. Pas als een notaris op basis van de beschikbare informatie of zijn eigen onderzoek twijfelt, zal hij op nader onderzoek uitgaan en, zoals dat in deze casus ook gebeurt is, deskundigen gaan raadplegen.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

reggie2 schreef:
10 jun 2019 18:00
moederslink schreef:
10 jun 2019 10:00


Zij zal ongetwijfeld recht hebben op haar kindsdeel.



Het gaat mij zeker niet om het geld, dat kan me gestolen worden, ik, wij kunnen zelf de broek op houden, ik heb niet zoals haar broer een lening nodig van 50000 euro om het huis te verbouwen, en zijn daar best trots op.

Het gaat meer om de wijze dat dingen geregeld worden achter iemands rug om.

Is dat niet voldoende dan? Blijf het bizar vinden dat mensen aan geld denken en helemaal nu de persoon in kwestie nog leeft.

Recht heb je in feite nergens op, want het is van pa.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door marc1766 »

Jammer al deze conclusies, nog even en we zijn helemaal verdwaald hier, misschien even helemaal teruggaan in het topic

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuw testament opgesteld: kan dat zomaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
11 jun 2019 10:30
16again schreef:
11 jun 2019 10:11
Moneyman schreef:
11 jun 2019 09:33

Wil je serieus gaat betwisten dat een notaris dat doet...? :lol: :lol: dat soort standpunten zijn natuurlijk niet serieus te nemen.
De rechter nam het nieuwe testament ook niet serieus….
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:7281
En hoe precies is dat een antwoord op mijn reactie? Hint: niet. In tegendeel: deze uitspraak bevestigd perfect mijn stellingname. Bedankt dus.
….en dit bevestigt mijn stellingname:
Met betrekking tot de verklaring van de notaris dat erflater wilsbekwaam was merkt de rechtbank op dat de kamer voor het notariaat in haar beslissing van 21 november 2017 heeft geoordeeld dat de notaris in dit geval gerede twijfel had moeten hebben over de wilsbekwaamheid van erflater en zich door een deskundige had moeten laten voorlichten over de geestesgesteldheid van erflater. De uitsluitend op zijn eigen waarneming gebaseerde inschatting van de notaris dat erflater wilsbekwaam was legt dan ook weinig gewicht in de schaal. De verklaring van huisarts [F.] van 30 november 2015 kan evenmin worden gebruikt om de conclusie van [G.] te weerleggen, omdat die verklaring een dag later weer door de huisarts is ingetrokken. [gedaagde1/eiseres1] en [gedaagde2/eiser2] betwisten dat weliswaar, maar de e-mail van de juridisch adviseur (zie 2.5) en de notitie in het medisch dossier (zie 2.18 onder punt 9) zijn duidelijk.

Gesloten