LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of geen garantie op keukenschade?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Centientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:25

Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Centientje »

Eind januari van dit jaar is er in mijn nieuwe woning een complete nieuwe keuken geïnstalleerd. De keuken incl. alle apparatuur heb ik gekocht bij Keukensale in Deventer en de montage is tegen extra betaling door een extern klussenbedrijf gedaan met tussenkomst van Keukensale.
Begin mei heb ik de keuken in gebruik genomen.
Tussen plaatsing en ingebruikname zijn nog schilders in huis aan het werk geweest, evenals een elektriciën, en een klusbedrijf dat een compleet nieuwe badkamer en een tweede toilet heeft geplaatst. Ik ben daar overdag niet bij aanwezig geweest. Verder zijn er in heel het huis vloeren gelegd en meubels geleverd en opgebouwd.
Nu zag ik een week geleden ineens dat er een klein hapje uit de rand van de composiet spoelbak is. Geen idee wat er is gebeurd, wanneer of door wie. Ik gebruik de keuken in ieder geval op normale wijze en ik kan me niet voorstellen dat pannen, servies en bestek schade kunnen aanrichten. Ik heb bij de leverancier de klacht gemeld en gevraagd dit onder garantie te repareren of vervangen. Antwoord: “Reparatie kan niet volgens de fabrikant, maar u kunt tegen inkoopprijs wel een nieuwe spoelbak laten plaatsen.” De leverancier zegt ervan uit te gaan dat, gezien de schade, dit door kracht van buitenaf is ontstaan en dat ik voor schadevergoeding wellicht mijn verzekering kan aanspreken. Maar dit valt dus niet onder mijn opstal-/inboedelverzekering, heb ik bij navraag vernomen.
Kan ik aanspraak maken op de garantie? Deze schade valt immers binnen de eerste 6 maanden van de wettelijke garantieperiode en de bewijslast ligt dan toch bij de leverancier? Of geldt dit niet voor keukens? Wat zijn mijn rechten?
Wie helpt mij verder?

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27
Beste antwoord
Gekozen door Centientje

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

door de auditu » 12 jun 2019 12:35

Het voordeel is dat iedere volgende beschadiging minder pijn doet.
Slik nogmaals en ga verder met uw leven.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit is gebruikerschade. De enige die daar voor opdraait is de gebruiker.

Dit lijkt mij wel een plekje welke herstelbaar zou moeten zijn aangezien het een composiet betreft.

De vraag is dan of een nieuwe bak tegen kostprijs niet voordeliger en slimmer is.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door alfatrion »

De bewijslast ligt bij de verkoper. Hij moet dus bewijzen dat dit er bij levering niet inzat. Deze schade is wel duidelijk van buitenaf gekomen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dus de keuken zat er al vier maanden in toen je ‘m ging gebruiken, en je hebt ‘m daarna ook al vier weken gebruikt voordat je dit zag. De kans dat de rechter het aannemelijk vind dat dit een nonconformiteit is en geen na levering ontstane schade, acht ik nihil.

Is de keuken geplaatst door een door jou gekozen bedrijf, of is dat bedrijf door de leverancier gekozen? En hoe heeft de oplevering plaatsgevonden?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Costnix »

Ik zou het deukje bijkleuren met een lakstift en mij verder er niet druk over maken. In de loop der jaren zullen er nog meer van die deukjes, krassen bijkomen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een keer flink stoten met een pan, en het is gebeurd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je na oplevering keuken niet goed hebt gecontroleerd en nu pas vind is het probleem de bewijslast....

De overige bouwvakkers, wie ga je aanwijzen in dit geval?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Garantie wil zeggen dat u herstel of vervanging kan eisen bij productfouten. Niet alles kan dus op garantie geschoven worden. Anders zou het wel heel makkelijk zijn, vlak voor het einde van een garantieperiode je aankoop kapot maken en zo een nieuwe krijgen.

Een beschadiging als deze komt inderdaad door externe factoren. Tja, en wie het gedaan zou hebben is gissen. De keuken is opgeleverd en accoord bevonden door u, de leverancier is dan niet aansprakelijk.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door scontra »

Centientje schreef:
09 jun 2019 08:52

Begin mei heb ik de keuken in gebruik genomen.
Nu zag ik een week geleden ineens dat er een klein hapje uit de rand van de composiet spoelbak is. Geen idee wat er is gebeurd, wanneer of door wie.
Bijna vreemd dat dit schade plekje u pas na enkele weken gebruik is opgevallen.
Echt zo'n plekje op de rand wat eigenlijk wel direct zou kunnen/moeten opvallen en/of waar het vaatdoekje tijdens het schoonmaken even aan blijft hangen, maar dat blijkt niet het geval te zijn.
U heeft geen idee en kunt ook niet aantonen waar, wanneer en door wie dit schadeplekje is veroorzaakt. Het zal dan ook moeilijk aantoonbaar zijn dat deze schade er al zat bij de oplevering van de keuken en dat de leverancier verantwoordelijk gesteld kan worden voor deze schade.
Een gevalletje van 'garantie' zal het niet zijn.

Yvon500
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2017 16:47

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Yvon500 »

Denk dat u het aanbod van de leverancier met beide handen moet aanpakken. Dit zou bij plaatsing meteen zijn opgevallen en nu onmogelijk om een schuldige aan te wijzen voor deze schade. Ik wil u adviseren om u verzekering uit te breiden naar schade ook
door eigen schuld...
Binnen het jaar na plaatsing van onze keuken stootte mijn man een fles om met als gevolg de inductieplaat in tweeën, zonder enig probleem werd hij door onze verzekering vergoed. Die kost wel wat maar hebben daar nog geen seconde spijt van gehad.
Laatst gewijzigd door Yvon500 op 12 jun 2019 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door de auditu »

Het voordeel is dat iedere volgende beschadiging minder pijn doet.
Slik nogmaals en ga verder met uw leven.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Revoked »

Putty er in: klaar. Te koop bij de betere handwerk-/hobby-zaak. In alle kleuren te verkrijgen

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Revoked schreef:
12 jun 2019 12:44
Putty er in: klaar. Te koop bij de betere handwerk-/hobby-zaak. In alle kleuren te verkrijgen
+1

Centientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:25

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Centientje »

Putty wordt alleen voor grotere gladde oppervlakken aangeraden, niet voor randen, helaas.

Centientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:25

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Centientje »

Advies om bij te kleuren is geen optie want zwart = zwart.

Centientje
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 jan 2018 18:25

Re: Wel of geen garantie op keukenschade?

Ongelezen bericht door Centientje »

Ik zou dit natuurlijk aan de geschillencommissie kunnen voorleggen, kost €85 maar als ik gelijk krijg is het nog maar afwachten of de keukenleverancier kosteloos vervangt. Nu moet ik rekenen op vervanging à ca. €350 incl. montage.
Ik laat het er maar bij. Te veel gedoe en niet in verhouding tot de rest van mijn mooie keuken.
Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie!

Gesloten