LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenakkoord !?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door scontra »

Minister Koolmees heeft bekend gemaakt dat de rekenrente voor de pensioenfondsen naar beneden wordt bijgesteld.
Hierdoor zullen de toekomstige en huidige pensioenuitkeringen niet kunnen stijgen en mogelijk zelfs gekort moeten worden !
Worden/werden we toch weer even blij gemaakt met wat toch een dooddoener bleek/blijkt te zijn ?
Nu vraag ik mij af of de afspraken daarover in het (voorlopige) pensioenakkoord nog wel van toepassing (kunnen) zijn.

Of wordt een ieder weer met een kluitje in het riet gestuurd en worden we al bestolen voordat het pensioen wordt opgebouwd of wordt uitgekeerd !

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, een en ander is toch volgens mij in tegenspraak met de verwachtingen die gewekt werden in dat akkoord tav de rekenrente en eventuele indexatie.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik wacht op de brief van de bond. Dit pensioen akkoord is nog erger dan een koekje van eigen deeg. Daar gaan we toch allemaal tegenin. Alles plat, kunnen we gelijk die rekenrente bij de staking meenemen.

Naschrift.
Ik hoef niet op de post te wachten!
Het staat in de mail. Heel snel tegen gaan stemmen!

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Eres »

Lady 1234
In tegenspraak met de verwachtingen die gewekt werden, het is precies het bedrog waarmee de burgers in alle lagen wederom bedonderd worden.
In 2007 hebben de bonden de werknemers in de steek gelaten, de pensioen leeftijd werd verhoogd , vut en andere regelingen verdwenen en nu ga maar echt uitzoeken waar een voordeel voor de mensen ligt, hoogstens het handje vol dat nu gedurende twee jaar 4 maanden eerder pensioen krijgen.
De Overheid verzint een berekening en de pensioenfondsen hebben een te laag vermogen (dekkingsgraad) en moeten premie verhogen, opbouw en uitkering verlagen, tel uit je winst.
De zware beroepen mogen misschien eerder met pensioen, maar wie kan zich dat in de toekomst financieel veroorloven, ook weer een handje vol.
Ook de jongeren worden er niet beter van, ondanks de mooie woorden van ene mijnheer Klaver.
Het is nog steeds het zuur van ene Balkenende en Rutte 1,2,3 gooit er nog wat scheppen bij.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Eres schreef:
12 jun 2019 16:06
In 2007 hebben de bonden de werknemers in de steek gelaten, de pensioen leeftijd werd verhoogd , vut en andere regelingen verdwenen [....]
Dat was kabinetsbeleid en geen plan van een vakbond. Integendeel, bonden hebben vaak genoeg geprotesteerd tegen de kabinetsplannen.
En op dat kabinetsbeleid kon je stemmen...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Laten we eerst de FNV leden afwachten.
Die hebben tot vrijdag de tijd....

En ooit gingen vele de Vut in, nu afgekeurd, en enkele afgekeurde mogen dan eerder naar andere uitkering!
Dat maakt dus nauwelijks iets uit voor die groep die het niet haalde afgelopen jaren!

Of je nu tot 65 of 68 afgekeurd bent, AOW is afhankelijk hoogte uitkering meestal redelijk gelijk helaas.
Een ervaringsdeskundige!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Wel allemaal meedoen met de loonsverhogingen en andere zaken die door de bonden zijn bereikt, maar lid zijn van een bond is ouderwets en te duur. Zonder de bonden had het er heel anders uitgezien. De Hema heeft de bond ook niet meer nodig. Het zal het personeel meer kosten dan wat ze besparen door geen lid van de bond te zijn. Dertig procent de lonen omlaag. Dat is pas goed voor de werkgever.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, die kunnen dus net zo goed de WW in, want dan hoeven ze er veel minder voor te doen. Maar fijn afgesproken met het CNV.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
12 jun 2019 17:59
Wel allemaal meedoen met de loonsverhogingen en andere zaken die door de bonden zijn bereikt, maar lid zijn van een bond is ouderwets en te duur. Zonder de bonden had het er heel anders uitgezien. De Hema heeft de bond ook niet meer nodig. Het zal het personeel meer kosten dan wat ze besparen door geen lid van de bond te zijn. Dertig procent de lonen omlaag. Dat is pas goed voor de werkgever.
Gelukkig hebben de bonden bij mij op het werk niets meer te vertellen. CAO onderhandelingen worden gedaan door de OR die zo slim zjin om vooraf een mandaat met de werknemers af te spreken. Sinds de OR onderhandeld zijn de resultaten die behaald worden beter dan toen de FNV nog aan tafel zat. Stelletje prutsers. DIe zaten te zeuren over salarisschalen die bij ons helemaal niet meer gebruik zijn (jeugdschalen e.d.). Dan heb je echt totaal niet door waar je mee bezig bent. Niet zo gek dat ze steeds meer een kwijnend bestaan leiden. Ze zijn compleet de feeling met de moderne arbeidsmarkt kwijt en proberen nog een beetje bestaansrecht te ontlenen aan een handjevol bejaarden die vooral geen cent willen delen met de jongere generaties.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het salaris van de medewerkers die al in dienst zijn, wordt niet verlaagd. En juist die mogen hopen dat ze nooit in de ww terecht komen, want € 2800,- zullen ze nergens meer krijgen als winkelmedewerker.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Eres »

Klaas Jan
De vakbonden zijn in 2007 na een avondje handjeklap net zoals nu tot een akkoord gekomen.
Het evenmet een mooi verhaal bij de leden neergelegd en men heeft er zgn democratisch mee ingestemd.
Er hebben honderdduizenden op het Museumpl te Amsterdam geprotesteerd en op welk mooi pluche zitten de leiders van destijds nu?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zeg dat we dat hele pensioen moeten afschaffen. In plaats van storten in een pensioenfonds, gewoon op een aparte bankrekening. Dan kun je zelf kiezen wanneer je met pensioen gaat, of dat je de rest van je leven wil blijven werken en dat geld tussentijds spendeert aan andere zaken (bijvoorbeeld de hypotheek volledig tussentijds aflossen, zodat je amper woonlasten meer hebt als je ouder bent en eventueel zelfs geld over houdt als je kleiner gaat wonen). Maar ja, we leven in een maatschappij waar zelfredzaamheid niet meer bestaat en mensen zelf schijnbaar niet bekwaam genoeg zijn om te leven.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik ben toch blij dat ik na het afschaffen van de VUT, het Prepensioen, nog een jaar langer heb moeten doorwerken na 47 jaar chauffeur te zijn geweest toch nog pensioen te krijgen. Zonder de bonden waren die pensioenen al lang in lucht opgelost door deze regering. Nu nog maar gauw de rekenrente omlaag, dat is het laatste waar ze ons mee kunnen pakken. Daarna is het klaar.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Eres schreef:
12 jun 2019 19:05
Klaas Jan
De vakbonden zijn in 2007 na een avondje handjeklap net zoals nu tot een akkoord gekomen.
Het evenmet een mooi verhaal bij de leden neergelegd en men heeft er zgn democratisch mee ingestemd.
Er hebben honderdduizenden op het Museumpl te Amsterdam geprotesteerd en op welk mooi pluche zitten de leiders van destijds nu?

Hallo @Eres, er valt zeker wat te mopperen op de vakbonden, dat klopt wel. Maar de bal moet wel komen te liggen waar die hoort.
In 2010 zijn de bonden akkoord gegaan met een verhoging van de AOW leeftijd naar 66 jaar. Maar dat konijn uit de hoge hoed van 67 jaar en drie maanden en daarna nog hoger kwam toch echt van een kabinet. En als je dit overzicht leest https://nos.nl/artikel/237889-lange-weg ... ftijd.html lees dan behalve over kabinetsbeslissingen ook even over de houding van de werkgevers.
Ik heb trouwens zelf twee keer op dat Museumplein gestaan om mijn ongenoegen kenbaar te maken.
En stem nu -ik ben lang niet aan een AOW toe- voor het nieuwe akkoord ondanks het feit dat ik er persoonlijk zo goed als niks mee opschiet. Maar ik zie wel voordelen voor andere groepen, zoals jongeren of ZZP'ers, die wat mij betreft heel belangrijk zijn.

Zonder de inspanningen van de vakbonden zoals de recente massale protesten zou alles gewoon bij het oude gebleven zijn.
Iets om vooral niet te vergeten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door kweenie »

Deze raadpleging is volgens mij vergelijkbaar met het referendum over de brexit. De nieuwe situatie zal niet ideaal zijn (eigenlijk altijd bij een compromis), maar de toekomst bij een tegenstem is nog veel onduidelijker en waarschijnlijk slechter. Als de meerderheid tegen zou stemmen, dan is het nog maar de vraag wat het alternatief oplevert.

En bij een tegenstem is het ook altijd de vraag welk onderdeel er dan anders zou moeten. Want meer geld voor het één betekent ook dat er minder geld voor het ander overblijft. Wil je bijvoorbeeld dat de overheid extra geld voor 'zware' beroepen heeft, dan zal er minder geld voor andere dingen zijn. Zodat bijvoorbeeld de AOW leeftijd toch weer sneller zal moeten stijgen. Wil je dat de AOW leeftijd minder stijgt, dan zullen die miljarden weer ergens anders vandaan moeten komen. Een aanpassing die de een graag zou willen, zal dus betekenen dat voor anderen het compromis juist minder acceptabel wordt.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Eres »

Klaas Jan het was zeker een bedenksel van het kabinet, maar als ik ergens tegen ben zou ik er nooit mee instemmen.
Dat hebben de vakbonden wel gedaan en nu weer.
Rond 2000 hebben we twee feestdagen ( Goede Vrijdag en Bevrijdingsdag) ingeleverd oa om de pensioenen overeind te houden, premie verhoging gehad, naar een midden inkomen gegaan als norm berekening en dan het bedrog in 2007.
En de vakbonden ze stemden er mee in, nu mogen ongeveer 1.5 miljoen mensen beslissen voor de gehele burgerij.

Theotrucker je hebt nu je pensioen, of je dat aan de vakbonden te danken hebt mag je vinden.
Ooit ben je een pensioen overeenkomst aangegaan al dan niet verplicht, maar hoeveel van die regels zijn nagekomen .
Klinkt het pensioen verhaal nu ook niet een beetje als de woekerpolissen?
Het beloofde wordt niet waargemaakt.

Klaas Jan zzpérs kunnen een arbeids ongeschiktheids verz afsluiten, tegen welke kosten is te bezien, ook pensioen rechten opbouwen, welke voordelen zijn er voor jongeren, om ook over 45 jaar beduveld te worden.
Volgens ingewijden worden 40’ers en 50’ers het zwaarst geraakt en daarna de jongeren.
Neem het verhaal over de renteberekening en het bestuur van de bonden die wat de media melden, geïnstrueerd worden om dit maar niet naar buiten te brengen.
Kwestie van vertrouwen en zijn de bonden en zeker de overheid dat?
De aow leeftijd wordt 2 jaar bevroren om daarna in alle vrijheid nog alles uit te kunnen voeren zoals gepland, waar ligt de winst?
Ik heb ook op het Museumplein gestaan, maar er een vieze smaak aan over gehouden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door scontra »

Kees2850 schreef:
13 jun 2019 10:47
Het voorstel van Dijsselbloem is alleen relevant als het pensioenakkoord wordt verworpen. De tegenstanders (SP?) zaaien weer paniek die nergens voor nodig is. Het pensioenakkoord is verre van ideaal maar een goed begin.
Als de leden van de FNV dit verwerpen is dat het einde van de FNV denk ik.
Dat woordje 'goed'kunt u maar beter weglaten, want wat zgn. als 'goed'wordt bestempeld wordt door het verlagen van de rekenrente al weer achterhaald.
Minkukelig is het feit dat de vakbonden de bekendmaking daarvan liever niet bekend hadden gemaakt !
Wie belazert nu wie en daar nog prat op gaan ook !

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wie weet met welk rentepercentage de kostendekkende pensioenpremie wordt berekend?

Ik heb daar in het afgelopen jaar iets over gelezen, maar kan het niet meer terugvinden.

Voor de duidelijkheid: dat is dus iets anders dan de rekenrente voor het vaststellen van de dekkingsgraad.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de kostendekkende premie moet worden uitgegaan van dezelfde grondslagen als voor de technische voorziening. Maar voor de premiebetaling mag deze ook worden gedempt obv een voortschrijdend gemiddelde of er mag worden gerekend met het verwachte portefeuillerendement.

Voor de volledigheid, bij de technische voorziening moet worden uitgegaan van de rentetermijnstructuur. Dit is niet één rente voor alles, maar een lijst met rentes die afhankelijk zijn van hoe lang de verplichtingen lopen. Dus voor de pensioenen die volgend jaar uitgekeerd moeten worden wordt met een ander rentepercentage gerekend dan voor uitkeringen die is over 40 jaar moeten worden gedaan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Gesloten