LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pensioenakkoord !?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Interessant artikel, maar het geeft niet het antwoord dat ik zoek; het bericht van kweenie ook niet. Erg jammer, en ik baal ervan dat ik destijds geen fatsoenlijke kopie heb gemaakt, of link heb opgeslagen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, wat wil je nog meer weten over de kostendekkende premie?

De basis is dus ofwel de rentetermijnstructuur (al dan niet gedempt op basis van een voortschrijdend gemiddelde over een periode van maximaal 10 jaar) ofwel het verwachte portefeuillerendement.
Daat bovenop komen nog opslagen voor uitvoeringskosten, in stand houden eigen vermogen en de financiering van toeslagen.

Een pensioenfonds kan trouwens ook de premie anders bepalen, mits die premie dan niet lager uit komt dan de kostendekkende premie.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat mij niet zozeer om die kostendekkende premie, maar om de rente(structuur) die daar achter zit. Dat is een andere dan die gebruikt moet worden voor de dekkingsgraad. Ik ben geïnteresseerd in de verschillen tussen beide.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door Eres »

Erthanax
Kijk op de site van je pensioenfonds welke rekenrente er wordt gehanteerd.
Ik lees rond de 1,05%, niet bekend hoe hoog figuur Dijsselbloem wil hanteren, ik hoorde 2,5%.
Wanneer men eerlijk zou zijn, durfde men deze procenten ook gewoon te melden, misschien toch informatie of juiste gegevens te verbergen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pensioenakkoord !?

Ongelezen bericht door kweenie »

Erthanax schreef:
13 jun 2019 16:21
Het gaat mij niet zozeer om die kostendekkende premie, maar om de rente(structuur) die daar achter zit. Dat is een andere dan die gebruikt moet worden voor de dekkingsgraad. Ik ben geïnteresseerd in de verschillen tussen beide.
Volgens mij is daar geen verschil tussen. Er is wel verschil in hoe het wordt gebruikt. Zoals ik schreef mag voor de premie worden gerekend met een 'gedempte' rentetermijnstructuur. Daarnaast geldt dat de huidige verplichtingen van een pensioenfonds in het algemeen over een kortere termijn gaat (bv gemiddeld 25 jaar), terwijl de pensioenen die de huidige deelnemers inkopen gemiddeld veel later tot uitkering komen (bv pas over 35 jaar). Daarom zal de gemiddelde rente voor de verplichtingen iets lager zijn dan die voor de premies.
Eres schreef:
13 jun 2019 16:39
Erthanax
Kijk op de site van je pensioenfonds welke rekenrente er wordt gehanteerd.
Ik lees rond de 1,05%, niet bekend hoe hoog figuur Dijsselbloem wil hanteren, ik hoorde 2,5%.
Wanneer men eerlijk zou zijn, durfde men deze procenten ook gewoon te melden, misschien toch informatie of juiste gegevens te verbergen?
Zoals aangegeven, er is niet één rekenrente. Voor het deel van de opgebouwde pensioen dat over een jaar uitgekeerd moet worden, wordt gerekend met de 1-jaars rente (momenteel -0,293%). Voor het deel dat pas over 40 jaar uitgekeerd moet worden, kijken ze naar de 40-jaars rente (1,32%) etc. Dat kun je uiteindelijk eventueel tot een gemiddelde rente omrekenen. Maar dat is dan voor een pensioenfonds met gemiddeld oudere deelnemers een heel ander percentage dan voor een fonds met jongere deelnemers.

Je kunt dus niet spreken over 'de' rekenrente, omdat dit per fonds verschillend is.

Overigens wordt de rentetermijnstructuur gewoon maandelijks gepubliceerd en kun je de rentetermijnstructuur eenvoudig bij de Nederlandse bank downloaden. Niets geheims aan, dus.
Laatst gewijzigd door kweenie op 13 jun 2019 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten