LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Marloes1998
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2019 10:20

Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Marloes1998 »

Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een onderzoek naar de vergrijzing in dorpen in Nederland. Deze enquête gaat over de voorzieningen die men wenst te hebben in hun omgeving. Zou u deze enquête in willen vullen? U zou mij heel erg helpen, het kost 5 minuten van uw tijd.

https://www.survio.com/survey/d/Y4W7B5D9V9A4I0L4W

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Sorry dat ik het zeg, maar wat een slechte enquete.
Vanwaar een rare opbouw van selectie op leeftijd? Zijn de behoeftes van een 25 jarige hetzelfde als een 40 jarige? Het gaat bij u om vergrijzing, maar een 41 jarige valt hier niet onder. Toch wordt deze onder hetzelfde kopje gegooid als een 65 jarige.
De plaats waar ik woon is qua privacy ook niet echt gewenst. Waarom geen onderscheid maken in dorpen en steden met bijpassende inwonersaantal? Of gaat u alle dorpen en steden na om te kijken hoeveel mensen er wonen?
Welke voorzienen zijn er in mijn woonplaats? Moet ik echt alles gaan opnoemen, of alleen waar ik gebruik van maak? U kunt zelf ook op internet zoeken of er in een stad of dorp een supermarkt of school zit.
Of ik van plan ben ooit te verhuizen. U gaat er niet van uit dat je in de stad kan blijven wonen. Dat is niet een van de opties. Ook zal een 15 jarige ook niet kunnen aangeven of het over 50 jaar naar een dorp of stad gaat verhuizen.

Ik heb de enquete niet ingevuld. Het oogt mij als een schoolopdracht van een middelbare school. Er worden zaken gevraagd die heel makkelijk zelf opgezocht kunnen worden. Over elke wijk, dorp en stad zijn gegevens bekend van de aantallen inwoners, de percentages man en vrouw en leeftijdsgroepen. Daar is dus heel makkelijk uit te halen of een dorp vergrijst is of niet. Ga online naar de sites van de supermarktketens en kijk of er een supermarkt in het betreffende gebied zit. Hetzelfde zou je kunnen doen voor scholen. Is er een dorp met relatief veel kinderen, maar geen basisschool, dan kan je daar al een conclusie uit trekken.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Marloes1998, ik heb de enquête ingevuld. Prima vragen allemaal. Succes met het afronden van de minor!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan de reactie van neodutchio wel enigszins begrijpen. De vragen waren wel érg open vragen. Ik had het logischer gevonden als er wat meerkeuzevragen tussen hadden gezeten. Dat je bijvoorbeeld de soort woonplaats kunt aanvinken (grote stad, kleine stad, dorp, platteland etc.) en ook een aantal aanwezige danwel gewenste voorzieningen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door witte angora »

4. Welke voorzieningen zijn er in uw woonplaats?*
denk aan supermarkt/scholen/winkels etc.
Ik woon in een stad als Amsterdam of Den Haag. Moet ik nu echt alles in gaan zitten vullen?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Brainless »

witte angora schreef:
13 jun 2019 09:26
4. Welke voorzieningen zijn er in uw woonplaats?*
denk aan supermarkt/scholen/winkels etc.
Ik woon in een stad als Amsterdam of Den Haag. Moet ik nu echt alles in gaan zitten vullen?
De enquête gaat over vergrijzing dorpen...dan is een stad niet waar de vragen over gaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is juist behoorlijk relevant, als je vanwege die voorzieningen vanuit een dorp naar de stad bent verhuisd.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Costnix »

Toch even wat controles inbouwen. Je kan de grootste onzin invullen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Revoked »

Costnix schreef:... Je kunt de grootste onzin invullen.
Gedaan.... :lol:

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is ook maar een minor.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door berndv »

breien schreef:
13 jun 2019 12:28
Den Haag heeft geen stadsrechten. Het is dus een dorp
Volgens middeleeuwse definities wel inderdaad. Gelukkig zijn er anno 2019 andere definities over wanneer iets een stad is en wanneer niet :lol:
Definitie stad in Nederland
In de Nederlandse wetgeving komt de term 'stad' niet voor; de Nederlandse wet kent sinds 1848 slechts de begrippen gemeente en bebouwde kom. Vóór de negentiende eeuw was een stad een plaats die stadsrechten had gekregen. In de Bataafse Republiek werd het onderscheid opgeheven en werd de municipaliteit ingesteld. Koning Lodewijk Napoleon herstelde de stadstitel, zonder daaraan speciale rechten te verbinden. Den Haag, dat nooit stadsrechten had gekregen, werd zo in naam alsnog een stad. Koning Willem I nam dit over in het Koninklijk Besluit van 30 mei 1825, dat in België na de afscheiding van kracht bleef. Vooral na 1977 werd daar een aantal gegroeide plaatsen tot stad verheven.[bron?]

In Nederland wordt bij plaatsen zonder historische stadsrechten vanaf een inwoneraantal van ongeveer 50.000 door sommigen gesproken van een stad, overigens zonder dat dit een algemeen aanvaard gebruik is. Of een plaats als stad gezien wordt, hangt ook af van de bevolkingsdichtheid van het omliggende gebied. Zo wordt bijvoorbeeld Emmeloord door de omgeving als stad ervaren en Wijchen als dorp, hoewel Wijchen meer inwoners heeft dan Emmeloord. In een groot gedeelte van de provincie Groningen en een deel van de provincie Drenthe gebruikt men de term 'Stad' om de daar centraal gelegen stad Groningen aan te duiden. Inwoners van de gemeente Groningen worden stadjers genoemd.

Volgens een oudere druk van Van Dale is een stad een conglomeratie die onafhankelijk kan opereren zonder de (plattelands-)omgeving.
:lol: :lol: :lol:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stad#Defi ... _Nederland

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Costnix »

@breien: Den Haag heeft wel stadsrechten. In 1806 gekregen van Lodewijk Napoleon, de Koning (Konijn) van Holland. Het is verleend als eretitel. Het is geen dorp en het is geen stad.
http://hofstijl.nl/2012/04/04/is-den-ha ... ere-onzin/

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij was de vraag:
Brainless schreef:
13 jun 2019 12:15
4. Welke voorzieningen zijn er in uw woonplaats?*
Ik zal vast wel achterlopen, maar bij mijn weten kan een woonplaats zowel een stad als een dorp als een gehucht zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn grote dorpen als Den Haag en kleine stadjes als Bronkhorst..... Verder nog bewoners die niet in Schiedam gaan wonen en zelf Jenever en zo stoken..... ook geen kinderopvang nodig als je als buren het onderling regelde en 1 persoon met auto kan voor vele ouderen zonder rijbewijs wekelijks in naburig stadje het bestelde ophalen......

Zo is de onderlinge samenwerking in dorpen zo goed, dat je geen winkels of zo hoeft te hebben!
Samen werken is de manier om dorpen zonder regels en overheid toch bewoonbaar te houden.
Help elkander is een bekende van ramen wassen tot complete huizen verbouwen......

Juist in dorpen helpen buren elkaar soms zoveel dat het eigenlijk tegen zwart werk aan zit.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door Costnix »

Den Haag is zelfs een vlek genoemd. :D
Vlek betekende vroeger groot dorp, nederzetting.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vlek_(nederzetting)

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door witte angora »

Vlekken moet je wegpoetsen... :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onderzoek naar voorzieningen in dorpen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
13 jun 2019 22:22
Juist in dorpen helpen buren elkaar soms zoveel dat het eigenlijk tegen zwart werk aan zit.
Ik woon in een redelijke stad en daar helpen we ook gewoon elkaar hoor. En dat wordt netjes ‘betaald’ met een doos merci of een bon van de plaatselijke Chinees. Zwart werk of niet, sommige klussen zijn te klein en daardoor te duur om uit te besteden.

Gesloten