LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Rubenaldo
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2019 23:58

Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door Rubenaldo »

Ola!

Deze week ben ik mijn USB stick kwijt geraakt. Op zich geen ramp.. alleen stond daar een kopietje op van mijn oude Identiteitsbewijs. Gelukkig niet van mijn nieuwe die ik vorig jaar heb aangevraagd. Mocht de stick in verkeerde handen komen.. kunnen ze dan iets doen met de gegevens op mijn ID-bewijs (BSN-nummer)? Of is het geen ramp omdat het een kopie is van een verlopen id bewijs, en het documentnummer erop bijvoorbeeld niet meer klopt?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door mahadma »

Er moet wel heel veel toeval bestaan als nu net de verkeerde persoon a: die stick vindt en B; erop gaat kijken en c: zou misbruiken. Tenzij je extreem geluk in het spel hebt en dat ook in pech hebt denk ik niet dat dit gevolgen voor je heeft. Controleer wel geregeld je bank en alle 'vreemde' emails enz.

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Volgende keer een beveiligde stick nemen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sla nooit een digitale kopie van je ID op. Die kan altijd in verkeerde handen vallen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Bob Schurkjens schreef:
15 jun 2019 19:54
Sla nooit een digitale kopie van je ID op. Die kan altijd in verkeerde handen vallen.
Ook niet op je laptop??

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een van de zaken waar altijd voor gewaarschuwd wordt is om NOOIT een gevonden usb stick in een computer te stoppen. Dit vanwege de kans op besmetting met een virus of hack mogelijkheid.
Mocht dit toch iemand doen, dan is de kans zeer klein dat het precies een fraudeur is die met uw gegevens aan de haal gaat.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:
15 jun 2019 21:40
Een van de zaken waar altijd voor gewaarschuwd wordt is om NOOIT een gevonden usb stick in een computer te stoppen. Dit vanwege de kans op besmetting met een virus of hack mogelijkheid.
Mocht dit toch iemand doen, dan is de kans zeer klein dat het precies een fraudeur is die met uw gegevens aan de haal gaat.
Dat brengt me een op een leuk idee: zet een stukje software op een USB stick die niet geautoriseerde PC's direct besmet. Ik ga morgen eens met de developers op het werk praten of ze dat kunnen maken. :-)

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
16 jun 2019 15:09
Dat brengt me een op een leuk idee: zet een stukje software op een USB stick die niet geautoriseerde PC's direct besmet. Ik ga morgen eens met de developers op het werk praten of ze dat kunnen maken. :-)
Er zijn al trucjes die door menig groot bedrijf toegepast wordt. Een usb stick zomaar ergens neerleggen met software die direct informatie doorgeeft over in welke computer het gestopt wordt en wie de gebruiker is van die computer. Zo om te achterhalen wie zich wel aan veiligheidsvoorschriften houdt en wie niet.

Menig bedrijf is al slachtoffer geworden van gijzelingssoftware met bewust neergelegde usb sticks.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo om te achterhalen wie zich wel aan veiligheidsvoorschriften houdt en wie niet.
Zo krijgen wij binnen ons bedrijf ook regelmatig Phishing mails uitgestuurd door de security afdeling.
Nieuwste (kreeg ik deze week) , Phishing vermomd als een Outlook/Exchange agenda uitnodiging.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Rubenaldo schreef:
15 jun 2019 00:05
Ola!

Deze week ben ik mijn USB stick kwijt geraakt. Op zich geen ramp.. alleen stond daar een kopietje op van mijn oude Identiteitsbewijs. Gelukkig niet van mijn nieuwe die ik vorig jaar heb aangevraagd. Mocht de stick in verkeerde handen komen.. kunnen ze dan iets doen met de gegevens op mijn ID-bewijs (BSN-nummer)? Of is het geen ramp omdat het een kopie is van een verlopen id bewijs, en het documentnummer erop bijvoorbeeld niet meer klopt?
Kopieer App KopieID van de overheid op je telefoon . maak een foto met je telefoon . De foto kan je gelijk bewerken door bijvoorbeeld je BSN nummer door te krassen en een kruis door je foto te halen . Typ in waar je het voor wilt gebruiken ( ik heb zelf voor algemeen gebruik ingetikt ) . Zend het naar je e-mail adres en sla het op . heb je altijd een Kopie van je rijbewijs of paspoort en die kan je dan uitprinten .

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kopie ID-bewijs in verkeerde handen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De aanduiding "voor algemeen gebruik" lijkt me niet zo nuttig om misbruik te voorkomen.

Ik vermeld altijd "voor [ontvanger]" en de datum.

Gesloten