LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door witje75 »

Cro schreef:
15 jun 2019 21:30
chrisd1 schreef:
15 jun 2019 21:28
Cro schreef:
15 jun 2019 21:23


Maar de broer van jouw vader is denk ik niet zijn oom ofwel de broer van de vader van TS ;)
Juist daarom zette ik er zijn vader neer. Net wat duidelijker.
Het is niet haar vader??
Dat zou inderdaad ook nog kunnen
De broer van mijn vader is dus mijn oom.
En eerlijk gezegd zitten wij niet te wachten om alles op te rakelen, of het nu goed of niet goed verdeeld is, daar willen we geen ruzie over maken. Het mooist zou zijn denk ik dat het pand alsnog op naam van m'n moeder komt te staan. Dit omdat wij al die jaren daar ook vanuit waren gegaan dat het zo was. Aangezien m'n moeder niet in dat pand woont zouden we anders waarschijnlijk al 22 jaar ons deel van dat pand in box 3 hebben moeten zetten. Dit houdt in, dat we dan ook al die jaren vermogensbelasting hadden moeten betalen. En onterecht zorgtoeslag gehad hebben. Dit terwijl wij niet beter wisten dan dat ma het geërfd had. Dan zou ma ook vrij zijn om het te verkopen, en van de opbrengst kunnen leven. De vraag is alleen of het mogelijk is om het pand op haar naam te zetten, zonder dat belasting dat misschien ziet als dat wij als kinderen een schenking hebben gegeven aan haar. In dat geval, zal ma schenkbelasting moeten betalen, en is dat ook niet gunstig voor haar.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tijd voor een goed gesprek met een erfrechtadvocaat of fiscalist, zou ik denken.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

witje75 schreef:
14 jun 2019 15:44
Ja, wij hebben de successierechten dus nooit gekregen, kregen het netto over het geld.
Wat ik begrijp van m'n moeder is dat zij daarnaast nog eens voor alle kinderen 25.000 erfbelasting heeft betaald. Waarschijnlijk ging dat dus over het pand. En zij denkt dat dat fout is, dat de kinderen dat zelf hadden moeten betalen, maar daar heb ik haar in die tijd nooit over gehoord. Er lijkt dus geen uitstel van erfbelasting over het blote eigendom te zijn aangevraagd, want ma heeft dus betaald, als het klopt wat ze zegt.
Tja, wie die aangifte ingevuld heeft? Ze had een boekhouder, dus ik denk die. Wij hebben totaal geen inzage gehad.

WOZ waarde is niet meer zo belangrijk als wij die toch niet op hoeven te geven in box 3.

Kolibrie: Daar lijkt het zeker op. Maar als wij voor 1/8 deel eigenaar van de woning zijn, zouden we dan ook niet recht hebben op 1/8 van de huuropbrengsten? Niet dat ik die perse wil hebben, maar dan zou ik de kosten daarvan kunnen betalen. Nu gaan alle inkomsten naar ma, en de kosten wil ze delen. Dat kan toch nooit? Nu al 22 jaar, en wie weet nog hoe veel langer. Het voelt als een bodemloze put. Als we het op zouden moeten geven in box 3 zouden we ook elk jaar al 1,2 % vermogensrendement betaald moeten hebben, plus door het vermogen op papier geen recht op zorgtoeslag, kindgebonden budget enz. hebben. Rare regeling zo.

Alhoewel, als het niet wettelijk bij de notaris geregeld is dat het vruchtgebruik is, zou het misschien wel in box 3 moeten???
Het vruchtgebruik betekent dat ze eigenlijk het pand niet heeft geërfd maar alleen het gebruik ervan. Ik begrijp die constructie niet helemaal want een pand kan niet op naam staan van een overleden persoon lijkt me. Indien ze getrouwd waren in gemeenschap van goederen heeft ze recht op de helft en de andere helft zal de erfenis zijn. De kinderen hadden in 1997 dus een vordering van 1/3 op 50% denk ik.

De kinderen konden toen wettelijk hun deel opeisen tenzij er vruchtgebruik werd gevestigd. Tegenwoordig is het iets anders geregeld. Tegenwoordig kan dat niet meer door de wettelijke verdeling, dan krijgt de moeder alles van de vader en is dat pas opeisbaar bij overlijden of indien de moeder hertrouwt etc.

Vruchtgebruik betekent ook de huur ontvangen maar ook de kosten die je moet betalen. Vruchtgebruik betekent dat ze de huur mag verbruiken inderdaad.

Inmiddels zijn we meer dan 20 jaar verder en is het lastig te stellen dat ze geen vruchtgebruik heeft eigenlijk. Ze gebruikt het pand al meer dan 20 jaar en is het lastig om nu de erfenis van vader op te gaan eisen. Naar de Belastingdienst is het goed verdedigbaar dat jullie geen eigenaar zijn mijns inziens.

Indien je een vordering al had, want je kan ook bij het overlijden bepalen dat moeder eigendom vekrijgt. Fiscaal is dat denk ik handiger en zal moeder zelf evt belastingissues moeten oplossen. Verder heb je wel uberhaupt iets geerfd? Of ligt alles bij moeder?

Bovendien is de praktijk ook zo dat ze het als eigenaar exploiteert. Ik kom hier op terug.

Lastige kwestie, ik ben jurist en geen fiscalist.

Je kan echter wel iets doen indien moeder door ouderdom jullie eventuele erfenis door de WC spoelt.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
16 jun 2019 22:39
Ik begrijp die constructie niet helemaal want een pand kan niet op naam staan van een overleden persoon lijkt me.
Klopt, het staat dan op naam van “de erven van”.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ellieflowers

Misschien verstandiger eerst de bijdragen van de Ts te lezen? Er is geen officieel vruchtgebruik, want dat is niet gevestigd. Oom heeft de nalatenschap afgewikkeld en de kinderen, in ieder geval drie wellicht meer, hebben een geldbedrag gekregen.

Als er niets geregeld zou zijn, zouden die drie kinderen, als er maar drie waren, recht hebben op een kwart van de nalatenschap, want moeder erft ook een kindsdeel.

En het pand staat niet op naam van de overleden persoon, maar op naam van “erven” .

En de Ts wil helemaal niets eisen, maar moeder eist nu juist van de kinderen een bijdrage in de kosten van het verhuurde pand, terwijl ze totaal geen inzage wil geven in de baten.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het kadaster zal niet wie de erfgenamen zijn en staat het huis op De erven van....
Misschien heeft de moeder wel een verklaring van erfrecht maar heeft ze daar verder niets mee gedaan, de TS kan dat natuurlijk aan de moeder vragen.
Dat is toch belangrijk om te weten.
Wanneer er aangifte erfbelasting gedaan is staat in de aangifte ook het huis vermeld en wie de erfgenamen zijn.
Dus de belastingdienst wist de details maar die gegevens zullen na 20 jaar wel vernietigd zijn.
Om nu het huis volledig op naam van de moeder te zetten gaat denk ik heel wat schenkbelasting kosten.
De vraag is wat de waarde van het kindsdeel in het huis was in 1997.
Misschien dat de gemeente de woz waarde uit 1997 nog weet en als daar dan 1/8ste van genomen wordt weet je welk bedrag je eigenlijk in box3 had moeten opgeven.
Daarbij ook de vraag of er toen in 1997 nog een hypotheek was wat dan in mindering komt op de woz waarde.
Wanneer er iets niet klopt in deze reactie wordt dat neem ik aan wel door forumleden gecorrigeerd.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
16 jun 2019 22:54
@ellieflowers

Misschien verstandiger eerst de bijdragen van de Ts te lezen? Er is geen officieel vruchtgebruik, want dat is niet gevestigd. Oom heeft de nalatenschap afgewikkeld en de kinderen, in ieder geval drie wellicht meer, hebben een geldbedrag gekregen.

Als er niets geregeld zou zijn, zouden die drie kinderen, als er maar drie waren, recht hebben op een kwart van de nalatenschap, want moeder erft ook een kindsdeel.

En het pand staat niet op naam van de overleden persoon, maar op naam van “erven” .

En de Ts wil helemaal niets eisen, maar moeder eist nu juist van de kinderen een bijdrage in de kosten van het verhuurde pand, terwijl ze totaal geen inzage wil geven in de baten.
Lady1234 schreef:
16 jun 2019 22:54
@ellieflowers

Misschien verstandiger eerst de bijdragen van de Ts te lezen? Er is geen officieel vruchtgebruik, want dat is niet gevestigd. Oom heeft de nalatenschap afgewikkeld en de kinderen, in ieder geval drie wellicht meer, hebben een geldbedrag gekregen.

Als er niets geregeld zou zijn, zouden die drie kinderen, als er maar drie waren, recht hebben op een kwart van de nalatenschap, want moeder erft ook een kindsdeel.

En het pand staat niet op naam van de overleden persoon, maar op naam van “erven” .

En de Ts wil helemaal niets eisen, maar moeder eist nu juist van de kinderen een bijdrage in de kosten van het verhuurde pand, terwijl ze totaal geen inzage wil geven in de baten.
Dank voor je bijdrage, het leidt echter tot niets. Vruchtgebruik kan bij uitzondering wel ontstaan, gebeurt niet zomaar maar je zegt dat alleen een akte dat doet ontstaan. Formeel is dat echter niet juist.

De langstlevende echtgenoot erft geen "kindsdeel". Zonder testament zouden de kinderen en de moeder in beginsel voor gelijke delen rechten moeten hebben (met uitzondering van het bepaalde op grond van het huwelijksvermogensrecht). Gezien er toen een verdeling is gemaakt en uitgevoerd waar iedereen blijkbaar akkoord mee was zou het zeer verdedigbaar zijn dat de erfenis toen door de erfgenamen anders is verdeeld en niet in gelijke delen.

Het kadaster heeft blijkbaar geen actie ondernomen sinds 1997, ik vind het vreemd dat het eigendom in het kadaster na zoveel jaar onduidelijk lijkt te zijn. Verjaring is ook een middel om een juridische situatie in lijn te brengen met de feitelijke situatie. De rechtsonzekerheid wordt hiermee hersteld. Het kadaster meldt wel degelijk de naam van de overledene. Eigendom kan niet op naam van een groep onbekende personen staan. Verder de WOZ aanslag wordt al 20 jaar dus gezonden aan de overleden persoon? Dit klopt ergens niet. Verder het huurcontract...welke naam staat dit? een huurovereenkomst met slecht 1 partij? De huur is betaald aan moeder denk ik, welke bankrekening dan? De en/of rekening zal er niet meer zijn. Indien het een rekening van de overledene is heeft moeder wel degelijk een verklaring van erfrecht denk ik verkregen. Bankzaken moet je toch afwikkelen?

Het is hier zeer van belang dat in 1997 er wel degelijk een deel is verdeeld van de boedel en de erfenis leek te zijn afgewikkeld. Er gaat hier iets grondig mis in de informatie. TS zegt erfbelasting te hebben betaald. Dan kun je ook zelf uitrekenen hoeveel er is betaald en waarover er is betaald. De erven moeten zelf aangifte doen.

De TS zou wel degelijk actie moeten ondernemen. Moeder is nu 78 ongeveer en indien ze overlijdt is de situatie nog onduidelijker want de successiebelasting komt wederom om de hoek kijken. Je wilt neem ik aan niet twee keer betalen. De ontvanger trekt vaak aan het langste eind en zal uitgaan van de betaalde erfrecht belastingen in 1997....

Hebben de kinderen de erfbelasting aan moeder betaald toen?

Verjaring kan in de weg staan

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

ElleFlowers schreef:
17 jun 2019 03:09
Verder de WOZ aanslag wordt al 20 jaar dus gezonden aan de overleden persoon? Dit klopt ergens niet.
Is een gemeentelijke belasting; lijkt mij op basis van de GBA; lijkt mij gericht aan ma; lijkt mij hier los van te staan.
Vruchtgebruik kan bij uitzondering wel ontstaan, gebeurt niet zomaar maar je zegt dat alleen een akte dat doet ontstaan. Formeel is dat echter niet juist.
Klopt met wat ik daarover b.v. hier lees.
De TS zou wel degelijk actie moeten ondernemen. Moeder is nu 78 ongeveer en indien ze overlijdt
eindigt het vruchtgebruik
en komt de successiebelasting wederom om de hoek kijken. Je wilt neem ik aan niet twee keer betalen.
De erven moeten zelf aangifte doenTS weet van niets en ikzelf wat betreft het overlijden van mijn eerstoverleden ouder ook niet.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 17 jun 2019 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
17 jun 2019 03:09
Het kadaster heeft blijkbaar geen actie ondernomen sinds 1997, ik vind het vreemd dat het eigendom in het kadaster na zoveel jaar onduidelijk lijkt te zijn.
Dat is helemaal niet vreemd. maar volstrekt logisch. Het Kadaster is lijdelijk en registreert slechts wat hen wordt aangeboden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is hier zeer van belang dat in 1997 er wel degelijk een deel is verdeeld van de boedel en de erfenis leek te zijn afgewikkeld. Er gaat hier iets grondig mis in de informatie. TS zegt erfbelasting te hebben betaald. Dan kun je ook zelf uitrekenen hoeveel er is betaald en waarover er is betaald. De erven moeten zelf aangifte doen.
Als na het overlijden de langstlevende nog over de erfenis blijft beschikken en de kinderen slechts een vordering op de langstlevende hebben, dan is het zeer gebruikelijk dat die langstlevende ook de successierechten betaalt en daar aangifte van doet. De kinderen hoeven dan dus juist geen aangifte te doen.

Dat TS een uitbetaling uit de nalatenschap heeft ontvangen betekent ook niet dat daarmee de erfenis ook afgewikkeld is of lijkt te zijn. Het komt regelmatig voor dat na een overlijden het geld al wel gedeeltelijk verdeeld wordt, maar dat de waarde die 'in de stenen zit' pas verdeeld wordt bij het overlijden of verhuizen van de langstlevende. Daarmee wordt dat overigens niet meteen een vruchtgebruik-situatie. Veel logischer is het dat de kinderen gewoon een geldvordering houden die pas opeisbaar wordt na de verhuizing of overlijden. De langstlevende 'krijgt' dan dus de woning, inclusief alle lusten en lasten. Dat die formeel nog niet via de notaris op de naam is gezet is dan slechts een formaliteit.

Maar als die verdeling en de vordering van de kinderen niet netjes op papier is gezet en ook de definitieve verdeling van de nalatenschap nog niet op papier staat, dan is die afwikkeling dus nog niet afgerond. Dan is de uitbetaling van twintig jaar geleden slechts een voorschot geweest en valt de woning plus alle lusten en lasten nog steeds in de onverdeelde boedel.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ellie

Om de eigendom bij het kadaster te wijzigen, moet de nieuwe eigenaar zelf actie ondernemen. Maar dat hoeft niet per se.

Gebeurt dat niet, dan bijven de aanslagen gemeentelijke belastingen en waterschap enzovoort staan op naam van “Erven”.
Helemaal niets mis mee. En dat kan rustig jaren en jaren zo blijven.

Wil de “nieuwe” eigenaar het pand verkopen, dan moet hij of zij een verklaring van erfrecht hebben, waaruit blijkt dat hij de enige eigenaar is, zodat hij kan verkopen zonder de toestemming van de andere erven.

Simpel gezegd, de nalatenschap van de vader van de Ts is eigenlijk helemaal niet afgewikkeld. En ook dat is geen ramp, behalve dat moeder nu gaat claimen bij de kinderen.

Als er geen testament is, erft moeder een gelijk deel van de nalatenschap als de kinderen. Dus zijn er drie kinderen, dan erft moeder ook een kwart.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
17 jun 2019 09:28
de nalatenschap van de vader van de Ts is eigenlijk helemaal niet afgewikkeld.
Was dat trouwens blijkbaar ook niet geweest, als het vruchtgebruik destijds wel volgens het boekje was geregeld.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als dat vruchtgebruik wel volgens het boekje was geregeld, dan was er in ieder geval door de erven contact geweest met een notaris.

Want je kunt als langstlevende niet zomaar tegen een notaris zeggen, regel voor mij even dat ik het vruchtgebruik heb van een deel van de nalatenschap, maar laat de andere erven daar maar buiten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
17 jun 2019 09:28
Simpel gezegd, de nalatenschap van de vader van de Ts is eigenlijk helemaal niet afgewikkeld. En ook dat is geen ramp, behalve dat moeder nu gaat claimen bij de kinderen.
Geen 'ramp' als de nalatenschap niet afgewikkeld is, maar dat zou wel betekenen dat ook de waarde-ontwikkeling en kosten/baten nog onderdeel van die onafgewikkelde nalatenschap zouden uitmaken. En dat zou een hoop rompslomp kunnen geven, als dat over twintig jaar nog even op een rijtje moet worden gezet.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kweenie schreef:
17 jun 2019 11:21
Geen 'ramp' als de nalatenschap niet afgewikkeld is...
Die is zeker niet afgewikkeld
...waarde-ontwikkeling
over het pand is destijds al erfbelasting afgerekend??
en kosten/baten
afgerekend via Inkomstenbelasting van vruchtgebruikster?

Grotere verbouwingen/groot onderhoud bleven al voor alle erven.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door witje75 »

quote: Als er geen testament is, erft moeder een gelijk deel van de nalatenschap als de kinderen. Dus zijn er drie kinderen, dan erft moeder ook een kwart.

Dit klopt niet, de helft was al van haar omdat ze getrouwd was in gemeenschap van goederen, dus wij kinderen zouden 1/8 ste eigenaar zijn.
Wij hebben ieder ruim een ton aan guldens gehad, en ons werd verteld dat successierechten bijna zelfde bedrag was. (48%)Dit is rechtstreeks door ma (of oom) betaald aan de belasting. Wij kregen dus alleen het netto. Daarom vonden we het ook zo vreemd toen we ineens hoorden dat ma 3 x 25.000 voor de kinderen betaald had aan erfbelasting. Dit bleef lange tijd voor ons een grote vraag hoe dit kon. Tot we er nu achter kwamen dat het pand niet alleen op naam van erven staat, maar dus waarschijnlijk nog steeds van ons allemaal is, waar ma vruchtgebruik van heeft. Nu denk ik daarom ook dat dat de erfbelasting van dat pand is. Al is het nog steeds vreemd dat de belasting dus in 2 x erfbelasting heeft geheven. 1 deel over het geld, en 1 deel over het pand.

Narekenen hoeveel successierechten we nu echt moesten betalen wordt lastig. Dan moet ik weten hoeveel % successierechten in 1997 waren, en wat de eventuele vrijstelling was. Dat kan ik nergens terugvinden. Het was duidelijk een stuk meer dan tegenwoordig. Die 48 % heb ik zelf berekend aan de hand van het netto en bruto bedrag dat wij hoorden. Dus als er een vrijstelling was, was het % successierecht nog hoger dan dat.

Ik heb geprobeerd om via het kadaster de naam op te vragen van eigenaar en of er vruchtgebruik op zit, maar raar genoeg kan het kadaster dit adres niet vinden. Dit zou kunnen komen doordat het een bedrijf is. Ik heb gekeken bij soortgelijke bedrijven. Sommige kan ik wel via kadaster vinden, maar sommige ook niet. Dus is schijnbaar niet heel vreemd.

Ik lees hier reacties dat het prima kan dat het zo lang nog niet afgewikkeld is. Is er geen grens waarbinnen alles afgerond moet zijn?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

kweenie schreef:
17 jun 2019 08:59
Het is hier zeer van belang dat in 1997 er wel degelijk een deel is verdeeld van de boedel en de erfenis leek te zijn afgewikkeld. Er gaat hier iets grondig mis in de informatie. TS zegt erfbelasting te hebben betaald. Dan kun je ook zelf uitrekenen hoeveel er is betaald en waarover er is betaald. De erven moeten zelf aangifte doen.
Als na het overlijden de langstlevende nog over de erfenis blijft beschikken en de kinderen slechts een vordering op de langstlevende hebben, dan is het zeer gebruikelijk dat die langstlevende ook de successierechten betaalt en daar aangifte van doet. De kinderen hoeven dan dus juist geen aangifte te doen.

Dat TS een uitbetaling uit de nalatenschap heeft ontvangen betekent ook niet dat daarmee de erfenis ook afgewikkeld is of lijkt te zijn. Het komt regelmatig voor dat na een overlijden het geld al wel gedeeltelijk verdeeld wordt, maar dat de waarde die 'in de stenen zit' pas verdeeld wordt bij het overlijden of verhuizen van de langstlevende. Daarmee wordt dat overigens niet meteen een vruchtgebruik-situatie. Veel logischer is het dat de kinderen gewoon een geldvordering houden die pas opeisbaar wordt na de verhuizing of overlijden. De langstlevende 'krijgt' dan dus de woning, inclusief alle lusten en lasten. Dat die formeel nog niet via de notaris op de naam is gezet is dan slechts een formaliteit.

Maar als die verdeling en de vordering van de kinderen niet netjes op papier is gezet en ook de definitieve verdeling van de nalatenschap nog niet op papier staat, dan is die afwikkeling dus nog niet afgerond. Dan is de uitbetaling van twintig jaar geleden slechts een voorschot geweest en valt de woning plus alle lusten en lasten nog steeds in de onverdeelde boedel.
Onder het oude recht was het anders met de erfenis, de vordering was wel opeisbaar en je diende mijne inziens aangifte te doen. Nu is het anders dooor de wettelijke verdeling.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

witje75 schreef:
17 jun 2019 13:18
Ik lees hier reacties dat het prima kan dat het zo lang nog niet afgewikkeld is. Is er geen grens waarbinnen alles afgerond moet zijn?
Vlg deze site, waarnaar ik hierboven al verwees, kan vruchtgebruik duren tot het overleden van de gebruiker.
Dan kan pas daarna worden afgewikkeld.
Tenzij b.v. de rechter anders beslist; zie b.v. hier .

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Witje 75

De nalatenschap van uw vader was de helft van het gezamenlijke vermogen van uw vader en moeder, min de schulden en de kosten uitvaart.

Dus zonder testament erfde u en uw twee broers een kwart van zijn nalatenschap.

Onbegrijpelijk dat zo’n grote nalatenschap met daarin ook nog een verhuurd pand zomaar door een oom is afgewikkeld.

Nee, er is geen tijdslimiet waarbinnen dat moet worden afgewikkeld.

@ellie

Ook nu met de wettelijke verdeling dient er ook aangifte gedaan te worden en zou moeder de erfrechten van het deel van de kinderen moeten betalen als hun erfdeel niet uitgekeerd wordt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
17 jun 2019 14:35
Onbegrijpelijk dat zo’n grote nalatenschap met daarin ook nog een verhuurd pand zomaar door een oom is afgewikkeld.
De nalatenschap is nog niet afgewikkeld; immers voor zover dat het verhuurde pand betreft.

Gesloten