LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie auto (deugdelijk product)

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

Goedemiddag,

11 maanden geleden kochten wij een ford focus statio diesel 1.5 uit midden/eind 2015. Het is een ex defensie/ ex lease auto.
Vorige week kwam mijn man met pech langs de weg te staan. Conclusie is dat het tandwiel van nokas/distributieriem gebroken is, hierdoor is de nokas aan diggelen en de riem is er af geslagen. De auto heeft 106.700 kilometer gereden (niks dus voor een diesel) Dit had absoluut niet mogen gebeuren! In mijn ogen hebben wij ondanks de 2 jaar fabrieksgarantie die verlopen is wel degelijk recht op garantie van Ford onder de noemer deugdelijk product! Ze kunnen een compressietest uitvoeren om te kijken of de motor nog heel is maar aangezien dit met 130 kilometer per uur gebeurd is lijkt die kans ons nihil. Nieuwe motor kost 5500 euro ex btw en plaatsen. Ford zegt doodleuk dat we pech hebben..... Ik ben echt laaiend! Graag advies hoe aan te pakken en het lijkt mij toch dat we wel degelijk rechten hebben toch?
Alvast bedankt!

Moneyman
Berichten: 29888
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tsja, je zult zelf moeten bewijzen dat het product nonconform was ten tijde van de aankoop. Hoe denk je dat te gaan doen?

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

je mag van een auto motor toch wel een langere levensduur verwachten dan 3,5 jaar???!!! Hoef je niks aan te tonen lijkt mij.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je vindt dat je niets hoeft aan te tonen dan ben je klaar. Tenminste voor jezelf.. Maar als je iets wilt bereiken zul je de andere partij moeten overtuigen.

Moneyman
Berichten: 29888
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Possum77 schreef:
17 jun 2019 12:43
je mag van een auto motor toch wel een langere levensduur verwachten dan 3,5 jaar???!!! Hoef je niks aan te tonen lijkt mij.
De eerste zes maanden na de koop ligt de bewijslast bij de verkoper, daarna bij jou. Jij zult dus aan moeten tonen dat de nu opgetreden schade het gevolg is van een (productie?)fout die al aanwezig was ten tijde van de koop. Dat is een pittige kluif. De vraag is ook of er onderzoek gedaan is naar de oorzaak van de schade en of jij hard kunt maken dat de schade niet door ge- en/of misbruik veroorzaakt is.

Het is natuurlijk niet zo dat je alleen maar hoeft te roepen dat een onderdeel normaal langer meegaat en dat je daarmee klaar bent.

Sowieso heb jij niets met Ford te maken, maar met de verkopende partij. Op de fabrieksgarantie kan je geen beroep doen, die is verlopen. Als je -met inachtneming van het bovenstaande- een beroep op nonconformiteit wilt doen, moet je bij de verkoper zijn.

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

dus eigenlijk moet ik een rapport hebben van de dealer waar hij nu staat met de diagnose en dat dit een productiefout is en inclusief aangetekende brief sturen naar waar we hem hebben gekocht? (begreep net van juridisch loket dat we bij de verkoper moeten claimen niet bij ford nl)

Moneyman
Berichten: 29888
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Possum77 schreef:
17 jun 2019 13:16
(begreep net van juridisch loket dat we bij de verkoper moeten claimen niet bij ford nl)
Dat zeg ik ;)

Dat rapport zou inderdaad helpen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Het is wel belangrijk de zaken juridisch juist te doen, anders schiet je alsnog in je eigen voet. Anders even langs het juridisch loket of loop een inloopspreekuur van een advocaat binnen.

Een helder artikel over de juridsiche aspecten is nog dit:
https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

Ik ga ze zeker juist doen ;) Ik ga een mooie brief opstellen die ik laat checken en deze met hopelijk een rapportje van de dealer waar hij nu staat aangetekend versturen. Geef ze eerst de kans het kosteloos te herstellen binnen een bepaalde periode en anders weer een stap verder..

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Succes ermee.

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

bedankt! ik heb het ook hard nodig ;) Maar ik laat me niet met een kluitje het riet in sturen... Nu al een kapotte motor is echt niet acceptabel voor een dure auto! :-(

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar denk goed na. Jouw eerste regels helpen niet echt om iets te claimen.

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

Snap ik Theo! ik laat hem ook door een advocaat/jurist checken. Moet een juridische brief zijn.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door kokka »

wat in jouw geval heel belangrijk is, wat is de volgorde geweest van het breken van de distributieriem.
Is als eerste dat tandwiel gebroken, of eerst de riem ( die vervolgens de boel kapot heeft getrokken). Het vastlopen van de waterpomp is ook vaak een oorzaak van het breken van de riem.
Als het aan de riem ligt, dan is de vraag of en wanneer de riem is vervangen.
Het lijkt me in jouw geval niet onverstandig om je rechtsbijstand in te schakelen en je auto te laten inspecteren door een onafhankelijke garage. met een beetje geluk hoef je alleen een nieuwe cilinderkop te hebben en ben je voor een paar duizend klaar.

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

Hallo Kokka,
de garage (ford dealer waar we hem niet gekocht hebben) geeft aan dat het tandwiel gebroken is en daardoor de rest. Distributieriem schijnt er alleen afgeslagen te zijn was niet gebroken. Hun geven aan dat het echt door het tandwiel komt.

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

de distributieriem kon nog meer dan 40.000 kilometer mee overigens dus als die geknapt was....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door berndv »

kokka schreef:
17 jun 2019 14:52
Als het aan de riem ligt, dan is de vraag of en wanneer de riem is vervangen.
Is in het geval van deze auto met deze kilometerstand niet relevant. Riem moet bij 180.000 km of 10 jaar oud vervangen worden, advies Ford, deze auto heeft 106.000 gelopen en is uit 2015, dus net over de helft van de kilometers en nog voor de helft van de leeftijd.

https://www.dekkerautogroep.nl/uploads/ ... ibutie.pdf

Possum77
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2006 17:01

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Possum77 »

precies! maar een tandwiel mag eveneens niet zomaar breken... :-(

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als er een gietgal in het metalen tandwiel op breukvlak zit of zo.... dan is het fabrieksfout die later na de 2 jaren fabrieksgarantie is gekomen, dus is dat tandwiel er nog als bewijs.

En wie heeft het onderhoud gedaan, een Ford of universele garage?
Dat is ook vaak een belangrijk punt in een eventuele coulance regeling.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door kokka »

berndv schreef:
17 jun 2019 15:28
kokka schreef:
17 jun 2019 14:52
Als het aan de riem ligt, dan is de vraag of en wanneer de riem is vervangen.
Is in het geval van deze auto met deze kilometerstand niet relevant. Riem moet bij 180.000 km of 10 jaar oud vervangen worden, advies Ford, deze auto heeft 106.000 gelopen en is uit 2015, dus net over de helft van de kilometers en nog voor de helft van de leeftijd.

https://www.dekkerautogroep.nl/uploads/ ... ibutie.pdf
klopt, maar het komt regelmatig voor dat de waterpomp vastloopt, daar is geen echte levensduur op te geven en dan kan het heel anders uitpakken, vandaar mijn verhaal.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Garantie auto (deugdelijk product)

Ongelezen bericht door kokka »

Possum77 schreef:
17 jun 2019 16:38
precies! maar een tandwiel mag eveneens niet zomaar breken... :-(
dat is waar, maar het is dan wel aan jou om te bewijzen dat het ook daadwerkelijk zomaar was.

Gesloten