LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
S. Beltman
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2019 19:15

Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door S. Beltman »

Kan je zonder schriftelijke ondertekening van een energiecontract zonder bedenktijd af?
Door Zakelijk Energie Collectief op slinkse wijze in een e-mail naar een akoordknop geloosd van een eneco zakelijke propositie zonder bedenktijd. Nu krijgen we alleen maar extra onkosten omdat we ons huidige contract te vroeg opzeggen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zakelijk contracten zijn altijd zonder bedenktijd. De wetgever gaat er namelijk van uit dat je als ondernemen nadenkt voordat je een overeenkomst aangaat.
Als er een mail gestuurd wordt met daarin een link ter bevestiging, dan is dat een overeenkomst. Wel kunt u contact opnemen met Eneco zakelijk en melden dat u zich misleid voelt door de situatie. Het komt de laatste tijd erg vaak voor dat zakelijk contracten op deze wijzengesloten worden. Vaak met hele leugens en valse waarheden om maar een akkoord te krijgen. Energiemaatschappijen zijn daar wel eens gevoelig voor en ontbinden dan.

Voor u dan weer een wijze les om niet zomaar ergens op in te gaan. Een ongevraagde verkoper werkt voor zijn eigen inkomen, niet om u iets te laten besparen.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verteld u iets meer over de omstandigheden. Heeft u een bedrijf aan huis of zo iets?

ChristieCaes
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2019 16:49

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door ChristieCaes »

Ik heb trouwens niet eens toegezegd op een contract bij hun maar krijg er wel eentje on te recht aan. Heb wekelijks al gebeld en email gestuurd dat ik dit niet heb toegezegd. Ik zit nu al 1 maand te wachten ... Terwijl ik wel een boete gekregen heb bij mijn huidige leverancier mits ik vroegtijdig opzeg. Boete van 371 euro en ik zit met een zalelijk contract bij Eneco dat ik niet eens heb toegezegd. Als antwoord van Eneco krijg ik... je bent opgebeld door een derde partij dus wij zijn wel jou leverancier maar het contract heb je met hun aan gegaan. Nu moeten wij wachten tot we je contract krijgen toegestuurd plus de bandopname om duidelijk te zijn dat je dit niet hebt geaccepteerd... we zijn nu al 1 maand verder en de derde partij wijst naar Eneco en Eneco wijst naar de derde partij... en ik wil een oplossing en dat alles wordt rechtgezet met mijn oude leverancier plus dat ze nu ook die boete betalen. Echt frustrerend dit en te erg voor woorden dat ze zo mensen oplichten en voor onnodige kosten zetten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zakelijke gebruikers hebben geen bescherming helaas.

Alleen als je particulier bent kun je hier makkelijk onderuit.
Doe nooit zaken per telefoon of mail, en ook geen verkopers langs de deur.
Dan bespaar je veel ellende, zowel particulieren als bedrijven moeten dit soort verkopers gewoon negeren!

Als je toch in gesprek ging en er later vanaf wilde, beetje dom riep onze Maxima ooit!

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe is die boete van € 371 dan samengesteld? Want dat is geen normale boete voir te vroege opzegging.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door 16again »

Komkommertijd schreef:
17 jun 2019 17:58
Zakelijke gebruikers hebben geen bescherming helaas.
De ZZP-er kan zich in de meeste gevallen dmv reflexwerking gewoon beroepen op consumentenrect beroepen

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet in de meeste gevallen, maar soms.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door 16again »

Reflexwerking is van toepassing indien de overeenkomst buiten de normale activiteiten valt van de ZZP-er.
En die vlieger zal in de meeste gevallen opgaan.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
18 jun 2019 08:40
Reflexwerking is van toepassing indien de overeenkomst buiten de normale activiteiten valt van de ZZP-er.
En die vlieger zal in de meeste gevallen opgaan.
Heb je daar wat meer duiding van? Iedere bron die ik kan vinden heeft, bijvoorbeeld http://www.wetrecht.nl/reflexwerking-al ... ntenrecht/ , heeft het over soms, in speciale gevallen, in een enkel geval en dergelijke wanneer de reflexwerking toegepast zou kunnen worden en zeker niet over "in de meeste gevallen".

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zal hooguit op gaan voor bijvoorbeeld een voorzitter van een sportvereniging die als zodanig met zijn huisadres bij de KvK vermeld staat.

Of een thuiszorgmedewerkster die als zelfstandige werkt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zonder KVK nummer is het dus geen zakelijk contract en kan iedereen er onderuit!

Vele particulieren worden ook benaderd en dan moeten ze wel die wettelijke regels volgen.
Dus waren de hier 1x gemelde personen nu particulieren zonder of bedrijven met KVK?

Laten we daar eerst eens op wachten.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door yan »

bekende bende die met allerlei smoesjes je probeert wat aan te smeren.

contact opnemen met je huidige leverancier en dit aangeven, dat jij niet hebt opgezegd en je gewoon bij hen wilt blijven.

Als het collectief of eneco beginnen te huilen simpelweg aangeven dat er geen contract is.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
18 jun 2019 09:53
16again schreef:
18 jun 2019 08:40
Reflexwerking is van toepassing indien de overeenkomst buiten de normale activiteiten valt van de ZZP-er.
En die vlieger zal in de meeste gevallen opgaan.
Heb je daar wat meer duiding van? Iedere bron die ik kan vinden heeft, bijvoorbeeld http://www.wetrecht.nl/reflexwerking-al ... ntenrecht/ , heeft het over soms, in speciale gevallen, in een enkel geval en dergelijke wanneer de reflexwerking toegepast zou kunnen worden en zeker niet over "in de meeste gevallen".
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/17 ... sonen.html

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
18 jun 2019 10:52
Cro schreef:
18 jun 2019 09:53
16again schreef:
18 jun 2019 08:40
Reflexwerking is van toepassing indien de overeenkomst buiten de normale activiteiten valt van de ZZP-er.
En die vlieger zal in de meeste gevallen opgaan.
Heb je daar wat meer duiding van? Iedere bron die ik kan vinden heeft, bijvoorbeeld http://www.wetrecht.nl/reflexwerking-al ... ntenrecht/ , heeft het over soms, in speciale gevallen, in een enkel geval en dergelijke wanneer de reflexwerking toegepast zou kunnen worden en zeker niet over "in de meeste gevallen".
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/17 ... sonen.html
Ik zie daar nergens staan dat dit in de meeste gevallen op zou gaan, "meeste" komt zelfs niet eens voor in het hele artikel. Mogelijk dat "meeste gevallen" jouw interpretatie is, maar dan ga ik toch echt liever af op onderbouwde bronnen (advocaten e.d.) die aangeven dat dit niet zo is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door berndv »

Cro schreef:
18 jun 2019 11:31
16again schreef:
18 jun 2019 10:52
Cro schreef:
18 jun 2019 09:53


Heb je daar wat meer duiding van? Iedere bron die ik kan vinden heeft, bijvoorbeeld http://www.wetrecht.nl/reflexwerking-al ... ntenrecht/ , heeft het over soms, in speciale gevallen, in een enkel geval en dergelijke wanneer de reflexwerking toegepast zou kunnen worden en zeker niet over "in de meeste gevallen".
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/17 ... sonen.html
Ik zie daar nergens staan dat dit in de meeste gevallen op zou gaan, "meeste" komt zelfs niet eens voor in het hele artikel. Mogelijk dat "meeste gevallen" jouw interpretatie is, maar dan ga ik toch echt liever af op onderbouwde bronnen (advocaten e.d.) die aangeven dat dit niet zo is.
Beter lezen:
De basisregel voor een beroep op reflexwerking volgens de Hoge Raad:
Het moet het gaan om een professionele partij die beroeps- of bedrijfsmatig handelt en zich materieel niet van een consument onderscheidt. In de uitoefening van beroep of bedrijf sluit hij overeenkomsten die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit.
We hebben het hier over een energiecontract. Tenzij het gaat om een ondernemer die zich bezig houdt met het verkopen van energiecontracten, zal het afsluiten van een energiecontract niet vallen binnen de noemer "eigen professionele activiteiten".

Maar goed, dan komen we wel weer bij het volgende punt, en dat is namelijk op welke gronden ts denkt dit contract te kunnen ontbinden. Colportage? Dan gaat de reflexwerking namelijk absoluut nooit op:
Reflexwerking geldt niet ten opzichte van alle consumentenrechten. Zo heeft het Gerechtshof in ieder geval bepaald dat reflexwerking in geval van colportage niet opgaat, omdat de wetgever, volgens de memorie van toelichting, niet heeft gewild dat deze regeling voor bedrijven zou gelden.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door 16again »

Maar reflexwerking geldt wel voor de 14 dagen bedenktermijn voor koop op afstand

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@bernd

“We hebben het hier over een energiecontract. Tenzij het gaat om een ondernemer die zich bezig houdt met het verkopen van energiecontracten, zal het afsluiten van een energiecontract niet vallen binnen de noemer "eigen professionele activiteiten


Dan zou een kruidenier of schildersbedrijf zich ook op de reflexwerking kunnen beroepen, volgens uw stelling. En dat is echt niet het geval.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
18 jun 2019 12:43
@bernd

“We hebben het hier over een energiecontract. Tenzij het gaat om een ondernemer die zich bezig houdt met het verkopen van energiecontracten, zal het afsluiten van een energiecontract niet vallen binnen de noemer "eigen professionele activiteiten


Dan zou een kruidenier of schildersbedrijf zich ook op de reflexwerking kunnen beroepen, volgens uw stelling. En dat is echt niet het geval.
Dat ligt er aan om wat voor contracten het gaat en wat voor ondernemer we hebben. Er zijn over en weer nog wel wat mitsen en maren om hier een beroep op te kunnen doen. Het is overigens ook aan de partij die zich er op beroept om ook daadwerkelijk aantoonbaar te maken dat hier terecht een beroep op gedaan wordt. En dan is het vervolgens in veel gevallen ook nog aan de rechter om te bepalen of het toegekend wordt. Jammer dat je de complete context ook veranderd door de quote die vooraf ging aan mijn stelling niet mee te kopieren.
De basisregel voor een beroep op reflexwerking volgens de Hoge Raad:
Het moet het gaan om een professionele partij die beroeps- of bedrijfsmatig handelt en zich materieel niet van een consument onderscheidt. In de uitoefening van beroep of bedrijf sluit hij overeenkomsten die buiten het gebied liggen van zijn eigenlijke professionele activiteit.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bedenktijd energiecontract bij Zakelijk Energie Collectief

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het overgrote deel van de ondernemers verkopen geen energiecontracten. En u gaf dat dus als voorbeeld.

Ik quote dus alleen uw eigen uitleg. .

Gesloten