LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbruiksmanager Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Hannyjm
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2019 11:03

Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Hannyjm »

Goedemorgen,

Wij zijn echte gebruikers van de verbruiksmanager van Essent, handig toch?
Niet te veel betalen, en nooit voor verrassingen te komen staan.
Wij zijn op 15 juni vorig jaar in ons nieuwe appartement komen wonen, en hebben mede daarom ook de verbruiksmanager om de maand ingevuld zodat we niet te veel of te weinig zouden betalen.

De laatste twee keer kregen we 't advies via de verbruiksmanger dat we 't voorschot op 0 moesten zetten omdat we anders te veel terug gingen krijgen. Dit hebben we niet gedaan omdat we uiteraard liever terug krijgen dan betalen. Op 8 juni jl gaf de verbruiksmanager aan dat we €492,00 terug gingen krijgen, op dezelfde dag hebben we onze cijfers voor de jaarafrekening doorgegeven, dus de uitslag wisten we al dachten we.

Niet dus, op de jaarafrekening stond dat we €163,97 terug gingen ontvangen! Dus als we 't termijnbedrag op 0 gezet hadden hadden we echt bij moeten betalen!! Waar is die verbruiksmanger voor??
Natuurlijk heb ik gevraagd hoe dit kan, op dezelfde dag een verandering van een paar 100 euro , antwoord Essent:

In uw e-mail van 17 juni geeft u aan dat de VerbruiksManager Op 8 juni aangaf dat u omstreeks 492 euro zou terug ontvangen. Uiteindelijk is het bedrag dat u terug ontvangt "slechts" 163,97 euro. Graag geef ik mijn reactie via deze e-mail.
Allereerst bied ik u namens Essentmijn excuses aan voor het door u ervaren ongemak. U heeft niet de Service ontvangen die u van ons mag verwachten.
Een Verbruiksmanager werkt niet (goed )op het moment dat wij de jaarafrekening opmaken. Op 8 juni hebben wij de meterstanden van u ontvangen voor de jaarafrekening. De VerbruiksManager is hoofdzakelijk bedoelt voor het bijstellen van uw maandelijkse termijnbedrag om een hoge bijbetaling of teruggave te voorkomen.
Wat ook meespeelt is dat u vorig jaar op dit adres bent komen wonen. Als wij een onjuist verwacht jaarverbruik voor gas en elektriciteit voor het eerste jaar in onze administratie verwerken, werkt de VerbruiksManager ook niet optimaal. Wij hebben nu van het afgelopen jaar de juiste verbruiksgegevens voor gas en elektriciteit. De VerbruiksManager zal nu weer optimaal werken.

Ik vind 't raar ben ik de enige??

Groetjes Hanny

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er was geen geen vergelijk met voorgaande jaren, dus kijkt de verbruiksmanager naar uw huidige verbruik. In de wintermaanden zal die aangegeven kunnen hebben dat uw voorschot enorm omhoog moest. Bij warmte en licht verbruikt u een stuk minder en dat valt de manager ook weer op. Pas na een jaar kan het systeem een vergelijk maken.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij staat dat ook bij die verbruiksmanager vermeld. Dus dat het eerste jaar niet echt overeenstemt.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
18 jun 2019 12:41
Er was geen geen vergelijk met voorgaande jaren, dus kijkt de verbruiksmanager naar uw huidige verbruik. In de wintermaanden zal die aangegeven kunnen hebben dat uw voorschot enorm omhoog moest. Bij warmte en licht verbruikt u een stuk minder en dat valt de manager ook weer op. Pas na een jaar kan het systeem een vergelijk maken.
De verbruiksmanager kijkt naar:
totaal termijnbedragen
aktueel verbruik + verwachting resterende termijnen (voor ts is het jaar echter vol)

Dan is 330,- verschil in verwachting terug te ontvangen op zich wel vreemd omdat de termijnen eigenlijk al voldaan zijn.
Maw aktueel verbruik (bedrag is zichtbaar) + betaalde termijnen ook.
Ik kijk normaal niet de laatste termijn naar het terug te ontvangen bedrag maar zal deze keer eens opletten, maar tot nu toe geen rare zaken in de manager tegengekomen. Maak er zelf ook gebruik van.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
18 jun 2019 16:48
De verbruiksmanager kijkt naar:
totaal termijnbedragen
aktueel verbruik + verwachting resterende termijnen (voor ts is het jaar echter vol)
En daar zit de crux. De verbruiksmanager kan geen verwachting hebben aangezien deze niet weet wat er vorig jaar in dezelfde periode gebeurd is.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
18 jun 2019 18:02

En daar zit de crux. De verbruiksmanager kan geen verwachting hebben aangezien deze niet weet wat er vorig jaar in dezelfde periode gebeurd is.
Er was echter geen resterende maand meer met eventuele geschatte verwachtingen in verbruik voor ts.
Daarbij is het "verwachtte jaarverbruik" in de reeds genoten periode aangepast aan aktueel verbruik.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door geengast »

U krijgt helemaal GRATIS een verbruiksmanager, die bij goede klanten van Essent (meer dan 35 jaar klant) uitmuntend werkt en zelfs tot cijfers achter de komma klopt....en u gaat dit dan bekritiseren?

Het is toch een gratis service? Wacht u eerst eens totdat er vergeleken kan worden met vorig jaar.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

jonis schreef:
18 jun 2019 19:27
NeoDutchio schreef:
18 jun 2019 18:02

En daar zit de crux. De verbruiksmanager kan geen verwachting hebben aangezien deze niet weet wat er vorig jaar in dezelfde periode gebeurd is.
Er was echter geen resterende maand meer met eventuele geschatte verwachtingen in verbruik voor ts.
Daarbij is het "verwachtte jaarverbruik" in de reeds genoten periode aangepast aan aktueel verbruik.
Er is niets aangepast.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
18 jun 2019 18:02
jonis schreef:
18 jun 2019 16:48
De verbruiksmanager kijkt naar:
totaal termijnbedragen
aktueel verbruik + verwachting resterende termijnen (voor ts is het jaar echter vol)
En daar zit de crux. De verbruiksmanager kan geen verwachting hebben aangezien deze niet weet wat er vorig jaar in dezelfde periode gebeurd is.
Als je om de 2 maanden je verbruik invult, lijkt me die verwachting niet zo moeilijk.
Eerste orde benadering: Trek een rechte lijn door laatste 2 meetmomenten.
Eventueel correctie voor seizoensinvloeden erbij
Door verbruiksmanager gegeven advies is compleet belachelijk. Dezelfde gebruiksgegevens op bierviltje met wat gezond verstand had betere uitkomst opgeleverd.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
18 jun 2019 22:20

Er is niets aangepast.
Kijk dan eens bij "uw totaalbedrag per jaar":
kijk naar de laatste kolom/verbruiksjaar; daar staat je huidig verbruik+verwachting voor komende periode (bij mij maar 1 maand) samen in de kolom bij elkaar opgestapeld.
Deze bedragen bij elkaar optellen:
Daarbij is het "verwachtte jaarverbruik" in de reeds genoten periode aangepast aan aktueel verbruik.
Dus wel aangepast :roll:

Als je dan klikt op "direkt aanpassen" wijkt de balk "verwacht jaarverbruik" daar bij mij (met nog 1 maand te gaan) 10,- af van de bedragen van huidig verbruik+verwachting in de kolom bij het verbruiksjaar .Maw als de verwachting uitkomt (dat gaat echter ook niet gebeuren want ze hebben het gas voor juni te hoog ingeschat) krijg ik ipv 57,- echter slechts 47,- terug, maar die 47,- zal hoger gaan uitvallen omdat het verwachte verbruik van het gas zo'n 20M3 te hoog is voor juni.

Dus kortom; een exakte calculator is het gewoon helemaal niet maar +/- kun je er wel vanuit gaan als je iedere keer bijstuurt als je verbruik afwijkt tov afgelopen jaar.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft alleen maar één keer in de twee maanden de cijfers ingevuld. Ze heeft zelf niets aangepast.

Zooals eerder gezegd, werkt die verbruiksmanager het eerste jaar niet goed, staat er ook bij. Maar na een jaar werkt hij prima.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
19 jun 2019 09:20
De Ts heeft alleen maar één keer in de twee maanden de cijfers ingevuld. Ze heeft zelf niets aangepast.

Zooals eerder gezegd, werkt die verbruiksmanager het eerste jaar niet goed, staat er ook bij. Maar na een jaar werkt hij prima.
Het is een dooddoener dat het ding het 1ste jaar niet goed werkt; TS vult nl de laatste dag in; verbruik = bekend + termijnen ook; TS had alleen kunnen opvallen dat ze dan bij totaalverbruik huidige periode 330,- verschil zat tov de voorschotcalculator.
Ik ben er al langer klant; dus prima werkt die dus niet, maar +/- voldoet die wel.
Zoals ik aangaf er zit nog steeds verschil tussen de 2 verwachtingen die jezelf ziet en zoals ik aangeef in mijn vorige post....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Managers, die deugen niet.....

Zowel de Manager op de werkvloer als deze van Essent ze geen rekening houden met afwijkend woon gedrag.
Mijn zoon ging van december tot maart 3¼ maand op stage en zijn verbruik daalde tot vorstvrij houden!
Dus vorige jaar veel hoger verbruik, dit jaar nihil en en wat gaan ze volgende jaar dan weer doen?

Ook is je woning bepalend voor verbruik.
Een woning met ventilatie roosters open zal bij harde wind meer verbruiken dan een met balansventilatie met warmte terugwin unit.
Isolatie werkt bij temperatuur binnen/buiten en ventilatie bij wind snelheden en wind richting!

Je hebt winderige winters en windstille koude, en dan zal bepalen of je veel isolatie of goede kierdichtheid en ventilatie systeem bepalen welke van de woningen zuiniger is of juist niet.

Twee woningen die dit jaar hetzelfde gebruikten kunnen hiermee volgend jaar grote verschillen geven!
En de manager, die verwerkt cijfers en die waren er vorig jaar niet.

Conclusie;
3 Weken wintersport elders vieren kan meer energie besparing opleveren dan 8 weken zomer vakantie!
En ja, ik ga graag te winter sporten in zwembroek in Australië dus heb het niet koud daar!

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door jonis »

jij deugt ook niet; niet iedereen heeft een oude doortochtwoning.
Dit jaar februari was koud/zonnig en slechts 3 graden verschil tov normaal temperatuur en had ik slechts 110M3 gasverbruik tov vorig jaar 218M3 gasverbruik.
140 zonuren tov normaal 85 maakte het verschil.
Voor de rest is het sowieso een zachte winter geweest en ligt mijn verbruik in gas op dit moment >20% lager dan voorgaande jaren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hanny JM heeft een nieuw appartement en bij betonbouw het eerste jaar nog restvocht dus hoger verbruik zou daardoor kunnen komen, een vochtiger huis kost meer energie voor verwarmen en vaak is 2e jaar voordeliger!

Ik ga er vanuit dan Hanny een nieuwe woning heeft met ventilatie en warmte terugwin.... en dan is rooster of raam open meer verbruik dan via het systeem ventileren!
Vele moeten hun huis nog leren en 95% woonde er alleen maar en vergeet dat bij een zuinige woning soms afwijkende gedrag noodzaak is.
Dat is ook de oorzaak dat verschillen tussen mensen die gebruiken volgens instructie en die zomaar wat doen zoals ze vroeger thuis leerden een verschil van 1 op 4 kan veroorzaken in gebruik.

Nieuwe woningen die goed geïsoleerd zijn mag je alleen op warme zomer dagen het systeem uitzetten en ramen open doen!
In voor en najaar al flinke verschillen en radiator uit is niet voldoende bij ventilatie in gehele woning!

Nieuwe bewoners / kopers / huurder horen instructie te krijgen, helaas later doen ze dat niet meer!

Monique77
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2020 09:39

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Monique77 »

De verbruikersmanager werkt niet. En niet alleen tijdens de opmaak van de jaarafrekening. Mijn verbruikersmanager geeft aan dat ik 70.000 terug ga ontvangen en dat ik mijn maandbedrag naar 0 moet brengen. Dit kan natuurlijk niet. Een reactie van Essent blijft helaas uit. Dus niet betrouwbaar en ik heb een slimme meter geen dubbele meter. Helaas is mijn bestand foto van de verbruikersmanager waarop staat dat ik 70.000 euro terug zou krijgen te groot om hier toe te voegen. Maar ik wil graag dat bedrag ontvangen hoor!

marc1766
Berichten: 179
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door marc1766 »

Heb ook de verbruiks app van Essent, en ook hier is het afwachten wat de jaarrekening gaat worden. Heb een slimme meter ( waar ik nu toch spijt van heb ) welke automatisch elke maand de standen uitleest, ook heb ik een 20 tal zonnepanelen, wat ik raar vind is dat de slimme meter wel precies bijhoudt wat het verbruik is iedere maand en wat er teruggeleverd wordt aan het net, maar de app dit weer niet meeneemt, maw het verbruik en het bedrag is gebaseerd ophef werkelijke verbruik, maar de opgewekte stroom aan het net ( wat dus terug geleverd is aan Essent ) wordt weer niet meegenomen.

Waar heb ik dan een slimme meter ( of moet ik zeggen een nieuwe domme meter ) voor??

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kijk eens wat enelogic kan doen. Ik gebruik het inmiddels zeven jaar. De goedkoopste mogelijkheid is gratis. Ik betaal bijna twintig euro per jaar. Daarvoor houden ze alles per kwartier bij. Gas en elektriciteit. Verbruik en teruglevering in kWh en Euro en gas in m3 en Euro. Overzichten per dag, week, maand en jaar. Altijd bereikbaar via internet op computer en handy.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik de Enelogic zou nemen..... Gas verbruik zal €0,00 blijven!

En stroom, in de zonnige winter dagen meer opbrengst dan gebruik, bij donker weer juist hoog verbruik.....
Daar weet vrijwel geen enkel apparaat nog iets mee te doen.

Maar een nieuwe woning is ook niet altijd betrouwbaar, vele zitten met scheve dekens glaswol in de gevel en dat is een duur en moeilijk te herstellen lek, een Warmte Camera liet duidelijk dat rode gat zien!
Dit grote lek werd bevestigt door losgekomen behang in deze woning!

Na enkele maanden stoken en bij temperatuur rond 0 graden je nieuwe huis controleren als je enkele maanden of meer gestookt hebt is dus rendabel voor een garantie claim!
Ik ben nu de meest gehate persoon en heb een permanent verbod op de bouwplaats enkele meters verder gekregen!
Als ze muren moeten slopen, dekens beter vast zetten en natte vervangen en weer netjes dicht moeten metselen!

De aannemer is net een flipperkast, als ik langs loopt gaat deze op Tilt.
De openbare weg is toegestaan... ja hij haat elke Komkommer! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Verbruiksmanager Essent

Ongelezen bericht door jonis »

Monique77 schreef:
08 jan 2020 09:44
De verbruikersmanager werkt niet. En niet alleen tijdens de opmaak van de jaarafrekening. Mijn verbruikersmanager geeft aan dat ik 70.000 terug ga ontvangen en dat ik mijn maandbedrag naar 0 moet brengen. Dit kan natuurlijk niet. Een reactie van Essent blijft helaas uit. Dus niet betrouwbaar en ik heb een slimme meter geen dubbele meter. Helaas is mijn bestand foto van de verbruikersmanager waarop staat dat ik 70.000 euro terug zou krijgen te groot om hier toe te voegen. Maar ik wil graag dat bedrag ontvangen hoor!
Dat die ook niet goed kan werken is bekend.
Als het niet je 1ste jaar is, zou ik dan toch nog eens aan de bel trekken.
De verbruiksmanager werkt gewoon, maar blijkbaar dan nog niet bij jou.
Je ziet overzichtelijk je verbruik en kunt dit vergelijken met voorgaande jaren.
Daarbij is op dit moment ook al zichtbaar dat verbruik wat lager gaat worden dan voorgaande verbruiksjaar; terwijl zij bijv een 17% hoger gasverbruik verwachting hadden bij mij.
Corrigeren van voorschot/verbruik doe ik pas de laatste 3 maanden; mei, juni, juli.
Dan heb ik nl nauwelijks nog gasverbruik, is de hoofdmoot al betaald en ook duidelijk wat er echt terug gaat komen. (ik begin meestal met iets teveel voorschot)

Gesloten