Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Heb iets besteld uit China. Waarde (+ verzendkosten) is 19,89 Euro. Niet thuis, brief in de bus. Totale waarde is lager dan de 22 Euro grens en ik zou het pakket daarom gratis moeten kunnen ontvangen.

"U kunt het pakket ophalen in de volgende winkel, maar u moet wel 17,70 Euro betalen."

Ik heb zoiets eerder meegemaakt, maar toen kreeg ik een brief met het verzoek om bewijs te leveren en daarna heb ik kosteloos de producten kunnen ophalen. Heb nu geleerd dat ze zo'n brief niet hoeven te sturen.

Heb wat research gedaan en weet nu dat je in alle gevallen vaarwel kan zeggen tegen 13,50 Euro administratiekosten. Volgens mij heeft niemand dat ooit terug kunnen krijgen. Het enige wat ik terug kan krijgen is 4,20 Euro.

Ik heb daarom besloten om het pakket niet op te halen en het geld terug te vragen aan de webshop.

Als ik het goed begrijp moet de verstuurder duidelijk aangeven wat de waarde van het product is en ik kan niet controleren of dat is gebeurd. Ik vermoed dat PostNL het pakket alleen terug gaat sturen als de verstuurder die administratiekosten gaat vergoeden, maar dat is volgens mij niet mijn probleem. Ik heb ook veel liever dat zij met elkaar in gesprek gaan dan dat ik hier nog tijd in moet gaan steken. Had graag PostNL en de douane een "headsup" gegeven over wat ik had besteld, maar zo werkt het niet.

Zal jullie laten weten of ik het geld terug heb gekregen van de webshop.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De post gaat echt niet onderhandelen met de afzender. Zij hebben alleen iets met de importeur. Dat ben jij. Ik geloof nooit dat ze iets terug sturen. Dat kost ze geld en meestal is de afzender niet zo duidelijk met zijn adres. Hoogstens vernietigen. Je kunt wel in beroep gaan tegen die kosten. Dat zul je waarschijnlijk dan wel winnen. Eigenlijk zou je alles terug moeten krijgen, maar ik heb met in beroep gaan geen ervaring. Ik ken het ook niet zo. Ik heb al honderden zaken geïmporteerd. Maar kreeg altijd het verzoek om een rekening te sturen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Jou betaalbewijs voor Ali Express is voldoende.

Dat ze de hier winkel waarde berekende over een product?
De Ali Koptelefoon van €2,38 koste bij Action ook maar liefst €6,95 dus die zijn niet meer goedkoopste!

Als het hun fout is moeten ze ook die €13,50 terug betalen, alleen als webshop of jij een fout maakte ben je dat kwijt.
Maar heeft Douane of Post NL deze fout gemaakt?
Of was het via andere gestuurd... DHL staat voor Duurdere Hopeloze Lummels, die weiger ik.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Ze gaan volgens mij wel afstemmen met de verzender of het pakket terug moet of dat het vernietigd mag worden. Ik neem aan dat de verstuurder een opdracht gaat geven voor vernieting vanwege de extra kosten (admin kosten + verzendkosten is waarschijnlijk even hoog of zelfs hoger als wat ik heb betaald). In vergelijkbare gevallen geeft PostNL altijd de schuld aan de verzender. Als wij geen mogelijkheid krijgen om extra informatie te geven en het bedrag eerst moeten betalen (dat is nu het geval), dan gaan ze uit van informatie geleverd door de verstuurder. Als ik het nu betaal, dan kan ik die 4,50 terug krijgen, maar die 13,50 gaat PostNL nooit teruggeven. Die kosten zijn nou eenmaal gemaakt en iemand moet dat betalen. De vraag is nu dus gewoon of de webshop het geld aan mij gaat teruggeven. Online lees ik vooral dat je je geld niet terug krijgt, maar dat moet ik nu dus gewoon afwachten. Heb nu in ieder geval geleerd dat het niet voldoende is om te zorgen dat je onder die 22 euro uitkomt en dat je altijd aan de verkoper moet vragen om duidelijk de waarde en kosten voor transport op het pakket te vermelden. Ik kan naar de winkel om het pakket te fotograferen, maar heb daar niet zo'n zin in. Wacht nu oordeel van de webshop af.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Pyhat schreef:
21 jun 2019 11:56
Ze gaan volgens mij wel afstemmen met de verzender of het pakket terug moet of dat het vernietigd mag worden. Ik neem aan dat de verstuurder een opdracht gaat geven voor vernieting vanwege de extra kosten (admin kosten + verzendkosten is waarschijnlijk even hoog of zelfs hoger als wat ik heb betaald). In vergelijkbare gevallen geeft PostNL altijd de schuld aan de verzender. Als wij geen mogelijkheid krijgen om extra informatie te geven en het bedrag eerst moeten betalen (dat is nu het geval), dan gaan ze uit van informatie geleverd door de verstuurder. Als ik het nu betaal, dan kan ik die 4,50 terug krijgen, maar die 13,50 gaat PostNL nooit teruggeven. Die kosten zijn nou eenmaal gemaakt en iemand moet dat betalen. De vraag is nu dus gewoon of de webshop het geld aan mij gaat teruggeven. Online lees ik vooral dat je je geld niet terug krijgt, maar dat moet ik nu dus gewoon afwachten. Heb nu in ieder geval geleerd dat het niet voldoende is om te zorgen dat je onder die 22 euro uitkomt en dat je altijd aan de verkoper moet vragen om duidelijk de waarde en kosten voor transport op het pakket te vermelden. Ik kan naar de winkel om het pakket te fotograferen, maar heb daar niet zo'n zin in. Wacht nu oordeel van de webshop af.
Zoals vermeld, u bent de importeur. Het is dus uw taak om te zorgen dat alle gegevens bekend zijn. Dus als de afzender geen waardebedrag op de verpakking zet, dan wordt u daar op aangesproken. De kosten zullen dus ook op u verhaald gaan worden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De post gaat geen brief naar China schrijven.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Het is mijn taak om te zorgen dat alle gegevens bekend zijn? PostNL geeft me pas de gelegenheid informatie te leveren nadat ik mijn geld kwijt ben aan die admin kosten. De kosten worden op mij verhaald terwijl ik het pakket niet in ontvangst ga nemen.. LOL. Sure. Je spreekt de informatie van de overheid en PostNL tegen en toch nog steeds zo zeker zijn van je gelijk. Knap. Als ik het weiger te betalen, dan gaat het terug of ze vernietigen het. That's it. In jouw "wereld" kan ik dus gewoon iets bestellen en laten bezorgen bij de buren. Die gaan dan de bak in omdat ze niet betalen. *eerst betalen en in ontvangts nemen en dan bewijzen dat jij het niet hebt besteld...* Nou ja, ik heb er in ieder geval om kunnen lachen.,Thanks :D

Wat betreft "Post gaat geen brief sturen naar China"

Hier een quote van de PostNL website
Als je geen inklaringskosten wilt betalen, dan kun je ervoor kiezen om het pakket niet in ontvangst te nemen. Het pakket wordt dan teruggestuurd naar de afzender of vernietigd (afhankelijk van de wens van de afzender).


brief, telefoon, postduif... boeit niet, ze stemmen af met afzender of je dat jou leuk vindt of niet
Laatst gewijzigd door Pyhat op 21 jun 2019 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik weet al te goed dat de afzender er vaak niets op zet. Vaak geloven ze het ook niet ze zetten er standaard $ 10 of 20 op. Je kunt pas in beroep gaan nadat je betaalt hebt. Ik draag er niet aan bij. Ik ben het niet schuld. Maar de douane van Nederland gaat nooit met de afzender in China onderhandelen. De importeur is verantwoordelijk voor de invoerrechten. Je kunt het pakket weigeren, dan wordt het waarschijnlijk vernietigd door de douane of verkocht. Terugsturen doet de douane niet. Maar dan wil de afzender nog steeds van jou betaald worden.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Volgens mij gaf ik al aan dat het woord "onderhandelen" misschien niet goed was gekozen, maar goed... begrijp nu dat PostNL heeft gelogen op de eigen website en we zullen zien of de afzender mijn geld krijgt of niet. Ik ga toch ook niet in beroep bij PostNL? Ik negeer ze gewoon... ik ga alleen in gesprek met de verkoper/webshop.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Afwachten dan. Ik gun het je wel.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Costnix »

De volgende keer binnen de EU bestellen of in een stenen winkel.
Let er wl op, dat de webshop in de EU geregistreerd is.
Er zijn genoeg webadressen uit het NL-domein, die in b.v. China, India,..... zijn terecht gekomen.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Thanks en inderdaad. Als ik thuis was geweest had ik het waarschijnlijk gewoon betaald. Bedoel, pakketje is dan binnen handbereid. Nu heb ik wat research kunnen doen. Ik begrijp dat mensen die 13,50 euro onredelijk vinden als ze onder de 22 euro zijn gebleven, maar ik snap ook dat veel mensen over die 22 euro heen gaan, niet begrijpen hoe het werkt en onterecht ontzettend boos gaan worden.

Stukje uit de chat met webshop support (AliExpress):
  • yes you dont have to pay for it if your customs did ask for some incorrect tax
  • you can refuse to pay
  • then open a dispute and we will also request for your refund to this order
Ik moet een weekje wachten tot ik een bezwaar kan indienen bij de webshop. Er is dan als het goed is ook een optie voor "customs" in het menu. Ben sowieso van plan om meer bij dezelfde winkel/persoon te bestellen en heb dat ook doorgegeven. Vind het wel jammer dat het nu waarschijnlijk kapot gemaakt gaat worden, maar ja... 13,50 eu bijbetalen voor iets met een totale waarde van 19,50 eu gaat mij te ver.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Pyhat »

Costnix schreef:
21 jun 2019 18:51
De volgende keer binnen de EU bestellen of in een stenen winkel.
Let er wl op, dat de webshop in de EU geregistreerd is.
Er zijn genoeg webadressen uit het NL-domein, die in b.v. China, India,..... zijn terecht gekomen.
Ik bestel sowieso erg veel. Binnen NL, EU, maar ook China, VS enz. Er zijn soms gewoon producten die ik echt nergens anders kan vinden. Had nu ook best meer willen betalen voor een kwalitatief beter product, maar na een paar avonden zoeken heb ik het opgegeven.

Als het over die 22 eu heen gaat, dan moet je betalen en terecht. Als je teveel moet betalen, dan bewijs je achteraf dat het niet klopte en je krijgt het verschil terug. Administratiekosten begrijp ik ook. Eerst vond ik het wel vervelend dat ik niet vooraf mag aantonen dat het niet klopt, maar er is een waarde aan geplakt op basis van (onbtrekende) informatie van de verstuurder en die administratiekosten moeten betaald worden. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik niet op een relatief gemakkelijke manier aan de douane had kunnen doorgeven dat ik net een product heb besteld uit China t.w.v. ongeveer 20 Euro. Als er een website/app is die je hiervoor kan gebruiken, dan hoor ik het graag. Dat scheelt een hoop gedoe, minder vervuiling en er zouden geen producten onnodig worden vernietigd. Ik ga nu wel een template tekstje maken voor nieuwe bestellingen, dan kan ik de volgende keer dat ook als bewijs leveren bij de webshop.
Laatst gewijzigd door Pyhat op 21 jun 2019 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door renewouters »

Komkommertijd schreef:
21 jun 2019 09:03
De Ali Koptelefoon van €2,38 koste bij Action ook maar liefst €6,95 dus die zijn niet meer goedkoopste!
Het is dan ook compleet onvergelijkbaar.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Costnix »

Er zijn twee apps van de douane. Douane Reizen en Douane Inzicht.
Aan de eerste heb je niets. De tweede is over de regels van de douanenieuwsberichten.
De linken naar de douane en belastingsdienst ken je vast wel.
Tegenwoordig valt er ook niet meer iets te ritselen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn Action / Ali Express voorbeeld was om te laten zien dat Action soms erg duur is!
Ruim 2x duurder maar wel gelijk meenemen en geen weken wachten.

Er zijn nog andere winkels die gelijkwaardige producten voor nog meer verkopen.
Dus hoe taxeren ze bij de Douane jou pakket, Ali, Action of Media Markt waarde voor zelfde koptelefoon?

Ze mogen zelf controleren of de prijs wel klopt, vele dure boven €22,- worden als iets minder verstuurd!
Ik weet van Douane personeel die op Ali ging kijken wat de werkelijke prijs voor dit was.....
en dan de opdruk negeerde en dan gelijk naar Nederlandse winkelprijs ging!

Zo kreeg ik een set gekocht als 2 pakjes gestuurd...
Die LED lampen waren €37,43 incl. Porto dus invoer rechten betalen!
Maar als ze het als 2x €19,- sturen dus totaal eigenlijk €38,- maar op 2 dagen sturen......
Die fraude is lastig op te sporen maar is er wel.

Waar betaald moet worden is er verhoogde kans op fraude... helaas, en soms gaat het fout.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer wat een wartaal weer.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Costnix »

Een beetje wijdsprakig, maar wel duidelijk.
De douane hoeft niet de aangegeven waarde op het pakket te volgen, wanneer deze niet te vertrouwen is. en gaan ze van eige waarden uit, die vaak hoger uitpakken.
En dan is het helaas betalen voor de ontvanger van het pakket

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je hebt niet gekregen waar je voor hebt betaald. Zo simpel is het. Gewoon niets doen dus. Wel even je betaling terughalen.

In het geval dat je zat te springen om het artikel in kwestie is dit natuurlijk erg vervelend.

De douane komt hier trouwens nooit aan te pas. Inklaring is uitbesteed aan PostNL.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht verzoek betalen inklaringskosten PostNL

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
22 jun 2019 16:38
Je hebt niet gekregen waar je voor hebt betaald. Zo simpel is het. Gewoon niets doen dus. Wel even je betaling terughalen.

In het geval dat je zat te springen om het artikel in kwestie is dit natuurlijk erg vervelend.

De douane komt hier trouwens nooit aan te pas. Inklaring is uitbesteed aan PostNL.
TS heeft wel degelijk gekregen waarvoor betaald is. Echter is TS als importeur in gebreke gebleven en daarvoor heeft PostNL onderzoek moeten doen. Deze kosten worden doorberekend aan de importeur.

Gesloten