LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
17 jun 2019 14:52
Lady1234 schreef:
17 jun 2019 14:35
Onbegrijpelijk dat zo’n grote nalatenschap met daarin ook nog een verhuurd pand zomaar door een oom is afgewikkeld.
De nalatenschap is nog niet afgewikkeld; immers voor zover dat het verhuurde pand betreft.
Zoals ik al eerder schreef door oom op zijn jan-boeren-fluitjes. Tegenover de fiscus, maar niet tegenover de erven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door kweenie »

chrisd1 schreef:
17 jun 2019 11:43
kweenie schreef:
17 jun 2019 11:21
Geen 'ramp' als de nalatenschap niet afgewikkeld is...
Die is zeker niet afgewikkeld
...waarde-ontwikkeling
over het pand is destijds al erfbelasting afgerekend??
en kosten/baten
afgerekend via Inkomstenbelasting van vruchtgebruikster?

Grotere verbouwingen/groot onderhoud bleven al voor alle erven.
Het gaat mij niet om de berekening van erfbelasting en inkomstenbelasting met de fiscus. Het gaat mij meer om de berekening hoe hoog de waarde van dit deel van de nalatenschap is geworden. Als dit nog onverdeelde boedel is, dan zouden de huurinkomsten ook tot de onverdeelde boedel van behoren, maar dan zouden ook alle lasten uit die onverdeelde boedel moeten worden betaald. Om dat allemaal na te rekenen en naar rato te verrekenen met de erfgenamen is een forse kluif.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door kweenie »

ElleFlowers schreef:
17 jun 2019 14:09
Onder het oude recht was het anders met de erfenis, de vordering was wel opeisbaar en je diende mijne inziens aangifte te doen. Nu is het anders dooor de wettelijke verdeling.
Ook onder het oude erfrecht was het gebruikelijk dat er werd 'gekozen' voor een vordering op de langstlevende als er relatief veel waarde 'in de stenen' zat. Verschil met het nieuwe erfrecht is dat dit nu de standaard is, terwijl dat in het verleden bewust voor gekozen moest worden. Dat is wat ik ook schreef (of wou schrijven). Dat dit geen vreemde situatie zou zijn, maar dat dit dan wel netjes op papier zou moeten staan.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kweenie schreef:
17 jun 2019 18:48
...dan zouden de huurinkomsten...alle lasten..
Afgezien van o.m. groot onderhoud zijn dat de vruchten; die zijn voor de, in dit geval, gebruikster; zie ook b.v. de site, waarnaar ik in het voorgaande enkele keren verwees.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moeder “gebruikt” niets. Het is verhuurd onroerend goed.

En we weten dus helemaal niet of moeder het vruchtgebruik heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door kweenie »

chrisd1 schreef:
17 jun 2019 19:16
kweenie schreef:
17 jun 2019 18:48
...dan zouden de huurinkomsten...alle lasten..
Afgezien van o.m. groot onderhoud zijn dat de vruchten; die zijn voor de, in dit geval, gebruikster; zie ook b.v. de site, waarnaar ik in het voorgaande enkele keren verwees.
Punt is dat lang niet zeker is dat er sprake is van vruchtgebruik. Waarschijnlijk namelijk juist niet. En die situatie beschreef ik.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

@Lady1234 @kweenie
'Gebruik' kan ook zijn voor verwerving van inkomen; 'huur van huizen' wordt met zoveel woorden genoemd in de door mij genoemde site??

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door witje75 »

Bedankt voor alle tips. We zijn er ondertussen helaas achter dat er veel meer niet klopt aan de verdeling. Ik ga geen details meer geven. We gaan met deze gegevens eens samen om de tafel zitten. Ook onze eigen schuld, we hebben het gewoon in vertrouwen aangenomen dat het zou kloppen, in plaats van papieren van de erfenis te vragen om het na te kijken. Leek toen niet gepast, maar achteraf natuurlijk dom.
We willen nog steeds geen ruzie, dat helpt toch niks, maar zijn wel erg teleurgesteld.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Een goed idee/begin @witje75, veel wijsheid gewenst.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door witje75 »

Dankjewel Kolibri.

Heeft iemand een link waarop je bij kadaster kan zien wie de oude eigenaar was? Pand wat ik dacht dat het was is een maand geleden onder dwang verkocht volgens kadaster. Ik wil eerst zeker weten of ik me niet vergis in het pand. Dus als oude eigenaar onze naam niet is, valt het misschien nog beetje mee.

Ps: Bleek gelukkig het pand van de buren te zijn.
Laatst gewijzigd door witje75 op 18 jun 2019 06:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Pand onder dwang verkocht? Dan zou uw moeder dat toch moeten weten?

Als u niet zeker bent van het adres, mag u van uw moeder wellicht een aanslag OZB inzien.

Sterkte.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 17 jun 2019 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
17 jun 2019 19:59
@Lady1234 @kweenie
'Gebruik' kan ook zijn voor verwerving van inkomen; 'huur van huizen' wordt met zoveel woorden genoemd in de door mij genoemde site??
Ja, nog een keer, dat geldt bij vruchtgebruik.

witje75
Berichten: 41
Lid geworden op: 02 okt 2007 18:02

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door witje75 »

Laat maar, gelukkig bleek dat het pand van de buren te zijn. Heel fijn dat het niet nog erger was dan ik in eerste instantie dacht.
Het pand staat nog op naam van mijn vader. Al staat er ook zijn geboorte en overlijdensdatum bij. Oke, dit had ik niet verwacht. Er staat niet bij dat er vruchtgebruik opzit. Maar dat is naar mijn idee ondertussen ook helemaal niet zeker.
Maar goed, het is dus nog niet verkocht. Kleine meevaller. Vond het ook wel heel raar dat ze dan nog steeds geld van ons vroeg.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ga eens rustig overleggen met uw broers en wellicht met behulp van een notaris wat te doen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
15 jun 2019 19:29
Een notaris doet helemaal niets totdat iemand hem een opdracht geeft.
Ben destijds zelf met een zus bij een notaris geweest en heb dit precies zo ervaren: voor hoe het althans bij ons ging zie in het voorgaande.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Gewijzigd
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 22 jun 2019 22:14, 3 keer totaal gewijzigd.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

ElleFlowers schreef:
22 jun 2019 21:42
witje75 schreef:
17 jun 2019 22:40
...pand...
Maar goed, het is dus nog niet verkocht...
Het pand staat dus op naam van de vader en is nu verkocht. Indien het pand nu verkocht is....
???

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

chrisd1 schreef:
22 jun 2019 21:53
ElleFlowers schreef:
22 jun 2019 21:42
witje75 schreef:
17 jun 2019 22:40
...pand...
Maar goed, het is dus nog niet verkocht...
Het pand staat dus op naam van de vader en is nu verkocht. Indien het pand nu verkocht is....
???
Excuses ik pas het aan. Verkeerd gelezen.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Het pand staat dus op naam van de vader en is nu verkocht. Indien het pand nu verkocht is is er een akte van levering geweest en is er iemand geweest die het pand heeft geleverd. Het kadaster heeft de akte van levering en die kan je opvragen, dan kun je denk ik zien wie er heeft geleverd...

De kadaster had dus geen vermelding van de erven van vader? Het is toch vreemd dat er geen enkel onderzoek wordt gedaan naar de eigendom indien een pand wordt geleverd?

Dit klopt niet omdat er niet is verkocht nog:

Indien er executoriaal beslag is of wordt gelegd zal de medewerking van de moeder niet meer nodig zijn gezien het vonnis van de rechter of de autoriteit van de Belastingdienst dan voldoende is om de mogen leveren zonder medewerking. Echter een executoriale titel gaat een hoop correspondentie aan vooraf. Check dit dus even bij moeder.

Verder zou ik nu een verklaring van erfrecht aanvragen, gezien er niets op papier staat is het goed verdedigbaar dat je erfgenaam bent, ondanks verjaring eventueel.
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 22 jun 2019 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat houdt vruchtgebruik in bij erfenis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heremetijd. Er is gewoon een onverdeelde boedel. En dat verjaart niet.

Geen vruchtgebruik en geen executoriaal beslag.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 22 jun 2019 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten