LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klimaatakkoord.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door scontra »

Vandaag de presentatie van het klimaatakkoord gezien door o.a. Minister Wiebes.
Telkens als ik hem iets hoor/zie verkondigen, zoals bijv. bij de problemen in Groningen, maar ook nu weer dan bekruipt mij het gevoel dat deze bewindspersoon niet oprecht is en zijn aankondigingen in deze niet of slechts gedeeltelijk waar maakt.
Veel beloven en nog meer beloven, maar als puntje bij paaltje komt de rekening daar leggen waarvan hij had aangegeven dat die rekening daar niet thuis hoort, nl. bij de burger.
Ik vraag mij, in alle eerlijkheid, af of dit gevoel alleen bij mij wordt opgeroepen of dat anderen mijn gevoel voor wat dit betreft delen ?
Laatst gewijzigd door scontra op 29 jun 2019 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als ze zeggen het gaat de burger niets kosten , dan vertrouw ik het niet meer. :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat ik zo leuk vind is dat elektriciteit fors goedkoper wordt nu de daken vol liggen met zonnepanelen. Had ik al gedacht.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
28 jun 2019 23:24
Wat ik zo leuk vind is dat elektriciteit fors goedkoper wordt nu de daken vol liggen met zonnepanelen. Had ik al gedacht.
Wat is er leuk aan economie? Kwestie van vraag en aanbod.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Natuurlijk gaat het de burger geld kosten, maak je geen illusies.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
28 jun 2019 23:10
maar als puntje bij paaltje komt de rekening daar leggen waarvan hij had aangegeven dat die rekening daar niet thuis hoort, nl. bij de burger.
Bij niets doen schuiven we gewoon het probleem (en een veel grotere rekening) door naar de volgende generatie burgers. En daar hoort die rekening zeker niet thuis.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

16again schreef:
28 jun 2019 23:47
Bob Schurkjens schreef:
28 jun 2019 23:24
Wat ik zo leuk vind is dat elektriciteit fors goedkoper wordt nu de daken vol liggen met zonnepanelen. Had ik al gedacht.
Wat is er leuk aan economie? Kwestie van vraag en aanbod.
Mwah, ik denk dat een hoop burgers met zonnepanelen beteuterd zullen zijn dat ze hun voorgespiegelde "winst' in rook zien opgaan. Maar ik zag het aankomen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carrot_and_stick

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

scontra schreef:
28 jun 2019 23:10
Veel beloven en nog meer beloven, maar als puntje bij paaltje komt de rekening daar leggen waarvan hij had aangegeven dat die rekening daar niet thuis hoort, nl. bij de burger.
??; de burgers zijn gewoon de eindgebruikers; daar draaien wij natuurlijk gewoon wél voor op; zoals wij dat b.v. ook doen voor de BTW.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Burgers moeten ook bijdragen aan het oplossen van klimaatproblemen, net als bedrijven.
Dat gaat niet gratis en voor niets.
Alleen de zon gaat voor niets op dus koop zonnepanelen.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bob Schurkjens schreef:
28 jun 2019 23:24
Wat ik zo leuk vind is dat elektriciteit fors goedkoper wordt nu de daken vol liggen met zonnepanelen. Had ik al gedacht.
Heel prettig toch? Gaan mijn stookkosten lekker van omlaag.

Ivo.w
Berichten: 1743
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Ivo.w »

chrisd1 schreef:
29 jun 2019 06:14
scontra schreef:
28 jun 2019 23:10
Veel beloven en nog meer beloven, maar als puntje bij paaltje komt de rekening daar leggen waarvan hij had aangegeven dat die rekening daar niet thuis hoort, nl. bij de burger.
??; de burgers zijn gewoon de eindgebruikers; daar draaien wij natuurlijk gewoon wél voor op; zoals wij dat b.v. ook doen voor de BTW.
De burgers zijn al eindgebruikers dan ook de veroorzakers van alle vervuiling door het bedrijfsleven.

En dan krijgen de Nederlandse burgers feitelijk slechts van een beperkt deel van de uitstoot waarvoor 'wij Nederlanders' verantwoordelijk zijn nu 'de rekening' gepresenteerd. Uitstoot van industrie en dergelijke komt namelijk voor rekening van het land waar de productie plaatsvindt. Van héél veel producten die we in Nederland gebruiken, vindt de productie elders plaatst.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Klaas Jan schreef:
29 jun 2019 07:39
Burgers moeten ook bijdragen aan het oplossen van klimaatproblemen, net als bedrijven.
Dat gaat niet gratis en voor niets.
Alleen de zon gaat voor niets op dus koop zonnepanelen.
Probleem is dat vooral de Nederlandse burger moet gaan dokken voor zijn verduurzaamde huis en elektrische auto (de elite kan wel een Tesla kopen). Luchtvaart en zeetransport worden amper aangepakt.
En andere probleem is dat er kapitaalvernietiging dreigt door het afbreken van het aardgasnet. Aardgas is genoeg te koop in het buitenland, en andere landen gaan ter verduurzaming zelfs over op aardgas. Warmtepompen (rumoerig) in flats zijn niet aan te bevelen (ze worden niet goedkoper), bovendien moeten dan de leidingen worden omgebouwd. Een megaklus, waar we veel te weinig capabele technici voor hebben.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Cornelis7, persoonlijk ervaar ik dat niet als problemen. Ik zie het als mijn plicht om zelf wat te doen aan klimaatproblemen voor zover mijn mogelijkheden dat toelaten. Wat er op een ander vlak wel of niet gebeurt, staat daar voor mij los van. Mijn eigen verantwoordelijkheid en die van anderen staan naast elkaar. Ik heb geïnvesteerd in zonnepanelen, HR++ glas en bodemisolatie.
Daar heb ik veel plezier van en ik voel me er prima bij. Of ik nog meer kan doen weet ik niet want voorlopig is het geld op.
Die aardgasleidingen moeten mooi blijven liggen. Daar kan straks waterstof door.
Dat luchtvaart en zeevaart buiten schot blijven vind ik net als u absurd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op vijf kilometer afstand van hier zijn er Europese subsidies ingesteld om de mensen van de oliestook en houtpellets verwarming over te laten gaan naar aardgas. Die leidingen worden nu aangelegd. Misschien kunnen we ook op het Duitse gas worden aangesloten? Dat gas komt uit Rusland en Noorwegen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
29 jun 2019 09:13
Op vijf kilometer afstand van hier zijn er Europese subsidies ingesteld om de mensen van de oliestook en houtpellets verwarming over te laten gaan naar aardgas. Die leidingen worden nu aangelegd. Misschien kunnen we ook op het Duitse gas worden aangesloten? Dat gas komt uit Rusland en Noorwegen.
Die landen lopen nu eenmaal achter en zullen binnenkort nog een grote investering moeten doen. Uiteindelijk zijn ze daar dan 2x zoveel kwijt als wij. Dus wie is nou slimmer? Oftewel: als iemand anders een domme keuze maakt hoeven wij dat toch ook niet te doen? Maar goed, de bejaardensoos hier laat wel vaker merken dat na hun de zondvloed mag komen, en wat de komende generaties moeten gaan dken interesseert ze niet zoveel.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

renewouters schreef:
29 jun 2019 09:28
Theotrucker schreef:
29 jun 2019 09:13
Op vijf kilometer afstand van hier zijn er Europese subsidies ingesteld om de mensen van de oliestook en houtpellets verwarming over te laten gaan naar aardgas. Die leidingen worden nu aangelegd. Misschien kunnen we ook op het Duitse gas worden aangesloten? Dat gas komt uit Rusland en Noorwegen.
Die landen lopen nu eenmaal achter...
Of wij lopen vóór..

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar daar worden de gasleidingen nu met Europese subsidies aangelegd. Wij betalen mee aan de Duitse gasleidingen. Hier worden ook alle gasleidingen nu na vijftig jaar vervangen. Dat zullen we toch zelf moeten opbrengen. Dus je denkt dat de bejaardensoos hier de gasleidingen vervangt. Ze kunnen beiden weer ca 50 jaar mee.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door scontra »

.[/quote]Of wij lopen vóór..
[/quote]

Of wij draaien door, aangevoerd door de persoon waarover het in het openingstopic gaat. :oops:

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door chrisd1 »

scontra schreef:
29 jun 2019 10:03
.
Of wij lopen vóór..
Of wij draaien door, aangevoerd door de persoon waarover het in het openingstopic gaat. :oops:
Met dit absolute vlieggewicht gaan we idd nog wel het nodige beleven.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Klimaatakkoord.

Ongelezen bericht door scontra »

Dus wie is nou slimmer? Oftewel: als iemand anders een domme keuze maakt hoeven wij dat toch ook niet te doen?



En wie denkt, of zich laat aanpraten dat de opwarming van de aarde kan worden voorkomen door de mens behoort zeker niet tot de allerslimsten, maar loopt als een mak schaapje achter de mooi praters van het grote geld verdienen aan.
Door de afgelopen miljardenjaren heen hebben zich al vele klimaatwisselingen voorgedaan, ook toe er nog mensen rond liepen.
Klimaat verandering houdt je niet tegen en zeker de mens zal dit niet kunnen bewerkstelligen.

Gesloten