LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
wdstrd1123
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2018 09:20

gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door wdstrd1123 »

Beste ,
Zijn er gevolgen voor mijn hypotheek als ik een gedeelte van mijn koopwoning verhuur als zelfstandige woonruimte en is het voor mijn huurders mogelijk huursubsidie aan te vragen zonder dat dat effect heeft op mijn hypotheek?
Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Marjan

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Lees je hypotheek akte door. Ik mag niet verhuren. Het kan natuurlijk anders zijn.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Normaal gesproken staat in elke hypotheekakte dat u niet mag onderverhuren zonder toestemming van de bank.

En hoe zelfstandig is die woonruimte dan? Eigen toilet en keuken? Eigen totaal afsluitbaar gedeelte? Dan kan huurtoeslag van toepassing zijn voor de huurders.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door CB »

wdstrd1123 schreef:
11 sep 2018 09:31
Beste ,
Zijn er gevolgen voor mijn hypotheek als ik een gedeelte van mijn koopwoning verhuur als zelfstandige woonruimte en is het voor mijn huurders mogelijk huursubsidie aan te vragen zonder dat dat effect heeft op mijn hypotheek?
Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Marjan
Als er in de hypotheekakte opgenomen is, dat je niet mag verhuren en je doet het toch, dan kan de hypotheekverstrekker de lening algeheel of gedeeltelijk opeisen en moet je je hypotheek algeheel of gedeeltelijk aflossen. Dat kan het gevolg zijn. Mocht je het niet kunnen vinden in de akte, vraag het dan aan je hypotheekverstrekker.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Lowieze »

Uw huurder zal zich in moeten laten schrijven bij de gemeente en aan de volgende voorwaarden moeten voldoen om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uurtoeslag

Natuurlijk is de hoogte van de huur, het inkomen en het vermogen van de huurder ook van belang in de eventuele toekenning.

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Ivo.w »

In de meeste hypotheken van particulieren staat nadrukkelijk vermeld dat verhuur zonder toestemming niet is toegestaan.

De reden is simpel:
Met huurders is het pand aanzienlijk minder waard en de huurders kunt u er niet zomaar uitzetten. Door huurders in (een deel van) uw huis te laten wonen ziet de geldverstrekker in één klap de waarde van het onderpand verdampen. Daardoor wordt het financiële risico in veel gevallen ook aanzienlijk groter. Alleen wanneer er een flinke overwaarde is ten opzichte van de hypotheek is het extra risico voor de geldverstrekker nihil.

De gevolgen van het niet melden van verhuur, is dat de geldverstrekker direct de hele hypotheek mag opeisen. Of u even binnen 14 dagen het hele huis wilt aflossen meneer/mevrouw. Zo niet dan gaat de boel in de gedwongen verkoop en in het meest nadelige geval naar de veiling.

Maaike777
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2019 13:31

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Maaike777 »

Reagerend op de laatste alinea van Ivo.w: Dat is niet mijn ervaring. Mijn ex verhuurt een hele etage in onze voormalige echtelijke woning. De hypotheekverstrekkende bank zegt 'mag niet', maar doet er toch niks tegen. Omdat ze weten dat een restschuld bij gedwongen verkoop niet te verhalen is op het inkomen van mijn ex, noch op het mijne.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door kokka »

buiten wat hiervoor al is gezegd, is een gedeelte van de hypotheek dan ook niet meer aftrekbaar. aangezien je de woning splitst, als je daar al toestemming voor zou krijgen, is alleen het gedeelte waar je zelf woont aftrekbaar. het andere deel zal in geval van overwaarde worden gezien als eigen vermogen, hier moet je dan in Box 3 vermogensbelasting over betalen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in die situatie valt ook een deel van de hypotheek in box 3.

Dus alleen als er heel weinig hypotheek is, heeft dat effect.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maaike777 schreef:
29 jun 2019 17:12
Reagerend op de laatste alinea van Ivo.w: Dat is niet mijn ervaring. Mijn ex verhuurt een hele etage in onze voormalige echtelijke woning. De hypotheekverstrekkende bank zegt 'mag niet', maar doet er toch niks tegen. Omdat ze weten dat een restschuld bij gedwongen verkoop niet te verhalen is op het inkomen van mijn ex, noch op het mijne.
Maar dat is dan kamerverhuur en geen zelfstandig gedeelte. Maar wees blij, dan komt de hypotheek bank niet bij u voor de rentebetaling.

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Maaike777 schreef:
29 jun 2019 17:12
Reagerend op de laatste alinea van Ivo.w: Dat is niet mijn ervaring. Mijn ex verhuurt een hele etage in onze voormalige echtelijke woning. De hypotheekverstrekkende bank zegt 'mag niet', maar doet er toch niks tegen. Omdat ze weten dat een restschuld bij gedwongen verkoop niet te verhalen is op het inkomen van mijn ex, noch op het mijne.
Dat de geldverstrekker als gevolg van het niet nakomen van het contract bepaalde stappen mag nemen, betekent niet dat die stappen ook altijd genomen zullen worden wanneer een en ander aan het licht komt.

De geldverstrekker zal een afweging maken wat voor hen de minste kosten, risico's en schade oplevert. Wanneer de woning bij gedwongen verkoop niet voldoende op zal leveren voor het aflossen van de hypotheek en er ook geen inkomen is waaruit de dan ontstane restschuld betaald kan worden, kan er voor gekozen worden om inderdaad de situatie voort te laten bestaan. Het is immers geen strafrecht waar we het hier over hebben, maar het zijn civiele afspraken.

De situatie laten voor wat het is kan aanvaardbaar zijn als de hypotheeklasten wel altijd optijd betaald worden. Zeker wanneer er ook een deel aflossing is opgenomen in het maandbedrag. Stijgende huizenprijzen en dalende schuld zorgen dan voor steeds minder risico voor de geldverstrekker.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door SJZ »

Klopt, zelfs als de bank het weet, dan doen ze standaard niks.

Ooit ging ik zelf een complete woning verhuren. Had toestemming gevraagd aan de bank. Die zei nee.

Toen een vriend gesproken die bij een andere bank werkte. Die zei: ach, we zien het vaak, maar we doen niks. Zolang je rente en aflossin betaalt is het best.

Toen toch maar gaan verhuren. Adreswijziging doorgegeven aan de bank voor de bankrekening, niet voor de hypotheek. Eerst kwam de correspondentie over hypotheekzaken nog op oude adres (=verhuurde woning). Kreeg ik correspondentie over de hypotheek over de verhuurde woning na een jaar op mijn nieuwe adres, dus de bank had het gezien. Ook de huur werd betaald op een bankrekening bij dezelfde bank.
Nooit wat van gehoord.

Wat natuurlijk belangrijk blijft voor de bank is dat het niet mag. En dat staat in de hypotheekakte die in het kadaster is ingeschreven. Dus ALS de eigenaar/verhuurder de bank niet meer betaald, dan kunnen ze bij executieverkoop ook de huurder eruit zetten (die had kunnen weten). Als de bank toestemming geeft, dan kunnen ze de huurder er niet uitzetten.
Kortom: de bank heeft liever een huurder zonder toestemming dan met toestemming.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
29 jun 2019 20:52
Maar in die situatie valt ook een deel van de hypotheek in box 3.

Dus alleen als er heel weinig hypotheek is, heeft dat effect.
Het heeft meteen effect als de woningwaarde hoger is dan de hypotheek. Als je bijvoorbeeld eenderde van een woning van 3 ton verhuurt en er zit een hypotheek van 2 ton op, dan verlies je eenderde van de renteaftrek en je box 3 vermogen groeit met zo'n 30 duizend.

Als je daarnaast ook nog een paar duizend euro op je spaar- of betaalrekening hebt staan, dan betekent dit dat je alsnog zo'n 100 euro belasting in box 3 moet betalen.

Maar dat is natuurlijk een relatief klein effect vergeleken met het verlies aan renteaftrek, waardoor je ook enkele honderden euro meer belasting moet behangen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk heeft dat effect. Ht ging mij er alleen om dat er over het vervallen van de rente aftrek werd gesproken en de bijtelling van box 3. Maar een stuk hypotheek in box 3 werd niet aangehaald, noch de verlaging van het huurwaarde forfait.

En dat alles alleen nog maar als het een zelfstandige woonruimte is.

En niet te vergeten de huuropbrengst is dan ook onbelast.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat geldt niet alleen bij een zelfstandige woonruimte. Het geldt ook bij onzelfstandige woonruimte wanneer de huur inclusief hoger is dan ongeveer 450 euro per maand en je boven de kamerverhuurvrijstelling zit.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan heeft dat weer geen gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek, box 3 en het huurwaarde forfait.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door renewouters »

Maaike777 schreef:
29 jun 2019 17:12
Reagerend op de laatste alinea van Ivo.w: Dat is niet mijn ervaring. Mijn ex verhuurt een hele etage in onze voormalige echtelijke woning. De hypotheekverstrekkende bank zegt 'mag niet', maar doet er toch niks tegen. Omdat ze weten dat een restschuld bij gedwongen verkoop niet te verhalen is op het inkomen van mijn ex, noch op het mijne.
Geef je nu advies om de afgesproken regels te overtreden omdat er toch niet gecontroleerd wordt? JIj rijdt dan zeker ook 200km/u op wegen waar je weet dat er geen flitsers staan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
30 jun 2019 08:34
Maar dan heeft dat weer geen gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek, box 3 en het huurwaarde forfait.
Zeker wel. Als je niet onder de kamerverhuurvrijstelling valt , dan valt het deel van de woning dat je verhuurt in box 3. Dat betekent dat je daarvoor geen recht op renteaftrek,hebt, je huurwaardeforfait naar rato verlaagd wordt en de netto waarde van het verhuurde deel meetelt voor de box 3 heffing.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt gelijk. Ik ging uiteraard uit van een huur van onder de ca. € 5.367 per jaar.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: gevolgen hypotheek met verhuur zelfstandige woonruimte koopwoning

Ongelezen bericht door Cro »

renewouters schreef:
30 jun 2019 08:57
Maaike777 schreef:
29 jun 2019 17:12
Reagerend op de laatste alinea van Ivo.w: Dat is niet mijn ervaring. Mijn ex verhuurt een hele etage in onze voormalige echtelijke woning. De hypotheekverstrekkende bank zegt 'mag niet', maar doet er toch niks tegen. Omdat ze weten dat een restschuld bij gedwongen verkoop niet te verhalen is op het inkomen van mijn ex, noch op het mijne.
Geef je nu advies om de afgesproken regels te overtreden omdat er toch niet gecontroleerd wordt? JIj rijdt dan zeker ook 200km/u op wegen waar je weet dat er geen flitsers staan?
Sinds wanneer is het delen van een bepaalde ervaring het geven van een advies?

Gesloten