TS mag pas (buiten rechte) ontbinden als Zalando in verzuim is en dat zijn ze volgens mij nu wel. Indien Zalando wat minder resoluut was in het afwijzen van de claim zou TS waarschijnlijk de gestelde termijn moeten hebben afgewacht alvorens de overeenkomst te kunnen ontbinden. Dat was waar ik in bovenstaand bericht op doelde.alfatrion schreef:Ik denk niet dat dit doorwerkt naar de ongedaanmakingsverplichting, die pas ontstaat op het moment van ontbinding. Ik zou nu dus een ontbindingsbrief sturen en daarin een termijn van 14 dagen opnemen. (Met werkdagen kun je jezelf in de voet schieten, bij hele korte termijn zou ik die term overigens wel gebruiken.)Student90 schreef:Inderdaad. Zalando geeft duidelijk aan dat ze niet te gaan nakomen, waardoor je de 20 dagen-termijn die je gesteld hebt niet hoeft af te wachten. Ze zijn nu m.i. sowieso in verzuim.
Overigens denk ik dat de mail van Zalando voldoende aanknopingspunten biedt om aan te nemen dat zij ook bij een "nieuwe" verplichting niet zullen betalen. Zij wijzen de claim van TS af én geven aan niet meer op TS te gaan reageren. Dus ook wat betreft de ongedaanmakingsverplichting verkeert Zalando dan automatisch in verzuim en kan een ingebrekestelling achterwege blijven.
TS heeft Zalando m.i. naast een ingebrekestelling ook een ontbindingsverklaring gestuurd (opgenomen in dezelfde mail/brief, maar dat is toegestaan). Een ontbindingsverklaring hoeft dus niet nogmaals verzonden te worden.
@TS uiteraard zou je het op safe kunnen spelen. In dat geval zou je Zalando een ontbindingsverklaring moeten sturen, vervolgens afwachten of zij het betaalde bedrag terugstorten. Indien zij dat niet doen, weer ingebrekestellen, afwachten of zij het bedrag gaan terugstorten of in verzuim raken. Indien dit laatste, dan een incassobureau inschakelen of naar de rechter stappen.