LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
LadyAms
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2019 23:51

Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door LadyAms »

Hallo lezers,
Jaren geleden kwamen de eerste brieven over het plaatsen van slimme meters. Nu ben ik van mening dat op dit moment in Nederland nog weinig betrouwbare en slecht beveiligde meters geplaatst worden en daarom heb ik (nog) geen interesse in een slimme meter.
Ik heb een prima dubbele meter die nog jaren mee kan gaan.

Echter nu krijg ik ineens een brief van Liander dat als ik nu geen slimme meter neem (binnen 2 weken) ik geen gebruik meer kan maken van het daltarief. Pardon? Waarom niet? Ik gebruik het al jaren met dezelfde meter.

Ik vind het vreemd dat als er door de 2e kamer is bepaald dat inwoners van Nederland niet gedwongen een slimme meter hoeven het wel toegestaan is dat een netbeheerder mij het op deze manier door mijn strot heen duwt.
Ik heb al een klacht over de toon en de inhoud van de brief ingediend bij Liander en als zij eindelijk reageren kan ik het hogerop spelen maar ik kan toch nooit de enige zijn die deze brief heeft ontvangen.
Wat doen jullie?
En is er iemand die juridische kennis heeft? Is het wettelijk wel toegestaan om een al lang bestaande dienst die ze leveren zomaar aan te passen? Het is niet zo dat het niet meer mogelijk is om deze dienst te leveren immers. Volgens mij weegt het belang van de consument dan zwaarder.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 jun 2019 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er komt een moment dat er zo weinig 'domme' meters zijn dat het te duur wordt om daar de omschakeling van dag/nacht tarief voor te blijven hanteren. Er komt dus een tijd aan dat deze schakeling gaat verdwijnen.
Het is niet relevant of een belang van een consument zwaarder weegt of dat het altijd al zo was, het wordt simpelweg te duur.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt slechts te zijner tijd geen gebruik meer maken van het daltarief.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door scontra »

LadyAms schreef:
29 jun 2019 23:59
Hallo lezers,
. Nu ben ik van mening dat op dit moment in Nederland nog weinig betrouwbare en slecht beveiligde meters geplaatst worden en daarom heb ik (nog) geen interesse in een slimme meter.
Ik heb een prima dubbele meter die nog jaren mee kan gaan.

Wat doen jullie?

Uw huidige oude meters werken nog prima , maar is dat wel waar? Hoeveel decennia zijn die apparaten al in gebruik en zijn ze ooit wel eens op hun juiste werking gecontroleerd ? Het antwoord is NEE, er is nog nimmer een controle op de juiste werking uitgevoerd !

Waar is mening dan wel op gebaseerd, waarschijnlijk alleen van "ik heb horen vertellen" en daar kan niemand iets mee, u ook niet.

In mijn geval wordt uw vraag "wat doen jullie" dan ook "wat deed u" toen u de nieuwe digitale meters werden aangeboden ?
Nou, heel eenvoudig, ik heb ze een viertal jaren geleden al laten plaatsen en ben tot heden geen onvolkomen heden tegengekomen.
Ook maak ik gebruik van het dubbele telwerk en ook dat gaat naar wens.

Bij uw oude analoge meter verdwijnt het nachttarief omdat het signaal welke voor de omschakeling moet worden uitgezonden, niet meer kan worden uitgezonden via het verouderde analoge netwerksysteem.
Maar u kunt inderdaad nog jaren gebruik maken van uw huidige, maar dan wel bij enkeltarief, meter en kunt het plaatsen van de digitale meters eenvoudig weigeren.
Edoch, op termijn zult u er ook aan moeten geloven en overgaan op de digitale meters. eerst zal u nogmaals een "gratis" wisseling worden aangeboden en als u die weigert, dan is het vervangen later bij de definitieve verplichte vervanging ineens niet meer voor noppes.

Conclusie: niet bang zijn voor het digitale en gewoon laten vervangen. :wink:

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

scontra schreef:
30 jun 2019 13:54
Uw huidige oude meters werken nog prima , maar is dat wel waar? Hoeveel decennia zijn die apparaten al in gebruik en zijn ze ooit wel eens op hun juiste werking gecontroleerd ? Het antwoord is NEE, er is nog nimmer een controle op de juiste werking uitgevoerd !

Waar is mening dan wel op gebaseerd, waarschijnlijk alleen van "ik heb horen vertellen" en daar kan niemand iets mee, u ook niet.

Wat klets je toch een onzin man. Hele reeksen meters worden bij het NMI gecontroleerd op nauwkeurigheid en precisie. Zodra een reeks meer afwijkt dan toegestaan, worden die vervangen. Dat is gelijk ook het einde van de laatste reden om vervang tegen te houden; voor de rest kan je het beste je oude Ferraris meter behouden, dan profiteer je van de salderingsregeling.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

LadyAms schreef:
29 jun 2019 23:59
Ik vind het vreemd dat als er door de 2e kamer is bepaald dat inwoners van Nederland niet gedwongen een slimme meter hoeven het wel toegestaan is dat een netbeheerder mij het op deze manier door mijn strot heen duwt.
Ik heb al een klacht over de toon en de inhoud van de brief ingediend bij Liander en als zij eindelijk reageren kan ik het hogerop spelen maar ik kan toch nooit de enige zijn die deze brief heeft ontvangen.
Wat doen jullie?
Ik weiger(de( de slimme meter, vanwege het afbouwen van de salderingsregeling. Verder heeft wel/niet daltarief, daar niets mee van doen.

Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Bij Greenchoice is dag en nacht tarief in ons geval ook afgeschaft, met als reden dat we zonnepanelen hebben die alleen op de dagstand terugleveren. Daardoor kwam ik erachter dat het tarief van dag en nacht slechts 1 cent scheelt. Volgens mij betaalde ik bjj de dag/ nachtmeting een hoger vastrcht. Door de diverse tariefswijzingen is dat moeilijk na te kijken. Ik begrijp uw boosheid/onmacht, maar in de kosten maakt het niet of nauwelijks uit.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vastrecht is gelijk bij een enkel meter of bij dubbel.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door jonis »

LadyAms schreef:
29 jun 2019 23:59

En is er iemand die juridische kennis heeft? Is het wettelijk wel toegestaan om een al lang bestaande dienst die ze leveren zomaar aan te passen? Het is niet zo dat het niet meer mogelijk is om deze dienst te leveren immers. Volgens mij weegt het belang van de consument dan zwaarder.
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... meter#no15
Geen dubbeltarief meer zonder slimme meter?
In principe heeft het wel of niet accepteren van de slimme meter niets te maken met enkel- of dubbeltarief. Maar vanwege technische ontwikkelingen in het hoogspanningsnet gaat dat veranderen. Oude meters registreren dubbeltarief op basis van een toonfrequent (TF) signaal. Daarvoor hebben netbeheerders speciale apparatuur. De toonfrequentsignalen zijn onderdeel van een verouderde techniek. Daarom gaan netbeheerders het TF-signaal stapsgewijs uitschakelen, met toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Niet-slimme meters kunnen hierdoor op een gegeven moment geen onderscheid meer maken tussen stroom die je verbruikt in daluren of piekuren.
Om gebruik te blijven maken van dubbeltarief moet je in zo’n geval wel overschakelen naar de slimme meter. Die heeft de TF-signalen niet nodig. Als je de slimme meter ‘administratief uit’ laat zetten (zie 'uitlezen op afstand stopzetten') heb je in feite weer een ‘domme’ digitale meter.
Je hoeft geen slimme meter te nemen en kunt gewoon verder gaan met je koudwatervrees.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik vind #BoevenVanLiander in de topictitel ongehoord en onfatsoenlijk.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door jonis »

Theotrucker schreef:
30 jun 2019 14:22
Ik vind #BoevenVanLiander in de topictitel ongehoord en onfatsoenlijk.
Je kunt een klacht indienen over de inhoud en de toon bij Radar. :wink:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Okay, nog nooit gedaan maar ik meld het! Als ik kritiek heb zal ik er ook voor uit komen!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Theotrucker schreef:
30 jun 2019 14:22
Ik vind #BoevenVanLiander in de topictitel ongehoord en onfatsoenlijk.
Want TS mag geen eigen mening hebben? Onzin.

TS, wij hebben de slimme meter geweigerd en een gewone meter gekregen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U bespaart geen geld meer met een dubbele meter. Afgelopen jaren zijn de tarieven gelijk getrokken. Het piektarief van de dubbele meter is hoger dan het tarief van de enkele meter. Mijn advies is gewoon helemaal niets doen. Geen slimme meter nemen dus.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bob Schurkjens schreef:
30 jun 2019 15:36
U bespaart geen geld meer met een dubbele meter. Afgelopen jaren zijn de tarieven gelijk getrokken. Het piektarief van de dubbele meter is hoger dan het tarief van de enkele meter. Mijn advies is gewoon helemaal niets doen. Geen slimme meter nemen dus.

Als de meter is afgekeurd moet je een andere accepteren , maar dan kan je gewoon
een normale meter nemen.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door thecure »

Fiesiekus schreef:
30 jun 2019 13:58
scontra schreef:
30 jun 2019 13:54
Uw huidige oude meters werken nog prima , maar is dat wel waar? Hoeveel decennia zijn die apparaten al in gebruik en zijn ze ooit wel eens op hun juiste werking gecontroleerd ? Het antwoord is NEE, er is nog nimmer een controle op de juiste werking uitgevoerd !

Waar is mening dan wel op gebaseerd, waarschijnlijk alleen van "ik heb horen vertellen" en daar kan niemand iets mee, u ook niet.

; voor de rest kan je het beste je oude Ferraris meter behouden, dan profiteer je van de salderingsregeling.
Iets met pot en ketel... Ook met een slimme meter profiteer je van de salderingsregeling.
Alleen wordt de opwek en verbruik apart bijgehouden.
Deze standen worden eenvoudigweg van elkaar afgetrokken. Netto hou je het verbruik over wat je van het net afgenomen hebt.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door thecure »

Fiesiekus schreef:
30 jun 2019 14:00
LadyAms schreef:
29 jun 2019 23:59
Ik vind het vreemd dat als er door de 2e kamer is bepaald dat inwoners van Nederland niet gedwongen een slimme meter hoeven het wel toegestaan is dat een netbeheerder mij het op deze manier door mijn strot heen duwt.
Ik heb al een klacht over de toon en de inhoud van de brief ingediend bij Liander en als zij eindelijk reageren kan ik het hogerop spelen maar ik kan toch nooit de enige zijn die deze brief heeft ontvangen.
Wat doen jullie?
Ik weiger(de( de slimme meter, vanwege het afbouwen van de salderingsregeling. Verder heeft wel/niet daltarief, daar niets mee van doen.
Als de regeling afgebouwd wordt, is de slimme meter verplicht.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... d-tot-2023

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door scontra »

Fiesiekus schreef:
30 jun 2019 13:58
scontra schreef:
30 jun 2019 13:54
Uw huidige oude meters werken nog prima , maar is dat wel waar?

Wat klets je toch een onzin man. Hele reeksen meters worden bij het NMI gecontroleerd op nauwkeurigheid en precisie.
Hallo vriendelijke vriend :wink: ,

U wil mij toch niet aan m'n neusharen proberen te hangen dat de metertjes bij/van topicstarter ooit wel eens zijn gecontroleerd, of wel soms.
Die metertjes hangen er al decennia lang en in al die jaren is er nog nooit naar omgekeken, dus zomaar aannemen dat de werking wel correct zal zijn is wat al te gemakkelijk door de bocht, vandaar mijn vraag "maar is dat wel waar" !

Maar er zijn altijd mensen die in alles wat oud en afgedraaid is meer vertrouwen dan in al dat nieuwerwetse spul.

Vr.gr.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door kweenie »

LadyAms schreef:
29 jun 2019 23:59

Is het wettelijk wel toegestaan om een al lang bestaande dienst die ze leveren zomaar aan te passen? Het is niet zo dat het niet meer mogelijk is om deze dienst te leveren immers. Volgens mij weegt het belang van de consument dan zwaarder.
Nou, nee. Het belang van de consument weegt niet altijd zwaarder als het technisch nog mogelijk is om een dienst te leveren. Het kost een hoop geld om de oude methode om te schakelen tussen laag- en hoog tarief in stand te houden. De nieuwe methode is voordeliger te onderhouden en bovendien flexibeler. Dus net als dat bijvoorbeeld analoge mobiele telefonie is afgeschaft en analoge televisie wordt afgeschaft, wordt ook deze primitieve schakelmethode afgeschaft.

Arizonakid
Berichten: 1123
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Geen slimme meter dan geen daltarief meer

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Even los van de TS, iedereen krijgt een slimme meter, voor of tegen. Dus roepen dat je dat niet wil is zinloos.

Gesloten