LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontevreden over Riool Snel Service

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
DiVo54
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2019 13:01

Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door DiVo54 »

Zeer slechte ervaring en onfatsoenlijk behandeling via "Riool snel service" ervaren. Dit nadat een afvoer verstopt bleek. Ooit heeft "Riool Reinigings Service"geholpen (positief), maar ik wist de naam niet meer. Het eerste bedrijf stond bovenaan in de zoekmachine en leek er verdacht veel op.... (!) Mijn zoektermen waren 'ontstoppen' en mijn woonplaats. Want je gunt een lokale ondernemer toch als eerste de opdracht. Helaas heeft het bedrijf wat ik inschakelde zo'n beetje voor elke plaats opgenomen in de website middels hun naam "http://r-ss.nl/xxx", waarbij die drie x-jes de plaatsnaam zijn.

De monteur kwam vrij snel, dus dat leek positief. Hij was (mondeling) erg hulpvaardig, maar zijn apparatuur werkte niet goed. Dat kostte zeker 20 minuten extra. Maar bovenal: de afvoer bleef net werken, dus was de verstopping NIET opgelost. Ik moest wel betalen, alleen niet het standaard tarief, maar enkel de uren en voorrijkosten. Als ik er problemen mee had, moest ik het 'kantoor' maar bellen. Ik kreeg een zeer slachte kopie van een orderbon met daarop de bedragen. Hij telde alles op en verrekende de BTW. Later zag ik dat ook 21% over de voorrijkosten berekend waren, wat niet is toegestaan.
Een dag later belde ik het bedrijf om te vragen hoe dit op te lossen. Er zou een andere monteur komen, maar die kwam niet. Dus weer gebeld en er zou een monteur de volgende morgen komen tussen 8 en 9 uur. Niemand gezien! Ook na weer een telefoontje.... Daarna gevraagd om de manager te spreken, maar die was er zaterdags niet. Vanmorgen 20 a 30 keer gebeld. Steeds direct neergelegd of zogenaamd doorgeschakeld. Maar na 10 minuten wachten bleef het stil. Bij de laatste keer bellen hoorde ik zacht mijn achternaam noemen door een collega, met andere woorden: niet antwoorden op deze beller....

Daarom verder gaan kijken:
Op de site staat geen KvK nummer, geen adres, geen mail-gegevens, enkel het 'centrale' telefoonnummer. Onbeschoft om zo met klanten om te gaan, foute berekening kosten (voorrijkosten), slechtwerkende apparatuur en probleem niet opgelost. Dus nu maar deze weg ingeslagen om ook anderen hiervoor te waarschuwen. Zonde van mijn geld, maar ik maak er verder werk van. Poliotie kan geen aangifte opnemen, omdat het een civiele zaak is, maar verwees wel naar de Fraude Helpdesk. Wordt vervolgd...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door berndv »

DiVo54 schreef:
01 jul 2019 14:07
Later zag ik dat ook 21% over de voorrijkosten berekend waren, wat niet is toegestaan.
Wie verbiedt dit dan? Natuurlijk moet u BTW betalen over voorrijkosten. Dit is onderdeel van een afgenomen dienst en over die diensten moet natuurlijk gewoon BTW berekend worden. Misschien bent u in de war met reiskosten, daar gelden andere regels voor. Wat wel geldt is natuurlijk dat naar consumenten de prijzen gecommuniceerd moeten worden met BTW inclusief.
DiVo54 schreef:
01 jul 2019 14:07
Helaas heeft het bedrijf wat ik inschakelde zo'n beetje voor elke plaats opgenomen in de website middels hun naam "http://r-ss.nl/xxx", waarbij die drie x-jes de plaatsnaam zijn.
hier hebben ze niet van iedere optie een pagina gemaakt hoor. Tenzij u de plaats Tuttefrut kunt vinden in de Bosatlas: http://r-ss.nl/Tuttefrut/
Ze zorgen gewoon dat de toevoeging achter de / automatisch een pagina gegenereerd wordt op basis van de input achter de /, welke vervolgens op de vooraf bepaalde plaatsen op de pagina zichtbaar worden.
DiVo54 schreef:
01 jul 2019 14:07
Zonde van mijn geld, maar ik maak er verder werk van. Poliotie kan geen aangifte opnemen, omdat het een civiele zaak is, maar verwees wel naar de Fraude Helpdesk. Wordt vervolgd...
tja, het is inderdaad zonde van uw geld, dat ben ik met u eens. Maar niet om de redenen die u aangeeft. Dat de politie niets met uw verhaal kan, kan ik begrijpen. Ik zie namelijk nergens een strafbaar feit. Ja ze berekenen BTW over de voorrijkosten, als ze dat niet deden, zouden ze een economisch delict plegen, dat is hier niet aan de orde. Ze hebben de ontstopping niet kunnen oplossen, daarom hoefde u alleen maar voorrijkosten en arbeidsloon te betalen. Ik zou zo niet weten welke kosten er bij een goed uitgevoerde ontstopping bij zouden moeten komen, maar op zich is het billijk. Het lastige in deze situatie is dat er voor deze diensten geen resultaatverplichting geldt, er geldt een inspanningsverplichting. Oftewel, ze moeten hun stinkende best doen om te doen waar u ze voor betaald, maar het is geen garantie dat het riool ontstopt kan worden.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door Costnix »

Een les voor de volgende keer:
Vermijd alle resultaten waar Adv (advertentie) of sponsored bij staat

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het zijn altijd die spoedklussen. Effe Google en dan de bovenste. Heeft altijd het beste verhaal erbij. Sleutels, afvoer, waterlekken, daklekkages, stroomuitval.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maak een lijstje van betrouwbare bedrijven, vraag buren, familieleden, die je kunt bellen bij een echt probleem, en hang dat in de meterkast.

Dan hoef je niet op advertenties te klikken.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door Mark1992 »

berndv schreef:
01 jul 2019 15:32
Wie verbiedt dit dan? Natuurlijk moet u BTW betalen over voorrijkosten. Dit is onderdeel van een afgenomen dienst en over die diensten moet natuurlijk gewoon BTW berekend worden. Misschien bent u in de war met reiskosten, daar gelden andere regels voor. Wat wel geldt is natuurlijk dat naar consumenten de prijzen gecommuniceerd moeten worden met BTW inclusief.
Bij voorrijkosten wordt geen BTW berekend, aangezien de voorrijkosten niet rechtstreeks in verband staan met de prestatie. Uiteraard mogen er voorrijkosten berekend worden, maar dan zonder heffing van BTW,

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 37763.html

Punt 3:

3. Vergoeding
De btw wordt berekend over de vergoeding (artikel 8, eerste lid, van de wet). De vergoeding is het totale bedrag dat voor de levering of de dienst wordt berekend, met uitzondering van de btw. Voor het kunnen aanmerken van een bedrag als vergoeding is in elk geval noodzakelijk dat er een rechtstreeks verband bestaat tussen dit bedrag en een levering of dienst.1 Een voorbeeld van zo’n situatie is de vergoeding2 die aan de leverancier of dienstverrichter toekomt als deze instemt met het verzoek van de afnemer om de overeenkomst te beëindigen. Deze vergoeding is dan de tegenprestatie voor het meewerken aan de beëindiging van de overeenkomst.

Voorbeelden van situaties waarin een rechtstreeks verband ontbreekt tussen betaalde of in rekening gebracht bedragen en enige prestatie zijn:

– de waarborgsom (al dan niet door middel van een bankgarantie) die de koper van een onroerende zaak ingevolge de (voorlopige) koopovereenkomst moet betalen en die de verkoper volgens die overeenkomst mag behouden als de koper niet voldoet aan zijn verplichtingen;

– de zogeheten voorrijkosten die aan de leverancier of dienstverrichter toekomen als de klant, ondanks de gemaakte afspraken, niet thuis is voor ontvangst van het goed of de dienst. De voorrijkosten worden alleen in rekening gebracht als de klant niet thuis blijkt te zijn.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is dus iets anders dan de voorrijkosten als de klant wél thuis is en de dienst dus wél geleverd wordt. Dan kan en moet er dus wél btw berekend worden.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Erthanax schreef:
02 jul 2019 09:04
Dat is dus iets anders dan de voorrijkosten als de klant wél thuis is en de dienst dus wél geleverd wordt. Dan kan en moet er dus wél btw berekend worden.
Maar de dienst is niet geleverd, want TS geeft aan dat de verstopping niet verholpen is, dus ontbreekt er een direct verband tussen de verleende dienst en de prestatie.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De dienst is wel geleverd, maar helaas niet met het beoogde resultaat. Dus echt wel btw.

Afgezien daarvan moet aan een particulier altijd de prijs inclusief btw worden gemeld. Uiteraard mag het op de nota wel gesplitst worden.

DiVo54
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2019 13:01

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door DiVo54 »

Alle reacties gelezen. Dat van de voorrijkosten was NIET goed gecommuniceerd. Als daar BTW over betaald moet worden prima. Nergens op de hele website wordt melding gemaakt van met of zonder BTW, er worden helemaal geen prijzen genoemd. Zelf geen consumenten voorwaarden....

Maar erger: het bedrijf heeft geen KvK nummer vermeld op de site (wel verplicht!) en geen contactgegevens. De telefoon nemen ze niet meer op, dus op zoek gegaan naar andere opties. Via de Fraude Helpdesk kreeg ik de tip om de KvK te bellen en wat blijkt: de naar RSS, R-SS of Riool Snel Service is niet bekend bij de KvK....

Waarom ik niet beter vooraf gekeken had? Ik heb een paar jaar geleden op een andere plek een ontstoppingsdienst erbij gehaald. Dat was RRS, die toen wel zeer goede service leverde en ook nog advies gaf om ontstoppingen te voorkomen c.q. op te lossen. Echt prima service. Deze naam leek er wel verdacht veel op, waardoor ik dacht met hetzelfde bedrijf te maken te hebben... :x

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ontevreden over Riool Snel Service

Ongelezen bericht door berndv »

DiVo54 schreef:
02 jul 2019 09:37
Waarom ik niet beter vooraf gekeken had? Ik heb een paar jaar geleden op een andere plek een ontstoppingsdienst erbij gehaald. Dat was RRS, die toen wel zeer goede service leverde en ook nog advies gaf om ontstoppingen te voorkomen c.q. op te lossen. Echt prima service. Deze naam leek er wel verdacht veel op, waardoor ik dacht met hetzelfde bedrijf te maken te hebben...
En dat is helaas dus ook precies waar ze op inspelen. Een bedrijf als RRS maakt uitgebreid reclame op radio en tv en heeft een goede naamsbekendheid. Door een website te maken met RR-S is gewoon heel handig daar op inspelen.
Mark1992 schreef:
02 jul 2019 09:11
Erthanax schreef:
02 jul 2019 09:04
Dat is dus iets anders dan de voorrijkosten als de klant wél thuis is en de dienst dus wél geleverd wordt. Dan kan en moet er dus wél btw berekend worden.
Maar de dienst is niet geleverd, want TS geeft aan dat de verstopping niet verholpen is, dus ontbreekt er een direct verband tussen de verleende dienst en de prestatie.
Dat was het andere deel van mijn verhaal (dat wat je niet gequote had), een dergelijke dienstverlener heeft geen resultaatverplichting maar een inspanningsverplichting. De dienst is dus wel geleverd.

Gesloten