LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door gosewijn »

Was vandaag om 14,15 uur op radio 1 , Bij leven kun je al een offerte vragen . En iemand heeft een grondig ? onderzoek gedaan over dit probleem waar veel informatie instaat over uitvaart.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 jul 2019 22:32
16again schreef:
02 jul 2019 22:07
Moneyman schreef:
02 jul 2019 21:53
Zou de consument beter af zijn als de boel nu klapt?
Pieter Lakeman werd dezelfde vraag gesteld....
En dus?
en dhr Lakeman was van mening dat de consument inderdaad beter af was zonder DSB, en startte een (soort van) bank-run.
Iets met zachte heelmeesters

In mijn beleving worden contracten gesloten om na te leven, en bij tegenwind kun je die niet zomaar eenzijdig wijzigen, maar moet je als Yarden zelf op de blaren zitten.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door gosewijn »

In 1947 koste een begrafenis ,voor baby 100, gulden . In 1966 koste een begrafenis 2000,00 gulden ,was toen ruimschoots voldoende .
Nu kun je voor ca 3000, 00 euro een crematie hebben ,zonder poespas .

Bij Dela spaar je voor een afgesproken bedrag ,stel 5000,00 euro ,maar je wilt een luxe crematie dan betaal je bij , heb ik bij mijn ouders gehad en schoon vader .

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zeker kunnen ze het niet zomaar wijzigen. Maar als het gevolg een faillissement zou worden dan zitten alle klanten op de blaren.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat is maar wat je van te voren afspreekt. Een sommenverzekering voor een bepaald bedrag tegen een vooraf vastgestelde premie, of een naturaverzekering voor een vastgesteld aantal diensten, met vaak een levenslange premiebetaling.

Ook bij Dela kan je kiezen voor natura of sommen.

En dat die natura in de loop van de jaren wijzigt omdat men niet meer koetsen gebruikt, maar auto’s , is nog logisch, maar nu kleden ze de boel gewoon uit. Terwijl ze zelf de prijzen voor het een en ander vaststellen.

En juist niet te weinig voor hun ruimtes, koffie, kaarten en ga maar door.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik verdedig ze niet!

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
03 jul 2019 00:10
Zeker kunnen ze het niet zomaar wijzigen. Maar als het gevolg een faillissement zou worden dan zitten alle klanten op de blaren.
So what? Dat is nu eenmaal hoe ons systeem in elkaar zit.
Als de verlieslatende webshop dicht gaat, zijn de aanbetalers ook hun geld kwijt. Is dat een reden om die webshops maar door te laten modderen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
02 jul 2019 23:38
In mijn beleving worden contracten gesloten om na te leven, en bij tegenwind kun je die niet zomaar eenzijdig wijzigen, maar moet je als Yarden zelf op de blaren zitten.
Ik ken de contracten van Yarden niet, maar in de meeste van zulke lange-termijn contracten zitten wel 'ontsnappingsclausules' voor als het financieel niet goed gaat, of zijn deze indexaties sowieso voorwaardelijk, dus krijg je die niet met 100% zekerheid. Dan gaat het dus niet om een (eenzijdige) wijziging van de contracten, maar gaat het om het inroepen van een altijd al in de contracten opgenomen 'vangnet'.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Theotrucker »

16again schreef:
03 jul 2019 08:17
Theotrucker schreef:
03 jul 2019 00:10
Zeker kunnen ze het niet zomaar wijzigen. Maar als het gevolg een faillissement zou worden dan zitten alle klanten op de blaren.
So what? Dat is nu eenmaal hoe ons systeem in elkaar zit.
Als de verlieslatende webshop dicht gaat, zijn de aanbetalers ook hun geld kwijt. Is dat een reden om die webshops maar door te laten modderen?
Begrafenis verzekering heeft erg weinig met verlieslatende webshop en aanbetalers te maken. Misschien ben je in het verkeerde forum verdwaald?

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
03 jul 2019 14:01
Begrafenis verzekering heeft erg weinig met verlieslatende webshop en aanbetalers te maken. Misschien ben je in het verkeerde forum verdwaald?
In mijn beleving hebben ze gemeen, dat ze beiden failliet moeten kunnen gaan. En dat is in dit forum heel actueel

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door witte angora »

Alleen is Yarden niet failliet, en dat komt er vooralsnog niet van...

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 jul 2019 23:38
In mijn beleving worden contracten gesloten om na te leven, en bij tegenwind kun je die niet zomaar eenzijdig wijzigen, maar moet je als Yarden zelf op de blaren zitten.
Eens, voor wat betreft "pacta sunt servanda". Maar... het is uiteindelijk niet Yarden die op de blaren zit, maar de consument... Met de huidige oplossing zit de consument in ieder geval een stuk minder op de blaren.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Costnix »

@16@again: Bij faillissement zijn de nabestaanden financiëel de pineut. De begrafenis, creamatie,.... moet toch door iemand betaald worden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door mahadma »

Er zal altijd een uitvaart mogelijk zijn, een royal uitvaart kost 6 cijfers of misschien wel 7. Een budget crematie kost amper 1500 tot 2000 euro's. 't Is maar net wat je WIL uitgeven. Wil je luxe? Dan betaal je ook luxe.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je op budgetcrematie.nl had gekeken is Mahadma nog veel te duur... vanaf €1350,- maar met noodzakelijke akte van overlijden €1371,- en in geheel Nederland leverbaar....

Ook plaatselijke gezien die adverteerde met €1250,- maar zodra je kwam was die tijdelijke actie afgelopen en kreeg je iets andere tarieven!

Janar
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mar 2017 13:08

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Janar »

Niet alleen Yarden neemt deze beslissing.
In 1983 heb ik voor mijn gezin (man, vrouw, twee kinderen) bij de Vereniging voor Facultatieve Crematie een
natura verzekering afgesloten t.w.v. 2.955,- gulden per persoon.
Deze verzekering is overgegaan naar de UKV, daarna de Amersfoortse, daarna de AMEV-Ardanta en daarvan kreeg ik brieven, die mij verzekerden, dat de rechten van deze polissen "onverminderd en en ongewijzigd van kracht bleven".
Ardanta stuurt mij nu jaarlijks een overzicht met de waarde van deze polissen (€ 2.210,-)
Dus geen naturapakket meer!
De verzekeringen hebben al die jaren van mijn inleg van 4 personen winst gemaakt en nu ineens zijn de basispakketten verdwenen, omdat ze te duur zouden zijn!
Dus als het goed gaat met de verzekeringsmaatschappijen, niets aan de hand, maar o wee, al ze het risico verkeerd ingeschat hebben: dan is de klant de klos!

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@janar

En hebt u gerappelleerd waar u pakket gebleven is?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: De schimmige wereld van uitvaartorganisaties

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Na 3 overnames is het maar de vraag welke van deze 3 de fout gemaakt heeft. Als de laatste dit doet kun je iets eisen,
de eerste 2 zijn niet meer bereikbaar helaas.

Sinds 1983 dus vele jaren en als je niet na elke overname kijkt of het een bedrag is geworden of natura, kan erg lastig worden.

Gesloten