Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
HansDgr
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2018 16:28

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door HansDgr »

Mirlam,

Ik heb hetzelfde probleem met de vw golf uit 2009, aan Pon een mail gestuurd die mij doorstuurde naar vw nederland.
Met wie heb jij een oplossing getroffen? (heb je eventueel een mailadres van die persoon)?

jantjebas
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 apr 2018 12:15

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door jantjebas »

Ook hier een Touran 1.4 TSI (2010 - 155.000 km) met een distributieketting (dus geen riem)-probleem. Probleem deed zich voor in het buitenland. In overleg met de eigen VW-dealer is de auto ter plaatse gerepareerd, kosten € 1.700,--. Bij thuiskomst was de VW-dealer bereid een coulancekorting te geven van 50%. Na overleg met juridische medewerkers van ANWB en Consumentenbond kreeg ik het advies om volledige vergoeding te claimen op basis van het Conformiteitsbeginsel. Op de website van de Geschillencommissie Voertuigen wordt in een vergelijkbare situatie een koper in het gelijk gesteld en krijgt volledige vergoeding van reparatiekosten en gevolgschade toegewezen.

Op dit moment is mijn VW-dealer nog in de nadenk-fase. Ik ben van plan om indien nodig de Geschillencommissie in te schakelen. Zijn er mensen, die deze route al gevolgd hebben ?

bianca.karijosemito
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2018 21:11

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door bianca.karijosemito »

Hallo,

Onlangs een VW TSI 1.2 bouwjaar 2010 gekocht in Nederland
Deze auto is geïmporteerd uit Duitsland.

Na 3 maanden garantie bij de garage hoorde wij ineens een ratelend geluid. Wat blijft onze distributieketting is uitgerekt!
Terwijl wij ervan uitgingen dat deze een autoleven lang mee zou moeten gaan!

Nu lees ik op veel forums en onder andere jullie website en de ANWB dat er meer problemen zijn in Nederland en Duitsland met VW 1.2 tsi motor vanaf bouwjaar 2010.

Garantie of ben ik
Gewoon de pechvogel

Tips zijn welkom

Mvg Bianca

Mikedustin
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2019 15:17

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door Mikedustin »

Goeden dag ook ik heb dit probleem ik heb een golf 6 1.4 tsi met 68.000 km en ook is de ketting uitgerekt. bij de vw dealer vragen ze er 1722 euro voor omdat te reparen heb al meerdere keren gemailt gebeld met vw zelf en vw dealers maar wordt steeds van de kast naar de muur gestuurd en ze leggen het probleem bij elkaar

riddert
Berichten: 1592
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door riddert »

@Mikedustin,

Voor een hondertje of 7/8 is het bij een universeel garagebedrijf gerepareerd. Kan een gunstige optie voor u zijn. Informeer eens bij een garage in uw buurt.
Overigens niet te lang mee doorrijden hoor.

Verwacht niet teveel van VW, de auto zal een jaar of 8 oud zijn en of uw auto nog in aanmerking komt voor coulance...

Kolibrie
Berichten: 433
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Mikedustin schreef:
03 jul 2019 15:24
Goeden dag ook ik heb dit probleem ik heb een golf 6 1.4 tsi met 68.000 km en ook is de ketting uitgerekt. bij de vw dealer vragen ze er 1722 euro voor omdat te reparen heb al meerdere keren gemailt gebeld met vw zelf en vw dealers maar wordt steeds van de kast naar de muur gestuurd en ze leggen het probleem bij elkaar
Ga naar het forum van problemcar en stel uw vraag eens daar, vragen worden veelal door automonteurs beantwoord.
https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... wagen.html

Komkommertijd
Berichten: 5847
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Is jou auto dealer onderhouden en gebruikte je de juiste olie, 5W30 is niet genoeg, ook de specificaties zijn van belang,
en sommige goedkopere voldoen als het erin ging, ik heb liever olie die nog goed is bij verversen volgende jaar....

En bij weinig KM is de vervuiling door condens mogelijk dus tijdig olie wissel en een goede garage....
Vaak zijn VAG specialisten beter & goedkoper dan vele dealers....

MRob
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2019 14:58

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door MRob »

Ik heb inmiddels nu de derde distributiekettting in mijn Volkswagen Tiguan met TSI 1.4 motor. En dit bij een KM stand van 160 K. De eerste ketting bij aanschaf nieuwe auto en inmiddels twee keer vervangen te weten in 2014 en 4 weken geleden. Beide reparaties onder coulance uitgevoerd ( 2 x 860 euro). Verhaal gehaald bij Pon want dit moet niet kunnen. Pon geeft na weken wachten nul op request. Is er iemand die inmiddels verder is gekomen bij andere instanties?

Komkommertijd
Berichten: 5847
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welke merk & type olie is er door garage gebruikt en door jou bijgevuld?

En hoe is jou rijstijl?

Dit is van belang hoe snel een ketting kan slijten.

Freek988
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2020 17:00

Re: Toch problemen met distributieketting TSI-motor Volkswagen

Ongelezen bericht door Freek988 »

stofzuigertje schreef:
13 jul 2018 11:27
Net een Audi gekocht met TSI Motor, zelfde probleem......
Maar dat was te horen en niet gebroken of versprongen!

Dit was koopje met 183.000 dealer onderhouden en voor handel gedumpt!
Na ophalen olie monster genomen en opgestuurd, dit was 10W40 en geen longlife 0W30 die voorgeschreven was!
Als je tijdens de jaarlijkse beurt goed luisterde en deze gewoon vervang, zowel ketting als spanner, en niet de ketting maar spanner is probleem.
Als die bij koude motor klapperde rekt de ketting!

Ik heb geen originele maar andere set gekocht en deze is bij koude motor geruislozer.
Het probleem is dus niet de ketting maar de spanner en hoe deze werkte.
Een Oost Europees merk imitatie heeft andere spanners en dan gaat de normale ketting wel langer mee!
Door vervuiling en/of te dikke olie gaan ze stuk.
Vele vullen bij met 5W30 en dat gaf al problemen.

Na vervangen van Ketting en Spanner door totaal nader type, niet van VAG groep is het wel opgelost!
Bij preventief vervangen is het voor €350 mogelijk!
Uw bijdrage is alweer een tijdje geleden maar ik zou u daar toch graag wat over vragen. Ik zit met mijn Passat met hetzelfde euvel (2-3 seconde geratel bij koude start) en ik heb het idee dat alleen het vervangen van de kettingspanner misschien al de oplossing zou kunnen geven. Ik ben benieuwd naar uw mening hierover en ik vroeg me af of het vervangen van de kettingspanner al zoveel werk is, dat je de ketting maar beter meteen mee kunt nemen. Bij voorbaat mijn dank.

Plaats reactie