Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

granny.75 schreef:
03 jul 2019 15:46
Wat echter als Yarden failliet gaat....!!!!????
Dan ben ik dus de waarde van mijn pakket kwijt.....!!!!! Dat is ondenkbaar en onaanvaardbaar !!!
Als Yarden nu failliet gaat, blijft er natuurlijk een pot met geld over. Ook de verzekerden delen daaruit mee.
Bij doormodderen vrees ik dat verzekerden steeds dieper het schip in gaan , naar gelang ze langer leven.

Een solvabiliteitsratio van slechts 26% betekent bij mij dat er 4 keer te weinig geld in kas is.

granny.75
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2019 14:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door granny.75 »

ik twijfelde al eerder aan alle verzekeringen.....maar je kunt in het leven niet zonder vrees ik.......soms was ik toch wel blij met een verzekering voor dit of dat...Een WA verzekering vind ik nog steeds belangrijk.
Maar het is mij in elk geval duidelijk dat contracten, afspraken, toezeggingen etc .weinig "waardevast" zijn ....Vandaar dat er altijd werk is voor juristen !! Ik hoop dat ivm.Yarden voor de vele gedupeerden een oplossing mogelijk is.Ik zal niet steeds reageren, maar ik blijf deze zaak wel volgen.
granny.75

Eres
Berichten: 295
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Albert67
Jij hebt dezelfde waardes, alleen mijn afkoopsom is maar 1806,62 waard.
Yarden heeft verschillende pc software zeker.
Yarden biedt geen manier om te protesteren .
Gewoon zelf protesteren en de polis niet accepteren, verwacht niet een reactie van Yarden.
In het verleden hebben ze ook aangetoond niet over fatsoen te beschikken

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn diverse polissen en welke looptijd...?

Of dit een redelijk bedrag is kun je pas beoordelen als iemand dezelfde polis heeft met dezelfde looptijd.
En dat is erg lastig te vinden.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
03 jul 2019 20:25
granny.75 schreef:
03 jul 2019 15:46
Wat echter als Yarden failliet gaat....!!!!????
Dan ben ik dus de waarde van mijn pakket kwijt.....!!!!! Dat is ondenkbaar en onaanvaardbaar !!!
Als Yarden nu failliet gaat, blijft er natuurlijk een pot met geld over. Ook de verzekerden delen daaruit mee.
Bij doormodderen vrees ik dat verzekerden steeds dieper het schip in gaan , naar gelang ze langer leven.

Een solvabiliteitsratio van slechts 26% betekent bij mij dat er 4 keer te weinig geld in kas is.
Alleen zullen ze niet nu failliet gaan, maar pas over langere tijd als er niet nu ingegrepen zal worden. Die 26% solvabiliteit is een lange termijn prognose. Vandaar ook dat ze dit vrij makkelijk kunnen repareren door niet meer te indexeren vanaf 2020. Voor zover ik gelezen hebt brengt die maatregel de solvabiliteit weer naar 120% in de lange termijn prognoses.

Het probleem dat ze hebben is niet dat er nu geen geld in kas is, maar dat er te weinig geld in kas is om ook in de toekomst aan alle verplichtingen te kunnen voldoen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar dat betekent dus omdat er nu geld genoeg is dat je het afstempelen misschien via de rechter kunt voorkomen ten koste van de verre toekomst?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
04 jul 2019 09:04
16again schreef:
03 jul 2019 20:25
granny.75 schreef:
03 jul 2019 15:46
Wat echter als Yarden failliet gaat....!!!!????
Dan ben ik dus de waarde van mijn pakket kwijt.....!!!!! Dat is ondenkbaar en onaanvaardbaar !!!
Als Yarden nu failliet gaat, blijft er natuurlijk een pot met geld over. Ook de verzekerden delen daaruit mee.
Bij doormodderen vrees ik dat verzekerden steeds dieper het schip in gaan , naar gelang ze langer leven.

Een solvabiliteitsratio van slechts 26% betekent bij mij dat er 4 keer te weinig geld in kas is.
Alleen zullen ze niet nu failliet gaan, maar pas over langere tijd als er niet nu ingegrepen zal worden. Die 26% solvabiliteit is een lange termijn prognose.
Houdt de DNB nu geen toezicht op die solvabiliteit? Juist om te voorkomen dat lang wordt doorgemodderd, om pas failiet te gaan als de kas (waar nu zo'n 1 miljard in zit) helemaal leeg is.


Extra wrang: Zeer recent meende Yarden goede resultaten te boeken, en werd leden een 10% voordeel geschonken. Oftewel, extra plakken cake beschikbaar voor de uitvaarten in die periode.
https://www.yarden.nl/over-yarden/nieuw ... ekeerd.htm
Dit ten koste van de overblijvende "leden."

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
04 jul 2019 09:11
Maar dat betekent dus omdat er nu geld genoeg is dat je het afstempelen misschien via de rechter kunt voorkomen ten koste van de verre toekomst?
Er is nu voldoende geld in kas om de huidige verplichtingen ( afwikkelen van uitvaarten ) te voldoen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als nu elke klant van zijn product af zou willen dat daarvoor dan ook voldoende in kas is ( solvabiliteit in de toekomst is niet voor niets 26% ).

everpoorteneef
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2019 09:57

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door everpoorteneef »

Yarden probeert het opnieuw.....
Schandalig .
Via een omweg weer een poging om van de natura polissen af te komen .
Wil radar hier onderzoek naar doen ?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En nieuwe klanten/verzekerden zullen ze voorlopig ook wel kunnen vergeten.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
04 jul 2019 09:45
Cro schreef:
04 jul 2019 09:04
16again schreef:
03 jul 2019 20:25

Als Yarden nu failliet gaat, blijft er natuurlijk een pot met geld over. Ook de verzekerden delen daaruit mee.
Bij doormodderen vrees ik dat verzekerden steeds dieper het schip in gaan , naar gelang ze langer leven.

Een solvabiliteitsratio van slechts 26% betekent bij mij dat er 4 keer te weinig geld in kas is.
Alleen zullen ze niet nu failliet gaan, maar pas over langere tijd als er niet nu ingegrepen zal worden. Die 26% solvabiliteit is een lange termijn prognose.
Houdt de DNB nu geen toezicht op die solvabiliteit? Juist om te voorkomen dat lang wordt doorgemodderd, om pas failiet te gaan als de kas (waar nu zo'n 1 miljard in zit) helemaal leeg is.


Extra wrang: Zeer recent meende Yarden goede resultaten te boeken, en werd leden een 10% voordeel geschonken. Oftewel, extra plakken cake beschikbaar voor de uitvaarten in die periode.
https://www.yarden.nl/over-yarden/nieuw ... ekeerd.htm
Dit ten koste van de overblijvende "leden."
Ja, die controle doen ze, juist daarom wordt nu ingegrepen. Voor zover ik het hele verhaal begrijp is er half 2018 definitief juridisch bepaald dat de omzetting van natura polissen in 2007 niet in alle gevallen volgens de regels is gedaan. Daardoor moet Yarden sinds die polissen weer op een andere, duurdere, manier meenemen in de berekeningen ten aanzien van de solvabiliteit. Dat zorgt ervoor dat in 2018 die solvabiliteit ineens van 120% naar 26% is gedaald, enkel door het aanpassen van een rekenmodel met betrekking tot de toekomstige verplichtingen.

Daarop zegt de DNB dus "Actie ondernemen", want ze komen onder het minimum van 100% dat de DNB vereist.

In reactie daarop stop Yarden in 2020 met indexeren van de polissen en daardoor zou de solvabiliteit direct weer naar +-120% stijgen.
Lady1234 schreef:
04 jul 2019 10:07
En nieuwe klanten/verzekerden zullen ze voorlopig ook wel kunnen vergeten.
Ik verwacht eigenlijk dat dit wel losloopt. Het zal zeker impact hebben, maar niet iedere consument let op dit soort zaken. Genoeg zullen er niet eens van gehoord hebben of het zo weer vergeten zijn.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, zolang het niet op Facebook staat of in Boulevard behandeld wordt, is het tenslotte niet van belang. :mrgreen:

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
04 jul 2019 10:24
Dat zorgt ervoor dat in 2018 die solvabiliteit ineens van 120% naar 26% is gedaald, enkel door het aanpassen van een rekenmodel met betrekking tot de toekomstige verplichtingen.

Daarop zegt de DNB dus "Actie ondernemen", want ze komen onder het minimum van 100% dat de DNB vereist.

In reactie daarop stop Yarden in 2020 met indexeren van de polissen en daardoor zou de solvabiliteit direct weer naar +-120% stijgen.
Helpt dat indexeren zo veel?

van 26% naar 120% is bijna een factor vijf. Hoelang duurt het voordat de uitvaart 5 keer duurder is?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Yarden en hun eigen uitvaart?

Ja, ze maken dikke winst of verlies en gaan failliet, nu een laatste poging, maar moeten we wel luxe uitvaart hebben?

1 Waarom duur spoed drukwerk met duurder geworden zegels als ik alle kerstkaarten al digitaal kreeg, maar 2 met zegels...!

2 En waarom volg auto, 99% heeft eigen auto en rest mag mee rijden.

3 Koffie & Cake, alleen in Centrum Amsterdam kun je nog hogere prijzen per kopje vinden!

4 Luxe Auto, ik vind de bestelbus voor 4 kisten en ophalen en verzorgen voldoende.
Toch een dikke Mercedes en die is minder aangepast met rails en hef dan de luxe 1 kist auto's.

Met een Yarden polis kun je nog geld overhouden bij een Budget Uitvaart, er zijn hiervan zowel plaatselijk als landelijk diverse te vinden, en neem dan zo min mogelijk extra's en een afscheid is gezien de file's ook vaak een ramp.
Digitaal afscheid bij sluiten kist op gesloten Facebook pagina gezien en niemand hoefde voor deze persoon een rit te maken of vliegticket tegen woekerprijs te kopen, omdat binnen 1 week vaak extra duur is.

En wat zal ik met de 184 rouwkaarten doen, keurig in bijna vol plakboek, alleen de porto kosten en druk kosten waardevol maar voor wie? Mijn Rouwboek is dus alle ontvangen kaarten maar mijn kinderen en kleinkinderen weten niet eens wie die persoon is..... Digitaal rouw archief en print zelf maar een kaart zoals de laatste nr 184 nu in het boek is opgenomen, niets mis mee maar mijn printkosten zijn zelfs lager dan een postzegel uit België van B post!

Laten we allen eens kijken en over Budget uitvaart gaan denken, vele kunnen dat moeiteloos betalen en dan is dit soort
organisaties totaal overbodig.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
04 jul 2019 11:01
Cro schreef:
04 jul 2019 10:24
Dat zorgt ervoor dat in 2018 die solvabiliteit ineens van 120% naar 26% is gedaald, enkel door het aanpassen van een rekenmodel met betrekking tot de toekomstige verplichtingen.

Daarop zegt de DNB dus "Actie ondernemen", want ze komen onder het minimum van 100% dat de DNB vereist.

In reactie daarop stop Yarden in 2020 met indexeren van de polissen en daardoor zou de solvabiliteit direct weer naar +-120% stijgen.
Helpt dat indexeren zo veel?

van 26% naar 120% is bijna een factor vijf. Hoelang duurt het voordat de uitvaart 5 keer duurder is?
Daar zit natuurlijk een bepaald rekenmodel achter, die exacte berekening ken ik uiteraard niet. Deze informatie haalde ik diverse artikelen in de media. Die spreken van een daling van 120% eind 2017 naar 26% eind 2018, wat natuurlijk eigenlijk een virtuele daling is, doordat het enkel een aanpassing in rekenmodellen betreft. Als reactie hierop passen ze het indexeren aan, waardoor het rekenmodel weer veranderd en straks in 2020 dus weer 120% moet aangeven.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Vanaf de Yarden site kun je doorklikken naar:
https://www.youtube.com/watch?v=Cwm_nES ... e=youtu.be
Wat zijn dekkingseisen?

Iedere uitvaartverzekeraar in Nederland moet over een geldbuffer beschikken om toekomstige uitkeringen van polissen te kunnen betalen.
De verhouding tussen de geldbuffer en de hoogte van de te verwachten uitkeringen, wordt solvabiliteit of dekking genoemd.
Er gelden wettelijke eisen aan de hoogte van deze dekking.
De Nederlandsche Bank ziet er op toe dat een uitvaartverzekeraar zich aan deze dekkingseisen houdt.
Een verzekeraar heeft dus de plicht om goed op de kosten te letten en een geldbuffer aan te houden die voldoende groot is.
Zo'n kaasschaaf methode van jaarlijks een paar % kan m.i. nooit zoveel opleveren. Of de verzekerden moeten wel heel erg oud worden.

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
04 jul 2019 12:26


Zo'n kaasschaaf methode van jaarlijks een paar % kan m.i. nooit zoveel opleveren. Of de verzekerden moeten wel heel erg oud worden.
Dat vraag ik me af, de solvabiliteit daalt namelijk van 120% in 2017 naar 26% in 2018 omdat ze per natura polis die juridisch gezien niet correct omgezet bleek te zijn ineens weer die x% per jaar erbij op moesten gaan tellen in het rekenmodel, in plaats van dat ze dit niet meer deden.

Als ze dan een maatregel nemen waardoor die x% per jaar per natura polis alsnog niet meegenomen hoeft te worden in het rekenmodel (door niet meer te indexeren) lijkt het mij juist volledig logisch dat je op die wijze de boel weer redelijk in evenwicht brengt.

Immers in de solvabiliteit berekening eind 2017 werden die polissen niet geïndexeerd in het rekenmodel daar ze dachten dat deze correct omgezet waren dit leverde 120% solvabiliteit op. In diezelfde berekening eind 2018 moest dit wel weer geïndexeerd worden omdat bleek dat de polissen juridisch gezien niet correct omgezet zijn. Deze hernieuwde indexatie meenemen zorgt voor een plotse daling van de solvabiliteit naar 26%.

Nu nemen ze de maatregel van niet meer indexeren per 1-1-2020 en mocht dat goedgekeurd worden juridisch gezien is het dan vrij logisch dat eind 2020 de solvabiliteit gewoon weer op +-120% uit komt.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Is de fout in oude rekenmodel niet dat gerekend werd met polissen uit 2007 waarbij indexering niet meegenomen is in de berekening?
Maar nu wel tot 2020 geindexeerd zijn.
Dan slaat dat een flink gat. Wat maar deels goed te maken is door nu te stoppen met indexeren

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
04 jul 2019 13:25
Is de fout in oude rekenmodel niet dat gerekend werd met polissen uit 2007 waarbij indexering niet meegenomen is in de berekening?
Maar nu wel tot 2020 geindexeerd zijn.
Dan slaat dat een flink gat. Wat maar deels goed te maken is door nu te stoppen met indexeren
Nee, het grootste probleem is het verschil tussen voorwaardelijk en onvoorwaardelijk, wat cro ook benoemt. Heb je onvoorwaardelijke toeslagen/indexatie, dan moet je die ook in de berekeningen naar de toekomst meenemen. Bij voorwaardelijke toeslagen hoeft dat niet. Als het gaat over polissen met een lange te verwachten looptijd, zoals deze uitvaartpolissen, en een prijsstijging van gemiddeld bijvoorbeeld 3,5% per jaar, dan kan dat bij een looptijd van nog 35 jaar betekenen dat ineens met kosten voor een uitvaart van bv. 10.000 moet worden gerekend in plaats van 3.000.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
04 jul 2019 16:24
…. bij een looptijd van nog 35 jaar ....
Hoe oud verwacht je dat die polishouders gemiddeld zijn? In 2000 liepen er al 430.000 van die polissen, en sinds 2007 zal dit niet meer zo verkocht zijn. Waardoor er al 12 jaar lang geen jongeren meer zijn bijgekomen

Gesloten