LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
LucyF
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2019 08:47

Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door LucyF »

Sinds een aantal maanden ben ik de trotse eigenaar van een studentenwoning. Echter is er één lopend huurcontract wat beduidend lager is dan de anderen. Kan ik deze huur na een jaar wat meer verhogen dan de gebruikelijke 3,1% die ik op internet kan vinden?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als verhuurder kan het zijn dat die persoon onderhoud had en/of een oud contract.

Dan blijf je op basis van die ooit lagere bedrag verhogen en 3.1% over €250 zal minder omhoog gaan dan €500,-
Als je een pand met meerdere kamers overneemt zit daar een opgave huur inkomsten en kosten bij als het goed was.

Zodra een lager betalende is afgestudeerd kun je de prijs zelf vaststellen.
Dat doet elke verhuurder, en in oude wijken komt dit bij normale huurwoningen dit ook vaak voor.

Er zijn studenten die in kamer bleven erg lang na hun studie en als er geen studie plicht in contract stond is die huurder er lastig uit te krijgen.
En vooral als een ooit studente later hoogleraar is geworden kan dat zomaar een jaar of 40 duren, en dan zie je extreem prijsverschil.....

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het ligt er natuurlijk aan wat er in het contract staat. Ook huisjesmelkers zullen zich gewoon aan afspraken moeten houden. Kennelijk is dit een lang zittende huurder? De vorige eigenaar kon blijkbaar de huur ook niet gelijktrekken met de anderen. Kunnen wbv's trouwens ook niet, dan zie je ook dat nieuwe bewoners doorgaans de hoofdprijs moeten gaan betalen terwijl langer zittende huurders in identieke woningen veel minder kwijt zijn.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, je kunt de huur niet extra laten stijgen als de huur is achtergebleven bij de huur van de andere kamers. Dat is één van de risico's van verhuren. Ook verandering van eigendom is geen reden om de huren 'recht te trekken'.

Maar in de regel zit een lagere kamerhuur ook verwerkt in een lagere koopsom voor de verhuurde woning. (Althans, als je de woningprijs die je hebt geboden op een normale economische manier hebt bepaald.) En als de huurder weg gaat kun je de kamer wel weer tegen een marktconforme huur verhuren, waarna ook de verkoopwaarde en stuk zal stijgen. Per saldo kan zo'n lage huur dus op termijn juist gunstig uitpakken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door kokka »

LucyF schreef:
02 jul 2019 08:51
Sinds een aantal maanden ben ik de trotse eigenaar van een studentenwoning. Echter is er één lopend huurcontract wat beduidend lager is dan de anderen. Kan ik deze huur na een jaar wat meer verhogen dan de gebruikelijke 3,1% die ik op internet kan vinden?
als je wat meer info geeft over contract en looptijden en zo zijn er vast wel leden die je kunnen helpen om deze student wat meer uit te knijpen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ kokka,

Als die student naar een student rechten gaat..... heb je een nog groter probleem.
Juist hoger opgeleide studenten moet je voorzichtig behandelen als huurder.

Wel is service kosten verhogen voor alle mogelijk maar ook daar zijn regels voor.
Maar ik begreep dat deze koper van verhuurde pand alleen maar de erg lage wil verhogen.

Wel heb ik ervaring met een ooit Student die nu binnenkort met Pensioen gaat als Hoogleraar!
Die eruit krijgen na zoveel jaren en veel lagere oude rechten is vrijwel uitgesloten!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

lees dit eens. https://www.hbostart.nl/studentenkamers ... ntenkamer/

en dit... https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... rijs-kamer

ook is het van belang of er een indexeringsclausule in het huurkontrakt is opgenomen...

servicekosten zoals gas, water, electra, internet. mag u uiteraard wel verhogen bovenop de huurprijs maar ook schoonmaak kosten, glasverzekering, afschrijving meubilair, u dient dan wel de werkelijk gemaakte kosten te berekenen EN....hiervan aan het eind van het jaar een overzicht te verstrekken aan uw huurders, heeft u hiervoor teveel ontvangen moet u dit weer terugbetalen...

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Op een consumentenforum een huisjesmelker van advies voorzien…..
Anyway, door groot verloop onder studenten lost dit probleem zichzelf binnenkort op

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
07 jul 2019 11:40
door groot verloop onder studenten lost dit probleem zichzelf binnenkort op
Ja, want er zijn in de meeste steden ruim genoeg goedkope huurwoningen waar een kamerbewoner direct na zijn studie naartoe kan verhuizen :roll:

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Komkommertijd schreef:
02 jul 2019 15:13


Wel heb ik ervaring met een ooit Student die nu binnenkort met Pensioen gaat als Hoogleraar!
Die eruit krijgen na zoveel jaren en veel lagere oude rechten is vrijwel uitgesloten!
En ja hoor, kommertje heeft weer ervaring. Wat die man niet heeft meegemaakt!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Huurverhoging kamerhuur mogelijk?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

wees blij dat er een eerlijk advies gevraagd word ipv doe maar raak...

Gesloten