LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ErikSu
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jul 2019 16:13

Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door ErikSu »

De oorspronkelijke klacht heb ik zojuist op de website van "klachtenkompas" gezet. Een website van de Ombudsman. Omdat ik daar maar een beperkt aantal tekens had, wil ik hier de volledige beschrijving neerzetten.

PS... ik heb vandaag (10 juli) dus de factuur ontvangen van DHL. Met uiterste betaaldatum van 12 juli. Ik heb dus twee dagen om deze, mijn inziens onjuist berekende factuur, te betalen.

################### DEEL 1 VAN 2 #################

KLACHT DHL

ONRECHT:
* Incorrecte berekening invoerrechten en BTW.
* Afleveren op ander adres zonder bericht in mijn brievenbus
* Afleveren op ander adres terwijl ik gewoon thuis was
* Bij het afleveren op ander adres is niet gevraagd de factuur te betalen
* Geen ondertekening gevraagd bij afleveren
* Totaal geen begrip voor mijn situatie bij call center DHL
* In tegenstelling tot de regels op de Belasting website en een eerdere bestelling via DHL, vind DHL het nodig dat nu extra BTW betaald moet worden. Dit over een fictieve verhoging van 100 EUR per bestelling.
* In tegenstelling tot de regels op de Belasting website, wordt door DHL verzuimd een invoerkost van 0,80 EUR per horloge in rekening te brengen.
* Bericht dat alles wel geïncasseerd zal worden via factuur naar adres
* Dreigement dat als ik niet instem, een naheffing plaats zou vinden op een bestelling welke ik eerder in het jaar heb gedaan. Een bestelling die, mijn inziens, wel verlopen is volgens de regels.
En dit alles ook nog eens over twee verschillende pakketjes. Het is dus niet een incident, maar eerder een structureel probleem.

BESCHRIJVING SITUATIE
In heb meerdere horloges gekocht bij een bedrijf gevestigd in Singapore genaamd Creationwatches. Dat ik voor deze website gekozen heb, komt ook voort uit de vele positieve ervaringen van hun (Nederlandse) klanten.

Zoals uitgelegd wordt op de wegschiet, zal voor het bestellen van een horloge door een klant in Nederland, met levering door DHL, een extra kost verschuldigd zijn. De extra kost welke door de website gegeven wordt is: (1) een BTW van 21%; en (2) een service kost van 17,55 EUR voor DHL.

Om voor geen verrassingen te staan, heb ik ook op de website van de Belastingdienst gecontroleerd wat de kosten zijn voor de invoer van een horloge. Daar kan gevonden worden dat voor een horloge twee kosten worden gerekend: (1) invoerrechten per horloge van maximaal 0,80 EUR; en (2) BTW ten hoogte van 21%. Uiteraard zullen daar bovenop dan nog de servicekosten van DHL komen.

In een eerste order begin 2019, heb ik een horloge besteld bij dit bedrijf en aan de deur moest ik dus inderdaad de verwachtte kosten afrekenen. De factuur van DHL, kwam daarbij overeen met wat ik verwachtte. DHL rekende zowel het BTW bedrag als ook de servicekost af. De 0,80 EUR voor de invoerrechten was het enige wat niet door DHL gefactureerd werd. Hiermee handelen ze dus anders dan de Belastingdienst voorschrijft. Maar ik was een tevreden klant.

Als tevreden klant heb ik zondag 2 juni wederom twee horloges besteld. Door mijn eigen fout, heb ik deze horloges aangeschaft in twee losstaande bestellingen. Natuurlijk is dat ongunstig doordat ik daarmee twee keer de servicekost van DHL verschuldigd ben. Door het aankopen in 1 bestelling had ik daarmee 17,55 EUR kunnen besparen. Maar okay… dit is mijn eigen fout en deze accepteer ik dan ook.

Van DHL kreeg ik een paar dagen later een aantal emails met daarin de berekening van de Douanekost. Anders dan wat uit bovenstaande te verwachten valt, werd een BTW van 51,87 EUR per pakketje gerekend, terwijl elk horloge maar 142 EUR kost. De BTW van 21% over 147 EUR is 30,87 EUR. Er is dus 21 EUR teveel gerekend per bestelling aan BTW. Mijn inziens totaal onterecht en het komt daarnaast niet overeen met een eerdere bestellingen bij Creationwatches. Omdat deze bedragen volledig anders waren dan ik verwacht had, was mijn idee om de twee pakketjes niet te accepteren en ze te laten terug sturen naar de verkoper.

Maar wat gebeurde een aantal dagen later. Middels de track & track zag ik dat 1 van de 2 pakketjes al afgeleverd was. Dit was temeer vreemd omdat ik de gehele dag thuis was. Daarnaast kon ik ook geen briefje vinden in mijn brievenbus waar het pakketje dan wel was afgeleverd. Bij nakijken op het internet, kon ik ook een handtekening vinden die ik totaal niet herkende. Ik heb daarom meteen DHL gebeld en daar kreeg ik te horen dat dit ook niet normaal was: 1 van de 2 bestellingen was dus afgeleverd bij iemand anders, zonder een notificatie in mijn brievenbus en daar bovenop bleek ook nog eens dat de factuur voor de invoerrechten niet betaald was aan de deur. Het andere pakketje stond die avond nog steeds geregistreerd in het distributiecentrum.

########## VERVOLG IN VOLGENDE BERICHT ############

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Slechts 1 van uw beloofde posts is aangekomen. Andere wellicht op een ander forum bezorgd? :mrgreen:

ErikSu
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jul 2019 16:13

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door ErikSu »

############ DEEL 2 VAN 2 #################

Een dag later bleek dus dat alle twee pakketjes bij de buurvrouw waren afgeleverd. De koerier was twee keer langs geweest op die dag bij haar. Nogmaals… ik was de hele dag thuis en was voornemens het pakketje NIET te accepteren door de incorrect berekende douane kosten. Het eerste pakketje had de buurvrouw dus in ontvangst genomen waarbij ze nog een handtekening gevraagd werd. Maar het tweede pakketje, waarvoor de koerier later langs kwam bij haar, heeft hij haar zo gegeven. Zonder een handtekening te vragen. Daarnaast is haar totaal niet gevraagd om de facturen voor de douanekosten te voldoen. En bij beide keren heeft de koerier dus verzuimd om een berichtje in mijn brievenbus achter te laten. En nogmaals… ik was de hele dag thuis.

Na wat ik meegemaakt had, ben ik dus gaan bellen naar het service center van DHL. In plaats van een beetje begrip, stuitte ik tegen totaal onbegrip. Ja… de fout werd erkend dat een berichtje in mijn brievenbus gestopt had moeten worden:

* Ja… het was fout om de factuur van de douane kosten niet te voldoen aan de deur.
* Ja… het was fout om 1 van de pakketjes zonder ondertekening op een ander adres af te geven.
* En ja… het was ook zelfs fout om de buurvrouw voor het andere pakketje te laten tekenen…
* En okay… het is ook fout dat wij geen berichtje in jouw brievenbus hebben achtergelaten dat pakketjes op een ander adres worden bezorgd.
* Maar op mijn argumentatie mbt de incorrect berekende invoerrechten… daar had ik GEEN gelijk volgens DHL. Want… de website berekent geen verzendkosten en daarom brengt DHL een extra bedrag van 100 EUR per verzending in rekening. Pardon?! Ja… 100 EUR extra per bestelling. Dit waarover ik dan nog eens de BTW moest betalen: verklaard meteen die 21 EUR die extra gerekend wordt aan mij per order.
* Maar is het nou zo vreemd dat een website de verzendkosten als “gratis” aangeeft? Is het niet zo dat praktisch elke website vandaag de dag het verzenden gratis aanbiedt en verrekend in de prijs van het product? Nee dus! DHL vind dat de BTW over een 100 EUR extra betaald moet worden.
* En ik kreeg te horen dat ze deze wel zouden gaan incasseren middels een factuur die ze mij zouden sturen.
* Met de invoerrechten haalde ik ook een eerdere bestelling aan welke wel conform de regels van de Belastingdienst berekend werden. Daar kreeg ik van te horen dat als ik nog moeilijk deed, ze bij DHL nog een naheffing zouden sturen.

Ik had voorzichtig nog gemeld dat ik dan wel naar een consumenten programma zou stappen. Dat interesseerde de persoon van DHL werkelijk niets. Die factuur zal gaan komen en die zal ik moeten gaan betalen.

En jawel… Een maand later (het is vandaag 10 juli), valt dus een factuur in de brievenbus. Of ik even die mijn inziens onjuist berekende verzendkosten alsnog moet voldoen.

Want… DHL maakt geen fouten…

Ik hoop dat hier iemand van DHL gaat reageren. Ik wil ook duidelijk zijn dat ik voornemens ben mijn ervaring tot op TV en de rechtbank toe bereid ben te gaan verdedigen! Ik wil DHL middels deze website van de Consumentenbond nog 1 kans geven een verklaring te geven, maar ik vind het werkelijk onacceptabel wat ik mee maak. Het kost mij enorm veel tijd en stress. Dit door fouten van DHL.

Geen handtekeningen vragen aan de deur, facturen niet laten betalen aan de deur, geen berichtje in mijn brievenbus dat het bij een ander adres is afgeleverd, douanekosten welke niet overeenkomen met wat de belastingdienst aangeeft, douanekosten berekenen welke niet overeenkomen met een eerdere bestelling (welke wel goed gegaan was). Totaal onbegrip bij het servicepunt van DHL en zelfs dreigen dat ik voor een andere (correcte factuur) een naheffing zou krijgen. Dat past allemaal bij de DHL klantenervaring.

Inmiddels heb ik de pakketjes nog steeds hier liggen. Met rekeningen en al er nog op. De horloges durf ik niet eens te gebruiken welke in de twee pakketjes zitten. En ik durf ook al geen bestelling meer te plaatsen in het buitenland in de angst dat ik weer van die, mijn inziens onterechte, douanekosten krijg opgelegd.

Ohja… en mijn inziens is DHL ook niet eerlijk tegen de Belastingdienst. Want de invoerheffing van 0,80 EUR per horloge rekenen ze niet aan. Maarja… DHL maakt gewoon zijn eigen regeltjes lijkt het.

PS: de website van de Belastingdienst waar de douane kosten voor horloges staan:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... etaankopen

######## EINDE ############

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Klachtenkompas is van de Consumentenbond. Voor de rest tldr.

mh73

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik importeer pas een jaar of tien, twaalf producten uit het buitenland, maar bij mij wordt er nooit een vast invoerbedrag per product berekend, maar is dat bedrag berekend naar de waarde van je bestelling. Een horloge kan € 5,- tot € 500,- kosten. Logisch dat het invoerbedrag van het dure horloge een stuk hoger is...

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar volgens de site van de belastingdienst zijn de invoerrechten voor een horloge maar maximaal € 0,80.

Wel komisch vind ik.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik zou het bedrag betalen waar ze volgens u recht op hebben. Voor de rest moet DHL dan maar een rechtzaak beginnen. Ik denk niet dat ze dat doen

mh73

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door mh73 »

Lady1234 schreef:
10 jul 2019 18:23
Maar volgens de site van de belastingdienst zijn de invoerrechten voor een horloge maar maximaal € 0,80.

Wel komisch vind ik.
Ik heb geen zin om het op te zoeken. Is daar een linkje van?

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

mh73 schreef:
10 jul 2019 18:30


Ik heb geen zin om het op te zoeken. Is daar een linkje van?
Staat gewoon in 2e post van TS.
Heldert uw vorige reactie ook op

mh73

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door mh73 »

Het kan wat vriendelijker, ik heb er gewoon overheen gekeken.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door Cro »

Dit gaat niet om invoerrechten.

TS moet even de factuur van de shop in Singapore controleren.
Grote kans dat deze shop heeft verzuimd de correcte verzend kosten te vermelden, waarschijnlijk staan er helemaal geen verzendkosten op de factuur en dat klopt dus niet. Zelfs bij "gratis" verzending, wat uiteraard niet bestaat, zou er dan iets van Shipping $0,00 moeten staan.

Dat zorgt er dan weer voor dat DHL de standaard kosten moet berekenen voor het verzenden van een pakje het afmetingen Y een gewicht X van Singapore naar Nederland. Grote kans dat daar inderdaad een bedrag van rond de 100 euro voor staat.

De kans is dus zeer aanwezig dat TS hier niet moet klagen over DHL, maar over de verkoper uit Singapore die zeer waarschijnlijk geen fatsoenlijke factuur heeft opgesteld.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door kokka »

als je dit al een Hel vindt, dan hoop ik voor je dat je niet iets echt vervelends meemaakt.
success met je rechtzaak tegen DHL

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

mh73 schreef:
10 jul 2019 18:46
Het kan wat vriendelijker, ik heb er gewoon overheen gekeken.
Haha tsja tone of voice lees je niet direct. Was nl niet lullig bedoeld.

Ik bedoelde meer dat dit opheldert jij een andere ervaring had met invoerrechten... Omdat je dus over het linkje had gelezen. De horloges zijn echt de vreemde eend in de bijt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Invoerrechten en BTW moet u betalen over het aankoopbedrag en over de transportkosten. De verkoper moet op het pakket aangeven wat de waardes zijn. Als deze wel de waarde van de goederen er op zet en verzuimd de bezorgkosten neer te zeggen, dan berekend de transporteur daar zelf een bedrag voor. Ook al wordt het gratis bezorgd, dan moet er dus $0,00 bij transportkosten staan. Schijnbaar staat dat er niet, anders zou DHL hier geen berekening op los laten. U moet dan klagen bij de verkoper.

U geeft niet aan wat de waarde van de horloges zijn, dit is van invloed op de kosten. Boven de € 150,- bent u dan ook invoerrechten verschuldigd.

U geeft een link op van belastingdienst particulier. U begint uw lange verhaal met dat u meerdere horloges besteld heeft. Ook dat kan een indicatie zijn dat u wel particulier importeert, maar dat dat een zakelijk karakter kan hebben.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ALS je als particulier een horloge importeert zijn de maximale invoerrechten slechts € 0,80, hoe duur het horloge ook is.

Hele malle zaak vind ik. Maar er staan wel meer malle percentages in dat lijstje van de belastingdienst.

ErikSu
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jul 2019 16:13

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door ErikSu »

Allereerst, ik ben geen handelaar zoals iemand zich afvraagt. Ik heb drie horloges in totaal gekocht op deze website. De eerste order was begin dit jaar en de douanekost was zoals verwacht (en ook op de website van de belastingdienst staat). De laatste twee orders zijn de orders waarvoor ik veel meer extra betaal.

Ter info. Elk horloge kost 147 euro inclusief verzendkosten. DHL verhoogt dit bedrag nu echter met een fictieve verzendkost van 100 euro. Ik betaal nu dus over een totaalbedrag van 247 euro de BTW ipv 147 euro. Zelfs al zou de verkoper de prijs van 147 euro opsplitsen tussen horloge en verzendkost dan nog betaal ik de BTW over 147 euro. En nog iets.. DHL schat een fictieve 100 euro verzendkost terwijl ze zelf goed zat weten wat de verzendkosten zijn omdat ze zelf de vervoerder zijn!

Daarnaast wordt door jullie totaal niet gekeken hoe met mijn pakketjes omgegaan worden. Ze zijn gewoon bij de buren afgegeven zonder mij te informeren, zonder te laten tekenen, zonder de douanefactuur te laten betalen. En ik was gewoon thuis!

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ErikSu schreef:
10 jul 2019 19:31
Ter info. Elk horloge kost 147 euro inclusief verzendkosten. DHL verhoogt dit bedrag nu echter met een fictieve verzendkost van 100 euro. Ik betaal nu dus over een totaalbedrag van 247 euro de BTW ipv 147 euro. Zelfs al zou de verkoper de prijs van 147 euro opsplitsen tussen horloge en verzendkost dan nog betaal ik de BTW over 147 euro. En nog iets.. DHL schat een fictieve 100 euro verzendkost terwijl ze zelf goed zat weten wat de verzendkosten zijn omdat ze zelf de vervoerder zijn!
Dus klagen bij de verkoper. Die heeft verzuimd een juist bedrag op te geven. Overigens verschilt de prijs in bezorging. Binnen 24 uur per vliegtuig is een stuk duurder dan 3 maanden per boot. Die €100,- zouden niet uit de lucht kunnen vallen. Enkel DHL kan daar helderheid over verschaffen.

Maar goed, 2 lange verhalen zijn nu leesbaar samengevat. U moet €21,- meer btw betalen vanwege de bezorgkosten die de verkoper verzuimd heeft om goed door te geven.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En u hebt een aardige buurvrouw die pakjes voor u aanpakt. En de bezorger weet zelfs dat zij het de keer ervoor aangepakt heeft, dus ze hoeft niet meer te tekenen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En DHL weet verdomd goed dat ze het zelf niet gratis bezorgen.

Cro
Berichten: 2067
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pakketje bij DHL..? U wacht een hel!

Ongelezen bericht door Cro »

ErikSu schreef:
10 jul 2019 19:31


Ter info. Elk horloge kost 147 euro inclusief verzendkosten. DHL verhoogt dit bedrag nu echter met een fictieve verzendkost van 100 euro. Ik betaal nu dus over een totaalbedrag van 247 euro de BTW ipv 147 euro. Zelfs al zou de verkoper de prijs van 147 euro opsplitsen tussen horloge en verzendkost dan nog betaal ik de BTW over 147 euro. En nog iets.. DHL schat een fictieve 100 euro verzendkost terwijl ze zelf goed zat weten wat de verzendkosten zijn omdat ze zelf de vervoerder zijn!
De vraag is, zoals al aangegeven, hoe staat dit op de factuur van de verkoper uit Singapore? Je bent daar helaas niet echt duidelijk in.
Daar moeten de verzendkosten op gespecificeerd zijn.

Dus niet

voorbeeld: 1

Artikel: Horloge --- €147
Totaal €147

Maar iets als

Artikel: Horloge --- €147
Shipping: --- €0.00 (of een ander bedrag)
Totaal: €147

Bij voorbeeld 1 zullen de verzendkosten geschat worden via standaard tarieven, en ja, dit zijn hoge bedragen.
Bij voorbeeld 2 zal je de BTW betalen over €147

Als de factuur dus niet zoals in voorbeeld 2 is, zou ik de schuld niet bij DHL leggen maar bij de verkoper.

Daarnaast wordt door jullie totaal niet gekeken hoe met mijn pakketjes omgegaan worden. Ze zijn gewoon bij de buren afgegeven zonder mij te informeren, zonder te laten tekenen, zonder de douanefactuur te laten betalen. En ik was gewoon thuis!
Hier wordt vast wel naar gekeken, echter voor het betalen van de belastingen is dit totaal niet relevant en dus ook niet direct zinvol om op te reageren.

Gesloten