LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
15 jul 2019 10:16
Maar op het moment dat racefietsers denken dat ze heer en meester zijn op de weg, kan de automobilist het dus gooien op "opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid"
Nee. Want dat zal die automobilist dan altijd nog moeten bewijzen. Lastig...
witte angora schreef:
15 jul 2019 10:57
Punt is natuurlijk ook dat je geen recht hebt op voorrang. Voorrang moet verleend worden. Maar als het niet, of niet voldoende verleend wordt, dan zul je daar op moeten anticiperen. Het 'geen recht hebben op voorrang' geeft volgens mij aan dat je ook op een voorrangsweg geen heer en meester bent, maar actief bij zult moeten dragen aan het voorkomen van ongevallen. Dat kan inderdaad inhouden: het naderen van een kruispunt met gepaste snelheid. En in dit geval was een ruimere afstand tot de voorligger (fietser 2) ook wenselijk geweest.
Allemaal waar. Maar dat neemt nog steeds totaal niet weg dat de automobilist een onrechtmatige daad pleegt, op basis waarvan hij schadeplichtig wordt. Maar dat heb ik hiervoor al uitgebreid uitgewerkt, en geen reactie op gehad.
witte angora schreef:
15 jul 2019 10:09
En inderdaad, mijn reactie is enigszins gekleurd omdat ik een schurfthekel heb aan al die racefietsers die mij als automobilist hinderen.
Dat vermoeden had ik al :wink: want héél objectief zijn je reacties niet.
chrisd1 schreef:
15 jul 2019 09:54
Moneyman schreef:
15 jul 2019 09:47
Lady1234 schreef:
15 jul 2019 09:39
Fiets 2 kon uitwijken, zelfs fiets 1 kon nog uitwijken, waaruit volgt dat fiets 1 blijkbaar of schijnbaar helemaal nergens naar keek. Ik ga er hierbij van uit dat de fietsers achter elkaar reden en niet naast elkaar.
Aannames. Je weet wat ze ervan zeggen...
Als ze naast elkaar hadden gereden was er geen botsing geweest. tenzij er van de rechte lijn was afgeweken; en dat is niet opgegeven in OP.
Je mist het nogal duidelijk punt. Mijn punt is niet zozeer of ze naast of achter elkaar fietsen (dat is overduidelijk), mijn punt is dat ze helemaal nergens naar zouden kijken.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:29
Wanneer houdt de aansprakelijkheid van de auto bestuurder eigenlijk op? Stel dat er 10 minuten later een andere (appende) fietser aankwam, die niet oplettend er ook nog eens op knalt...is de auto daar dan ook nog aansprakelijk voor?
Nee. De aansprakelijkheid houdt op zodra er geen direct verband meer is tussen de schade en de schadeveroorzakende gebeurtenis.
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:29
Ik snap dat het juridisch natuurlijk allemaal zo klaar als een klontje zal zijn, maar heb er wel persoonlijk mijn mening over dat als een groepje wielrenners op 'gemotoriseerde voertuig snelheid' vlak achter elkaar rijd je voor het hele groepje aansprakelijk bent omdat men niet meer op elkaar kan reageren als er wat gebeurd. Op een brommer met 30 mag je ook niet bumper aan bumper in polonaise achter elkaar rijden toch?
Het is niet zwart/wit, natuurlijk. gelukkig maar, want dat zou al snel onredelijk worden. De niet-anticiperende houding van wielrenner 3 zal er zo goed als zeker voor zorgen dat hij niet zijn hele schade vergoed krijgt.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door mahadma »

Dit wordt puur een verzekrings kwestie, Niet persoonlijk bedoeld, maar er zijn wielrenners die gewoon als ongeleide projectielen door het verkeer flitsen en alle regels aan hun spreekwoordelijke laars lappen. In zuid limburg (te) veelervaring mee. De verantwoordingen van het weggedrag en snelheid plus andere factoren zal de beslissing brengen. Overigens als u hard/snel wil rijden ga dan op een afgesloten (al of niet gesloten) cirquit. Tourrijden is niet racen. Omdat racefietsen geen geluid maken is dàt een extra gevaar. De tijd zal het leren wat de uitspraak is.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:44
Zal er ook rekening gehouden worden met het feit dat de fietsers een sport beoefenen op de openbare weg? (Daar mag ik ook niet voetballen.)
Nee, daar wordt geen rekening mee gehouden. Het is immers gewoon toegestaan. Net als voetballen, overigens...
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:44
Als ik met een auto wil racen moet ik dat op het circuit doen. Met de fietst is dat toegestaan op de openbare weg.
Zowel met de fiets als met de auto geldt dat je je aan verkeersregels hebt te houden. Zolang je dat doet, heb je zowel met de fiets als met de auto geen probleem.
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:44
(Ik heb overigens totaal geen problemen met wielrenners hoor, zolang ze op de tv zijn en niet voor mijn auto :) )
Hahahaha geweldig! :mrgreen:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ntr 1980 schreef:
15 jul 2019 12:09


Er is een schade formulier ingevuld.
Helaas wijst de verzekering van de tegenpartij aansprakelijk af, maar mijn inzien is dit dus onterecht, hij heeft ons geen voorrang verleend en de weg gehinderd.
De automobilist heeft je niet geraakt, dus ik twijfel of je in je recht staat.

Hoe rot ik de situatie ook voor jullie vind.....als je ziet hoe de mensen met hun racefiets scheuren dan is dit te verwachten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

1 Ik mag op mijn E bike niet harder dan 25 Km/h en hier rekende iedereen ook op.

2 Voorrang hebben is 1 maar je mag geen voorrang nemen.

3 Spiegel, dat betekend voor een auto zeer goed erin kijken, en alle verkeer voorrang geven.

4 de 1e fiets kon tijdig ontwijken, dus die lette goed op, nr 2 werd aangereden en nr 3 had wegens in wiel kleven tekort zicht en hield tekort afstand.

5 Spiegel voor fietsen, vaak staat deze alleen voor zijweg goed en zie je alleen struiken of te laat.
Dus voor fietsers in dit geval is het maar de vraag of ze de auto tijdig konden zien.
Dus Punt 5 zal vermoedelijk niet aangenomen worden.

Wat er bij een rechtszaak uit komt weet ik niet, maar deze 4 punten worden wel meegewogen.

Verder vooral voor verzekeraars onderling en het afwijzen van de verzekeraar Auto moet, als ze dat niet hadden gedaan is 100% zeker betalen dus dat is juridische maatregel die ze vaak standaard doen bij enige twijfel.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
15 jul 2019 14:10
De automobilist heeft je niet geraakt, dus ik twijfel of je in je recht staat.
Raken is geen vereiste voor schuld of aansprakelijkheid.
reggie2 schreef:
15 jul 2019 14:10
Hoe rot ik de situatie ook voor jullie vind.....als je ziet hoe de mensen met hun racefiets scheuren dan is dit te verwachten.
Eens. Het gaat niet voor niets vaak fout met racefietsers. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat hier ook het geval is.

Ntr 1980
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2019 11:40

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Ntr 1980 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga jullie op de hoogte houden van wat de verzekeringen gaan beslissen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, ik ben wel 6 en 7 kwijt. :lol:

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Ntr 1980 schreef:
15 jul 2019 15:24
.....wat de verzekeringen gaan beslissen.
Het zou me niet verbazen als die verzekeraars een verdeelsleutel uit de hoge hoed toveren, die vooral gunstig is voor de verzekeraars onderling, ten koste van fietsers en automobilist

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@gonsflons
Misschien staat dat wel in dat boek.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De situatie is dus als volgt: een voorrangsweg met 3 fietsers achter elkaar op het fietspad die 30 kilometer per uur rijden. Zij naderen een onoverzichtelijke kruising, waarbij verkeer uit de zijweg in een spiegel moet kijken om überhaupt iets te zien.

Is het niet zo dat deze spiegels voornamelijk voor het autoverkeer is afgesteld? Of hangt er nog een 2e spiegel voor het fietspad? Want als er geen 2e spiegel hangt, dan kan het zo zijn dat een auto sowieso een stukje het fietspad op moet rijden om de fietsers te kunnen zien. Ik kom wel vaker op zulke plaatsen, waar dat nodig is.

Als de fietsers dan met een normale snelheid aankomen, dan is dit nog te overzien, maar nu reden ze schijnbaar harder, waardoor de anticipatietijd een stuk korter wordt. Toch stond de auto wel stil en kon de eerste fietser er gewoon langs, omdat deze voldoende zicht had op de situatie. De 2e fietser schrok waarschijnlijk en ging vol in de remmen, waardoor de 3e er achterop klapte, doordat deze uit de wind reed. Is dit een reëele optie?

Het lijkt me dus goed mogelijk dat automobilist geen andere keus had, maar toch dit veroorzaakt.

Echter had schade sowieso voorkomen kunnen worden als er niet zo hard was gereden (al is dat in principe geen overtreding, aangezien de maximumsnelheid waarschijnlijk niet lager dan 30 kilometer per uur lag) en zo kort op elkaar was gereden. En dat laatste zal een verzekeraar zeker proberen te gebruiken.

Maar dat de automobilist mogelijk het fietspad op moest om de fietsers überhaupt te zien, dat is wel een aanname en kan uiteraard anders zijn.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar volgens mij geef ik niet echt een mening. Ik stel verder ook wat vragen, want dan kan de situatie ter plaatse wat duidelijker worden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Maar dat de automobilist mogelijk het fietspad op moest om de fietsers überhaupt te zien, dat is wel een aanname en kan uiteraard anders zijn.”


Daarom vroeg ik ook om het adres van het ongeval, dat maakt zaken wellicht wat duidelijker.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

30km/u is 8,33 meter per seconde. Als fietser 2 fors remt en fietser 3 knalt er achterop, dan is er wel heel weinig tussenafstand geweest.
Als fietser 2 hard moet remmen en nog net tot stilstand kan komen, dan zal fietser 3 pas na minimaal 8,33 meter doorhebben dat er iets voor hem gebeurd. Als er zo'n schade is zal er hoogstwaarschijnlijk weinig geremd zijn. Als je graag met deze snelheid wil gaan rijden moet je er op bedacht zijn dat treintje rijden in de bebouwde kom in het dagelijkse verkeer zeer gevaarlijk is.
Ik zie nog steeds geen verschil met eenzelfde situatie met de auto. Als daar auto 3 op no. 2 knalt omdat de eerste moet remmen (met welke reden dan ook), dan heeft deze gewoon te weinig afstand gehouden om tijdig stil te staan. Met de auto heb ik een stopafstand van 12,67 meter. Met 2 seconden tussen mij en mijn voorganger zit er dus 16,66 meter tussen. Ruim voldoende om te kunnen stoppen.
Bij de derde fietser ligt dus een enorme eigen verantwoordelijkheid.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is de afdeling Aansprakelijkheid wel het gecompliceerdste in het verzekeringsvak, maar daarom waarschijnlijk ook het meest interessant.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mag ik ter verdediging van de juristen nog aandragen dat er ook juristen met een onderbouwde én meer genuanceerde reactie in de zaal zijn? :lol: :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Als er zo'n schade is zal er hoogstwaarschijnlijk weinig geremd zijn.
Aanname. Bij racefietsen van Carbon, die je tegenwoordig steeds vaker ziet, is een simpele van met een klein breukje al voldoende voor een totall loss.
NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Bij de derde fietser ligt dus een enorme eigen verantwoordelijkheid.
Bijzonder weer hoe makkelijk je van aannames naar conclusies schakelt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

fonsflons schreef:
15 jul 2019 21:25
Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:11
Mag ik ter verdediging van de juristen nog aandragen dat er ook juristen met een onderbouwde én meer genuanceerde reactie in de zaal zijn? :lol: :mrgreen:
Dadelijk ga je nog vertellen dat het 'ook maar mensen zijn' zeker :mrgreen:
Je kunt ook overdrijven :mrgreen:

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:15
NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Als er zo'n schade is zal er hoogstwaarschijnlijk weinig geremd zijn.
Aanname. Bij racefietsen van Carbon, die je tegenwoordig steeds vaker ziet, is een simpele van met een klein breukje al voldoende voor een totall loss.
Een breuk of scheur in het carbon is te repareren. Om een fiets total loss te krijgen is behoorlijk wat kracht nodig. Dit gebeurd niet van een simpele valpartij. Of het moet een hele goedkope fiets zijn geweest dat deze economisch total loss is.
Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:15
NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Bij de derde fietser ligt dus een enorme eigen verantwoordelijkheid.
Bijzonder weer hoe makkelijk je van aannames naar conclusies schakelt.
Het eerste is geen aanname, maar het uitsluiten van zaken. Met voldoende tussenafstand en opletten was er op tijd stil gestaan.

Gesloten