LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toppy schreef:
16 jul 2019 13:13
En heeft niemand (of heb ik het over het hoofd gezien) een wat wet- en regelgeving geraadpleegd?
Dan heb je inderdaad een en ander over het hoofd gezien.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
16 jul 2019 13:19
Toppy schreef:
16 jul 2019 13:13
En heeft niemand (of heb ik het over het hoofd gezien) een wat wet- en regelgeving geraadpleegd?
Dan heb je inderdaad een en ander over het hoofd gezien.
chrisd1 schreef:
15 jul 2019 09:23
16again schreef:
15 jul 2019 09:10
Kolibrie schreef:
15 jul 2019 08:36
Moet je erop bedacht zijn dat een fietser voor je, vol in de remmen gaat, dacht het niet.
Integendeel. Je behoort veilige afstand te bewaren. En fietser 3 heeft aan den lijve ondervonden waarom
Idd; zie b.v. kop-staartbotsing-wie-is-schuldig
Erthanax schreef:
14 jul 2019 22:41
Er is toch een regel dat je zoveel afstand moet houden dat je kunt stoppen? Of heb ik het weer eens mis?
BL2 schreef:
14 jul 2019 23:43
Mij lijkt toch echt de derde fietser schuldig, hoe vervelend ook, deze reed dusdanig dat tijdig stoppen niet mogelijk was.
En juist tijdig kunnen stoppen is een regel bij veilig deelnemen in het verkeer.
16again schreef:
15 jul 2019 09:10
Kolibrie schreef:
15 jul 2019 08:36
Moet je erop bedacht zijn dat een fietser voor je, vol in de remmen gaat, dacht het niet.
Integendeel. Je behoort veilige afstand te bewaren. En fietser 3 heeft aan den lijve ondervonden waarom

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
15 jul 2019 13:06
Wel een beetje apart: de fietsers konden de auto niet aan zien komen, maar er wordt wel verwacht dat de auto de fietsers aan ziet komen. Dat kan natuurlijk niet. Je ziet elkaar, of je ziet elkaar niet.
Dat is overigens niet per sé waar. Het gaat om een kruising met een spiegel. Dat zijn bij T-splitsingen vrijwel altijd bolvormige spiegels, met het zogenaamde lachspiegeleffect. Oftewel: vanuit de weg waar men géén voorrang heeft, geeft de spiegel een vergrotend beeld, terwijl diezelfde spiegel voor degenen die voorrang hebben juist een verkleinend beeld geven.

De zwart-witte "wel of niet"-weergave is dus niet automatisch waar.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik weet niet hoor, volgens mij hebben dat soort spiegels over hele vlak zelfde bolling, dus vanwaar je ook kijkt zelfde soort vervorming. Tenminste degenen die ik meestal tegenkom wel. nog nooit gezien dat er verschil in vergroting is afhankelijk van kijkrichting. Doel is vaak juist ook dat beide richtingen kunnen gebruiken.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat lijkt mij dus ook...

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ntr 1980 schreef:
15 jul 2019 12:09

Helaas wijst de verzekering van de tegenpartij aansprakelijk af, maar mijn inzien is dit dus onterecht, hij heeft ons geen voorrang verleend en de weg gehinderd.
Maar om wat duidelijkheid in het mysterie te brengen: bovenstaande quote is toch echt van de topicstarter. De verzekeraar van de topicstarter heeft ongetwijfeld meer informatie dan wij hier (situatieschets, verhaal van de andere partij, misschien zelfs foto's). En met die informatie wordt de aansprakelijkheid afgewezen. Dan kunnen wij hier hoog en laag speculeren, discussiëren en elkaar van tafel vegen op basis van het verhaal van één kant en een paar wetjes, maar vooralsnog zijn dit de feiten.

Ik denk dat de topicstarter middels dit topic probeert argumenten boven tafel te halen waarom de aansprakelijkheid alsnog bij de autobestuurder zou moeten liggen. Dat mag - maar dat zullen wel goede argumenten moeten zijn. Louter het wijzen naar wetjes gaat niet lukken, de verzekeraar kent de wetgeving ook wel.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
16 jul 2019 14:55
Ntr 1980 schreef:
15 jul 2019 12:09

Helaas wijst de verzekering van de tegenpartij aansprakelijk af, maar mijn inzien is dit dus onterecht, hij heeft ons geen voorrang verleend en de weg gehinderd.
Maar om wat duidelijkheid in het mysterie te brengen: bovenstaande quote is toch echt van de topicstarter. De verzekeraar van de topicstarter heeft ongetwijfeld meer informatie dan wij hier (situatieschets, verhaal van de andere partij, misschien zelfs foto's). En met die informatie wordt de aansprakelijkheid afgewezen.
Ik zou met je meegaan als er sprake zou zijn van een onafhankelijk citaat. Maar dat is natuurlijk niet het geval. Dat verzekeraars aansprakelijkheid afwijzen, is meer een nogal voor de hand liggende reactie dan een steekhoudend argument.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
16 jul 2019 15:00
Ik zou met je meegaan als er sprake zou zijn van een onafhankelijk citaat. Maar dat is natuurlijk niet het geval. Dat verzekeraars aansprakelijkheid afwijzen, is meer een nogal voor de hand liggende reactie dan een steekhoudend argument.
Want elke verzekeraar wijst bij voorbaat elke aansprakelijkheid af, ook al zou het tegendeel bewezen kunnen zijn?

Lady1234
Berichten: 27075
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer dat de Ts niet meer reageert.

In de OP was fiets 3 total loss, in een latere reactie had ook fiets 2 schade.

Er hangt een spiegel, er zijn bosschages. Er zou al veel duidelijker zijn, als we wisten waar die kwestie plaatsvond.

Persoonlijk vind ik het logisch dat de WA verzekeraar aansprakelijkheid afwijst.

mh73

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door mh73 »

criticus2 schreef:
16 jul 2019 14:00
ik weet niet hoor, volgens mij hebben dat soort spiegels over hele vlak zelfde bolling, dus vanwaar je ook kijkt zelfde soort vervorming. Tenminste degenen die ik meestal tegenkom wel. nog nooit gezien dat er verschil in vergroting is afhankelijk van kijkrichting. Doel is vaak juist ook dat beide richtingen kunnen gebruiken.
Wij hebben in de buurt zo'n spiegel staan die weinig toevoegt aan de situatie. Door achterstallig onderhoud zo vies dat je geen idee hebt of en wat er aan komt. Dus ja, dan rij je een klein stukje op, gluurt voorzichtig om het hoekje en in je spiegels en dan rij je door als er niemand aan komt.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 jul 2019 15:10
Moneyman schreef:
16 jul 2019 15:00
Ik zou met je meegaan als er sprake zou zijn van een onafhankelijk citaat. Maar dat is natuurlijk niet het geval. Dat verzekeraars aansprakelijkheid afwijzen, is meer een nogal voor de hand liggende reactie dan een steekhoudend argument.
Want elke verzekeraar wijst bij voorbaat elke aansprakelijkheid af, ook al zou het tegendeel bewezen kunnen zijn?
Het blijft me verbazen hoe makkelijk jij teksten kunt verdraaien.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
16 jul 2019 15:38
NeoDutchio schreef:
16 jul 2019 15:10
Moneyman schreef:
16 jul 2019 15:00
Ik zou met je meegaan als er sprake zou zijn van een onafhankelijk citaat. Maar dat is natuurlijk niet het geval. Dat verzekeraars aansprakelijkheid afwijzen, is meer een nogal voor de hand liggende reactie dan een steekhoudend argument.
Want elke verzekeraar wijst bij voorbaat elke aansprakelijkheid af, ook al zou het tegendeel bewezen kunnen zijn?
Het blijft me verbazen hoe makkelijk jij teksten kunt verdraaien.
Toch is dat wel wat je suggereert als je zegt dat een afwijzing een voor de hand liggende reactie is. Kan het ook zijn dat die afwijzing terecht is en gebaseerd op feiten?

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch niet. Het verschil tussen "afwijzen van claims is voor verzekeraars een voor de hand liggende reactie" is heel wat anders dan "elke verzekeraar wijst elke claim af - ook als het tegendeel bewezen is". Niet voor niets zie je in de praktijk vaak dat eerder afgewezen claims later alsnog erkend en uitbetaald worden.

Het punt is natuurlijk dat het primaire standpunt van de betrokken verzekeraar niets bewijst en dus niet als argument gebruikt kan worden.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 16 jul 2019 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Radar »

Geruzie verwijderd, verschillende gebruikers aangesproken op hun taalgebruik en de inhoud van hun berichten.

Radar ^KL

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
16 jul 2019 16:12
Toch niet. Het verschil tussen "afwijzen van claims is voor verzekeraars een voor de hand liggende reactie" is heel wat anders dan "elke verzekeraar wijst elke claim af - ook als het tegendeel bewezen is". Niet voor niets zie je in de praktijk vaak dat eerder afgewezen claims later alsnog erkend en uitbetaald worden.

Het punt is natuurlijk dat het primaire standpunt van de betrokken verzekeraar niets bewijst en dus niet als argument gebruikt kan worden.
Dat ben ik deels met je eens - maar de afwijzing geeft naar mijn mening wél aan dat we hier niet te stellig kunnen zeggen dat de automobilist hoe dan ook aansprakelijk is. Juist omdat de verzekeraar over meer feiten beschikt dan wij hier.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik durf keihard te stellen dat de automobilist aansprakelijk is. Die heeft immers op basis van de wél bekende gegevens een onrechtmatige daad gepleegd. De enige vraag die wij niet kunnen beantwoorden, is in welke mate er een toerekening van de schade aan de fietser plaats zal vinden vanwege zijn rol in het geheel. Dat is aan de verzekeraars en ultimo aan de rechter.

Dit toch even om het zuiver te houden :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als de chauffeur van de auto 100% zeker aansprakelijk zou zijn, dan hoefde de claim niet direct afgewezen te worden. Natuurlijk kan in een later stadium alsnog de schuld bewezen worden, maar dan zou er eerst een hoop over en weer gecommuniceerd moeten worden en door juristen van beide zijde beoordeeld moeten worden. Zo duidelijk is het dus nog niet. Op zich reageren de verzekeraars hetzelfde als wij hier. Nou ja, op enkele reacties na dan. Het balletje kan alle kanten opgaan.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
16 jul 2019 13:11
Exact de reden dat ik het (weliswaar op de mountainbike) nooit gebruik.
Ik heb ze met regelmaat gebruikt en je hebt 2 verschillende soorten.

Je hebt de aerodynamische voor de racefiets en daarbij behorend schoeisel. Deze zijn echt vervelend. Ze moeten namelijk precies de goede kant op staan, anders kun je er niet inklikken en deze laten moeilijk los.

De andere variant is meer bedoeld voor mountainbikes. Deze hebben geen specifieke voor of achterkant en boven of onderkant en daar kun je dus veel makkelijker inklikken. Uitkijken gaat bij deze ook een stuk makkelijker. Aan deze variant is over het algemeen vrij snel gewend te raken.

Moneyman
Berichten: 30002
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt inderdaad. Ik heb de mountainbike-variant gebruikt, maar werd er niet blij van. Ik ben nogal een freerider en in het bos had ik méér behoefte aan losse voeten dan aan vastgeklikt zitten.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... Artikel185
Uitgaande van deze interpretative:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Artikel_1 ... erkeerswet:
betaalt automobilist sowieso 50% van de schade van fiets 2 en 3
Mogelijk draait fiets3 op voor resterende eigen schade , en resterende schade aan fiets2

Gesloten