LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Heb je letselschade opgelopen? En ben je niet correct behandeld? Laat het ons weten.
NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
18 jul 2019 15:23
NeoDutchio schreef:
18 jul 2019 15:15
Kunt u de TS quoten waaruit blijkt dat de automobilist ten onrechte een meter doorgereden is? Als u zo graag met feiten werkt, geef die dan eens aan. Buiten uw kritiek lees ik daar nergens iets over.
Dan moet je écht beter lezen, want dat heb ik al meermaals gedaan. En niet alleen ik. Sterker, je hebt er zelf op gereageerd.
Ik heb meerder keren het WVW voorbij zien komen, daar vraag ik niet om. In uw eerste reactie stelt u direct dat er een causaal verband is, maar geen onderbouwing. Later begint u over hinderen. Nergens haal ik uit reacties van TS of het ook hinderen zou zijn.
Ik laat zien dat er meerdere invalshoeken zijn. Dat mag u lachwekkend vinden, maar ik vind het dan weer lachwekkend de starheid die u heeft en denkt dat, in dit geval, uw mening de enige waarheid zou kunnen zijn.
U hoort mij niet zeggen wie er schuldig dan wel aansprakelijk zou zijn, ik zeg enkel dat er situaties zijn die anders kunnen zijn dan uw gedachtegang.
Dus nogmaals, als de wet zo duidelijk zou zijn als u schetst, zou de claim niet afgewezen kunnen worden door de verzekeraar.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, laat ik het zo zeggen. Het is nog geen gelopen koers voor de heren fietsers.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fonsflons schreef:
18 jul 2019 15:24
NeoDutchio schreef:
18 jul 2019 15:09
De manier van iets neerzetten kan op verschillende manieren opgevat worden. En aangezien TS niet zo happig is op het geven van informatie ga ik tussen de regels doorlezen.
En daaruit trek je allerlei conclusies en doe je aannames, om vervolgens anderen om bewijs te vragen dat wat TS wel geschreven heeft ook de waarheid is.
De enige conclusie die ik getrokken heb is dat fietser 3 onvoldoende afstand heeft gehouden op fietser 2. En dat heb ik onderbouwd. Voor de rest heb ik meerdere keren duidelijk laten blijken dat er meerdere mogelijkheden zijn. TS is en blijft vaag en daar kan je simpelweg geen duidelijk en eenduidig antwoord op geven.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
18 jul 2019 15:39
Moneyman schreef:
18 jul 2019 15:23
NeoDutchio schreef:
18 jul 2019 15:15
Kunt u de TS quoten waaruit blijkt dat de automobilist ten onrechte een meter doorgereden is? Als u zo graag met feiten werkt, geef die dan eens aan. Buiten uw kritiek lees ik daar nergens iets over.
Dan moet je écht beter lezen, want dat heb ik al meermaals gedaan. En niet alleen ik. Sterker, je hebt er zelf op gereageerd.
Ik heb meerder keren het WVW voorbij zien komen, daar vraag ik niet om. In uw eerste reactie stelt u direct dat er een causaal verband is, maar geen onderbouwing. Later begint u over hinderen. Nergens haal ik uit reacties van TS of het ook hinderen zou zijn.
Ik laat zien dat er meerdere invalshoeken zijn. Dat mag u lachwekkend vinden, maar ik vind het dan weer lachwekkend de starheid die u heeft en denkt dat, in dit geval, uw mening de enige waarheid zou kunnen zijn.
U hoort mij niet zeggen wie er schuldig dan wel aansprakelijk zou zijn, ik zeg enkel dat er situaties zijn die anders kunnen zijn dan uw gedachtegang.
Dus nogmaals, als de wet zo duidelijk zou zijn als u schetst, zou de claim niet afgewezen kunnen worden door de verzekeraar.
- lees de letterlijke teksten van TS nog eens, gewoon wat er staat, dus met een frisse blik. Dan zie je direct waar ik (en anderen) me op baseer. Ik baseer me niet op de WVW, ik baseer me op TS en heb dat al meermaals expliciet omschreven.
- het lachwekkende is niet dat er meerdere invalshoeken zijn, het lachwekkende is hoe de casus steeds aangevuld en verdraaid wordt om maar gelijk te hebben;
- lees ook mijn letterlijke teksten nog eens met dezelfde frisse blik, dan zul je zien dat ik uitsluitend stellig ben over de aansprakelijkheid en de causaliteit, niet over wie de schade moet betalen. Die nuance ontgaat je overduidelijk nog steeds, hoewel ik 'm al meermaals uitgelegd heb.
- en als je dat gedaan hebt, zul je ongetwijfeld ook snappen waarom ik heel expliciet ben over de aansprakelijkheid - gebaseerd op de beschikbare informatie.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 18 jul 2019 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Hele huwelijken stranden op het tussen de regels door lezen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

fonsflons schreef:
18 jul 2019 15:59
Ntr 1980 schreef:
14 jul 2019 11:47
met de racefiets op een voorrangsweg, op de fietsstrook. Van rechts kwam een auto welke ons over het hoofd zag. ....

hij gaf ons immers geen voorrang en hinderde ons de weg (hij stond met zijn neus een meter op de fietsstrook).
Ntr 1980 schreef:
15 jul 2019 12:09

Auto stond met zijn neus een goede meter op de fietsstrook (hiervan is een foto aanwezig),
Dus in eerste instantie zag de autobestuurder de fietsers niet aankomen. Dat impliceert een bijna ongeluk en schrikreactie bij alle betrokkenen.
Later wordt dit verhaal afgezwakt naar een voorrangsfout. Niet verlenen van voorrang is heel wat anders dan een bijna ongeluk veroorzaken. Uiteindelijk veranderd het verhaal weer in hinderen omdat de auto een meter op het fietspad stond. Dus van een bijna aanrijding naar hinderen.
Ik lees dus geen feiten waaruit blijkt dat de autobestuurder de veroorzaker is in de valpartij van nummer 3 op nummer 2. Er zijn een aantal tegenstrijdigheden en andere vragen (waar TS geen antwoord op wil geven) die het verhaal echt niet zo feitelijk maakt als gezegd wordt.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 18 jul 2019 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
18 jul 2019 15:52
- en als je dat gedaan hebt, zul je ongetwijfeld ook snappen waarom ik heel expliciet ben over de aansprakelijkheid - gebaseerd op de beschikbare informatie.
En als u mijn reacties zou doornemen kunt u zien wat mijn mening is, gebaseerd op de beschikbare informatie. En zo hebben wij allebei onze mening en gedachtegang. Geen van beide is fout te noemen.
Het is dus wachten op de juristen van de verzekeraars die alles onder de loep gaan nemen en daar tot een overeenstemming gaan komen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De .Ts stelt dat de autobestuurder hen over het hoofd zag.

Ik vraag me af wat de autobestuurder op het schadeformulier ingevuld heeft.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
18 jul 2019 16:14
Dus in eerste instantie zag de autobestuurder de fietsers niet aankomen. Dat impliceert een bijna ongeluk en schrikreactie bij alle betrokkenen.
Later wordt dit verhaal afgezwakt naar een voorrangsfout. Niet verlenen van voorrang is heel wat anders dan een bijna ongeluk veroorzaken. Uiteindelijk veranderd het verhaal weer in hinderen omdat de auto een meter op het fietspad stond. Dus van een bijna aanrijding naar hinderen.
:roll: Het niet verlenen van voorrang veroorzaakt dat bijna-ongeluk. Dat is geen afzwakken: dat is gewoon oorzaak en gevolg. En dat verandert niet in hinderen: dat is hinderen. Hier zie je weer hoe je steeds zaken verdraait. En tegelijk toont het aan waarom de discussie zinloos is.

Ik denk dat de popcorn bij velen bijna op is, dus ik stop op reageren op jou - ook al zul jij het niet kunnen laten hierop te reageren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
18 jul 2019 15:44
Nou, laat ik het zo zeggen. Het is nog geen gelopen koers voor de heren fietsers.
Klopt. We kunnen er hier van alles van vinden, maar veel informatie ontbreekt nu eenmaal in het verhaal, en ondanks dat de TS meeleest en reageert, wordt het gros van de vragen niet beantwoord.

Wat we weten is dat de verzekeraar de aansprakelijkheid af heeft gewezen, en dat de rechtsbijstandsverzekeraar actie heeft ondernomen. Misschien kunnen we beter wachten tot de TS de uitkomst daarvan vertelt. Als dat al gaat gebeuren tenminste...

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook ik stop er mee. Niet zozeer dat ik mijn standpunten niet wil verdedigen, wel vanwege enige forumdeelnemers die het leuk vinden om anderen uit te lachen, dan wel de draak mee te steken. Ik pas daarvoor.
Tot snel in een volgend topic.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Het lijkt er op dat fietser nr 3 kontje zat te kijken en niet oplette.... maar........

Het kan ook een iets ouder type rem zijn. Mijn huidige E bike met hydraulische remmen staat eerder stil dan de fietsen die ik op marktplaats verkocht heb.
Prima fietsen alle 3 maar de nieuwste moet ik voorzichtiger knijpen om blokkeren te voorkomen, lukte bij de eerste zelden.

Maar we moeten gewoon even op Topic starter wachten, waren het alle gelijkwaardige fietsen en remmen, en hoe was de onderlinge afstand?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ach. Het is wel vaker moeilijk om op de inhoud te blijven en niet op de man te spelen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

fonsflons schreef:
18 jul 2019 20:17
Ja, je mag je mening aangevallen voelen, maar als je je als persoon aangevallen voelt dan is dat jouw probleem. Dit is een forum. Ik ken jou niet persoonlijk en jij mij niet. Ik geef mijn mening over jouw mening, jij geeft je mening over het probleem van iemand anders. Mocht je in een ander topic een mening hebben die ik deel dan ben ik daar je beste virtuele vriend.
Andermans mening is niet zo relevant, het gaat om onderbouwing , toelichting waarom. In dit topic heb ik daardoor gaandeweg mijn mening herzien, en ben opgeschoven van eigen schuld fietser3 , naar automobilist is minimaal 50% aansprakelijk.
Voortschrijdend inzicht heet dat.

En dat vereist verder kijken dan je eigen mening. daarbij kun je onderbouwing vinden voor je mening (=gelijk), of er achter komen dat een ander het bij het juiste eind heeft.
En dat gaat dus dieper dan welles nietes.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 jul 2019 20:47
Andermans mening is niet zo relevant, het gaat om onderbouwing , toelichting waarom. In dit topic heb ik daardoor gaandeweg mijn mening herzien, en ben opgeschoven van eigen schuld fietser3 , naar automobilist is minimaal 50% aansprakelijk. Voortschrijdend inzicht heet dat.
Mooi omschreven, en dit verdient respect.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
18 jul 2019 20:17

Peace, ik ga bbqen!
Dat wordt dan fictief bbqen neem ik aan? Want hier ben jij niet jij, hier ben ook jij maar fictief.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

En zo is het maar net.....16again,
strijden om de strijd heb ik al heel lang geleden opgegeven.
Ik vind het vermoeiend en ook zinloos .
Als je bereid bent tot het even pas op de plaats maken en er rustig naar leert kijken , kun je idd je mening wel eens gaan herzien.
Niks mis mee en het dan ook nog erkennen is alleen maar fijn en goed! :wink:

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

De verzekeraar van de auto zit fout door te stellen dat de auto stil stond. Indien je op de weg staat ben je een verkeersdeelnemer. Indien je geparkeerd staat (waar dat kan cq hoort) ben je dat niet. Lang verhaal midden op de weg staan met auto ben je verkeersdeelnemer. Dat argument houdt geen stand...mijn mening hoor.

Artikel 185 WVW geldt hier. Verder rechtsbijstand zal vast proberen. Er is tussen fietser 3 en de auto geen direct contact geweest maar dat is ook geen directe vereiste uit de WVW.

Ik hoop dat ze je hebben doorgestuurd naar een advocatenkantoor.

Fietser 3 knalde op zn voorganger omdat die remde, het is echter niet hetzelfde als bij autos dat je veilige afstand per definitie moet houden (is geen regel in de wet voor fietsers). Wellicht kan Fietser 1 ook zijn verzekering inschakelen om Fietser 3 te helpen (aansprakelijkheid).

Ik snap de twijfel hier wel. Fietser 3 reed niet in op de auto maar op zn voorgaande fietsvrienden. Samenloop van omstandigheden.

De WA en de WVW is bedoeld ook om zwakkere verkeersdeelnemers te beschermen. Schadeformulier geen idee of je die kan gebruiken eiegenlijk. lijkt mij wel handig, beter iets dan niets.

De exacte situatie kan nu niet meer echt aangetoond worden. Maar de wet legt risico bij de automobilist.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En welke verzekering zou fietser 1 moeten inschakelen? En om wat te doen?

Fietser 1 heeft niemand aangereden en is door niemand aangereden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

ElleFlowers schreef:
20 jul 2019 00:52
...Maar de wet legt risico bij de automobilist.
Hoe is dat geformuleerd en waar??

Gesloten