LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk recht heeft de beveiliger?

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:Ik had het over staandehouding, niet over aanhouden.

In Nederland is er een onderscheid tussen staande houden en aanhouden. Alleen opsporingsambtenaren zoals politieagenten, Marechaussee en boa's hebben de bevoegdheid om een verdachte van een strafbaar feit staande te houden en te vragen naar zijn identiteit, NAW-gegevens etc. Particuliere beveiligers mogen dat niet want zij zijn geen opsporingsambtenaren Een beveiliger mag niets meer en niets minder dan een normale burger. Ze mogen iemand aanhouden wanneer diegene op heterdaad betrapt wordt.
Waarmee jouw eerdere post, waarop ik reageerde, dus onjuist blijkt te zijn. Een fonetisch spelletje over staande houden of aanhouden maakt dat niet anders.
Brahms schreef:Een beveiliger is geen opsporingsambtenaar, mag dus niet meer dan elke willikeurige burger.
Als hij/zijn dus in je jas wil kijken en je staat het toe, dan gebeurt het. Sta je het niet toe, dan zal de politie er aan de pas moeten komen. Hij mag je niet mee terugnemen de winkel in of tegenhouden.
... En bij verdenking mag de beveiliger je net zolang staande houden tot de blauwe lichtjes zijn gearriveerd...
Nee, dat mag een beveiliger niet. Dat is vrijheidsberoving met grote juridische gevolgen voor de beveiliger.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door arvandongen »

Ridder777 schreef:Ik weet voldoende, en zal gewoon blijven meewerken.
Ook als het buiten de winkel is.
Vooral juist als het buiten de winkel is.
Binnen de winkel is er namelijk (nog) geen sprake van diefstal. Buiten de winkel is het strafbare feit pas compleet. De beveiligers zullen vooral buiten de winkel al hun bevoegdheden uit de kast halen om te voorkomen dat de dief ontkomt.

Een uitpuilende jaszak is nu eenmaal met recht verdacht. Vooral als de inhoud niet bij de kassa getoond wordt en afgerekend wordt. In de casus van Ridder777 bleek er niets aan de hand gelukkig.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ook als de intentie tot diefstal er lijkt te zijn, kan dat in de winkel. Bijvoorbeeld iemand die bij de supermarkt al voorbij de kassa is gelopen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Brahms »

Een simpele beveiliger is niets meer dan een burger in een namaak politie pakje.
Als je in de Kalverstraat loopt en iemand vraagt of deze even in je tas of jas mag kijken, laat je dit ook toe ?

Speedy123
Berichten: 1149
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ridder777 schreef:Goede avond beste mensen van het forum,

Ik heb vanmiddag iets meegemaakt, wat ik graag met jullie wil delen.

Ik heb in een winkel boodschappen gedaan en in mijn jaszak gedaan.
Mijn zak van de jas was erg gevuld, en ik ging een andere winkel naar binnen.
Ik rekende daar ook netjes af en liep naar buiten.
Buiten werd ik aangesproken door de beveiliger van de winkel en vroeg of hij in mijn jaszak mocht kijken.
Ik werkte gewoon mee en vertelde dit verkopen jullie niet, en hier is de bon.
Ik kon gewoon mij weg vervolgen.

Mijn vraag...
Heeft de beveiliger dit recht ?
Een beveiliger mag u altijd iets verzoeken. Uiteraard mag u altijd dat verzoek op uw beurt weer weigeren. Een beveiliger heeft exact dezelfde rechten als u en ik.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:Een simpele beveiliger is niets meer dan een burger in een namaak politie pakje.
Als je in de Kalverstraat loopt en iemand vraagt of deze even in je tas of jas mag kijken, laat je dit ook toe ?
Qua formele rechten zit er inderdaad geen verschil tussen, maar in de praktijk natuurlijk wel. Een wildvreemde mede-klant die je aanspreekt, is iets heel anders dan aangesproken worden door iemand die als exclusieve taak heeft juist om dit soort zaken in de gaten te houden. Het is redelijkerwijs veel logischer om gehoor te geven aan een vraag van een beveiliger bij een winkel, dan aan een vraag van een wildvreemde op straat.

TommyPost
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2019 18:10

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door TommyPost »

NeoDutchio schreef:
22 jan 2018 20:58
Moneyman schreef:
Brahms schreef:Iemand staande houden mag altijd, doorlopen heeft geen enkel juridisch gevolg.
2
Een beveiliger welke zich in functie schuldig maakt aan vrijheidberoving heeft een groot probleem.
Van iemand in zo'n functie en opgeleid als beveiliger mag verwacht worden dat hij/zij zich aan de regelgeving houd.
Een aanklacht tegen een beveiliger wordt door een rechter gehonoreeerd met intrekking van zijn "V" .
Onjuist. Zie hier:
Mag ik als burger een verdachte aanhouden?
Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden.

De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.
Er zit een verschil in staande houden een aanhouden. Staande houden is niks meer of minder dan iemand vragen om even te blijven staan. Dit mag je gewoon weigeren. Bij een aanhouding ben je verplicht te blijven staan.
Fout.
1. Je mag als burger NIET staandehouden. Je mag alleen aanhouden mits het op heterdaad is.
2. Staandehouden betekend letterlijk " het vaststellen van de identiteit van de verdachte" Dit mag jij als burger ook niet.

TommyPost
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2019 18:10

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door TommyPost »

Ridder777 schreef:
22 jan 2018 18:40
Goede avond beste mensen van het forum,

Ik heb vanmiddag iets meegemaakt, wat ik graag met jullie wil delen.

Ik heb in een winkel boodschappen gedaan en in mijn jaszak gedaan.
Mijn zak van de jas was erg gevuld, en ik ging een andere winkel naar binnen.
Ik rekende daar ook netjes af en liep naar buiten.
Buiten werd ik aangesproken door de beveiliger van de winkel en vroeg of hij in mijn jaszak mocht kijken.
Ik werkte gewoon mee en vertelde dit verkopen jullie niet, en hier is de bon.
Ik kon gewoon mij weg vervolgen.

Mijn vraag...
Heeft de beveiliger dit recht ?
Voor de volgende keer.
1. De beveiliger heeft het netjes gevraagd maar jij bent niet verplicht hieraan mee te werken.
2. Ze zullen de politie moeten waarschuwen.
3. Weglopen is NIET strafbaar. Een verdachte hoeft mee te werken aan zijn of haar veroordeling.
4. Bij een agent mag je ook weglopen, houd hij je "daadwerkelijk staande" dan is het WEL strafbaar om weg te lopen.
5. Bij een aanhouding mag je niet weglopen (onttrekking aanhouding)

Doe er je voordeel mee.

Groetjes,
De BOA

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door moederslink »

Toch een handig ' weetje' van deze BOA :)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door scontra »

:mrgreen:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan er nog altijd je voordeel mee doen hoor.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze Boa zou ik niet serieus nemen en gewoon doorlopen.

Verder is een Boa bevoegd tot aanhouden en boetes schrijven en beveiliger niet.
Dus krom verhaal, zou het familie zijn?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door crazyme »

Komkommertijd schreef:
28 jul 2019 18:58
Dus krom verhaal, zou het familie zijn?
Komkommers zijn krom :lol:

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

crazyme schreef:
28 jul 2019 19:54
Komkommertijd schreef:
28 jul 2019 18:58
Dus krom verhaal, zou het familie zijn?
Komkommers zijn krom :lol:
Dat waren toch groene bananen?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ridder777 schreef:
22 jan 2018 19:19
Duidelijk, ook op het moment dat ik al buiten ben?
Hangt ervan af hoeveel centimeter en met welke snelheid je loopt. En uiteraard de buiten- en binnentemperatuur alsmede de windsnelheid.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welk recht heeft de beveiliger?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Plus welke sleutel u gebruikte.

Gesloten