LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
BaukjeD
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2019 19:12

Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door BaukjeD »

Bij een aankomende staaroperatie is het voorstel om van sterkte +9 de sterkte terug te brengen naar 0. Ik maak mij ongerust of ik wel kan wennen aan zo’n grote verandering, temeer ik al 70 jaar lang sterkte +9 glazen draag. Zou er iemand willen reageren die ervaring heeft met zo’n grote stap? Persoonlijk zou ik liever van +9 naar + 5 gaan.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ikzelf heb nooit zo een operatie gehad, maar diverse mensen in mijn omgeving wel. En die hebben allemaal een operatie
gehad om de ogen op 0 te krijgen. Ook een man in mijn kennissenkring die er ook zo over dacht is erg blij dat hij daar voor had gekozen. Eerst zijn ene oog, en een tijdje later zijn andere. een paar weken later kreeg hij van zijn oogarts weer toestemming
om zijn auto te gebruiken, zonder bril. Uiteraard alles overleggen met uw oogarts, immers ieder persoon is weer anders.
Maar ik weet vrijwel zeker dat die zal adviseren om te proberen op 0 uit te komen. U zult als alles voorbij is. blij zijn met uw keuze.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moet toch een zaligheid zijn als u weer zonder bril zou kunnen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door mahadma »

Persoonlijk zou ik liever van +9 naar + 5 gaan.

Dan zou er dus een "halve" staaroperatie gedaan moeten worden, wordt mits het al kan meer dan moeilijk.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heerlijk toch om eraan te wennen geen bril nodig te hebben! Ik ken er twee, voor hun een nieuw leven!

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door BL2 »

Vanzelfsprekend zou ik kiezen voor 0
Waarom bewust kiezen voor slechte ogen, als het veel beter kan. Ik zou er geen seconde over nadenken. +5 zijn gewoon behoorlijk slechte ogen.......
Van gewenning is meteen sprake na de ingreep, u zult er zeer blij mee zijn.

mh73

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door mh73 »

Bij mijn broer is het al een tijd geleden, die is van -13 naar -4 gegaan, zoiets. Beviel hem prima. Denk dat hij 0 nog beter had gevonden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door scontra »

BaukjeD schreef:
22 jul 2019 19:25
Bij een aankomende staaroperatie is het voorstel om van sterkte +9 de sterkte terug te brengen naar 0. Ik maak mij ongerust of ik wel kan wennen aan zo’n grote verandering, temeer ik al 70 jaar lang sterkte +9 glazen draag. Zou er iemand willen reageren die ervaring heeft met zo’n grote stap? Persoonlijk zou ik liever van +9 naar + 5 gaan.
Er is alleen op papier maar sprake van een grote stap en u maakt u alleen maar zorgen om niets.
Als beide ogen gedaan worden dan is het enige dat u er van gaat merken dat u geen bril meer hoeft te dragen, want het kijken zonder bril wordt precies dezelfde zoals die nu is met bril.
Houdt u vast aan het advies van uw behandelend oogarts en laat in beide ogen met de voorgestelde lenzen plaatsen.
De operatie op zich is een fluitje van een cent en het druppelen erna moet we consequent worden gedaan.

Ik ging van van ong.v. + 6 en + 3 1/4 naar nul en ben nu heel tevreden zonder bril, heb alleen maar een zonnebril van een paar tientjes hoeven aanschaffen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Natuurlijk is die angst begrijpelijk. Maar ze kunnen het echt. Dat is toch super dat je ook eens mag profiteren van de verdergaande kennis. Ga er voor! Ik herinner me nog mijn allereerste bril, meer dan vijftig jaar geleden. Naar huis met bril in de bus van de grote stad naar ons dorp. Plotseling zaten er allemaal mensen uit het dorp in de bus die ik herkende. Voor die tijd waren er wel mensen, maar allemaal onbekend als een soort wriemelende massa. Nu zag je mensen, bloemen, bomen langs de weg. Alles herkenbaar. Ik vergeet dat nooit meer. Dat effect, puur genieten! Ga ervoor!

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een familielid is na bijna zestig jaar van +7 naar bijna nul gegaan en is daar zielsgelukkig mee.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door scontra »

Indien u toch graag een brillenmontuur wil blijven dragen dan kunt u ook glazen "zonder" sterkte nemen en dat scheelt ook nog eens vele honderden Euro's.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar geen beslagen, stoffige of vuile brillenglazen, geen drukplekken op de neus, aan de oren.
Ik wil ook!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Vergeet niet dat het proces gewoon doorgaat. Na een paar jaar zijn er weer een paar puntjes bij hoor. Dus geniet van die NUL zo lang het kan!

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Meiklokje »

Mijn moeder van 84 kon na haar staaroperatie maar niet wennen aan geen bril op haar neus. Inmiddels is ze helemaal happy met haar bril met "vensterglazen"

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

BaukjeD schreef:
22 jul 2019 19:25
Bij een aankomende staaroperatie is het voorstel om van sterkte +9 de sterkte terug te brengen naar 0. Ik maak mij ongerust of ik wel kan wennen aan zo’n grote verandering, temeer ik al 70 jaar lang sterkte +9 glazen draag. Zou er iemand willen reageren die ervaring heeft met zo’n grote stap? Persoonlijk zou ik liever van +9 naar + 5 gaan.
Een bril met een sterkte van +5, maar ook van +9, heeft eigenlijk een kleine dode hoek. Met autorijden vind ik dat niet fijn. Dus ik zou kiezen voor 0.

fietsmevrouw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 okt 2018 14:34

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door fietsmevrouw »

helaas kon ik niet van de bril af van wege een hoge cilinderafwijking{oogbolling] en dat vind ik heel jammer.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Erthanax »

Was een torische lens niet mogelijk?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

uw lenzen gaan straks goed zijn of bijna goed, als u dan naar 5 toe gaat ziet u niets!!!

gewoon advies volgen en na verloop van tijd zullen ze uw sterkte weer gaan opmeten...

Chris88
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2017 14:25

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door Chris88 »

In 2018 heb ik aan beide ogen een staaroperatie gehad. Het ver zien in de auto was slecht en durfde amper nog auto te rijden. Na de operaties hoefde ik geen bril meer op in de auto want zag alles weer scherp. Maar het was in het begin best eng want ik was die bril ook zo gewend en moest ik in mijn hoofd nog wennen dat het niet meer hoefde. Ik kan zeggen het is ideaal, dus wees niet bang. Alleen om te lezen draag ik nog een bril. Maar omdat ik die losse leesbril lastig vond heb ik een multifocale bril genomen met een leesgedeelte en voor het ver zien heb ik uiteraard sterkte 0. Gewoon doen want dan draag je evengoed een bril zoals je gewend was. En heb je dus geen ''bloot'' gezicht. Succes!

bswyers
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2019 15:57

Re: Staaroperatie van hoge plus naar minder plus

Ongelezen bericht door bswyers »

Ik had - 11 en -12 en een enorme cilinder (astigmatisme). Na de operatie is het L oog op - 0,75 en het andere oog op 0 maar met nog een kleine cilinder uitgekomen. Wat een opluchting. Geen lenzen meer, geen bril en met het oog van 0,75 kan ik overdag ook lezen maar dat dat zo uitpakte is nooit van t voren te bepalen. Geen enkel probleem om te wennen. Doen!

Gesloten