LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Sparner
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2019 06:09

Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Sparner »

Hoe krijg ik mijn gevlekte wittewas dat ik met wasmiddel voor wittewas heb gewassen in mijn nieuwe wasmachine weer schoon? Heb er ook ook een dopje chloor in gedaan.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lowieze »

De was eerst laten inweken met Biotex groen en daarna in de wasmachine wassen.
Aangezien u nu al chloor (?) hebt gebruikt, weet ik niet of dat nog helpt. Chloor is zo agressief voor je wasgoed.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door alfatrion »

Oxi action geprobeerd?

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een dopje chloor? Waar is dat voor nodig?

In de wasmachine zeker geen Biotex groen gebruiken, dat is voor handwasjes en zo.

Koop een pas soda, desnoods ook nog een doos Biotex blauw.

Doe in de wasmachine een flinke schep of klont soda, een schep Biotex blauw en de helft van het waspoeder voor de witte was.
Dan het wasgoed erbij, machine aanzetten, emmer water er extra bij, laten draaien tot water warm is. Dan machine stop en wasgoed paar uur laten weken.

Dan machine opnieuw aanzetten op 95 graden en verder laten wassen, wasgoed schoon en vlekken weg.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wie zegt dat Biotex groen in de wasmachine moet? Eerst inweken met Biotex groen en daarna in de wasmachine.
Dan snapt men toch wel dat dat inweken in een emmer moet?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door scontra »

Sparner schreef:
26 jul 2019 19:31
Hoe krijg ik mijn gevlekte wittewas dat ik met wasmiddel voor wittewas heb gewassen in mijn nieuwe wasmachine weer schoon? Heb er ook ook een dopje chloor in gedaan.
Half schepje 'Vanish Cristal White' in het bakje van voorwasprogramma en ook het inweek-programma gebruiken.
Een "beetje" waspoeder voor de witte was in het gewone wasmiddelen bakje.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door BL2 »

Chloor, nog een beetje extra en je hebt geen wasgoed meer....

Wiite was af en toe goed warm, 90 graden, wassen en ook de grauwe kleur is weer weg.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
27 jul 2019 10:41
Een dopje chloor? Waar is dat voor nodig?

In de wasmachine zeker geen Biotex groen gebruiken, dat is voor handwasjes en zo.

Koop een pas soda, desnoods ook nog een doos Biotex blauw.

Doe in de wasmachine een flinke schep of klont soda, een schep Biotex blauw en de helft van het waspoeder voor de witte was.
Dan het wasgoed erbij, machine aanzetten, emmer water er extra bij, laten draaien tot water warm is. Dan machine stop en wasgoed paar uur laten weken.

Dan machine opnieuw aanzetten op 95 graden en verder laten wassen, wasgoed schoon en vlekken weg.
Dit lijkt me niet zo best voor je wasmachine, een klont soda, een schep Biotex en dan nog waspoeder erbij?
En hoe krijg je een extra emmer water in je wasmachine? De meeste mensen hebben een voorlader.
En echt, je wasgoed uren laten staan?
Je moet ook wel wasgoed hebben dat tegen 95 graden kan.
Ik vind het ingewikkeld doen als het veel eenvoudiger kan.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat voor probleem is dat voor de wasmachine? Helemaal niets mis met een klont soda plus de rest, dus wat minder wasmiddel dan normaal. Ik ging ervan uit dat het witte katoen is.

En elke voorlader heeft een zeepbak, daar kan niet alleen zeeppoeder is, maar via die bak kan je ook extra water toevoegen, zodat de vlekken goed kunnen weken.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat over witte was.

@lowieze

En waarom zou je gaan prutsen om die was in emmers in de week te zetten? Kan dus net zo goed in de machine.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door grun »

Chloor lijkt me niet de bedoeling. Sterker nog, dat wordt in mijn Samsung met klem ontraden. Voor de witte was zoals witte T-shirts gebruik ik sachets van Dr. Beckman Super Wit (te koop bij Appie) en om de machine te reinigen eenmaal per zes maanden een alles-in-een capsule voor de vaatwasser op 95 graden C.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
27 jul 2019 11:23
Wat voor probleem is dat voor de wasmachine? Helemaal niets mis met een klont soda plus de rest, dus wat minder wasmiddel dan normaal. Ik ging ervan uit dat het witte katoen is.

En elke voorlader heeft een zeepbak, daar kan niet alleen zeeppoeder is, maar via die bak kan je ook extra water toevoegen, zodat de vlekken goed kunnen weken.
Soda schuimt enorm, dus een klont daarvan is op zich al veel. En om daar dan ook nog 2 andere wasmiddelen aan toe te voegen..
Mijn wasmachine zou op storing springen omdat het schuim er dan aan alle kanten uit komt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Costnix »

Biotex in een wasmachine bij 60 graden en hoger is een prima recept voor een schuimparty. :D :D :D
Dat is mijn neef een keer overkomen, toen hij voor het eerst een was ging doen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Costnix op 27 jul 2019 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lowieze

Soda schuimt juist helemaal niet.

@costnix

Biotex blauw is juist voor in de wasmachine en schuimt niet meer dan gewone zeeppoeder.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 27 jul 2019 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
27 jul 2019 12:07
@lowieze

Soda schuimt juist helemaal niet.
In een emmertje niet nee, maar in een wasmachine waar al resten van andere wasmiddelen in zitten wel hoor.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
27 jul 2019 12:08
Lady1234 schreef:
27 jul 2019 12:07
@lowieze

Soda schuimt juist helemaal niet.
In een emmertje niet nee, maar in een wasmachine waar al resten van andere wasmiddelen in zitten wel hoor.
In mijn wasmachine zitten geen resten van andere wasmiddelen.

En als dat bij u het geval is, dan spoelt de machine niet goed en zou u juist eens soda moeten gebruiken om de machine schoon te maken.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Costnix »

@Lady1234:
Hij gebruikte het groene soort. De blauwe is in de handel gekomen om zulke schuimpartijen te voorkomen

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Costnix schreef:
27 jul 2019 13:08
@Lady1234:
Hij gebruikte het groene soort. De blauwe is in de handel gekomen om zulke schuimpartijen te voorkomen
Mijns inziens zijn beide producten tegelijkertijd gelanceerd. Overigens al meer dan 50 jaar geleden.

Ik denk eerder dat neef niet goed gelezen heeft.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
27 jul 2019 12:09
Lowieze schreef:
27 jul 2019 12:08
Lady1234 schreef:
27 jul 2019 12:07
@lowieze

Soda schuimt juist helemaal niet.
In een emmertje niet nee, maar in een wasmachine waar al resten van andere wasmiddelen in zitten wel hoor.
In mijn wasmachine zitten geen resten van andere wasmiddelen.

En als dat bij u het geval is, dan spoelt de machine niet goed en zou u juist eens soda moeten gebruiken om de machine schoon te maken.
In alle wasmachines blijven resten van wasmiddelen achter. Wast u maar eens een keer zonder wasmiddelen te gebruiken, dan zult u zien hoeveel het nog schuimt.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@lowieze

Ik kan rustig stellen dat ik al zo’n 65 jaar de was doe en gedaan heb, op alle manieren. Van opkoken, met een wasbord, met een plank en borstel, snelwasser en langzaam wasser, en zelfs op de hand. En al 50 jaar met een wasautomaat.

Ik heb één keer een schuimbad gehad, omdat ik per abuis de verkeerde zeeppoeder gebruikte.

Als u een goede automaat hebt, niet te veel poeder gebruikt, en mijn advies voor soda bij de witte was opvolgt, en die witte katoenen was op een hoge temperatuur wast, blijven er geen zeepresten in uw machine achter.

Gesloten