LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Middeling vermogen bestaat niet.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
aha2
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mar 2009 22:03

Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door aha2 »

Enige tijd geleden heb ik om middeling gevraagd van vermogen in de jaren 2016, 2017 en 2018.
De Belastingdienst heeft onlangs een beschikking gestuurd van de Inkomstenbelasting van 2016, 2017 en 2018 en niet van het vermogen.
Naar aanleiding hiervan heb ik contact opgenomen met de Belastingtelefoon en gevraagd waarom zij IB-belastingmiddeling sturen in plaats van vermogensmiddeling, zoals schriftelijk is verzocht.
Het antwoord was toch niet zo eenvoudig te geven toen ik vroeg naar het verschil tussen vermogensbelasting en IB-belasting qua behandeling in Box 1 en Box 3.
Uiteindelijk na lang overleg kwam het antwoord: "eigenlijk geen verschil en IB-middeling is onstaan uit coulance.
Vermogensmiddeling kent de Belastingdienst niet. U zult dit verder met de politiek dienen op te lossen."
Daar moet ik het maar mee doen dus begin ik bij de media of die mij kan helpen de Overheid / regelgeving aan te passen om uit coulance de vermogensmiddeling te gaan toepassen.
Waarschijnlijk zijn er met mij vele gepensioneerden benadeeld door de methode van jaarlijkse aanpassing van het vrijgestelde vermogen
om in aanmerking te komen voor onder andere huurtoeslag.
Wie weet raad en daad voor gelijktrekken middeling IB-belasting en Vermogensbelasting.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie niet in waarom het vermogen gemiddeld zou moeten kunnen worden.

Ook zie ik geen benadeling van vele gepensioneerden door de aanpassing van het vrijgestelde vermogen. Men komt door die aanpassing waarschijnlijk juist eerder in aanmerking voor huurtoeslag.

Afgezien daarvan worden bij middeling van het inkomen in box 1 ook niet de toeslagen aangepast.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door 16again »

De belastingdienst maakt de regels niet, die voert ze uit.
Er is wel de gelegenheid om je complete IB opgaaf over 3 jaar te middelen, de optie om met vermogen te schuiven in die 3 afzonderlijke jaaropgaven is er simpelweg niet.

Inderdaad zijn vele regels "oneerlijk."
Groeit je inkomen 1 euro, en ga je hierbij over een drempel, dan kunnen zaken vervallen (hier de huursubsidie) , waardoor die extra euro een flinke achteruitgang betekent.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat kan je dus simpel in de loop van het jaar in de gaten houden. En daarvoor maatregelen treffen.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door 16again »

Op zich klopt dat...al vraag ik me af of "simpel" op zijn plaats is.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
27 jul 2019 16:16
Op zich klopt dat...al vraag ik me af of "simpel" op zijn plaats is.
Misschien niet voor “simpele” mensen. Maar een rijtje getallen van uw vermogen optellen moet toch wel lukken?

En dan even kijken wat de grens is per 1 januari van het aanstaande jaar. Hebt u meer? Uitgeven dan. Of schenken. Of vast de zorgverzekering voor een heel jaar betalen.

Te moeilijk voor u? Vraag hulp.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door piet987654 »

Middeling vermogen bestaat niet. Middeling inkomen wel.
Het bereken is erg eenvoudig met de volgende site:

https://www.berekenhet.nl/modules/werke ... -box1.html

En het klopt inderdaad wat U schrijft. Al is uw vermogen maar 1 Euro boven de grens, Toeslag wordt dan gestopt.
De enige oplossing hiervoor is erg goed in de gaten houden waar de grenzen liggen, en zorgen dat uw vermogen
onder deze grens blijft. Bijvoorbeeld door "Groene belegging" hier meer info hierover:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... eleggingen

Informeer hiervoor bij uw eigen bank.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of onder het matras.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
27 jul 2019 16:48
16again schreef:
27 jul 2019 16:16
Op zich klopt dat...al vraag ik me af of "simpel" op zijn plaats is.
Misschien niet voor “simpele” mensen. Maar een rijtje getallen van uw vermogen optellen moet toch wel lukken?

En dan even kijken wat de grens is per 1 januari van het aanstaande jaar. Hebt u meer? Uitgeven dan. Of schenken. Of vast de zorgverzekering voor een heel jaar betalen.

Te moeilijk voor u? Vraag hulp.
Je kan ook toeslagen verliezen als je totaal inkomen te hoog is. En dat is toch wat moeilijker te berekenen. Zeker als er veranderingen zijn in een jaar.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja 16again, dat kan ook, maar de vraag ging over vermogen.

Maar de Ts had het over gepensioneerden en van die groep staat het inkomen zo goed als vast. Dus dat is ook nog simpel op te tellen.

Voor de AOW even inloggen bij de SVB, voor het pensioen op de opgave kijken die men in januari krijgt. Vergeet niet de medische kosten op te tellen voor de aftrek, en dan is het toetsingsinkomen zo circa vast te stellen. Beetje teveel? Periodiek schenken.

En lees ook eens hier over het inkomen en de huurtoeslag.

https://financieel.infonu.nl/geld/77818 ... ijnen.html

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door kweenie »

Middeling heeft sowieso geen invloed op de toeslagen. Voor de toeslagen wordt gekeken naar het inkomen vóór de middeling.

Daarnaast geldt voor middeling dat de achterliggende gedachte is dat het inkomen, dat je standaard al in porties krijgt, voor het zelfde geld in iets andere porties verdeeld had kunnen zijn. Dat is bij het vermogen, een het fictieve rendement over dat vermogen, geen sprake van.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
27 jul 2019 18:39
En lees ook eens hier over het inkomen en de huurtoeslag.

https://financieel.infonu.nl/geld/77818 ... ijnen.html
thx
Mooie verbetering, voor 2020 !
Toeslag wordt dan langzaam afgebouwd, ipv abrubt te eindigen bij overschrijden van een drempel

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door piet987654 »

16again schreef:
27 jul 2019 22:11
Lady1234 schreef:
27 jul 2019 18:39
En lees ook eens hier over het inkomen en de huurtoeslag.

https://financieel.infonu.nl/geld/77818 ... ijnen.html
thx
Mooie verbetering, voor 2020 !
Toeslag wordt dan langzaam afgebouwd, ipv abrubt te eindigen bij overschrijden van een drempel
Heel erg bedankt voor die huur toeslag regels 2020, Deze kende ik nog niet
Ga er rekening mee houden als ik over 3 jaar mijn pensioen ga aanvragen :D

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door renewouters »

Theotrucker schreef:
27 jul 2019 17:33
Of onder het matras.
Dit hoort gewoon bij je totale vermogen.
Als je teveel van spaarrekeningen naar onder je matras verplaatst moet je toch kunnen verklaren waar dat geld opeens gebleven is.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je hieft niet te verklaren waar het gebleven is. Je kunt alleen vragen krijgen als je ineens een grote contante uitgave, nieuwe auto of zo doet.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

piet987654 schreef:
27 jul 2019 17:28
De enige oplossing hiervoor is erg goed in de gaten houden waar de grenzen liggen, en zorgen dat uw vermogen
onder deze grens blijft. Bijvoorbeeld door "Groene belegging"
Alleen jammer dat dat niet klopt, Sinds jaren telt het groen belegde vermogen ook mee ter bepaling van de vermogensgrens. Bijv. bij zorgtoeslag en huurtoeslag.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... /vermogen/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je met weggestopt geld onder matras brand kreeg is alles weg.

En een auto zien ze, maar Boten zijn mits niet te snelle en alleen maar ligplaats, en ze weten alleen de maten box en niet de prijs.
Maar of je nu als werkende nog moet middelen, of juist na pensioen als je inkomen lager is.... zou ik voor komende jaren kiezen en niet afgelopen jaren....

Maar het is Uw geld en bereken eens beide, dus zowel afgelopen als toekomstige jaren.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Komkommer & Co., voor frauduleus advies op elk gebied.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
28 jul 2019 10:47
Je hieft niet te verklaren waar het gebleven is. Je kunt alleen vragen krijgen als je ineens een grote contante uitgave, nieuwe auto of zo doet.
Je hoeft in de regel inderdaad niet te verklaren wat het gebleven is, maar je moet het geld wel gewoon opgeven als bezit in box 3.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Middeling vermogen bestaat niet.

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Die vraag stelde de Belastingdienst inderdaad, maar ze vragen ook naar Contant geld op 1 januari, maar kreeg de vooraf
ingevulde pas 2 maanden later en dan is alles tellen te laat en klopt niet meer.

Ik verwacht dat dit moeilijk controleerbare zelden eerlijk word opgegeven.
Hoeveel mensen gaan op 1 januari al het contante geld tellen?
Vroeger kreeg je spaarvarken van de bank waar vaak al het kleingeld in ging en die kon je niet eens legen om te tellen!

Verder bewaren vele de 5, 10 en 20 cent muntjes apart voor collecte bussen, krijg je voor dit goede doel een lamme arm die nauwelijks iets waard bleek te zijn!
Het lijkt heel veel, maar vooral 5 en 10 cent hele hand vol, dan liever 1x 2 euro....

Gesloten