LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Chloor?

Ja, met flinke plons Chloor maak ik wel een keer per jaar mijn machine schoon.
Oude kleding tot poetsdoeken gescheurd erbij en dankzij de Chloor weekt alle zooi bij 95 graden los!

En die poetsdoeken moeten het losgekomen vuil vasthouden en pleur ik na afloop weg!

En ja, deze Topic starter gebruikte Chloor, nu heeft hij prima schone machine en dat vuil is keurig opgevangen in de witte was!

Subliem Extra Oxi van de Action kreeg het wel weer wit en schoon, maar de levensduur kleding
zal wel iets korter worden met zoveel geweld om het weer 100% wit te krijgen!

Dus als ik mijn auto ga poetsen, niet naar de vlekken vragen in de poetsdoeken graag!

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Laten we vooral niet vergeten de non-conformiteit van de nieuwe wasmachine te onderzoeken :mrgreen: :mrgreen:

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het soort vlek lijkt me ook van belang. Voor biologische vlekken middel met enzymen zoals biotex en vetvlekken met soda
Laatst gewijzigd door juliomariner op 27 jul 2019 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik nu een Miele zou kopen die ook 20 jaren mee moet gaan.... loop ik over enkele jaren achter met hoog stroom verbruik!
Soms is kortere levensduur gezien de afgelopen 20 jaren vele apparaten zuiniger zijn geworden.

De eerste platte Plasma TV was leuke kachel in wintermaanden, zoveel verbruik, en hadden we begin deze eeuw ook een wasmachine, koelkast en vaatwasser die dubbele van nu gebruikte!

En de laptops, ja ook waar ik nu op zit is maar ¼ van gebruik van eind vorige eeuw.
Dus soms is korte beperkte levensduur toch rendabel als je hiermee sneller energie verbruik kunt verlagen.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Erthanax »

De eerste centrifuge van mijn ouders heeft het ruim dertig jaar volgehouden. Het ding had een trekknop als rem en geen deksel. Op de rand stond de waarschuwing "Niet in draaiende trommel grijpen." Dat was destijds voldoende.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door witte angora »

Was dat voldoende omdat mensen beter begrijpend konden lezen, of omdat ze hun verstand beter wisten te gebruiken?

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
27 jul 2019 18:47
Als ik nu een Miele zou kopen die ook 20 jaren mee moet gaan....
Die van mij is van 1986, dus 33 jaar oud. Doet het prima. Waterverbruik zal op zo'n 100 liter zitten per beurt, stroomverbruik zo'n 1 Kwh, iets minder schat ik.

Het gaat dus heel, heel lang duren voor ik de kosten van een nieuwe machine eruit heb omdat die wat zuiniger zou zijn. Temeer omdat ik per maand zo'n 5, hooguit 6 wasjes heb.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al dat nieuw kopen omdat dat stroom bespaart, is grote onzin. Mijn eerste Miele’s is ouderwets volwassen geworden. En de tweede was zelfs nog een krijgertje, maar heeft het minstens 10 jaar volgehouden.

Mijn eerste automaat was een Indesit, maar die gaf na drie jaar de geest.

En de leeftijd van mijn huidige Miele zou ik moeten opzoeken, maar draait toch zeker al 15 jaar, zonder enig probleem.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je nu 100 liters verbruikte moet je eerst weten hoeveel heet water er nodig is en hoeveel keer.
Zowel nieuwe als toenmalige en maar 1x per week, soms 2x is het best mogelijk 33 jaren te halen.
Als je met 4 personen bent word dat dus 33:4=8¼ jaar.

Opwarmen kost stroom en met een meter tussen wasmachine en muur, kun je verbruik van normale was meten.
Als ik hetzelfde doe, water kost nihil maar vooral verwarmen... en hoe droog komt het eruit.
Toen was 800 toeren in 5 kg trommel en ik heb 8 Kg trommel die 1400 toeren haalde dus grotere en sneller dus eerder droog.

Wel kost de oude omsmelten en nieuw metaal en plastic maken ook energie, dus voor dit soort gebruikers is het voordeliger te proberen de 40 jaren vol te maken....

Maar het is ook hoeveel je iets gebruikte.
Een TV voor alleen journaal kijken is oude Plasma die energie vreet voldoende.
maar voor mensen die hele avond keken......

Ook een oude koelkast of vriezer, soms is een nog goed werkende 30 jaren oude aan stroom duurder dan nieuwe....
Maar je moet eerst werkelijke verbruik meten.

En hoeveel kalk in jou regio.... met kalk op element op nieuwe machine kan die hoger verbruik hebben dan 33 jaren oude zonder.... maar meestal zit op oude machines zoveel kalk dat alleen al het vervangen van alleen maar verwarmingselement al rendabel kan zijn om die kalkvrij te krijgen.

Hopelijk heb je een Cresta stroom meter ooit gekocht op Kassa advies en kun je binnenkort het verbruik van 60 graden wasje vermelden... doe ik het ook.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijn eerste Miele centrifugeerde al op 1.200 toeren en dat was dus in 1973.

En dat hele kalkverhaal is een sprookje van Calgon. Weggegooid geld.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Meiklokje »

Ts: ik heb zo'n vermoeden dat u de gebruiksaanwijzing voor de ingebruikame van uw wasmachine niet (volledig) hebt gevolgd. Veelal wordt aangeraden om een eerste rit te doen zonder wasgoed om fabricageresten en - geuren te verwijderen.
Wat u nog kunt proberen: los een paar eetlepels baking soda op in warm water en laat het wasgoed een nachtje in een emmer (of evt. badkuip) weken, was daarna het geheel onder toevoeging van een vaatwastablet (aangevuld met enkele schietgebedjes ) op 60 graden in de machine. Veel succes!

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door witte angora »

Baking soda is erg goed tegen geurtjes en dergelijke. Inderdaad, een paar uurtjes je was er in laten weken, en dan in de machine doet wonderen. Bij Appie staat de baking soda trouwens bij de bakspullen. Oranje pakje.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wittewas met wat vlekken vuil uit wasmachine

Ongelezen bericht door Klaas Jan »


Gesloten