LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Desiree2000
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2019 11:32

Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Desiree2000 »

HI all,

Ik ben onlangs in het gelijk gesteld door onze HR afdeling door overtreden van de AVG door mijn teamleider.
Teamleider heeft een heimelijke controle uitgevoerd.
Nu blijkt ook dat er geen protocol aanwezig is , we hebben wel een ondernemingsraad die dit nu onderzoekt.

Echter nu mogen we elkaars roosters niet meer inzien, dit heel onhandig omdat we niet meer kunnen zien met wie we kunnen ruilen.
Oorzaak is dat er persoonlijke segmeneten in staan zoals een ziektemelding.
Hopelijk vinden ze daar een oplossing voor.

Tot mijn verbazing ontvangen we vandaag een overzicht met de targets die iedereen heeft gehaald.
Dit wordt in een overzicht gestuurd met bedragen erbij , wat je hebt opgeleverd per maand. Dus niet een persoonlijk overzicht maar van het volledige team.
Is dit een privacy dingetje?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Leuk toch! Vroeger werd dat gewoon op de muur gespijkerd. De netto en brutolonen zullen er wel niet op staan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door grun »

Heb je een beroep waarbij de beloning afhangt van de prestaties? Colpolteur, telefonische verkoper e.d.?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of men werd bijeengeroepen in een zaaltje en dan kreeg de beste een prijs uitgereikt en de slechtste de poedelprijs.

“Privacy dingetje”. :shock:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Stofzuiger of komkommer verkoper?

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Afslankkoffie, denk ik.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door scontra »

De gepubliceerde verkoopcijfers hebben niets van doen met uw privacy of dat van uw collega's.
Goed en doelmatig bedacht door de werkgever !
Het legt echter ook simpelweg bloot wie een gehaaide en hardwerkende verkoper is en wie er maar wat achteraan sukkelen.
Die laatsten moeten zich zorgen maken en kunnen zich maar beter meer op hun werkzaamheden concentreren dan op het 'privacy' verhaal !
Denkelijk is de werkgever ook die mening ook wel toegedaan !!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef:
30 jul 2019 17:54
Het legt echter ook simpelweg bloot wie een gehaaide en hardwerkende verkoper is en wie er maar wat achteraan sukkelen.
Lekkere simplistische ideen over verkoop heb jij. Iemand die z'n targets niet haalt kan ook de pech hebben dat hij/zij op een account zit dat in die periode minder geld te besteden had. Verkoopresultaten zeggen vrijwel nooit iets over de prestaties van een individu.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door scontra »

renewouters schreef:
30 jul 2019 18:22
scontra schreef:
30 jul 2019 17:54
Het legt echter ook simpelweg bloot wie een gehaaide en hardwerkende verkoper is en wie er maar wat achteraan sukkelen.
Lekkere simplistische ideen over verkoop heb jij. Iemand die z'n targets niet haalt kan ook de pech hebben dat hij/zij op een account zit dat in die periode minder geld te besteden had. Verkoopresultaten zeggen vrijwel nooit iets over de prestaties van een individu.
Niet ?? Maar op die cijfers wordt je wel afgerekend, of ook niet soms ?
Geef liever Ts. en duidelijk antwoord op haar vraag of dit een privacy schending is of niet, i.p.v. tegen mij aan te ……….! :oops:

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door 16again »

De wet lijkt me vrij duidelijk. Een persoonsgegeven betreft alle informatie over een identificeerbare natuurlijke persoon.
En persoonlijke verkoopcijfers horen daar natuurlijk bij.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door crazyme »

Je hebt al eerder de avg gebruikt om iets aan te kaarten en dat heeft negatief uitgepakt omdat je elkaars rooster niet meer mag inzien, nu wil je de avg ook weer aangrijpen omdat volgens jou onderling geen omzet vergeleken mag worden.

Zit je wel op je plek bij deze werkgever ?

Ik krijg uit de vraagstelling het gevoel dat je het conflict belangrijker vindt dan de harmonie.

Je zou ook een voorstel kunnen doen om het protocol aan te passen op de gewenste situatie.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 jul 2019 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote verwijderd

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
30 jul 2019 22:13
De wet lijkt me vrij duidelijk. Een persoonsgegeven betreft alle informatie over een identificeerbare natuurlijke persoon.
En persoonlijke verkoopcijfers horen daar natuurlijk bij.
Echter is de AVG ook weer geen zelfmoordpact, en verbindt TS twee losstaande zaken, een niet goed ingericht planning en personeelssysteem, en sales-targets tot een plaatje wat in haar persoonlijke kleurboek past.

Het eerste is een serieus iets, want ook voor het in werking treden van de AVG was het al niet toegestaan dat collega's toegang hebben tot de P&O data van elkaar, en al helemaal niet als daar info in staat over eventuele ziekmeldingen. Dat een teamleider daar vervolgens ook nog dingen mee kan doen, of van gaat vinden, is dubbel kansloos van het bedrijf/hogere management. Een vrij systematisch falen van het systeem zogezegd. Daar kan de inmiddels ingeschakelde OR wel het eea in betekenen.

Dan die sales-targets, als daar namen bij staan, zijn die logischerwijs te herleiden naar natuurlijk persoon. Echter de AVG is zoals ik al zei, ook geen zelfmoordpact, en er is een valide bedrijfsmatig argument te maken, dat die info, en zo gepresenteerd om de sales-personen te prikkelen, een valide bedrijfsdoel kunnen dienen. Verder zijn dat gegevens die men, op andere manieren ook te weten kan komen, tenminste als er wat fatsoenlijk ingerichte business systemen in gebruik zijn. Ten derde zijn dit interne gegevens, dus niet toegankelijk voor derden. Ik vind het tweede punt serieus spijkers op laag water zoeken van TS, en ik heb zwaar het vermoeden dat hier meer speelt.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
31 jul 2019 10:03
Dan die sales-targets, als daar namen bij staan, zijn die logischerwijs te herleiden naar natuurlijk persoon. Echter de AVG is zoals ik al zei, ook geen zelfmoordpact, en er is een valide bedrijfsmatig argument te maken, dat die info, en zo gepresenteerd om de sales-personen te prikkelen, een valide bedrijfsdoel kunnen dienen.
Natuurlijk prima om die sales-target te gebruiken .Maar dan wel in 1 op 1 communicatie tussen werkgever en individuele werknemer, en niet in onderling competitieverband
sjohie schreef:
31 jul 2019 10:03
Ten derde zijn dit interne gegevens, dus niet toegankelijk voor derden.
In relatie werkgever-werknemer vervullen je collegas de rol van derden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Cijfers per afdeling?
Productie personeel is vaak afhankelijk monteurs bij storingen en die bepalen dan welke lijn voorrang kreeg en dus rendement.

Cijfers per verkoper, als een auto verkoper niets meer kan leveren omdat ik niet tevreden ben over hun werkplaats.....
koop ik geen Seat maar Skoda of VW er naast.... dus vaak zijn meerdere afhankelijk van elkaar.

Wel is beste afdeling belonen met feestje een gebruikelijke die vaak prima werkte.

Maar naast verkoop en productie, hoe beoordeel je de schoonmakers en wanneer maken die enige kans om te winnen?
In minder uren beter schoonmaken lukte zelden, en je kreeg na enkele maanden overspannen en ziek personeel!
Daarom beter voor bedrijf als geheel en niet elkaar uitspelen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het gaat erom hoeveel encyclopedieën er verkocht zijn. Daar kon je vroeger een topinkomen met verdienen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
31 jul 2019 11:08
sjohie schreef:
31 jul 2019 10:03
Dan die sales-targets, als daar namen bij staan, zijn die logischerwijs te herleiden naar natuurlijk persoon. Echter de AVG is zoals ik al zei, ook geen zelfmoordpact, en er is een valide bedrijfsmatig argument te maken, dat die info, en zo gepresenteerd om de sales-personen te prikkelen, een valide bedrijfsdoel kunnen dienen.
Natuurlijk prima om die sales-target te gebruiken .Maar dan wel in 1 op 1 communicatie tussen werkgever en individuele werknemer, en niet in onderling competitieverband
sjohie schreef:
31 jul 2019 10:03
Ten derde zijn dit interne gegevens, dus niet toegankelijk voor derden.
In relatie werkgever-werknemer vervullen je collegas de rol van derden.
Ik ken plenty mensen in commerciële functies, en die worden echt wel zo in competitie gebracht met elkaar tot meerdere eer en glorie van het bedrijfsresultaat. (sommige bedrijven gaan daar ver, zelfs té ver in, maar het komt echt wel voor) En een valide bedrijfsdoel is het in het kader van overdracht/overname in het geval van verlof of ziekte, weten waar je collega's mee bezig zijn. Leads op naam van verkoper A die koud liggen te worden in de mailbox of het ERP systeem, omdat deze er niet is, en collega's er niet bij kunnen ivm de praivasjie, gaat ook niet werken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
31 jul 2019 11:08
sjohie schreef:
31 jul 2019 10:03
Dan die sales-targets, als daar namen bij staan, zijn die logischerwijs te herleiden naar natuurlijk persoon. Echter de AVG is zoals ik al zei, ook geen zelfmoordpact, en er is een valide bedrijfsmatig argument te maken, dat die info, en zo gepresenteerd om de sales-personen te prikkelen, een valide bedrijfsdoel kunnen dienen.
Natuurlijk prima om die sales-target te gebruiken .Maar dan wel in 1 op 1 communicatie tussen werkgever en individuele werknemer, en niet in onderling competitieverband
sjohie schreef:
31 jul 2019 10:03
Ten derde zijn dit interne gegevens, dus niet toegankelijk voor derden.
In relatie werkgever-werknemer vervullen je collegas de rol van derden.
Volgens mij zegt de AVG dit:

"„derde”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de betrokkene,
noch de verwerkingsverantwoordelijke, noch de verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker gemachtigd zijn om de persoonsgegevens te verwerken".

De sales collega's hebben dezelfde rechten als TS, want ze vallen net als TS onder het rechtstreekse gezag van de verwerkingsverantwoordelijke, in dit geval zal dit de direct leidinggevende zijn, en dus de persoon die dit zo bepaald heeft/de data beheerd en publiceert.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 jul 2019 22:13
De wet lijkt me vrij duidelijk. Een persoonsgegeven betreft alle informatie over een identificeerbare natuurlijke persoon. En persoonlijke verkoopcijfers horen daar natuurlijk bij.
Klopt, maar daarmee ben je er niet. De vraag is of er een grondslag is voor de verwerking van de gegevens - en daarvoor ontbreekt de relevante informatie.
Maar de realiteit is natuurlijk dat dit soort gegevens in heel veel bedrijven continu en volledig toegankelijk zijn. Denk alleen al aan de vele realtime wallboards die in veel productieafdelingen, maar ook op callcenters, aan de muren hangen.
16again schreef:
31 jul 2019 11:08
sjohie schreef:
31 jul 2019 10:03
Ten derde zijn dit interne gegevens, dus niet toegankelijk voor derden.
In relatie werkgever-werknemer vervullen je collegas de rol van derden.
Leuk bedacht, maar onjuist.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
12 aug 2019 10:13
Maar de realiteit is natuurlijk dat dit soort gegevens in heel veel bedrijven continu en volledig toegankelijk zijn. Denk alleen al aan de vele realtime wallboards die in veel productieafdelingen, maar ook op callcenters, aan de muren hangen.
wat natuurlijk geen legitimering inhoudt.
sjohie schreef:
31 jul 2019 15:32
Volgens mij zegt de AVG dit:

"„derde”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de betrokkene,
noch de verwerkingsverantwoordelijke, noch de verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker gemachtigd zijn om de persoonsgegevens te verwerken".
Dat regelt alleen maar dat de collega verkopers gegevens van elkaars klanten mogen inzien. En dat is iets heel anders dan persoonsgegevens van collegas onderling

witte angora
Berichten: 30769
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag werkgever behaalde targets doorsturen volgens AVG?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, lang geleden leerde ik iemand kennen die bij een verzekeraar begon, als acquisiteur of zoiets. Met een aantal mensen tegelijk. Ze begonnen allemaal in een Peugeot 106 als leaseauto, en als ze goede resultaten boekten, werd de volgende een maatje groter. En dat groeide natuurlijk steeds maar door.

Denk je dat je daaraan niet kunt aflezen of iemand 'succesvol' is?

Gesloten