LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
29 jul 2019 07:54
En vast staat dat het duidelijker kan, door simpelweg te benoemen wat er gebeurt bij beeindiging
Dus iets als "bij beëindiging van de verzekering eindigt de verzekering"? Ja, dat is echt veel duidelijker... :roll:

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
30 jul 2019 08:13
Dus iets als "bij beëindiging van de verzekering eindigt de verzekering"? Ja, dat is echt veel duidelijker... :roll:
Als er iets gestaan had als "bij automatische beeindiging van de verzekering door overlijden volgt geen deeluitkering naar ratio over afsluitende termijn" , had dit topic niet bestaan.

Mark joosten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2019 17:09

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Mark joosten »

Mark joosten schreef:
23 jul 2019 17:24
Enerzijds is er "een uitbetalingsregeling", nl. per 3 maanden achteraf, en anderzijds is er "een tijdstip van beëindiging van de verzekering".
Volgens de polisvoorwaarden "eindigt de verzekering bij het overlijden van de persoon in kwestie". Er staat niet in de polisvoorwaarden dat de verzekering eindigt "bij ingang van het kwartaal waarin de verzekerde overlijdt".
Dus er dient dan toch te worden afgerekend tot de dag van overlijden? "
Dit zal de verzekeraar uitleggen als:
Op dag X eindigt de verzekering. Alle verplichtingen voor die dag moeten worden nagekomen. En alle verplichtingen na die dag vervallen

Of die uitleg eenduidig is, moeten de kleine letterjes uitwijzen. Staat niet expliciet beschreven, wat er gebeurt bij beeindigen, dan kun je een punt hebben.
[/quote]


Daar gaat het me nu juist om! Die uitleg is helemaal niet eenduidig. Volgens mij is de gebruikte afrekeningsmethode niet gangbaar en niet conform algemeen geaccepteerde maatstaven. En omdat deze afrekeningsmethode ook niet expliciet beschreven staat, denk ik i.d.d. een punt te hebben. ..

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niemand zal u tegenhouden een klacht in te dienen. Het is helaas voor u verspilde moeite, maar laat u daardoor niet afschrikken.

De gebruikte afrekeningsmethode is juist zeer gangbaar.

Mark joosten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2019 17:09

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Mark joosten »

Lady1234 schreef:
31 jul 2019 12:50
Niemand zal u tegenhouden een klacht in te dienen. Het is helaas voor u verspilde moeite, maar laat u daardoor niet afschrikken.
De gebruikte afrekeningsmethode is juist zeer gangbaar.
Ik ben benieuwd.
Ik weet niet wat gangbaar is in de wereld van lijfrentepolissen.
Ik weet wel dat de kranten, radiogidsen, overige verzekeringen, aow, en alle andere zaken die intussen afgehandeld zijn wel netjes de datum van overlijden hanteren bij het afrekenen.

Ik heb dus, na de nodige correspondentie over en weer, idd een bezwaar ingediend. Omdat ik denk dat de beschrijving van de polis voor meerdere uitleg vatbaar is, en omdat er nergens expliciete nadere uitleg staat. Dan hoor je terug te vallen op algemeen aanvaardbare uitgangspunten.
Sinds mijn bezwaar is de benaderingsmethode door ASR wel veranderd: opeens wordt ik met fluwelen handschoentjes benaderd, en eerst keurig gebeld door iemand die ging uitleggen dat hij het in behandeling ging nemen etc. etc.
nogmaals: Ik ben benieuwd.
Bedankt voor al uw reacties.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
31 jul 2019 12:50
De gebruikte afrekeningsmethode is juist zeer gangbaar.
Al is dat mogelijk waar, kun je je afvragen of dat een valide reden is, om het niet in polisvoorwaarden op te nemen.

Ik zou steun zoeken in inhoud van eerder genoemde consumentenbond website:
https://www.consumentenbond.nl/lijfrent ... en-nadelen
Daar wordt zelfs uitkering per heel/half jaar aanbevolen, om administratiekosten bij maandelijkse uitbetaling (onder de 3 euro) te verminderen.
Dan vraag ik me af wat er van dat voordeel overblijft, als je bij jaarlijkse uitkering dus ruim 11 maanden kan mislopen.

En dit probleem van TS zo gangbaar is....waarom benoemt CB het dan niet?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Omdat het geen probleem is.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er wordt toch niets misgelopen? Persoon krijgt ieder kwartaal tot overlijden netjes betaald. Als er na het overlijden niets wordt betaald, dan loopt deze persoon toch niets mis? Verzekering neemt mogelijk ook een risico wanneer de persoon langer had geleefd en ze dus meer hadden moeten uitkeren dan er aan inleg werd betaald, dan hoor je er niemand over. Wordt de inleg niet gehaald en overlijdt de persoon eerder, dan is het ineens niet eerlijk. Maar als je zo denkt, dan bestaat er een spaarrekening.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
31 jul 2019 14:14
Omdat het geen probleem is.
Daarom bestaat dit topic ook niet
Nijogeth schreef:
31 jul 2019 14:31
Er wordt toch niets misgelopen? Persoon krijgt ieder kwartaal tot overlijden netjes betaald. Als er na het overlijden niets wordt betaald, dan loopt deze persoon toch niets mis?
Op laatste deelperiode (het kwartaal dat niet overleefd wordt) volgt geen eindafrekening over de wel volgemaakte dagen.Die lopen erfgenamen mis.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jammer voor de erfgenamen, maar dat zijn de verzekerden niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat was ook niet afgesproken. Het was ook niet de bedoeling om de erfgenamen uit te betalen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
31 jul 2019 17:43
Jammer voor de erfgenamen, maar dat zijn de verzekerden niet.
Onzin argument.
Voor zoverre er sprake is van eindafrekening, komt die natuurlijk ten goede van de erven.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar daar heeft moeder dus niet voor gekozen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is zodanig gekozen dat er nooit een eindafrekening voor de erven zal zijn. Juist het tegenovergestelde.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Theotrucker schreef:
31 jul 2019 18:56
Het is zodanig gekozen dat er nooit een eindafrekening voor de erven zal zijn.
Dit suggereert dat moeder de ins en outs van het product kende. Geen idee waar die aanname op gebaseerd is. Als TS achteraf de papieren erbij pakt, wordt hem dat in ieder geval niet duidelijk

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of ze dat wist zal nooit meer duidelijkheid worden. Maar wel dat dit de keuze was. Als er de bedoeling was geweest om de erfgenamen te verzorgen was er een andere vorm gekozen.

Nijogeth
Berichten: 9966
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waarschijnlijk omdat moeders die heeft getekend. Als moeders deze niet had begrepen, dan had ze dat vast niet gedaan. Maar voortaan kunnen we beter maar gewoon iedereen die in het testament staat meenemen. Als die het dan niet begrijpen, kun ze voor het tekenen nog specifieke vragen stellen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
31 jul 2019 19:25
Waarschijnlijk omdat moeders die heeft getekend. Als moeders deze niet had begrepen, dan had ze dat vast niet gedaan.
Wat is dat voor cirkelredenering? Half MKB Nederland kreeg renteswap in de maag gesplitst bij aanvraag van een lening. En omdat de MKBers dat gedaan hebben, hebben ze het in jouw redenering begrepen.

De vraag of moeders dit begreep is helemaal niet relevant. Het gaat erom of het product duidelijk genoeg is

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijkt me verstandiger om iedereen op zijn 18e verjaardag onder curatele te stellen. Mocht zo’n persoon dan een lijfrenteverzekering af willen sluiten, moet hij eerst een examen afleggen en bij de notaris of de rechtbank een verklaring ondertekenen dat eventuele nadelen van die verzekering met opzet zo gekozen zijn, omdat deze persoon geen boodschap had aan zijn erfgenamen. En hij de voordelen liever zelf had.

En dat doen we dan voor elke te maken beslissing die moeilijker is dan het kopen van een ijsje met ja dan nee chocolade topping.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Afrekening lijfrentepolis na overlijden

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan zullen lijfrenteverzekeringen omgezet worden in erfgenamenverzekeringen.

Gesloten