LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Serellyn
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2008 10:53

Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Serellyn »

Een jaar geleden hebben we een huis gekocht in Helmerhoek, Enschede. Hier ligt geen gasaansluiting meer en zit iedereen (op 1 huishouden na) op stadsverwarming van Ennatuurlijk. Enfin, bij de koop klonk dat prima, ik ben helemaal voor duurzamere oplossingen dan gas. Wat mij wel op viel is dat het voorschot zo ontzettend veel hoger lag dat wat ik betaalde bij mij vorige woning voor elektra en gas. Op het vorige adres (voor elektra en gas) was dat onder de €80,-, bij Ennatuurlijk wilden ze meteen een voorschot van €140,- voor alleen warm water.

Nu, een jaar later zit de eindafrekening eraan te komen, maar voordat die er is leek het mij eens interessant om kosten te gaan berekenen (over December 2018) van Ennatuurlijk tegenover een gasaansluiting. En daarover verbaasde ik mij toch wel behoorlijk. Als ik fouten heb gemaakt in mijn berekening, zegt het aub. Maar zover ik nu zie staat het als volgt.
Let op: het verbruik is gepakt van vorig jaar, de tarieven van dit jaar.

Het warmteverbruik van de stadsverwarming wordt uitgedrukt in GJ, we moeten dus eerst het verbruikte aantal GJ omrekenen naar m3 voor gas. Volgens Rijkswaterstaat: 1 GJ = 31,6 m3 aardgas equivalent. Mijn verbruik in December was 8,04, omgerekend naar gas komt dit neer op 254,064 m3.


De berekening van Ennatuurlijk

Verbruik in Gj, December 2018: 8,04

Prijs per Gj: € 26,651
(Prijs * Verbruik), p/m: (8,04 * € 26,651) € 214,27
Vaste kosten warmte, p/m: (€ 0,8307 * 31) € 25,7517
Meetkosten, December 2018: (€ 0,0709 * 31) € 2,1979

Totaalprijs stadsverwarming Ennatuurlijk, December 2018 € 268,87


De berekening van Pure Energie

Verbruik Gj omgerekend in gas m3 (8,04 * 31,6) 254,064

Gas leveringstarief € 0,6806
(Prijs * Verbruik), p/m: (254,064 * 0,6806) € 172,9159584
Vaste leveringskosten, p/m: € 6,05
Netbeheerkosten € 10,45

Totaalprijs gas, December 2018: € 190,10



Dit komt dus uiteindelijk neer op een verschil van € 78,77... Ennatuurlijk is voor ons, in de maand december, 41,44% duurder dan een gasaansluiting van Pure Energie...


Wat mij betreft zijn het ordinaire oplichters, dat hier nog steeds geen handhaving voor is snap ik niet. En een echte keus om over te stappen op een alternatief is er niet voor ons als bewoners. Gezien de woningen hier niet geschikt zijn voor een warmtepomp kunnen we ook daar niet simpel naar overstappen, dan zullen de huizen flink moeten worden aangepast.

Ik hoop dat de overheid eens wakker geschud wordt en voor ons op gaat komen. Als het overheidsorgaan wil dat wij op duurzame alternatieven overstappen, moeten ze er wel voor zorgen dat dit betaalbaar wordt.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u zich daar voordien in verdiept had, had u kunnen weten dat er al jarenlang geklaagd wordt over de hoogte van de kosten voor stadsverwarming.

U hebt natuurlijk geen kosten meer aan een cv ketel en onderhoud daarvan. Dat moet u ook rekenen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door scontra »

Serellyn schreef:
02 aug 2019 10:52


Wat mij betreft zijn het ordinaire oplichters, dat hier nog steeds geen handhaving voor is snap ik niet.

Ik hoop dat de overheid eens wakker geschud wordt en voor ons op gaat komen. Als het overheidsorgaan wil dat wij op duurzame alternatieven overstappen, moeten ze er wel voor zorgen dat dit betaalbaar wordt.
U gaat al huilen voor u bent geslagen !!

Heeft u uw 'zaak' al aan Zijne Excellentie Dhr. E. Wiebes voorgelegd om hem en zijn kornuiten wakker te schudden ??
Waarschijnlijk heeft hij geen tijd voor uw probleem, want hij steekt al zijn "energie" in het oplossen van het geschud in het Noorden van het land.

Maar een voorschotbedrag is maar een voorschotbedrag en zegt niets over de uiteindelijke eindafrekening die u gaat krijgen.
Wacht eerst eens die eindafrekening af, alvorens van oplichting o.i.d. te spreken !!

Mobiliseer uw mede buurtbewoners en richt een wijkwerkgroep op en ga gezamenlijk de strijd aan tegen de leverancier van de stadsverwarming.
En geloof mij, met een simpel rekenvoorbeeldje komt u er niet, u zult meer beslagen ten ijs moeten komen.

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Scontra, iedereen weet dat stadsverwarming peperduur is. En overstappen naar een andere leverancier is ook onmogelijk.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Als ik inderdaad kijk naar de tarieven (2019) van Ennatuurlijk dan zijn die inderdaad om te huilen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Kolibrie »

de prijs voor stadsverwarming wordt vastgesteld door ACM dus Ennatuurlijk rekent niet zomaar wat.
Dus klagen bij de ACM.
Kosten voor cv-ketel en onderhoud zitten niet in uw vergelijk.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/beslu ... armte-2019.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 02 aug 2019 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
02 aug 2019 11:40
Maar een voorschotbedrag is maar een voorschotbedrag en zegt niets over de uiteindelijke eindafrekening die u gaat krijgen.
Wacht eerst eens die eindafrekening af, alvorens van oplichting o.i.d. te spreken !!
TS kijkt verder dan dat voorschotbedrag, en heeft zich toegespitst op verbruikcijfers december. En die vergeleken met kosten van verwarming met gas met vergelijkbaar warmteverbruik. Die donkere wolken die TS ziet, zijn er weldegelijk

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door scontra »

ZeerPrivé schreef:
02 aug 2019 11:45
Scontra, iedereen weet dat stadsverwarming peperduur is. En overstappen naar een andere leverancier is ook onmogelijk.
Dat wist Ts. toch ook al voor het huis een jaar geleden gekocht werd !
En als je aan die kostenpost al wat wil doen dan moet je dat gezamenlijk doen, want als enkeling maak je sowieso geen schijn van kans !

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
02 aug 2019 13:40
TS kijkt verder dan dat voorschotbedrag, en heeft zich toegespitst op verbruikcijfers december. En die vergeleken met kosten van verwarming met gas met vergelijkbaar warmteverbruik. Die donkere wolken die TS ziet, zijn er weldegelijk
Dat ontken ik ook niet !

Edoch, TS heeft naar ik toch mag veronderstellen, willens en wetens voor deze woning gekozen en was op voorhand reeds de hoogte van wijze van verwarmen van deze woning en het daarbij behorende kostenplaatje.

In de nabije toekomst zullen veel meer wijken in den Lande vrijwillig verplicht moeten overstappen naar deze vorm van verwarming, of men dat nu wil of niet.
Voor de investeerders in een dergelijk warmtenet geeft dat een riant rendement, "de gebruiker betaald of hij/zij dat nu wil of niet".

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:
02 aug 2019 13:49
In de nabije toekomst zullen veel meer wijken in den Lande vrijwillig verplicht moeten overstappen naar deze vorm van verwarming, of men dat nu wil of niet.
Voor de investeerders in een dergelijk warmtenet geeft dat een riant rendement, "de gebruiker betaald of hij/zij dat nu wil of niet".
Voorlopig moet er vooral geld bij, zie het Rotterdamse warmtebedrijf:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/12/af ... t-a3966978

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
02 aug 2019 14:19
scontra schreef:
02 aug 2019 13:49
In de nabije toekomst zullen veel meer wijken in den Lande vrijwillig verplicht moeten overstappen naar deze vorm van verwarming, of men dat nu wil of niet.
Voor de investeerders in een dergelijk warmtenet geeft dat een riant rendement, "de gebruiker betaald of hij/zij dat nu wil of niet".
Voorlopig moet er vooral geld bij, zie het Rotterdamse warmtebedrijf:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/12/af ... t-a3966978
De subsidiekranen (de belastingbetalers) staan wagenwijd open bij dit soort projecten en met de investeerders hoeft niemand medelijden te hebben, want die hebben naast de te ontvangen subsidies ook ruim voldoende aftrekposten om hun verlies te compenseren !

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie het onderhoudstarief voor de cv ketel niet opgenomen in de berekening bij een eigen cv ketel.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Serellyn schreef:
02 aug 2019 10:52

Het warmteverbruik van de stadsverwarming wordt uitgedrukt in GJ, we moeten dus eerst het verbruikte aantal GJ omrekenen naar m3 voor gas. Volgens Rijkswaterstaat: 1 GJ = 31,6 m3 aardgas equivalent. Mijn verbruik in December was 8,04, omgerekend naar gas komt dit neer op 254,064 m3.


De berekening van Ennatuurlijk

Verbruik in Gj, December 2018: 8,04

Prijs per Gj: € 26,651
(Prijs * Verbruik), p/m: (8,04 * € 26,651) € 214,27
Vaste kosten warmte, p/m: (€ 0,8307 * 31) € 25,7517
Meetkosten, December 2018: (€ 0,0709 * 31) € 2,1979

Totaalprijs stadsverwarming Ennatuurlijk, December 2018 € 268,87


De berekening van Pure Energie

Verbruik Gj omgerekend in gas m3 (8,04 * 31,6) 254,064

Gas leveringstarief € 0,6806
(Prijs * Verbruik), p/m: (254,064 * 0,6806) € 172,9159584
Vaste leveringskosten, p/m: € 6,05
Netbeheerkosten € 10,45

Totaalprijs gas, December 2018: € 190,10



Dit komt dus uiteindelijk neer op een verschil van € 78,77... Ennatuurlijk is voor ons, in de maand december, 41,44% duurder dan een gasaansluiting van Pure Energie...

Ik weet niet waar "Ennatuurlijk" zijn warmte mee opwekt, maar in het meest ongunstigste geval is het met aardgasketels. En aardgas kost hedentendage €10 - 11 /GJ voor grootverbruikers (centrales), dus het is inderdaad een goudmijn voor de warmteleveranciers. IS het warmte uit een ander proces (electriciteit), dan wordt de bron nog goedkoper.

Mijn advies zou zijn: gooi die stadsverwarming eruit en ga op een andere energiebron over.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 03 aug 2019 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
03 aug 2019 00:10
Ik zie het onderhoudstarief voor de cv ketel niet opgenomen in de berekening bij een eigen cv ketel.


Elke 5 jaar €120 voor een servicebeurt, is €2,-/maand. Dat maakt het verschil :shock: .

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Stadsverwarming bespaart niet altijd brandstof en is vaak duurder dan aardgas voor de bewoners. Daarbij heb je meer airco's nodig, want in de zomer zijn bepaalde buizen ook warm.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Fiesiekus schreef:
03 aug 2019 09:22
Lady1234 schreef:
03 aug 2019 00:10
Ik zie het onderhoudstarief voor de cv ketel niet opgenomen in de berekening bij een eigen cv ketel.


Elke 5 jaar €120 voor een servicebeurt, is €2,-/maand. Dat maakt het verschil :shock: .
Waar haalt u dat vandaan, elke 5 jaar, het zal eerder elk jaar onderhoudsbeurt van zo’n €100 €120 zijn en ook nog afschrijving cv ketel.
Daarbij zal bij een wat oudere cv ketel ook wel eens wat vervangen moeten worden.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Kolibrie schreef:
03 aug 2019 10:13
Fiesiekus schreef:
03 aug 2019 09:22
Lady1234 schreef:
03 aug 2019 00:10
Ik zie het onderhoudstarief voor de cv ketel niet opgenomen in de berekening bij een eigen cv ketel.


Elke 5 jaar €120 voor een servicebeurt, is €2,-/maand. Dat maakt het verschil :shock: .
Waar haalt u dat vandaan, elke 5 jaar, het zal eerder elk jaar onderhoudsbeurt van zo’n €100 €120 zijn en ook nog afschrijving cv ketel.
Daarbij zal bij een wat oudere cv ketel ook wel eens wat vervangen moeten worden.

Het ging om het onderhoudstarief, en ieder jaar is volslagen onzin (weer een verdienmodel van de installateur). Een beetje kwaliteitsketel kan zo 5 - 6000m3 verstoken bij lage belasting.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan hoef je maar een keer onderhoud te doen na vijf jaar? Na tien jaar neem je een nieuwe ketel dus geen onderhoud meer nodig.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Theotrucker schreef:
03 aug 2019 13:08
Dan hoef je maar een keer onderhoud te doen na vijf jaar? Na tien jaar neem je een nieuwe ketel dus geen onderhoud meer nodig.
Ik reken op 15 jaar levensduur voor een degelijk merk ketel. Dus i.d.d. na 5 en 10 jaar. Wat ie extra meegaat. is mooi meegenomen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Berekening kosten stadsverwarming Ennatuurlijk (tegenover gas)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij mij komt ieder jaar een monteur. Hij regelt altijd de gasdruk af, maakt alles schoon. Is na een klein uurtje klaar. Ik krijg een briefje met gegevens, oa de gasdruk.

Gesloten