LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitvaartverzekering kost een vermogen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Overveld
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2019 12:23

Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Overveld »

Mijn ouders hebben in 1984 voor beide een uitvaartverzekering afgesloten. In 2017 is mijn vader overleden en een recente vraag van mijn moeder was hoeveel ze inmiddels zelf gespaard had. Een belletje naar de maatschappij en op 35 jaar tijd was dit het enorme bedrag van € 4700,00. Na mijn vraag wat de uitbetaling zou zijn na bevriezing van de verzekering was dit, schrik effect, € 3750,00. Een heel vaag verhaal over indiceren en leeftijd etc etc kwam als antwoord op mijn vraag hoe dit mogelijk is. 35 jaar lang betaald iemand € 350,00 per jaar en nu zij 85 jaar oud is geworden heeft ze en minimale bedrag gespaard van € 3750,00 als we nu alles bevriezen. Bij de banken krijg je op dit moment ook geen rente, maar geld in de oude sok had haar meer opgeleverd. Ik vraag me nu serieus af of ik dit kan scharen onder het kopje "diefstal". Kan iemand mij vertellen hoe ik dit ga uitleggen aan iemand van 85 jaar die dacht alles goed geregeld te hebben. Heeft een van u hier ook ervaring mee?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien zit er verschil tussen een verzekering die ook uitbetaald als er na een dag een schadegeval is en een spaarrekening?
Mijn inboedel en opstalverzekering betaal ik al vijftig jaar. Dat geld is ook niet gespaard en wordt niet uitbetaald als ik geen schade heb. .

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door renewouters »

Je gaat de fout in door het woordje "gespaard". Een verzekering is geen spaarrekening. Als iemand na 1 maand premie betalen overlijdt, krijg die ook het verzekerde bedrag.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als ze nu 85 is, zal zij ongetwijfeld geen premie meer hoeven betalen.

Dus waarom zou zij iets bevriezen?

En nee, dit kunt u niet scharen onder het kopje diefstal. Het is een verzekering. Daar zijn kosten aan verbonden en er was ook een risicodekking voor vroegtijdig overlijden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je op je vijftigste (pas) een uitvaartverzekering afsluit, dan zal de premie inderdaad relatief hoog zijn. De kans dat je dan op korte termijn komt te overlijden is immers een stuk hoger dan als je een stuk jonger was. Wat al aangegeven is, een groot deel van haar leeftijdsgenoten is inmiddels overleden en voor hen heeft de verzekeraar al volledig moeten uitkeren.

De premie en het verzekerde bedrag zouden ook geen verrassing voor haar moeten zijn. Dat heeft ze bij het afsluiten allemaal kunnen bekijken en ook toen heeft ze kunnen bekijken of ze dat duur vond of niet. Blijkbaar vond ze het een goed aanbod, anders had ze de verzekering niet afgesloten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
07 aug 2019 14:16
En als ze nu 85 is, zal zij ongetwijfeld geen premie meer hoeven betalen.

Dus waarom zou zij iets bevriezen?

En nee, dit kunt u niet scharen onder het kopje diefstal. Het is een verzekering. Daar zijn kosten aan verbonden en er was ook een risicodekking voor vroegtijdig overlijden.

Het is algemeen bekend dat deze verzekeringen niet de friste verzekeringen zijn en dat ze altijd een poot uitdraaien

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

reggie2 schreef:
07 aug 2019 14:59
[quote=Lady1234 post_id=2690134 time=1565180164 user_id=37424


Het is algemeen bekend dat deze verzekeringen niet de friste verzekeringen zijn en dat ze altijd een poot uitdraaien
Wat een onzin. En niemand is verplicht zo’n verzekering af te sluiten. Maar Nederlanders verzekeren nou eenmaal alles graag.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
07 aug 2019 15:02
reggie2 schreef:
07 aug 2019 14:59
Het is algemeen bekend dat deze verzekeringen niet de friste verzekeringen zijn en dat ze altijd een poot uitdraaien
Wat een onzin.
Yarden komt nu toch, zacht gezegd, niet echt positief in het nieuws.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
07 aug 2019 15:02


Wat een onzin. En niemand is verplicht zo’n verzekering af te sluiten. Maar Nederlanders verzekeren nou eenmaal alles graag.


Niks geen onzin, jij laat je familie er voor opdraaien? Je zal toch onder de grond of in de oven gaan.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@reggie

Wat dacht u van zelf geld opzij zetten daarvoor? Dat heet sparen.

@16again

Maar dat heeft niets met het soort verzekeringen te maken.

Het is niet verplicht, men kiest daar zelf voor.

En @overveld beweert dat zijn moeder in 1984 ruim 770 gulden per jaar betaalde voor die verzekering, en dat is hoogst onwaarschijnlijk .

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
07 aug 2019 15:12
@reggie

Wat dacht u van zelf geld opzij zetten daarvoor? Dat heet sparen.

.

Jij weet niet dat het steeds duurder wordt? Droom lekker verder.:-)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb altijd geleerd dat je alleen moet verzekeren wat je zelf niet kunt betalen. Dus als overwaarde in het huis hoeft er niemand anders voor op te komen.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Sparen? Makkelijk praten als je voldoende inkomen hebt. Zelfs modaal redt het steeds vaker niet om de maand rond te komen. Bovendien overlijdt lang niet iedereen na hun 70ste. Dus dan is er ook niet voldoende gespaard.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2019 15:21
Sparen? Makkelijk praten als je voldoende inkomen hebt. Zelfs modaal redt het steeds vaker niet om de maand rond te komen. Bovendien overlijdt lang niet iedereen na hun 70ste. Dus dan is er ook niet voldoende gespaard.


Ja, en dan griepen op een verzekering die al na zeg vijf jaar moet uitkeren ivm een voortijdig overlijden, terwijl amper de kosten gedekt zijn door die eerste premies.

Het is het een of het ander.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door berndv »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2019 15:21
Sparen? Makkelijk praten als je voldoende inkomen hebt. Zelfs modaal redt het steeds vaker niet om de maand rond te komen. Bovendien overlijdt lang niet iedereen na hun 70ste. Dus dan is er ook niet voldoende gespaard.
inderdaad, en daarom kan je je verzekeren, maar dan moet je je wel realiseren dat het een verzekering is en geen spaarrekening die het ingelegde geld direct vertaald naar opgespaard tegoed.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Ik persoonlijk heb een andere ervaring. Een jaar of 45 geleden heb ik een polis afgesloten die een vrij te besteden bedrag
uitkeert bij mijn overlijden. Dit is een uitvaartkostenverzekering tegen eenmalige koopsom. Toen ik deze afsloot kon ik het bedrag
hiervoor wel missen. het bedrag was nog niet eens zo erg hoog. Flink lager dan fl 1000,- in ieder geval. Toen was dit ook nog
aftrekbaar van de belasting, Nu helaas niet meer. ieder jaar krijg ik een nieuw blad met daarop het bedrag waar het over
gaat. Is nu opgelopen tot ongeveer E 6 K En: ja ik weet ook wel dat de kosten van een uitvaart hoger zijn, maar de meerkosten
kunnen hier zonder moeite worden betaald. Laatste tip: Ja deze polissen bestaan nog steeds, Echter voor U contact opneemt
met een verzekeraar, Dient U rekening te houden met de WEV waarde van de polis (waarde Economisch Verkeer) boven een
bepaalde vrijstelling. zie de site van de belasting dienst voor meer info.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

ZeerPrivé schreef:
07 aug 2019 15:21
Sparen? Makkelijk praten als je voldoende inkomen hebt. Zelfs modaal redt het steeds vaker niet om de maand rond te komen. Bovendien overlijdt lang niet iedereen na hun 70ste. Dus dan is er ook niet voldoende gespaard.
Als je wel 350 euro per jaar aan verzekeringspremies kunt betalen, dan kun je zelf de afweging maken of je het geld wilt sparen of niet. Waarbij je dan wel het risico neemt dat je vroeg komt te overlijden en de nabestaanden mogelijk een deel van de uitvaartkosten moeten dragen. Mevrouw heeft dat risico blijkbaar niet willen nemen en dus bewust deze uitvaartverzekering tegen deze premie gekozen.

Dat achteraf blijkt dat ze toch veel later komt te overlijden en ze dus, achteraf gezien, beter had kunnen sparen is iets wat je pas achteraf weet.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
07 aug 2019 15:08
Lady1234 schreef:
07 aug 2019 15:02
reggie2 schreef:
07 aug 2019 14:59
Het is algemeen bekend dat deze verzekeringen niet de friste verzekeringen zijn en dat ze altijd een poot uitdraaien
Wat een onzin.
Yarden komt nu toch, zacht gezegd, niet echt positief in het nieuws.
Maar dat lijkt dan weer te gaan over verzekeringen die destijds veelal veel te goedkoop in de markt gezet zijn. Ook dat is natuurlijk een fout, maar niet een waarbij mensen een doormiddel van een veel te hoge premie een poot uitgedraaid is.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hoeveel heeft u in 2017 ontvangen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Uitvaartverzekering kost een vermogen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

35 jaren X €350,- = €12.250,-

Maar die €12.250 ruim is sparen... en dan heb je eerste jaren veel tekort.
Als je na 5 jaren dood was gegaan had je 5x350= €1750,- betaald en uitvaart gekregen die duurder was.....
Nu betaal je 12.250 - 4700 uitvaart is dus €7550,- teveel....

Maar nog een vraag.... klopt het bedrag wel?
35 jaren terug moest de koers van Euro nog vastgesteld worden en was het misschien f350,- per jaar? €157 per jaar......?

35 jaren in Euro's betalen, daar geloof ik niet in dus wat is hier fout?

Gesloten