LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout belastingdienst zorgtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Liszzi
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2019 15:51

Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Liszzi »

Dag allemaal,

Plotseling heb ik ongeveer 4000 euro gekregen aan zorgtoeslagen over de jaren 2015, 2016, 2017 en 2018. Vandaag heb ik de belastingdienst gebeld en de mevrouw gaf aan dat ze een grote fout hadden gemaakt. Het werd als volgt aan mij uitgelegd:

Op 2 juni 2015 ben ik een geregistreerd partnerschap aangegaan. Toen is mijn partner mijn toeslagpartner geworden en heb ik mijn zorgtoeslag stopgezet. Op 29 mei 2019 is mijn geregistreerd partnerschap omgezet in een huwelijk. De belastingdienst heeft de fout gemaakt dat ze dachten nog zorgtoeslag aan mij te moeten betalen voor 2015 t/m 2018, berekend over mijn eigen inkomen. Ze zijn vergeten het inkomen van mijn partner mee te nemen in de berekening. Voor de duidelijkheid: ik heb zélf geen aanvraag gedaan voor zorgtoeslag. Dit is 'automatisch' gebeurd.

Volgens de vrouw die ik vandaag telefonisch had gesproken hebben wij zelf alles altijd netjes doorgegeven en ligt de fout zeker niet bij ons. Binnen 5 werkdagen word ik teruggebeld, maar het werd al duidelijk dat ik de 4000 euro zou moeten terugbetalen.

Mijn vraag is nu: moet ik het geld echt terugbetalen of kan ik mijn poot stijfhouden dat zij een fout hebben gemaakt?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leuk geprobeerd. Maar u moet dat echt terugbetalen, als het onterecht ontvangen is.

Heeft uw partner vanaf 2015 wel ook voor u toeslag ontvangen?

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door piet987654 »

U geeft aan dat U in 2015 de zorg toeslag heeft laten stop zetten. Was de reden daarvoor alleen dat U een
geregistreerd partnerschap aanging of heeft U toen de boel echt na laten rekenen ?? De mogelijkheid bestaat
namelijk dat niet iedereen de regels goed kent, en dat U beide nog steeds recht had op zorg toeslag.
Had U toen samen aangifte gedaan of beide afzonderlijk ? Begin allereerst met de aangiftes uit te printen van
uw beiden aangiftes (evt downloaden bij de belastingdienst) Een goede deskundige kan hieraan zien of U wel dan
niet hier recht op had, de mogelijkheid is best wel aannemelijk dat de belastingdienst het bij het rechte eind heeft.
Er zijn heel veel "deskundigen" die denken te weten hoe een aangifte werkt, en als gevolg hiervan de meest vreemde
fouten maken bij het invullen, met alle financieele gevolgen van dien.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik ken iemand die dit ook overkwam. Zijn toeslagen waren vanaf het geregistreerde partnerschap gestopt, omdat haar inkomen ineens meetelde voor de berekening daarvan daar ze ineens toeslagpartner waren. Na hun huwelijk bedacht de BD ineens dat ze vanaf de huwelijksdatum pas toeslagpartner waren, en kreeg hij een jaar toeslagen met terugwerkende kracht. Haar inkomen telde ineens over die periode niet mee.

Zij hebben (helaas? Moet ieder voor zich bepalen) ook contact opgenomen met de BD en moesten terug betalen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Liszzi schreef:
07 aug 2019 16:03
Mijn vraag is nu: moet ik het geld echt terugbetalen of kan ik mijn poot stijfhouden dat zij een fout hebben gemaakt?
Stel dat u per abuis een fout maakt van € 4000 en deze stort naar mijn rekeningnummer, dan vind u ook dat ik het mag houden? Het is immers uw fout?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou gewoon je poot stijf houden. Laat je wel even weten hoeveel heffingsrente ze uiteindelijk gekregen hebben? Als je verstandig ben, regel je zsm de terugbetaling. Dan kan je heffingsrente voorkomen

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een geregistreerd partnerschap staat fiscaal gelijk aan een huwelijk. En dan ben je fiscaal partner en als je fiscaal partner bent, ben je sowieso toeslagpartner.

Als de belastingdienst per abuis een fout in uw nadeel maalt, wilt u ook dat het hersteld wordt. Compleet logisch.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou de TS het advies willen geven om hier even een belastingadviseur naar te laten kijken.
Neem alle aangiftes vanaf 2015 mee.
Het kan zijn dat de BD een fout heeft gemaakt, het kan ook misschien nog anders uitpakken.
Het is de moeite waard voor die € 4000 .

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door berndv »

Liszzi schreef:
07 aug 2019 16:03
Mijn vraag is nu: moet ik het geld echt terugbetalen of kan ik mijn poot stijfhouden dat zij een fout hebben gemaakt?
serieus? Wel leuk geprobeerd hoor, maar nee. :lol: :lol: :lol:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door renewouters »

Liszzi schreef:
07 aug 2019 16:03

Mijn vraag is nu: moet ik het geld echt terugbetalen of kan ik mijn poot stijfhouden dat zij een fout hebben gemaakt?
Doe gewoon wat je zelf ook graag zou zien als het andersom is. Als jij een fout maakt, zie je dan graag dat de andere partij daarvan profiteert, of waardeer je het meer als de andere partij eerlijk en netjes helpt om de boel te corrigeren?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Mark1992 »

sylvesterb schreef:
07 aug 2019 20:15
Liszzi schreef:
07 aug 2019 16:03
Mijn vraag is nu: moet ik het geld echt terugbetalen of kan ik mijn poot stijfhouden dat zij een fout hebben gemaakt?
Stel dat u per abuis een fout maakt van € 4000 en deze stort naar mijn rekeningnummer, dan vind u ook dat ik het mag houden? Het is immers uw fout?

Het ligt wel iets anders. Het is daadwerkelijk zo dat als iemand per ongeluk €4.000 euro overmaakt na een verkeerd rekeningnummer, hij/zij afhankelijk is van de ontvanger om het geld terug te storten. De bank kan hier niets meer mee doen. Wanneer ontvanger niet reageert, heb je pech. Ik snap best dat de bank hier niet kan ingrijpen, aangezien de bank niet direct kan beoordelen of het om een fout gaat, of een geschil tussen beide personen. Het zou raar zijn dat wanneer de verzender zich misschien toch heeft bedacht over de aankoop van die auto en het maar op een ''Oeps, fout rekeningnummer'' gooit, waarbij de bank het zonder pardon terug schrijft. Dus voor de consument wordt het lastig. Wanneer de bank of overheid een fout maakt, kunnen zij dit wel altijd herstellen, want overheid en bank.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
08 aug 2019 08:10
Doe gewoon wat je zelf ook graag zou zien als het andersom is.
Als het andersom is.....wordt allereerst na verjaartermijnen gekeken.

Oftewel, TS wil gewoon weten waar wettelijk aan toe te zijn, mening van moraalridders is ondergeschikt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
08 aug 2019 08:20
renewouters schreef:
08 aug 2019 08:10
Doe gewoon wat je zelf ook graag zou zien als het andersom is.
Als het andersom is.....wordt allereerst na verjaartermijnen gekeken.

Oftewel, TS wil gewoon weten waar wettelijk aan toe te zijn, mening van moraalridders is ondergeschikt.
Wat heeft dat nou met “moraalridders” te maken. En of gewoon fatsoen niet meer normaal is.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ook mensen zonder moraal betalen heus wel terug, maar dan misschien (iets) meer.
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 08 aug 2019 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mark1992 schreef:
08 aug 2019 08:19
..... Wanneer de bank of overheid een fout maakt, kunnen zij dit wel altijd herstellen, want overheid en bank.
Nou nee.
De belastingdienst zal gewoon het geld terug moeten eisen: als alle beschikkingen correct zijn vastgesteld, heeft TS een schuld aan de belastingdienst. De belastingdienst kan natuurlijk niet (met medewerking van de bank) het geld gewoon terug laten boeken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kokka »

Theotrucker schreef:
08 aug 2019 08:58
Ook mensen zonder moraal betalen heus wel terug, maar dan misschien meer.
Precies!
Zelfs bij een fout van de bd wordt er gewoon heffingsrente gerekend. Dus hoe dwarser TS is, hoe beter voor de schatkist

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Mark1992 »

tttlocke schreef:
08 aug 2019 09:18
Mark1992 schreef:
08 aug 2019 08:19
..... Wanneer de bank of overheid een fout maakt, kunnen zij dit wel altijd herstellen, want overheid en bank.
Nou nee.
De belastingdienst zal gewoon het geld terug moeten eisen: als alle beschikkingen correct zijn vastgesteld, heeft TS een schuld aan de belastingdienst. De belastingdienst kan natuurlijk niet (met medewerking van de bank) het geld gewoon terug laten boeken.
Nee, ze kunnen het niet gewoon terug laten boeken. Maar zij kunnen zich (met ons belastinggeld) andere dingen veroorloven om het geld terug te krijgen dan wij als consument. Wij zouden misschien via de rechter kunnen afdwingen dat het geld daadwerkelijk verkeerd was overgemaakt naar de ontvanger (met bewijzen dan natuurlijk), waardoor de rechter zou kunnen oordelen dat de ontvanger het geld terug moet betalen, mits ontvanger het niet allemaal ineens heeft uitgegeven. De Belastingdienst beschikt gewoon over totaal andere middelen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch vraag ik me af hoe de BD na 4 jaar zomaar ineens over 4 jaar tegelijk een verkeerde correctie kan gaan maken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Was zij nog op oude adres ingeschreven?

Vaak verhuren ze de woning en wonen samen... dan woonde je juridisch apart.
Pas na trouwen en samen ingeschreven in 1 huis kom je boven die inkomen grens.

Verder is het corrigeren van oude fouten een hele klus en dat het daar nu fout gaat is te begrijpen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout belastingdienst zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@komkommertijd

De Ts is in 2015 een geregistreerd partnerschap aangegaan.

De belastingdienst heeft waarschijnlijk gewoon een fout gemaakt.

Gesloten