LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Budget Energie en algemene voorwaarden

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Jacques50
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 okt 2013 11:10

Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Jacques50 »

Vanwege de verkoop ven onze woning en de koop van een nog te bouwen woning heb ik gevraagd on een opschorting van de levering ven energie door Budget Energie. Hierna ontving ik een eindafrekening waarin een boetebedrag van € 200,- was opgenomen wegens contractbreuk. Ik heb hierna via e-mail laten weten dat ik het contract na die nieuwe aansluiting door wil laten lopen. Hier is niet op gereageerd en inmiddels heb ik een aanmaning gekregen met een dreiging van incassokosten. Ik heb nu telefonisch contact opgenomen met de klantenservice en ze gewezen op artikel 20 in de algemene voorwaarden waarin het volgende wordt gemeld: Verhuist u? Informeert u ons dan schriftelijk of digitaal of bel ons. Onze overeenkomst loopt door op het nieuwe adres.
De medewerker deelde mede dat dit voor een maximale termijn geldt van twee maanden maar hij kon niet aangeven waar dat vermeldt wordt. Hij beweerde zelfs dat ik mijn eigen interpretatie aan artikel 20 gaf.
Er viel verder niet over te praten en hij bleef hetzelfde herhalen. Ik weet nu niet hoe ik verder moet handelen om de onterechte boete te vermijden. Kan ik de eindfactuur betalen onder aftrek van de boete zonder verdere consequenties?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Budget voorwaarden!

Ja, als je gaat verhuizen moet je als je tijdelijk zonder huis komt te zitten tijdig weten en tijdelijk bij iemand contract per maand afsluiten, dus vaak de netbeheerder, Liander/Vatenval... en zo...

Eigen schuld, niet lezen voorwaarden en 2 maanden nergens wonen is al erg lang.
Gewoon betalen en nooit meer doen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Een nog te bouwen huis, dat kan dan lang duren.
Waarom verkoopt u uw huis nu al kan Budget Energie vragen, dat is uw keuze, maar dan betaalt u wel de boete.
En moet Budget energie dan in dat nieuwe huis leveren tegen het tarief in uw huidig contract?
Verhuizen is iets toch anders dan wat u van plan bent.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Jacques50 schreef:
08 aug 2019 12:13
Kan ik de eindfactuur betalen onder aftrek van de boete zonder verdere consequenties?
Ja, naar mijn inschatting wel. Ze kunnen wel een incassobureau inschakelen en eventueel naar de rechter gaan. Maar als het zover komt dan geef je aan dat de overeenkomst nooit hebt ontbonden en de eindafrekening voor jou als een verassing komt. Je kan dan ook aangeven dat het Budget Energie is die ene wanprestatie heeft geleverd, door het contract voortijdig te beëindigen. Het enige wat jij hebt gedaan is verzocht om opschorting en je daarmee slechts de onderhandeling hebt willen starten over het tijdelijk opschorten van de levering van energie. Als hierover niets in de algemene voorwaarden staat dan kun je daar aan toevoegen dat Budget Energie de vrijheid had om je aanbod af te wijzen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

instake?

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Jacques50 schreef:
08 aug 2019 12:13
Ik heb hierna via e-mail laten weten dat ik het contract na die nieuwe aansluiting door wil laten lopen. Hier is niet op gereageerd en inmiddels heb ik een aanmaning gekregen met een dreiging van incassokosten.
Ik vind het niet zo netjes dat er niet op jouw verhuis bericht is gereageerd.

Uit de AV 2017 van Budget Energie:
20.4 Heeft u op uw nieuwe adres nog geen aansluiting op het elektriciteits- en/of het gasnet? Dan kunt u van ons nog geen
elektriciteit en/of gas geleverd krijgen. U krijgt van ons pas elektriciteit en/of gas geleverd als uw netbeheerder voor
een juiste aansluiting heeft gezorgd.

Er staat wordt in de AV nergens gesproken over hoelang deze periode maximaal mag zijn, of dat er bij overschrijding van deze periode een boete kan worden opgelegd, en hoe hoog deze boete is.

Laat Budget Energie eerst maar eens aantonen, hoe ze hier bij komen.

Wie eis, bewijst !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door moederslink »

De TS kan wel zeggen dat hij straks weer bij BE wil zitten, maar voor hetzelfde geld kan hij over een paar maanden een andere leverancier kiezen met een dikke bonus.
Ik zie het toch als contractbreuk met daaraan een boete gekoppeld.

Maar het is natuurlijk niet goed te praten dat er op de mail niet wordt gereageerd.
Misschien er toch nog eens een telefoontje aan spenderen?
Met daarna een bevestiging vd afspraken per mail vragen.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door NoNo123 »

moederslink schreef:
08 aug 2019 20:38
De TS kan wel zeggen dat hij straks weer bij BE wil zitten, maar voor hetzelfde geld kan hij over een paar maanden een andere leverancier kiezen met een dikke bonus.
Nee, niet straks, hij heeft voor zijn verhuizing netjes al aangegeven dat hij ging verhuizen en zijn contract door wil laten lopen. Er zit alleen wat tijd tussen het vertrek uit zijn oude woning en het betrekken van de nieuwe woning. en in de AV staat daar geen maximale tijd voor vermeld.

Dan had Budget Energie gelijk moeten reageren,als ze het hier niet mee eens zijn, en niet achteraf een boete opleggen.
Maar voor dit soort zaken is de Geschillencommissie,

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door moederslink »

Zijn huis moet nb nog gebouwd worden!
Dat kan nog wel maanden en maanden en maanden gaan duren.
En ja hij heeft nu al, dus voor de verhuizing gevraagd om een opschorting tot dan , maar er is nu feitelijk ( nog ) geen sprake van een verhuizing .
In feite verbreekt hij nu het contract.
En wie zegt dat hij echt ook terug wil en gaat komen bij BE ?
Kan BE daar blind van uitgaan?
Ieder jaar , aan het eind vh jaar vooral , worden klanten aangezet tot een switch van hun energieleverancier met als lokker een vette bonus.

Dat was mijn punt.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor contractbreuk moet er een daadwerkelijke ontbinding hebben plaats gevonden. Opschorten is slechts het in de koelkast plaatsen van de bestaande overeenkomst. De verplichtingen blijven gewoon bestaan. Het gevolg van later ontbinden is simpelweg dat je dan de boete krijgt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door moederslink »

TS heeft al een eindfactuur ontvangen inclusief boete.
BE ziet dit dus als een opzegging/ ontbinding van het contract.
Kennelijk werken zij niet mee aan een ' opschorting' van maanden...
Ik ken een dergelijke constructie ook niet , moet ik zeggen , waarin sprake is van maanden geen energielevering, want er is nog geen pand.

In ieder geval is er onduidelijkheid in de communicatie , een telefoontje zou misschien opheldering kunnen brengen en dan zou BE toch misschien nog kunnen meegaan in deze constructie, maar dan zou ik als leverancier 100% en zwart op wit willen hebben dat de TS weer bij hun terugkomt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer u die boete wilt aanvechten, ik zou niet weten hoe, de eindrekening incl. boete onder protest betalen.
Dit voorkomt in ieder geval incassokosten waar u weer tegen moet protesteren.
En wat maakt die €200 nu uit, bent u weer vrij in het kiezen van een energieleverancier op het nieuwe adres.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het zal in elk geval een contract moeten zijn voor gas + elektriciteit voor de duur van 2 tot 2,5 jaar. Boete moet worden opgelegd binnen 6 weken einde contract:

"Tot wanneer mag een energieleverancier een opzegvergoeding vragen?
Uw energieleverancier mag u tot 6 weken na de opzegdatum om een opzegvergoeding vragen. Stuurt hij de rekening na deze 6 weken? Dan hoeft u niet te betalen. Geef dan wel aan uw energieleverancier door dat u niet gaat betalen."

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... r-opzeggen

Verder moeten de AV tijdig ter hand zijn gesteld, anders kan de leverancier zich daarop niet beroepen. Of dat hier zo is weet ik natuurkijk niet.

"Anders dan bij het ter hand stellen van algemene voorwaarden, waarbij de eis wordt gesteld dat voor de toepasselijkheid van die voorwaarden de terhandstelling voor of bij het sluiten van de overeenkomst moet plaatsvinden, dient indien terhandstelling niet mogelijk is, voor de sluiting van de overeenkomst bekend te zijn gemaakt op welke manier de consument van die voorwaarden kan kennisnemen. Aan deze eis heeft de ondernemer niet voldaan, zodat niet kan worden aangenomen dat de consument een redelijke mogelijkheid heeft gehad om voor het sluiten van de overeenkomst van de algemene voorwaarden kennis te nemen."

https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... -te-nemen/

En deze is ook interessant:
https://www.degeschillencommissie.nl/ui ... erhuizing/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Foute looptijd gekozen!

Als je 1 jaar contract had was het maximaal 2x €50,- geweest, als het nog 2 jaren loopt is het 4x boete dus €200,-
Voor 3 jaren contract wat ik heb is maximale €125,- voor stroom, gas heb ik niet, anders €250,- en daar heb ik lage vaste kosten voor en vaste prijzen!

Gewoon beter opletten als je verhuis plannen hebt en een nieuwbouw kocht wat nog niet klaar is....
Of vraag je kopers of ze het lopende willen overnemen, zij voordelige contract en jij geen boete!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jacques50 schreef:
08 aug 2019 12:13
.....
De medewerker deelde mede dat dit voor een maximale termijn geldt van twee maanden .......
U vermeld het niet, maar weet het vast wel: hoe lang bent u van plan deze termijn te laten duren? Vier maanden? Zes maanden? Een jaar?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
08 aug 2019 16:42
.... Maar als het zover komt dan geef je aan dat ....... de eindafrekening voor jou als een verassing komt.
Het lijkt mij dat zo'n eindafrekening ook bij opschorting volgt. Dus de claim dat het als een verrassing komt is ongeloofwaardig.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd hoop ik op korte termijn te verhuizen. Maar bij twee woningen (je hebt toch een aantal weken nodig om te verhuizen) heb je tijdelijk een dubbele aansluiting. Dat is geen enkel probleem, bij geen enkele maatschappij.

De TS woont na de verkoop van de huidige woning, en voor het betrekken van de nieuwe woning, kennelijk 'nergens'. Dat lijkt me een beetje apart. Twee maanden een hotelletje of een camping, waar de prijzen inclusief energie zijn, kan ik me indenken. Maar vele maanden, misschien zelfs een jaar? Het lijkt me lastig voor een energieboer om 'nergens' energie te leveren, als er ook al geen zicht is op een termijn wanneer er weer 'ergens' gewoond gaat worden.

Dus ja, ik denk ook dat hier van een opzegging sprake is.

Overigens krijg je bij verhuizing altijd een afrekening betreffende de oude woning.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:
08 aug 2019 22:21
TS heeft al een eindfactuur ontvangen inclusief boete.
BE ziet dit dus als een opzegging/ ontbinding van het contract.
Dat is het probleem van BE. Een ontbinding verklaart een daarop gerichte verklaring of een gedraging waaruit dit redelijker wijs kan worden opgemaakt. Een verzoek om opschorting is geen ontbinding en hieruit valt ook niet redelijkerwijs op te maken dat TS de overeenkomst wilde ontbinden.
Bob Schurkjens schreef:
08 aug 2019 22:33
Verder moeten de AV tijdig ter hand zijn gesteld, anders kan de leverancier zich daarop niet beroepen. Of dat hier zo is weet ik natuurkijk niet.
Mijn inziens gaat het hier om een dienst en dan geldt deze eis niet.
Kolibrie schreef:
08 aug 2019 22:31
Wanneer u die boete wilt aanvechten, ik zou niet weten hoe, de eindrekening incl. boete onder protest betalen.
Dit voorkomt in ieder geval incassokosten waar u weer tegen moet protesteren.
Dat is juist erg nadelig. Als je niets doet dan zal BE naar de rechter moeten en daar stellingen moeten innemen met o.a. dat TS heeft ontbonden. BE draagt daar ook de bewijslast voor, omdat BE die stelling inbrengt. Als je betaald, dan zal TS naar de rechter moeten met de stelling dat er onverschuldigd is betaald. TS draagt daar de bewijslast voor, want TS brengt die stelling in. Ik zou deze handelswijze zelf nooit volgen.
tttlocke schreef:
09 aug 2019 10:54
alfatrion schreef:
08 aug 2019 16:42
.... Maar als het zover komt dan geef je aan dat ....... de eindafrekening voor jou als een verassing komt.
Het lijkt mij dat zo'n eindafrekening ook bij opschorting volgt. Dus de claim dat het als een verrassing komt is ongeloofwaardig.
Pardon, het is ongeloofwaardig omdat jij iets anders vind? De eindrekening komt aan het einde van het contract, niet tussendoor.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt me dat beide gangen naar de rechter de TS heel erg veel geld gaan kosten.

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Budget Energie en algemene voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

in de AV van BE staat in artikel 12.3 heel duidelijk
Een eindnota krijgt u als u verhuist of als u de overeenkomst beëindigt.

Die eindafrekening kan dus geen verrassing zijn.

Gesloten