LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
raymond.haan
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2019 09:34

Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door raymond.haan »

Hallo,

Ik ben bezig met het kopen van een huis en heb een bouwkundig onderzoek laten uitvoeren. Nu is er uit dit onderzoek onder meer uitgekomen dat er bouwafval in de kruipruimte ligt.

Mij lijkt dit de verantwoording van de verkopers en heb dus ook gevraagd dit te verwijderen. Nu krijg ik van de verkoopmakelaar het volgende antwoord:
Zij hebben aangegeven nooit in de kruipruimte te hebben gekeken. Weten van de aanwezigheid van bouwafval niets.
Zij gaan dit ook niet verwijderen.
Kan ik hier wat mee?

Met vriendelijke groet,

Raymond

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door juliomariner »

Willen ze het huis wel verkopen?
Laat uw makelaar aan de verkoopmakelaar doorgeven dat dit oor u een heet hangijzer is en dat als ze het materiaal niet verwijderen de koop niet doorgaat. Waarschijnlijk zullen ze dan wel inbinden en het materiaal verwijderen.
U koopt toevallig toch niet het huis van gebruiker Komkommertijd?, het schijnt dat zijn kruipruimte vol met asbest ligt.

sake1987

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door sake1987 »

[quote
U koopt toevallig toch niet het huis van gebruiker Komkommertijd?, het schijnt dat zijn kruipruimte vol met asbest ligt.
[/quote]

Als die zijn huis verkoopt stofzuigt hij de asbest wel weg

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik dacht bij het lezen van de OP inderdaad ook direct aan gebruiker komkommertijd en zijn asbest in de kruipruimte, onder de nieuwe schuur en waar dan ook op het terrein...

Je kunt er ook voor kiezen het huis niet te kopen. Als er inderdaad asbest of andere troep in ligt, ben je goed de pisang. Dat moet je niet willen. Dat de huidige eigenaren nooit, ook niet tijdens de koop, in die kruipruimte hebben gekeken, jammer dan voor hen. Dat was hun keuze. Maar jullie hoeven niet op te draaien voor de gevolgen van hun keuze van toen. Daar ligt jullie keuzevrijheid.

Waarbij ik het raar vind dat ze, als het 'schoon' materiaal is, het niet even op willen ruimen. Dat geeft te denken (zonder er conclusies aan te verbinden).

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Moneyman »

raymond.haan schreef:
12 aug 2019 09:38
Kan ik hier wat mee?
Niet bieden of minder bieden, lijken me de logische opties.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ook als een deel van de kruipruimte vol ligt met schoon puin, is het een rotklus om dat eruit te halen en af te (laten) voeren. Wat dat betreft begrijp ik de verkoper wel. Als koper zou ik erop staan dat het verwijderd wordt, want ik zou dat risico niet nemen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
12 aug 2019 11:18
Ook als een deel van de kruipruimte vol ligt met schoon puin, is het een rotklus om dat eruit te halen en af te (laten) voeren. Wat dat betreft begrijp ik de verkoper wel. Als koper zou ik erop staan dat het verwijderd wordt, want ik zou dat risico niet nemen.
En afhankelijk van het bouwjaar van het pand, kan dat bouwafval ook nog asbestverdacht zijn. Maw het na de koop zelf afvoeren kan nog best een vervelende kostenpost opleveren. Maar goed, eea is terug te destilleren naar de vraag hoe graag TS het huis wil kopen. Ik bedoel, met de huidige woningmarkt, zullen er mogelijk nog wel een paar potentiële kopers in de coulissen staan, die hier misschien wat makkelijker overheen stappen.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door marnix »

Ik ging het als verkoper ook niet weghalen,
voor u tien anderen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zie niet waarom het de verantwoording van de koper is om het weg te halen. het is inderdaad vervelend en wellicht niet fatsoenlijk.
je kan het vragen, hij kan nee zeggen. verder is het dan aan TS om te bepalen wat hij ermee wil. als het huis verder naar je zin is, en de prijs is goed dan lijkt me dit niet iets om je zorgen over te maken

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een verklaring vragen waarin staat dat het om schoon puin gaat, vrij van asbest en verontreiniging kan natuurlijk ook.
Ik heb echt wel enig begrip voor de verkoper, maar als koper zou ik het risico niet nemen.

Nog wat anders: nu de verkoper weet dat er puin van onbekende herkomst en samenstelling in kruipruimte ligt, valt dat dan onder zijn mededelingsplicht?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
12 aug 2019 12:10
Nog wat anders: nu de verkoper weet dat er puin van onbekende herkomst en samenstelling in kruipruimte ligt, valt dat dan onder zijn mededelingsplicht?
Absoluut. Hij kan vanaf nu niet meer zeggen "maar dat wist ik niet". Als hij geen mededeling doet, levert dat een verborgen gebrek op.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
12 aug 2019 12:22
Erthanax schreef:
12 aug 2019 12:10
Nog wat anders: nu de verkoper weet dat er puin van onbekende herkomst en samenstelling in kruipruimte ligt, valt dat dan onder zijn mededelingsplicht?
Absoluut. Hij kan vanaf nu niet meer zeggen "maar dat wist ik niet". Als hij geen mededeling doet, levert dat een verborgen gebrek op.
Wellicht wist verkoper het al veel langer….
Wat gewoon inhoudt dat hij dit kan blijven zeggen.
Hoe bewijst nieuwe koper het tegendeel? Contact leggen met wellicht onvindbare topic starter?

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door juliomariner »

Maar de verkoopmakelaar weet het nu ook en deze zal het dus ook moeten mededelen aan een andere koper, nu of in de toekomst

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar het is nu dus sowieso al een verborgen gebrek, of de verkoper het nu wel of niet wist. Hij kan enkel niet aan zijn mededelingsplicht worden gehouden.

raymond.haan
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 aug 2019 09:34

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door raymond.haan »

Ten eerste bedankt voor alle reacties!

Het is een huis uit 1993, dus ik ga ervan uit dat er geen asbest ligt.
Ik ga morgen een voorlopig koopcontract tekenen, moet hierin wat worden opgenomen over dit afval?

Naar mijn inziens is het afval de verantwoordelijkheid van de verkoper. Ik wil daarom graag weten of ik een poot heb om op te staan als ik hun wil 'dwingen' dit afval op te ruimen. Ik wil hier niet de koop op stuk laten lopen en onderhandeling in de prijs is bijna niet mogelijk gezien de huidige huizenmarkt.

Ik vind het gewoon niet fatsoenlijk dat ze eigenlijk zeggen dat ik het maar moet uitzoeken met het afval omdat zij er nooit naar gekeken hebben.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door witte angora »

raymond.haan schreef:
12 aug 2019 13:07
Naar mijn inziens is het afval de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Nope. Het is maar net wat je met elkaar afspreekt.

In geval van een huurhuis zal de oude huurder de woning in een redelijk tot goede staat en bezemschoon op moeten leveren. In zo'n geval heeft de vertrekkende bewoner inderdaad een verantwoordelijkheid. Maar bij koopwoningen ligt dat toch echt anders.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het gaat er niet om of het wel/niet fatsoenlijk is. Het gaat er om of de verkoper verplicht is de kruipruimte schoon op te leveren. Die verplichting is er niet, dus het is aan jou of je ondanks dat de koop door laat gaan. Lager bieden zal geen optie zijn, want zoals gezegd voor jou minimaal 10 andere kopers.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door grun »

Hoeveel afval ligt er dan in de kruipruimte? Als dat wat handzame brokken puin zijn, zou ik niet moeilijk doen. Maar wel als het zo vol ligt dat verdere inspectie daardoor vrijwel onmogelijk wordt. Heeft die bouwkundige expert alleen z'n hoofd door het gat gestoken of is hij er ook helemaal ingekropen? Straks zit je met vochtproblemen of zwam.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je gaat tekenen accepteer je die puinzooi met onbekend wat er tussen zit.

Bij een lek riool of C.V. leiding moeten monteurs een schoon pad maken om erbij te kunnen.
Je had lager kunnen bieden met de kans nogmaals huis te moeten zoeken.

Als er alleen bouw afval lag zonder opgave wat verwacht ik geen schadelijke stoffen.
Als je morgen gaat tekenen is nu onderhandelen te laat.

En als je ooit verkoopt, je mag het rommelig verkopen, vooral in de huidige markt gaat dat prima, zolang er maar geen Gek woonde die asbest gedumpt heeft want dan is de waarde daling vele malen hoger dan schoon puin.

sake1987

Re: Huis kopen, bouwafval in kruipruimte

Ongelezen bericht door sake1987 »

Neem voor je tekent contact op met www.eigenhuis.nl Zij kunnen u een relevant antwoord geven.

Gesloten