LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Barbarasc
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2012 11:35

Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Barbarasc »

Goedendag,

Toen ik afgelopen zaterdag bij de BCC was met mijn moeder om een mobiel abonnement af te sluiten voor haar moest zij om haar rekeningnummer te verifiëren een idin betaling doen van 0,01 ct.
Bij deze controle (met e-dentifier van de ABN -verschaft door de BCC-) kwam het saldo van mijn moeder gewoon in het scherm van de medewerker te staan !
Toen ik aangaf hier van te schrikken werd er gezegd dat bij bv Vodafone en KPN nog meer gegevens zichtbaar zijn.. zoals recente afschrijvingen.
Is dit normaal?
Ik vind dit eerlijk gezegd niet kunnen..

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door witte angora »

Vraag maar eens om je saldo bij een flappentap. Dat wordt vervolgens zo groot weergegeven dat ze het bij wijze van spreken aan de overkant van de straat nog kunnen zien.

Dat je er niet blij mee bent snap ik, het zou niemand iets aan moeten gaan dat je saldo voor 'jan en alleman' zichtbaar is. Maar of het technisch mogelijk is om ervoor te zorgen dat niemand je saldo kan zien? Dat weet ik dus niet. Ik denk dat het vooral daar om draait.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar had zij niet gewoon één cent kunnen pinnen?

En wat doen zij dan metiemand met een ING rekening?

Barbarasc
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2012 11:35

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Barbarasc »

Ik weet niet of zij in de winkel 1 cent had kunnen pinnen. Die mogelijkheid kregen wij niet. Als ik dit vooraf had geweten had ik het niet gedaan.

En pinnen bij een pinautomaat is totaal iets anders.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
12 aug 2019 09:34
Vraag maar eens om je saldo bij een flappentap. Dat wordt vervolgens zo groot weergegeven dat ze het bij wijze van spreken aan de overkant van de straat nog kunnen zien.
Dat is natuurlijk iets compleet anders, die info op de flappentap wordt door jou zelf opgevraagd en alleen aan jou getoond.

In dit geval wordt zeer privacy gevoelige info door iemand anders opgeroepen en getoond.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:
12 aug 2019 09:34
Vraag maar eens om je saldo bij een flappentap. Dat wordt vervolgens zo groot weergegeven dat ze het bij wijze van spreken aan de overkant van de straat nog kunnen zien.

Dat je er niet blij mee bent snap ik, het zou niemand iets aan moeten gaan dat je saldo voor 'jan en alleman' zichtbaar is. Maar of het technisch mogelijk is om ervoor te zorgen dat niemand je saldo kan zien? Dat weet ik dus niet. Ik denk dat het vooral daar om draait.

Hmmm vindt bij ING wel meevallen hoe groot wordt weergegeven, wellicht dat per bank / automaat verschillend is.


Tuurlijk draait het erom dat er geen financiele gegevens zichtbaar zouden moeten zijn, gaat een ander helemaal niets aan hoeveel er wel of niet op een rekening staat.
Bij Idin zou er helemaal geen financiele gegevens zichtbaar moeten zijn. Uitermate vreemd dat bij de medewerker van BCC wel zichtbaar is .

Vanaf seconde 45 wordt vermeld dat GEEN financiele gegevens zichtbaar zijn.

https://www.idin.nl/consumenten/animatie/
https://www.idin.nl/consumenten/veiligheid-privacy/

Van de site:
Met iDIN worden alleen uw persoonsgegevens verstrekt. Organisaties krijgen via iDIN geen inzage in uw financiële gegevens, zoals saldo- en betaalgegevens.

Barbarasc
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2012 11:35

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Barbarasc »

Mijn moeder moest de thuiskopieheffing en bezorgkosten ook overmaken. Dit gebeurde ook met de e-dentfier die de medewerker steeds in beheer had (op het invoeren van de pincode na dan).. wellicht dat hier het saldo door zichtbaar was.
Het ging ook zo snel en rommelig.
Feit is wel dat er privacy gevoelige info te zien was. Als er klanten langs waren gelopen hadden zij het ook kunnen zien.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Barbarasc schreef:
12 aug 2019 09:52
Mijn moeder moest de thuiskopieheffing en bezorgkosten ook overmaken. Dit gebeurde ook met de e-dentfier die de medewerker steeds in beheer had (op het invoeren van de pincode na dan).. wellicht dat hier het saldo door zichtbaar was.
Het ging ook zo snel en rommelig.
Feit is wel dat er privacy gevoelige info te zien was. Als er klanten langs waren gelopen hadden zij het ook kunnen zien.
Ben het met je eens. Vindt ook zeker niet kunnen. Wellicht dat je kan navragen bij je bank / Idin ?
Ben benieuwd naar de reactie.

Tot nu toe heb ik geen gebruik gemaakt van Idin, ik wacht er dus voorlopig maar even mee totdat er meer duidelijkheid is betreffende zichtbaarheid financiele gegevens.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
12 aug 2019 09:39
witte angora schreef:
12 aug 2019 09:34
Vraag maar eens om je saldo bij een flappentap. Dat wordt vervolgens zo groot weergegeven dat ze het bij wijze van spreken aan de overkant van de straat nog kunnen zien.
Dat is natuurlijk iets compleet anders, die info op de flappentap wordt door jou zelf opgevraagd en alleen aan jou getoond.

In dit geval wordt zeer privacy gevoelige info door iemand anders opgeroepen en getoond.
Met die e-identifier roep je nog altijd zelf die gevoelige info op.

Maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat niet met het gewone pinautomaatje kan. Dan maak je die cent ook over, en is het duidelijk dat het om jouw bankrekening gaat.

Thuis zul je deze procedure inderdaad met je eigen (in bruikleen verstrekte) identifier moeten doen, maar in de winkel? Dat bevreemd mij.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens. Ik heb een paar weken geleden voor een tante een abonnement afgesloten, die cent kon gewoon met de pinpas gepind worden.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Hou me ten goeden. Ik ken de e-dentifier niet.
Maar is dit apparaat niet om gewoon in te loggen op je eigen rekening?
Dan lijkt het me niet vreemd dat de medewerker dan gegevens ziet omdat de computer denkt dat de eigenaar bezig is.
Als ik Idin gebruik, dan klik ik in de website op een knop. Krijg dan een inlogscherm van ING en log dan in. Vervolgens wordt ING automatisch afgesloten en krijg ik op het inlogscherm van het bedrijf te zien dat ik ingelogd ben.

Barbarasc
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2012 11:35

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Barbarasc »

Idin inloggen gaf de medewerker aan. Daarna afrekenen voor de heffing en bezorgkosten.
Dan had de medewerker duidelijker moeten zijn. Er was nl geen andere optie mogelijk om te betalen.
Alles ging via de site van het abonnement en het draaiboek van de winkel

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, dan maar “mazzel” dat uw moeder een rekening bij de ABN had, anders had zij blijkbaar geen abonnement kunnen afsluiten bij die winkel.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

want je denkt niet dat ze de andere e-dentifiers ook zouden hebben liggen...?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door kokka »

of het nu wel of niet toegestaan is, ik zou uit voorzorg nooit inloggen in de computer van een vreemde. en al zeker niet met een door die persoon geleverde e.dentifier. wellicht is het verstandig om deze pas te blokkeren, je inlog gegevens te wijzigen en en nieuwe pas aan te vragen.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
13 aug 2019 08:53
want je denkt niet dat ze de andere e-dentifiers ook zouden hebben liggen...?
Ing gebruikt geen e-dentifiers.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
13 aug 2019 08:53
want je denkt niet dat ze de andere e-dentifiers ook zouden hebben liggen...?
Waarschijnlijk de identifiers waar je je pasje in moet steken wel. Maar er zijn ook banken, mijn bank ASN bijvoorbeeld, die een identifier hebben waarbij dat niet zo is. Bij die identifier moet je het unieke serienummer invoeren dat daarmee onderdeel wordt van de formule waarmee de controle uitgevoerd wordt. Het voordeel daarvan is dat het apparaat maar half zo groot is als die van de ABN Amro.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door JozJan »

Met iDin kun je jezelf identificeren. Maar daarmee kun je geen 1 cent overboeken. Daar is bv iDeal (of de pinautomaat inderdaad voor).

Verder: de medewerker zal het saldo hebben gezien (zal hem verder weinig interesseren ), verder vooral veel 'als' zaken naar mijn mening: 'als er iemand langsloopt' kan die het saldo zien. Is dat nou echt iets waar je je druk om moet maken?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door grun »

JozJan schreef:
13 aug 2019 09:22
'als er iemand langsloopt' kan die het saldo zien. Is dat nou echt iets waar je je druk om moet maken?
Ik lig er niet wakker van, maar het gaat gewoon niemand iets aan of je duizend euro rood staat of een positief saldo van 10,000 euro hebt. De verkoper hoeft alleen maar te controleren of je bankrekening klopt en eventueel of je een BKR notering hebt. Daar heeft hij je saldo niet voor nodig.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Bankgegevens zichtbaar in winkel bij afsluiten mobiel abonnement

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Moneyman schreef:
13 aug 2019 08:53
want je denkt niet dat ze de andere e-dentifiers ook zouden hebben liggen...?
Van de Rabo natuurlijk ook. De enige twee banken waarvan de e-dentifiers niet persoonsgebonden zijn. Dat betekent dat iemand met alleen pasje en pincode van iemand anders volledige toegang heeft tot het hele internetbankieren inclusief spaarrekeningen.

Gesloten