LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verplichting bestrijding eikenprocessierups

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
13 aug 2019 19:49
Mogelijke oorzaak: Mezensterfte door onze bestrijding van de buxusmot:
En als we dan eikenprocessierupsen gaan bestrijden hebben de mezen weer geen voedsel als ze een comeback maken.... Oftewel: we moeten uiterst voorzichtig te werk gaan met het bestrijden van dieren.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit soort dingen kan je niet met een gerichte blik oplossen inderdaad. Het vereist een brede aanpak en visie op natuurbeheer en onderhoud.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zie deze rups alleen in gebieden met vele Eiken!
Ja, zelfs in de Eik straat, niet vernoemd naar Pianist Tony Eik maar volgezet met 1 soort bomen!

In gemengde bossen is het probleem gelijk minder dan de staten met 1 soort.
Zelf geen Eik te zien in mijn straat maar wel luizen die mijn auto elk jaar laten plakken, die poepjes als kleverige zooi!

Net als ik niet luizenpoep vrij kan parkeren kan iemand in de Eikstraat dit ook niet ontlopen of moet hij enkele maanden op vakantie?
Verbied het planten van 1 soort in de straten en vele boom ziektes en kaalslag is op gelost.
Zo had de Iep het ook moeilijk en kwamen er kale en lege straten, net als de Kastanjelaan waar het regende met kastanjes en een puinzooi werd, een plek is nog te doen maar hele straat met overlast is een ramp.

Het bestellen en gevarieerd planten is iets meer werk, maar minder overlast.
Ik zie in mijn gemeente nu ook in de Eikstraat en enkele die ook uitsluitend Eiken hebben dit probleem, maar de meeste losse Eiken van particulieren niets...

Als een plaagdiertje vele honderden meters moet afleggen is het beter te bestrijden en zal deze niet overleven...

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
14 aug 2019 07:53
Dit soort dingen kan je niet met een gerichte blik oplossen inderdaad. Het vereist een brede aanpak en visie op natuurbeheer en onderhoud.
En helaas zie ik daar niets van terug. Consumenten die in de bouwmarkt volop gif kunnen halen, een sierteelt die flink de spuit hanteert, en een forse lobby van producenten om (Monasanto / Bayern) om producten zo lang/snel mogelijk goedgekeurd te krijgen in de EU. Paar brandharen zijn vervelend, misschien is massale bijensterfte zelfs een groter probleem

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens, en daarmee heb je de kern van het probleem te pakken. Integraliteit en visie zijn helaas ver te zoeken.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk zie ik hier exact hetzelfde als bij de energietransitie. Iedereen is het er over eens dat er wat moet gebeuren, er worden volop ideeën en mogelijkheden ontwikkelt, maar een centrale regie ontbreekt.

Het schiet lekker op zo.

Mene, mene, tekel parsin.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door juliomariner »

witte angora schreef:
14 aug 2019 10:03


Mene, mene, tekel parsin.
Dat moest ik ff googles, we zijn per slot van rekening niet allemaal Thierry Baudet.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kennelijk nooit naar de zondagschool geweest? :wink: Baudet en de bijbel vind ik geen voor de hand liggende combinatie.

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door juliomariner »

Klopt, niet geweest , wij waren van de andere richting. Ik maakte de vergelijking met Baudet omdat de gemiddelde Nederlander veel van zijn uitspraken ook niet begrijpen.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wees gerust, ook veel bovengemiddelde Nederlanders begrijpen niets van de hoogdravende uitspraken van Baudet.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

Van Baudet begrijp ik ook niets. Waar het mij om gaat is dat de overheid duidelijk niet capabel is om snel en effectief maatregelen te nemen. Wel een hoop mooie woorden en plannen, maar in de praktijk gebeurt er niet zoveel. Tot het een keer gigantisch uit de klauwen gaat lopen.

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
14 aug 2019 11:41
Van Baudet begrijp ik ook niets. Waar het mij om gaat is dat de overheid duidelijk niet capabel is om snel en effectief maatregelen te nemen. Wel een hoop mooie woorden en plannen, maar in de praktijk gebeurt er niet zoveel. Tot het een keer gigantisch uit de klauwen gaat lopen.
Wel erg simplistisch gesteld. Ik zie ook weinig oplossingen, vooral verwijten. Das te makkelijk.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

Het begint met een visie, en die visie komt niet omdat er wel veel gesproken wordt, zonder dat er veel gebeurt. Oorzaak? Er moeten teveel mensen tevreden worden gehouden. En als te weinig mensen tevreden zijn, gebeurt er niets en moet er weer opnieuw gesproken worden.

Het draait in deze maatschappij veel te veel om het 'ik' in plaats van het 'wij'. Daar kon wel eens een flinke kern van het probleem zitten.

angel1978
Berichten: 10940
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
14 aug 2019 12:28
Het begint met een visie, en die visie komt niet omdat er wel veel gesproken wordt, zonder dat er veel gebeurt. Oorzaak? Er moeten teveel mensen tevreden worden gehouden. En als te weinig mensen tevreden zijn, gebeurt er niets en moet er weer opnieuw gesproken worden.

Het draait in deze maatschappij veel te veel om het 'ik' in plaats van het 'wij'. Daar kon wel eens een flinke kern van het probleem zitten.
Een visie ontwikkel je niet door dingen te doen (pilots uitgezonderd), maar door er over te praten en met deskundigen erover te hebben. Als je alleen maar dingen doet zonder visie, dan ben je als een kip zonder kop aan het rondrennen.

En ja natuurlijk zijn er belangen, zeker nationaal (of globaal) zijn er altijd veel belanghebbenden met vaak tegenstrijdige belangen. Hoe zouden die uitgeschakeld moeten worden dan? En wie zou dat moeten doen?
We leven niet in een wereld volgens de Trump-droom, dus die belangen zijn er nu eenmaal. Te makkelijk om die maar even opzij te schuiven alsof ze er niet zijn.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, en daardoor komt er zelden een goede visie. Met als gevolg dat er uiteindelijk weinig gebeurt.

Enkel een sterke overheid, een overheid die keuzes durft te maken kan hier wat aan doen. Maar we hebben hier een maatschappij die wel eens vergeleken wordt als ijzer vermengt met leem, of klei. Op sommige momenten sterk, maar door een sterke vermenging met de maatschappij, de gewone mens, democratie in feite, op cruciale momenten uitermate zwak.

Ben30
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 aug 2019 07:49

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door Ben30 »

Bij ons in de gemeente overwegen ze om processierups vallen te plaatsen in iedere processierups boom. Vrij dure opgave en nog maar de vraag hoe effectief. Zelf hebben we met succes feromoonvallen voor processierupsen in onze bomen geplaatst: https://processierupsjes.nl/product/pro ... romoonval/

M. Zeti
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2015 13:19

Re: verplichting bestrijding eikenprocessierups

Ongelezen bericht door M. Zeti »

WIj kijken zomers altijd eerst op https://www.processierups-info.nl/ of op www.processierups-info.nl (kan allebei) om te zien of we in een risicogebied komen. Op een handig kaartje kunnen we inzoomen, snel en actueel. Ik hoop dat ze dit jaar weer hebben.

Gesloten