LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

Ik had paar weken geleden een luchtfilter gekocht van iets van 200 euro om de lucht van men kat tegen te gaan.
Maar toen ik dit systeem even aan had staan leek dit niet te werken tegen de geurtjes die men kat maakte of wat voor geurtjes dan ook.

Dus had ik het geretourd binnen 14 dagen maar deze retour werd afgewezen omdat ze zeggen dat het door hygiëne niet meer kan worden geacepteerd. Dit vond ik dus eigenlijk heel raar omdat het eigenlijk een ondeugdelijk product is. Het werd geadverteerd als een topmodel en een uitstekende keuze voor onder andere nare geurtjes maar het product heeft daar helemaal niks aan kunnen doen. Hierbij zal ik ook zeggen dat de maximaale ruimte voor dit apparaat 100m2 was en ik heb mischien net een appartement van 30m2, Dus dat ding hoorde het makkelijk aan te kunnen.

Ook heb ik op verpakking van het product niet een verzegeling kunnen vinden voor hygiëne. En in hun eigen retour voorwaarden stond (deze werd mij pas opgewezen nadat ik het product had ontvangen) dat je het product gewoon kan uitproberen, stond wel in een schone omgeving. met dat soort retour voorwaarden kan je dan toch ook niet meer beroepen dat je het retour kan afwijzen omdat het gebruikt is?

Ik probeer het dus nu nog optelossen dat het gewoon word geacepteerd maar dat gaat een beetje moeizaam omdat er niet echt goed word geluisterd en er constant beroep word gemaakt op hygiëne stukje.

Dus ik hoop dat jullie weten of ze een ondeugdelijke product zo kunnen weigeren en of dat een luchtfilter zelf zomaar onder hygiëne kan worden gegooied?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 aug 2019 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid, leesbaarheid en/of taalkundige correctheid.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zitten er geen losse filters in dat apparaat? En zo’n ding werkt natuurlijk niet als dat “even” aanstaat.

Maar waarom zou je hem in een ‘schone’ omgeving wel uit kunnen proberen? Ten eerste is geen een omgeving schoon en zou het schoon zijn, dan heb je dat apparaat niet nodig.

Dus ze moeten dat ding gewoon terugnemen.

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

Paar opmerkingen.
Ik zie dat ik wat fouten heb gemaakt in de tekst maar zie geen manier om het aan te passen.
"een luchtfilter gekocht van iets van 200 euro" De luchtfilter was gewoon 200 euro
"En in hun eigen retour voorwaarden stond (deze werd mij pas opgewezen nadat ik het product had ontvangen)" Ik had hun retourvoorwaarden pas gekregen toen ik het product retour had gestuurd en hun het hadden geweigerd.

Hierbij zal ik zeggen dat ik dit product niet op hun eigen website heb besteld, Maar een website waar hun partners mee zijn en daar ook hun producten verkopen. En ik onder de indruk was dat de normale retour voorwaarden van de site zelf gewoon van toepassing was en ik niet wist dat ze hun eigen hadden neergezet.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus via Bol veronderstel ik?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door berndv »

om welke webshop gaat het precies? Indien het om artikelen gaat die vanwege hygiene redenen uitgesloten zijn van retour, zouden ze wel dusdanig verzegeld moeten zijn zodat het wel opvalt dat indien het zegel wordt verbroken, het recht op retour vervalt.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat indien er bijvoorbeeld filters vervangen moeten worden, dit wel in mindering gebracht moet kunnen worden. Normaliter wordt gesteld dat de zichttermijn gelijkgesteld moet kunnen worden met de mogelijkheden die u nodig heeft om te testen of het product aan uw wensen voldoet, ongeveer gelijk aan de mogelijkheden zoals u die in de reguliere winkel heeft. Als een dergelijk apparaat 12 dagen lang 24 uur per dag voluit staat te blazen in een ruimte waar huisdieren gehouden worden, kan ik mij voorstellen dat ze eventuele waardevermindering gaan rekenen.

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

Lady1234 schreef:
20 aug 2019 14:00
Zitten er geen losse filters in dat apparaat? En zo’n ding werkt natuurlijk niet als dat “even” aanstaat.

Maar waarom zou je hem in een ‘schone’ omgeving wel uit kunnen proberen? Ten eerste is geen een omgeving schoon en zou het schoon zijn, dan heb je dat apparaat niet nodig.

Dus ze moeten dat ding gewoon terugnemen.
Er zitten losse filters in en je kan zelfs nieuwe bestellen voor als de oude moeten worden vervangen.

Hun reden voor een schone omgeving is volgens mij dat de filters niet vervuild worden. Maar met hoe hun retour voorwaarden staan moet je het echt in een complete schone omgeving dus geen geurtjes stof of wat dan ook aanzetten. En dat is alleen om te zien of het product aangaat. Je mag eigenlijk niet kijken of het product ook echt doet wat het heeft geadverteerd.

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

berndv schreef:
20 aug 2019 14:07
om welke webshop gaat het precies? Indien het om artikelen gaat die vanwege hygiene redenen uitgesloten zijn van retour, zouden ze wel dusdanig verzegeld moeten zijn zodat het wel opvalt dat indien het zegel wordt verbroken, het recht op retour vervalt.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat indien er bijvoorbeeld filters vervangen moeten worden, dit wel in mindering gebracht moet kunnen worden. Normaliter wordt gesteld dat de zichttermijn gelijkgesteld moet kunnen worden met de mogelijkheden die u nodig heeft om te testen of het product aan uw wensen voldoet, ongeveer gelijk aan de mogelijkheden zoals u die in de reguliere winkel heeft. Als een dergelijk apparaat 12 dagen lang 24 uur per dag voluit staat te blazen in een ruimte waar huisdieren gehouden worden, kan ik mij voorstellen dat ze eventuele waardevermindering gaan rekenen.
Het gaat om bol.com en hun poartner waar ik het van heb gekocht is ProAirTech Luchtreinigers. Het apparaat voor mij was niet op zo een manier verzegeld dat het echt opviel maar volgens mij was het niet eens verzegeld. Ook omdat er staat in de retourvoorwaarden dat je het uit de doos kan halen en kijken of het product wel aan kan lijkt zo een verzegeling als het er al was niet zo veel nut te hebben.

Het waardevermindering stukje had ik over gelezen en begrijp ik goed maar daar word niks over gezegd niet door bol.com of proairtech.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door berndv »

Ik vermoedde al dat het om die webshop ging, als ik zo een beetje keek kwam ik ook hier op uit.

Ik lees bij bol.com wel aanvullende voorwaarden voor retour:
Voorwaarden
De volgende artikelen kunnen niet geretourneerd worden:

Luchtreinigers die gebruikt zijn en gebruikssporen bevatten mag u niet retour sturen. Met andere woorden, wanneer een luchtreiniger of de filters in de luchtreiniger bijvoorbeeld naar “sigaretten rook” of andere geuren ruiken of wanneer de filters in de luchtreiniger verontreinigd zijn met stof, haren of andere verontreinigingen dan nemen wij de luchtreiniger niet retour. U mag de luchtreiniger uit de doos halen en maximaal een paar minuten aansluiten in een schone omgeving om te horen en zien of het apparaat werkt. U mag de luchtreiniger dus niet uitproberen om te zien of de luchtkwaliteit verbetert. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals dat in een winkel zou mogen.
https://www.bol.com/nl/v/proairtech-luc ... conditions

Maar dan moet je wel doorklikken bij bol.com en zijn geen voorwaarden die vermeld staan bij het bestellen.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

SennaSnow schreef:
20 aug 2019 12:25
Dus ik hoop dat jullie weten of ze een ondeugdelijke product zo kunnen weigeren en of dat een luchtfilter zelf zomaar onder hygiëne kan worden gegooied?
Nee, dat kan niet zomaar. In dit geval gaat die uitzondering niet op.
SennaSnow schreef:
20 aug 2019 14:13
Je mag eigenlijk niet kijken of het product ook echt doet wat het heeft geadverteerd.
Daar is het herroepingsrecht niet voor.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Als ik dit zo lees gaat het om een Tell Sell-achtig apparaat voor een klacht die eigenlijk anders opgelost moet worden. Vaak wordt aan dergelijke machinerie een scala van fantastische eigenschappen toegeschreven, waar na aanschaf niets van terecht blijkt. Geld weg en ervaring rijker. Ik hoop voor u dat ze hem terug nemen, maar zwaaiende met de voorwaarde hygiëne bent u vrij kansloos. Vaker de kattenbak schoonmaken zal efficiënter zijn. U kunt ook de kat retour sturen, dat is wellicht de meest perfecte oplossing.

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

LectoriSalutem schreef:
20 aug 2019 19:01
Als ik dit zo lees gaat het om een Tell Sell-achtig apparaat voor een klacht die eigenlijk anders opgelost moet worden. Vaak wordt aan dergelijke machinerie een scala van fantastische eigenschappen toegeschreven, waar na aanschaf niets van terecht blijkt. Geld weg en ervaring rijker. Ik hoop voor u dat ze hem terug nemen, maar zwaaiende met de voorwaarde hygiëne bent u vrij kansloos. Vaker de kattenbak schoonmaken zal efficiënter zijn. U kunt ook de kat retour sturen, dat is wellicht de meest perfecte oplossing.
Heb nu wat dingen gedaan om de geur te verbeteren. Maar dat haalt het punt niet weg dat mij een ondeugdelijk product is verkocht. En dan kan het echt niet zo werken zoals jij zegt dat het "Geld weg en ervaring rijker" is.

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

alfatrion schreef:
20 aug 2019 14:38
SennaSnow schreef:
20 aug 2019 12:25
Dus ik hoop dat jullie weten of ze een ondeugdelijke product zo kunnen weigeren en of dat een luchtfilter zelf zomaar onder hygiëne kan worden gegooied?
Nee, dat kan niet zomaar. In dit geval gaat die uitzondering niet op.
SennaSnow schreef:
20 aug 2019 14:13
Je mag eigenlijk niet kijken of het product ook echt doet wat het heeft geadverteerd.
Daar is het herroepingsrecht niet voor.
Maar wat nu dan ik heb mails gestuurd naar de verkoper maar die weigerd gewoon het terug te nemen en wilt niet meer er over praten.
Die blijft er gewoon bij dat omdat het gebruikt is dat die het gewoon niet meer terug neemt.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Costnix »

Het wijzigingen van het voer voor uw kat is veel effectiever, dan elk filter. Jaren lang kattetten gehad.
De kattenbak op het toilet en na gebruik van de bak de toiletletventilor aan,. Dat moet het baasje ook doen na zijn bezoek aan het toilet. :D

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

fonsflons schreef:
20 aug 2019 19:31
SennaSnow schreef:
20 aug 2019 19:17

Maar wat nu dan ik heb mails gestuurd naar de verkoper maar die weigerd gewoon het terug te nemen en wilt niet meer er over praten.
Die blijft er gewoon bij dat omdat het gebruikt is dat die het gewoon niet meer terug neemt.
Het via Bol zelf spelen en aangeven dat je er met de verkoper niet uit komt. Flink gas geven en moeilijk doen. In 99% van de gevallen schuift Bol het probleem af op de verkoper omdat een tevreden klant ze meer oplevert dan een tevreden verkoper. En het kost Bol niks om jou gelijk te geven.
Heb ik al geprobeerd maar bol.com zegt eigenlijk dat ze er niks mee te maken hebben. En dat dit iets is tussen mij en de verkoper en hun niks kunnen doen. Maar ik zou wat meer kunnen gaan bellen en zoals je zegt was gas te geven.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meer zeuren tegen Bol schijnt echt te helpen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Is het systeem wel juist te beoordelen wanneer het maar even heeft aangestaan?
Zet het apparaat eens 24 uur lang aan , zeker in de kleine ruimte die je bewoont moet het effect dan misschien wél merkbaar zijn.
Geef het een kans.
Werkt het écht niet dan kun je alsnog gaan drammen bij Bol.com

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

moederslink schreef:
20 aug 2019 19:52
Is het systeem wel juist te beoordelen wanneer het maar even heeft aangestaan?
Zet het apparaat eens 24 uur lang aan , zeker in de kleine ruimte die je bewoont moet het effect dan misschien wél merkbaar zijn.
Geef het een kans.
Werkt het écht niet dan kun je alsnog gaan drammen bij Bol.com
Ik heb het meer dan 24 uur gebruikt ook op een andere plaats neergezet toen het niks leek te doen. Maar het heeft gewoon geen effect gehad op geurtjes. Er is ook een luchtkwalietijd indicator die nooit leek te veranderen maakt niet uit of de geurtjes erger werden of niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door moederslink »

Oh, ok , ik vroeg dit omdat in de OP stond dat het maar even had aangestaan.
Dan is de filter nu dus wél wat vervuild en beroepen zij zich op het hygiëne verhaal.
Ik weet niet of het gaat lukken , maar dan maar flink drammen bij Bol zelf , misschien helpt het, maar eerlijk gezegd geef ik u weinig kans. Maar niet geschoten is altijd mis

SennaSnow
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 aug 2019 12:07

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door SennaSnow »

moederslink schreef:
20 aug 2019 20:59
Oh, ok , ik vroeg dit omdat in de OP stond dat het maar even had aangestaan.
Dan is de filter nu dus wél wat vervuild en beroepen zij zich op het hygiëne verhaal.
Ik weet niet of het gaat lukken , maar dan maar flink drammen bij Bol zelf , misschien helpt het, maar eerlijk gezegd geef ik u weinig kans. Maar niet geschoten is altijd mis
Ja dat had ik niet goed neergezet maar ook al stond het maar 1 uur aan hadden ze het al niet geacepteerd.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Luchtfilter werkt niet goed, retour wordt niet geaccepteerd

Ongelezen bericht door alfatrion »

SennaSnow schreef:
20 aug 2019 19:17
Maar wat nu dan ik heb mails gestuurd naar de verkoper maar die weigerd gewoon het terug te nemen en wilt niet meer er over praten.
Dan is het tijd om na te denken of hier stappen op wilt nemen. Voor de zekerheid zou ik beginnen met een ingebrekestelling. Hierin schrijf je dat de koop ontbond, het aankoopbedrag binnen 14 dagen moeten zijn bij geschreven op jouw rekeningnummer en anders verzuim zijn inwerking doet voorzover hij niet al reeds in verzuim is.

Vervolgens zou je kunnen overwegen om eerst naar de reclame code commissie te gaan. Als je daarbij kosten maakt (treinkaartje) kun je 48,40 opgeven als incassokosten. Een tweede optie is de kantonrechter. Je mag zonder jurist naar de kantonrechter. Je mag een dagvaarding gewoon in briefvorm schrijven, zolang je maar antwoord geeft op de vragen: wat wil je en waarom heb je daar recht op? Je wilt dan je proceskosten, aankoopsom en eventueel rente en incassokosten. Voor het voorblad gelden wel wettelijke eisen, maar daar kan de deurwaarder mee helpen, die je moet inschakelen om de dagvaarding te betekenen. Misschien is een uitspraak van de RCC wel voldoende. Je kan op de site reclamecode.nl de NRC vinden, op basis waarvan de uitspraken worden gedaan.

Gesloten