LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door gosewijn »

Een gelukkige pechvogel . :D :D

harmke
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2006 13:08

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door harmke »

Lowieze schreef:
23 aug 2019 22:07
moederslink schreef:
23 aug 2019 21:37
Waarom is dat logischer, Lowieze?
Je bént al opgenomen, je krijgt al een behandeling, alles wordt vergoed maar er ontstaan complicaties ....er moet opnieuw ingegrepen worden en waarom zou je dat laatste dan wél moeten betalen?
Als het zo eenvoudig was zou de zorgverzekeraar vd TS ook wel gelijk een pasklaar en uitgekauwd antwoord hebben , toch?
De operatie en opname op i.c. wordt natuurlijk wel door de zorgverzekeraar vergoed, maar dan minus het eigen risico.
Jammer dat TS geen antwoord heeft gegeven op de vraag van Lady1234 of zij al een nota heeft gehad voor het eigen risico. Dat zou al duidelijk maken of haar zorgverzekeraar wel weet hoe het zit.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat TS bedoelt met “instanties” die niet weten of dit onder het eigen risico valt.
Onder instanties bedoel ik zorginstituut Nederland en de rijksoverheid, deze heb ik intussen gemaild omdat ik wil weten hoe het zit met de wet.
Ik kan niet altijd gelijk antwoorden, mijn kids hebben ook gewoon aandacht nodig en ik zit niet de hele dag op mijn telefoon... :lol:
Ik heb wel een rekening gekregen van het eigen risico, maar na contact met zekur, weten ze toch niet helemaal hoe het nou zit.... als ik deze week nog niks weet, ga ik volgende week zaterdag naar de rechtswinkel. Ik heb wel iets gevonden bij zorginstituut Nederland waarin staat dat de complicaties die ontstaan zijn als gevolg van de zwangerschap niet onder "het eigen risico" vallen.
Ik krijg de screenshot alleen niet als bijlage toegevoegd hier, ik krijg een melding dat het bestand te groot is.

harmke
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2006 13:08

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door harmke »

moederslink schreef:
23 aug 2019 19:30
Dat ben ik helemaal met je eens, Kokka.
Wat betekent die € 385 wanneer moeder en kind gezond door deze bevalling zijn gekomen?!

Maar een antwoord op uw vraag:
tja ik weet het niet 100% zeker , maar als u op medische indicatie in een ZH moest bevallen dan lijkt het mij toe dat alles wat daarmee samenvalt , ook de complicaties ná de bevalling , dat dat niét onder uw ER valt. U was immers al klinisch opgenomen ?
En dát wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Als voorbeeld misschien nog even het volgende :
Stel : je bent opgenomen voor het plaatsen van een nieuwe knie.....tijdens de operatie gaat er iets goed mis met het hart en je wordt halsoverkop geopereerd aan het hart en daarna naar de afdeling cardiologie gereden en komt aan de hartbewaking te liggen....
Ik denk dan dat dat óók niet van je ER af gaat..🤔 ik probeer mee te denken.....
Ik ben me er heus wel bewust van dat het belangrijkste is dat mijn kind gezond ter wereld kwam, ik ben namelijk al 2 keer een kind verloren dus ik weet wat dat waard is. Het gaat mij om mijn rechten. Ik ga niet zeggen: " joepie ik en mijn kind leven dus ik ga even geld rondstrooien en rijke instanties even 385 euro geven" als hun geen recht hebben op mijn geld, ga ik het ook niet geven. Niet lullig bedoeld maar het lijkt wel of je daarmee denkt dat ik geld belangrijker vind dan mijn kinderen, en dat is niet zo.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door Lowieze »

Helemaal niet erg hoor Harmke dat u nu pas kunt reageren.
Ik lees op de site van het Zorginstituut het volgende: “Ook kosten die verband houden met het behandelen van aandoeningen die zich tot 6 weken ná de bevalling voordoen en verband houden met de zwangerschap, vallen niet onder het eigen risico. De restrictie van 6 weken geldt niet voor het verwijderen van placentaresten.”

Ik kan me voorstellen dat het u veel moeite zal gaan kosten om uw eigen risico terug te krijgen, ik zelf zou daar niet teveel energie in gaan steken.
Waarschijnlijk eindigt dit in een welles/nietes gedoe. En ik denk dat u die energie wel beter kunt gebruiken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door kokka »

harmke schreef:
24 aug 2019 15:06
moederslink schreef:
23 aug 2019 19:30
Dat ben ik helemaal met je eens, Kokka.
Wat betekent die € 385 wanneer moeder en kind gezond door deze bevalling zijn gekomen?!

Maar een antwoord op uw vraag:
tja ik weet het niet 100% zeker , maar als u op medische indicatie in een ZH moest bevallen dan lijkt het mij toe dat alles wat daarmee samenvalt , ook de complicaties ná de bevalling , dat dat niét onder uw ER valt. U was immers al klinisch opgenomen ?
En dát wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Als voorbeeld misschien nog even het volgende :
Stel : je bent opgenomen voor het plaatsen van een nieuwe knie.....tijdens de operatie gaat er iets goed mis met het hart en je wordt halsoverkop geopereerd aan het hart en daarna naar de afdeling cardiologie gereden en komt aan de hartbewaking te liggen....
Ik denk dan dat dat óók niet van je ER af gaat..🤔 ik probeer mee te denken.....
Ik ben me er heus wel bewust van dat het belangrijkste is dat mijn kind gezond ter wereld kwam, ik ben namelijk al 2 keer een kind verloren dus ik weet wat dat waard is. Het gaat mij om mijn rechten. Ik ga niet zeggen: " joepie ik en mijn kind leven dus ik ga even geld rondstrooien en rijke instanties even 385 euro geven" als hun geen recht hebben op mijn geld, ga ik het ook niet geven. Niet lullig bedoeld maar het lijkt wel of je daarmee denkt dat ik geld belangrijker vind dan mijn kinderen, en dat is niet zo.
Het gaat er niet om of hun recht hebben op jouw geld..het gaat erom dat jij geen recht heb op hun geld. Je ben wel blij dat de medische staf voor je klaar staat, maar niet zo blij dat je er wat geld voor over hebt.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Kokka, ik denk niet dat Harmke het zo bedoelt.
Maar dat ze wil betalen wat ze moet/behoort te betalen en daar ook echt niet moeilijk om doet.
Maar als een zorgverzekering geen recht heeft, in dit geval, op het eigen risico dan is het ook niet nodig dat ze dit gaat betalen.
Ieder het zijne waar je recht je op hebt!!!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door berndv »

Ik heb het afgelopen jaar in een gelijke situatie gezeten, althans mijn vrouw, bij de bevalling van onze dochter. In eerste instantie was het een poliklinische bevalling. Dus met de zorg van de eigen verloskundigenpraktijk in een verloskamer in het ziekenhuis. Dit zou allemaal buiten het eigen risico gaan. Je gebruikt dan eigenlijk alleen een kamer van het ziekenhuis, maar neemt je eigen mensen mee. Ware het niet dat onze dochter in het vruchtwater gepoept had, waardoor het van een poliklinische bevalling opeens een medische bevalling werd. Dus eigen verloskundige kon de tas weer inpakken en werd afgelost door een verloskundige van het ziekenhuis met kraamverzorgster van het ziekenhuis een een opname van 12 uur ter observatie (geboorte was rond 20.00 uur, dus nachtje ziekenhuis).

Doordat de bevalling van poliklinisch opeens medisch werd, werd ook het eigen risico op gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27076
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een poliklinische bevalling zonder medische noodzaak betaal je een eigen bijdrage voor het gebruik van de verloskamer.

Het kan niet kloppen dat, omdat het nu opeens medisch werd het eigen risico werd gebruikt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
27 aug 2019 08:54
Bij een poliklinische bevalling zonder medische noodzaak betaal je een eigen bijdrage voor het gebruik van de verloskamer.

Het kan niet kloppen dat, omdat het nu opeens medisch werd het eigen risico werd gebruikt.
Mijn vrouw is gelukkig aanvullend verzekerd, dus werd de eigen bijdrage volledig vergoed, had ik even geen rekening mee gehouden, hoewel dat bij deze bevalling niet meer aan de orde was. :wink:

Ik zal mijn vrouw eens vragen hoe het ook alweer zat. Er was in ieder geval een kromme constructie, iets met dat omdat mijn dochter opgenomen moest worden ter observatie en dus onder de afdeling gynaecologie viel, werd daar geen eigen risico voor gebruikt, maar omdat mijn vrouw daar natuurlijk ook moest blijven, werd daarvoor wel het eigen risico gebruikt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zekur, de dochter van Unive en dus VGZ groep blinkt niet uit in antwoorden naar de klanten.
Ze zijn de goedkope budget verzekeraar voor jongeren en studenten en bijpassende voorwaarden.

Ook vaak beperkte aantal ziekenhuizen, tenzij het spoed was.
Lastig bereikbaar en vooral even snel een standaard antwoord geven is hun manier om de voordeligste te blijven helaas.
Unive met per jaar betaal korting en bij meer verzekeringen nog pakket korting is nauwelijks duurder, maar die antwoorden wel en kijken eerst naar jou gegevens, iets duurdere maar wel betere service van zelfde eigenaren!

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door criticus2 »

Indien je zoiets wilt weten moet je het navragen bij de NZA.
Ik vind het overigens belachelijk dat je dat zelf zou moeten doen, is werk van de zorgverzekeraar....
Kan je als je dan toch contact opneemt een klacht indienen tegen die zorgverzekeraar. die kent de wet blijkbaar niet.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door Lowieze »

criticus2 schreef:
27 aug 2019 10:25
Indien je zoiets wilt weten moet je het navragen bij de NZA.
Ik vind het overigens belachelijk dat je dat zelf zou moeten doen, is werk van de zorgverzekeraar....
Kan je als je dan toch contact opneemt een klacht indienen tegen die zorgverzekeraar. die kent de wet blijkbaar niet.
Wat staat er volgens u dan daarover in de wet? Want dat is wat TS vraagt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Per telefoon weten ze niet gelijk of je 1e keer of nogmaals belde.

Mijn advies; doe het via Email, 1e keer meestal standaard verhaal, reageer daar dan op met aanvullende vraag en dan gaan ze pas echt zoeken, en kunnen omdat er niemand wacht beter uitzoeken hoe het nu zit.

Via E mail krijgen we meestal beter uitgezochte antwoorden.
Wel duidelijke vragen stellen en ook je klant nummer vermelden.
Ook de datum en nummer van over welke factuur het gaat vermelden want ze pakken soms bewust even een andere om er snel en makkelijk vanaf te komen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door criticus2 »

Lowieze schreef:
27 aug 2019 10:27
criticus2 schreef:
27 aug 2019 10:25
Indien je zoiets wilt weten moet je het navragen bij de NZA.
Ik vind het overigens belachelijk dat je dat zelf zou moeten doen, is werk van de zorgverzekeraar....
Kan je als je dan toch contact opneemt een klacht indienen tegen die zorgverzekeraar. die kent de wet blijkbaar niet.
Wat staat er volgens u dan daarover in de wet? Want dat is wat TS vraagt.
dat weet ik niet. maar volgens TS weet de eigen verzekering dat ook niet:
Aangezien mijn eigen verzekering het antwoord niet wil/Kan geven, probeer ik het hier:
dat ik het niet weet is niet erg. dat een zorgverzekeraar het niet weet wel, aangezien zij mede hun aanmerkelijke marktmacht gekregen hebben om de wet op de basisverzekering goed uit te voeren. VGZ is voor iets anders overigens net door de NZA op de vingers getikt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar is dat zo moeilijk? Als er een rekening komt voor het eigen risico weet de zorgverzekering dus dat je eigen risico moet betalen. En als er geen rekening voor komt weten ze dat je het niet hoeft te betalen. Dan kun je toch niet stellen dat de verzekering het niet weet.

harmke
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2006 13:08

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door harmke »

kokka schreef:
24 aug 2019 16:24
harmke schreef:
24 aug 2019 15:06
moederslink schreef:
23 aug 2019 19:30
Dat ben ik helemaal met je eens, Kokka.
Wat betekent die € 385 wanneer moeder en kind gezond door deze bevalling zijn gekomen?!

Maar een antwoord op uw vraag:
tja ik weet het niet 100% zeker , maar als u op medische indicatie in een ZH moest bevallen dan lijkt het mij toe dat alles wat daarmee samenvalt , ook de complicaties ná de bevalling , dat dat niét onder uw ER valt. U was immers al klinisch opgenomen ?
En dát wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Als voorbeeld misschien nog even het volgende :
Stel : je bent opgenomen voor het plaatsen van een nieuwe knie.....tijdens de operatie gaat er iets goed mis met het hart en je wordt halsoverkop geopereerd aan het hart en daarna naar de afdeling cardiologie gereden en komt aan de hartbewaking te liggen....
Ik denk dan dat dat óók niet van je ER af gaat..🤔 ik probeer mee te denken.....
Ik ben me er heus wel bewust van dat het belangrijkste is dat mijn kind gezond ter wereld kwam, ik ben namelijk al 2 keer een kind verloren dus ik weet wat dat waard is. Het gaat mij om mijn rechten. Ik ga niet zeggen: " joepie ik en mijn kind leven dus ik ga even geld rondstrooien en rijke instanties even 385 euro geven" als hun geen recht hebben op mijn geld, ga ik het ook niet geven. Niet lullig bedoeld maar het lijkt wel of je daarmee denkt dat ik geld belangrijker vind dan mijn kinderen, en dat is niet zo.
Het gaat er niet om of hun recht hebben op jouw geld..het gaat erom dat jij geen recht heb op hun geld. Je ben wel blij dat de medische staf voor je klaar staat, maar niet zo blij dat je er wat geld voor over hebt.
Hahahahahah kokka, jij rukt het helemaal uit zn verband😂😂😂😂😂 makkelijk he, oordelen als je iemand niet kent, hoe weet jij nou waar ik blij om moet zijn... jij weet schijnbaar niet waar het om gaat, ik kan makkelijk betalen, maar als iemand er geen recht op heeft dan betaal ik niet, zo simpel ligt het. En ja, daar zoek ik dingen voor uit. Als ze er recht op hebben maak ik het gelijk over, geen probleem! Goede woordkeuze trouwens: "blij", 😂😂😂😂😂😂😂 ik hoop dat niemand dat ooit hoeft mee te maken, zo "blij" is dat namelijk niet, ik heb gelijk vast laten zetten dat ze mij nooit meer aan de beademing mogen leggen, zo "blij" ben ik!

harmke
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 dec 2006 13:08

Re: Wel of geen eigen risico: bevalling met complicaties

Ongelezen bericht door harmke »

Theotrucker schreef:
27 aug 2019 13:32
Maar is dat zo moeilijk? Als er een rekening komt voor het eigen risico weet de zorgverzekering dus dat je eigen risico moet betalen. En als er geen rekening voor komt weten ze dat je het niet hoeft te betalen. Dan kun je toch niet stellen dat de verzekering het niet weet.
Ik heb al eerder een eigen risico rekening gekregen voor een andere bevalling, na een hoop gebel en gemaild, hebben ze hun excuses aangeboden en hoefde ik niet te betalen, er worden forse fouten gemaakt. Zo goed weten ze het dus niet of het wel of niet terecht is. Dus schijnbaar is het erg moeilijk...

Gesloten