LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Mijn vrouw reed een klein autootje, verzekerd via Mercedes Benz Insurance services. Kosten grofweg per maand 40 euro.

Op enig moment kwam dit autootje niet meer door de APK. Ik ga 'm repareren, maar daar moet tijd en budget voor zijn, dus is hij geschorst uit de wegenbelasting en - zo dachten wij tenminste - ook uit de verzekering.

Dat laatste blijkt per abuis niet te zijn gebeurd. Gevolg, geen factuur of herrinnering, maar 'incassobureau' AVS-Europe.com, met een vordering van 300 euro, of wij even wilden betalen. Flabbergasted door de amateuristische toonzetting en het totaal niet kloppende bedrag, hebben wij eerst Mercedes gebeld of deze partij inderdaad hun incassobureau was. Dit bleek het geval.

Hierop hebben wij aan AVS gemailed dat wij weliswaar erkennen dat er een openstaande post is, maar wij ons niet kunnen vinden in het gevorderde bedrag, en of men ons een specificatie wil doen toekomen. Deze hebben wij ook ontvangen.

Deze specificatie was als volgt opgebouwt. Voor de maand februari stonden er 145 euro 'onbetaalde premie' open (knap, 145 euro in 1 maand, voor een auto met een premie van EUR 40), vervolgens rekende men hier 10 euro rente over (145 euro sinds februari, welke bank is dat, die rente wil ik ook!!!) en 150 euro 'interventiekosten'. Hier had ik nog nooit van gehoord, enig Googlen leverde mij op dat dit de Belgische term is voor incassokosten.

In Nederland hebben we de WIK, wet incassokosten. Deze schrijft voor dat voor een bedrag onder de 1500 euro, men maximaal 15% kosten in rekening mag brengen, met een minimumbedrag van 40 euro. Ook dient er corrrect gemaand te worden, met aankondiging van incassokosten, hetgeen in dit dossier ook niet gebeurd is.

Dus stel er zou 145 euro open staan (wat al betwist wordt), dan zou men daar 40 euro incassokosten én rente bij op mogen tellen. Laten we wild doen, en het tientje rente overnemen, dan blijft er een bedrag van 195 euro uitkomen. Ronden we het af naar boven, naar 200, prima. Dat is nog steeds 100 euro minder dan wat AVS wilde hebben.

Bovenstaande heb ik dus ook zo geantwoord aan AVS, dat wij het bedrag betwisten, er niet over 1 maand bij een maandpremie van 40 euro een bedrag van 145 euro kan openstaan (ik wil weten welke maanden het om zou gaan, zodat ik met bankgegevens kan aantonen dat het niet klopt), dat de 10 euro rente niet klopt EN dat de incassokosten niet kloppen.

Op deze mail hebben wij geen antwoord gehad van AVS. Wel ontvingen we een maand later wéér een betalingsverzoek, voor een nog hoger bedrag. Weer hetzelfde op geantwoord. De derde mail was weer een hoger bedrag, of we even binnen 2 dagen wilden betalen, want anders...

Een week later stond er iemand voor de deur. De meneer deed zich voor als deurwaarder, en wilde met mij aan de deur de discussie over deze vordering aangaan, of beter gezegd, meneer wilde mij vertellen hoe zo'n tokkie ik was dat ik de rekening niet betaald had. Hierbij kwam ook naar boven dat, indien wij niet zouden betalen, hij beslag zou leggen op onze auto (wijzend naar de auto). Toen ik wilde zeggen dat hierover gemailed was, dat de incassokosten niet klopten, begon meneer te schreeuwen dat HIJ het wel wist hoe de wet in elkaar stak en dat ik HEM dat niet hoefde te vertellen. Inmiddels was de vordering wel al opgelopen naar 431 euro. Hoe men van iets meer dan 300 naar die 431 is gekomen, is mij volstrekt een raadsel.

Omdat ik niet gehouden ben om een louche incassobureau aan de deur te hebben staan schreeuwen op een warme dag waarop ook alle buren alle ramen open hebben, heb ik de deur gesloten en heb ik AVS gebeld.

Na bovenstaande aanbeller was ik uiteraard boos. Mijn eerste vraag aan AVS was dan ook, of ze wel goed bij hun hoofd waren. Dit viel, raar genoeg, niet bij AVS in de smaak. Na opgave van het kenteken, kon meneer het dossier inzien, en wilde hij van mij weten wat het probleem was. Ik gaf daarbij aan dat de vordering in dit dossier was opgesteld door een belgische meneer (gezien het gebruik van de term interventiekosten, wat in NL niet bestaat), dit was voor de meneer van AVS een reden om volstrekt uit zijn dak te gaan, en mij verder niet meer te woord te willen staan, waarna hij de verbinding verbrak. Ik heb hierop teruggebeld, in de hoop, het is een grote partij, misschien krijg ik een ander, maar helaas, ik kreeg dezelfde meneer aan de lijn die direct zei niet met mij in gesprek te willen, ik zou hem hebben uitgescholden (kennelijk is Belg een gigantisch scheldwoord) en "hij was klaar met mij", letterlijke woorden.

Nog 2 keer teruggebeld met de insteek het op te lossen, maar meneer wenste niet met mij te praten.

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Radar »

Openingsbericht is te lang, op verzoek van TS volgt hier de rest van het bericht:

Prima, dacht ik, dan bel ik de opdrachtgever wel. Die schrok van wat ik vertelde, heeft het geëscaleerd naar zijn management, en zie daar, uiteindelijk kreeg ik het telefoontje waarin mij verteld werd dat de berekening inderdaad niet klopte, met excuses daarvoor. Over het gedrag van AVS wilde men nog geen uitspraak doen, men wilde eerst wederhoor toepassen, waarvoor ik begrip heb. Als het goed is, krijg ik uiterlijk woensdag een correcte specificatie en een correct betalingsvoorstel.

"Goed dan is de kwestie dus opgelost, waarom post u hier?". Omdat de incassopraktijken van AVS-europe.com ECHT NIET door de beugel kunnen. 150 euro incassokosten en 10 euro rente bovenop een (ook al incorrecte) factuur van 145 euro duwen, dat grenst aan oplichting. 15% mag het zijn in nl, dit is meer dan 100%, oftewel, ongeveer het ZESvoudige. Maar zelfs dát is nog niet echt de reden waarom ik dit hier post. De man die mij aan de deur bezocht, is veel kwalijker. Deze deed zich namelijk voor als (gerechts)deurwaarder, wat hij helemaal niet was. Vervolgens dreigde hij met zaken waartoe hij helemaal niet gerechtigd was (inbeslagname auto) en wat ook helemaal niet kan. Voor de duidelijkheid; de auto is niet gefinancierd gekocht, is gewoon ons eigendom, en was alleen verzekerd bij MB.


Voor de duidelijkheid; toen ik de deur dicht deed, duwde de man zijn 'exploot' door de brievenbus, waarin letterlijk, zwart op wit staat, dat men, bij uitblijven van betaling, overgaat tot het 'terugnemen van het object'. Zoals gezegd was het nu gevorderde bedrag 431 euro, zonder enige vorm van uitleg waar die extra kosten vandaan gekomen waren.

Dit is strafbaar en heet afpersing, artikel 137 wetboek van strafrecht. Ik ga hier dus ook aangifte van doen. Ik laat dan het zich voordoen als gerechtsdeurwaarder even buiten beschouwing, dit gaat zuiver over het stukje 'als u niet betaalt, stelen wij uw auto'. Dat is namelijk EXACT wat deze 'deurwaarder', vertaalt naar gewoon nederlands, zei.

Ik ben op zoek naar meer mensen die mogelijk dit probleem gehad hebben, teneinde gezamelijk (meerdere) aangiftes te doen. Uiteraard neemt de politie deze aangifte liever niet op. Volgens de politie is een overtreding van het strafrecht, een civiele kwestie.

Verder, uit de reactie van MB alsmede de reacties van AVS, bleek duidelijk dat dit de standaard werkwijze is voor AVS. Ik ben WO opgeleid en niet bang, heb mijn mond op de goede plek zitten, dus ik laat mij niet zo snel bang maken door een incassobureau. Ongeacht van alles, indien Mercedes nu de 145 handhaaft en normale incassokosten rekent, scheelt ons dat al 131 euro. Echter, de dreiging, de intimidatie van zo'n man aan de deur, icm. het dreigement zaken in beslag te nemen, en de incassokosten van 100% van het factuurbedrag.. het kán niet anders, dan er zijn mensen die dit wél betalen. Mensen die al krap bij kas zitten en problemen hebben. Ik hoop dat die dit lezen, en het gaan terugvorderen.

Dus.. zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen met AVS-europe.com?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

AVS? Nog nooit van gehoord. Maar waarom zou Mercedes die € 145 handhaven als de premie € 40 is?

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Je kan een klacht in dienen bij ACM ,Autoriteit Consument & Markt Nog niet zolang geleden is ook Hendricks Incasso door hun op de vingers getikt en teruggefloten vanwege zeer onjuiste incasso praktijken en agressief gedraag naar schuldenaars.
zie
[url]https://nos.nl/artikel/2276758-acm-tikt ... wijze.html

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik ga er vanuit dat U Nederlander is en in Nederland verzekerd bent.....

Vlaamse recht zit namelijk iets anders in elkaar.

Maar een Incasso bureau die zich onterecht als Deurwaarder uitgeeft mag niet.
En de auto en verzekering staan los van elkaar.
Een auto in beslag nemen bij wanbetaler mag wel maar heeft U bij schorsing APK en belasting plicht het ook tijdig aan verzekeraar doorgegeven?

En stond het voertuig niet op de openbare weg?
Dat mag namelijk niet bij schorsen.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik draai al heel wat jaren mee in de incassowereld, en heb nog nooit van deze club gehoord. Als dit structureel zou zijn, met name het zich voordoen als gerechtsdeurwaarder, zou ik het geweten hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

AVS Purmerend heb ik wel vaker negatieve zaken over gehoord.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Moneyman »

Theotrucker schreef:
27 aug 2019 13:44
AVS Purmerend heb ik wel vaker negatieve zaken over gehoord.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
... maar dat heeft weinig met dit topic te maken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat lijkt me ook. Nogal een verward verhaal. Verzekering blijkbaar uit België. Kenteken geschorst. Ik mis nog de belastingdienst. Of komt die pas later dan de verzekering.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Nee. De verzekering is Nederlands, Mercedes Benz Insurance Services. Het is een Nederlandse auto, met een Nederlandse verzekering.

AVS-Europe.com zit inderdaad in purmerend.

Ik heb heel veel heen- en weer gemailed met Mercedes. Ze schrokken er zelf ook een beetje van, hebben het dossier 'teruggenomen', maar wilden toen alsnog even 311 euro aftikken.

Ik heb ze glashelder uitgelegd wat er allemaal mis is, wat ze fout doen, en hoe belachelijk dit is, en ze aangeboden de 3 openstaande termijnen die er waren, te betalen, á 111 euro. Hiermee gingen ze direct akkoord, en het is al betaald.

Van 431 euro met een nepdeurwaarder voor de deur. naar 111 euro. Dan weten ze zelf ook wel dat ze behoorlijk fout zaten.

Voor de duidelijkheid: de man heeft (denk ik) nooit letterlijk gezegd deurwaarder te zijn. Maar er staat wel een grijs iemand in pak met een berg papieren voor je te deur, te wijzen naar een auto, dat hij je auto wel even in beslag zal gaan nemen.

Ik laat mij niet zo snel gekmaken, dus ben er niet ingestonken. Maar als je minder geinformeerd bent, of makkeiljk geïntimideerd, dan trap je hier in.

Daarom zeg ik ook.. heeft u een verzekering bij MB Insurance Services en is daar ooit een incasso op geweest? Controleer eens de incassokosten.

Uit de mailconversatie met AVS bleek dat zij een raamovereenkomst met Mercedes hebben, waarin het vaste bedrag van 150 euro is opgenomen als incassokosten, ongeacht het te vorderen bedrag. Dus ook op 3 tientjes, zetten ze 150 euro.

Daar MB Financial Services een financiele parti is, heb ik melding gedaan bij de Consumentenbond, de nationale ombudsman, de ACM, de AFM en KIFID. Met name de ACM nam de klacht heel serieus.

Als er nog ontwikkelingen zijn, of vragen, hou ik jullie op de hoogte.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Ik ga er vanuit dat U Nederlander is en in Nederland verzekerd bent.....
Correct.
Een auto in beslag nemen bij wanbetaler mag wel maar heeft U bij schorsing APK en belasting plicht het ook tijdig aan verzekeraar doorgegeven?
Nee dat mag NIET. Dat had wellicht gekund als de auto bij hun gefinancieerd was en ik de financiering niet betaal. Maar dat is hier niet aan de orde, de auto is niet gefinancierd, nooit gefinancierd geweest ook, gewoon betaald, en privébezit.

En de enige die dat in beslag mag nemen, is een gerechtsdeurwaarder, na een rechtzaak, waaruit door de rechter een vordering is opgelegd.
En stond het voertuig niet op de openbare weg?
Dat mag namelijk niet bij schorsen.
Hij stond op een parkeerplaats op privégrond, maar zelfs al had ik die auto midden op de A12 geparkeerd, dan is dat nog iets waarover een incassobureau zich totaal niet druk hoeft te maken, het is hun zaak niet. Dat zou iets zijn tussen mij en de overheid.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Dat lijkt me ook. Nogal een verward verhaal. Verzekering blijkbaar uit België. Kenteken geschorst. Ik mis nog de belastingdienst. Of komt die pas later dan de verzekering.
HEt is een lang verhaal. Warrig is het niet.

De situatie was als volgt. De auto moest door APK. Daar kwam ie niet door, door een klein defect wat we nog gaan herstellen. Echter, niet op korte termijn. Dus is de auto geschorst voor de wegenbelasting, EN is de verzekering opgezegd. Dit alles op tijd en op de juiste manier, volgens de opgegeven procedures.

Die opzegging is kennelijk bij verzekeraar niet goed verwerkt, waardoor 3 openstaande maanden ontstaan waren. Hiervoor hebben ze niet gemaand, geen herrinneringen verstuurd, niets. Bij onze discussies hierover wilden ze zelfs proberen om de verzekering tot de dag van vandaag te laten doorlopen. Maar omdat ik de papieren had (bv. schorsingsbewijs RDW) en ook hard kon maken dat de verzekering wél beëindigt was, hebben ze eieren voor hun geld gekozen.

Die 3 maanden had ik strikt genomen óók niet hoeven betalen. Maar dan kom je in het mijnenveld van gelijk hebben en gelijk krijgen, en juridische procedures zijn duur. Ik wilde NU van dit verhaal af. Vandaar dat ik ze heb voorgesteld dat ik alléén die 3 maanden betaal, en geen cent meer. En daar zijn ze dus mee akkoord gegaan.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt bewijs van opzegging en nog gaat u betalen? Uitermate wonderlijk. Dus u hebt eieren voor uw geld gekozen.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

U hebt bewijs van opzegging en nog gaat u betalen? Uitermate wonderlijk. Dus u hebt eieren voor uw geld gekozen.
Wat wil je nou precies bereiken met deze post. Volgens mij ging het om de praktijken van AVS.

Ja ik heb bewijs van die opzegging. De reden dat ik 111 betaal nu, is omdat onderdeel van die afspraak ook is dat Mercedes géén melding doet in het ROY-data systeem wat verzekeraars onderling hebben.

Ik heb inderdaad tot op zekere hoogte eieren voor mijn geld gekozen. Ik had niets hoeven te betalen, maar daarmee ging MB niet akkoord. En verzekeraars hebben machtsmiddelen, waar je als consument niets tegen doet, zoals dat ROY-data systeem. Daarin worden je schadevrije jaren en ook wanbetaling vastgelegd.

Dus ik had de keuze; of een dure hele uitgebreide serie van rechtszaken, of nu die 111 betalen, en dan verzekering hebben dat er geen wanbetaling geregistreerd wordt, én de schadevrije jaren goed doorgegeven worden.

Toch heb ik niet helemaal eieren voor mijn geld gekozen, want ze wilden oorspronkelijk 431 euro hebben. Zie dit:

Afbeelding

En de laatste mail over de gemaakte afspraak:

Afbeelding

Ik weet niet waar het verlangen hier vandaan komt om de fout bij de poster te willen neerleggen, maar vraagt u zichzelf af; gaat zo'n bedrijf van een eis van 431 euro, akkoord met 111, als ze een sterke zaak hebben?

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

En voor je het zegt.. sure ik had mogelijk een rechtzaak over die 111 wel gewonnen. Dan heb je wel al kosten. En hoewel de tegenpartij in NL veroordeeld kan worden tot het dragen van de kosten, dekt dat nooit alle kosten.

En dan komt het volgende stuk; want stel ik zou die 111 niet betaald hebben, er was een rechtszaak gekomen, en die had ik gewonnen, dan had ik daar al kosten aan gehad (hoger dan die 111) én zou Mercedes alsnog doodleuk in ROY-Data gezet hebben dat ik wanbetaler ben zonder schadevrije jaren.

Dat had ik dan weer via een Kort geding ongedaan kunnen laten maken, maar ook daar zijn weer kosten aan verbonden, die je nooit helemaal vergoed krijgt.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Met prijskaartjes. En als ik voor een lager prijskaartje het grootste en belangrijkste gedeelte van mijn gelijk kan krijgen, of met risico op een veel hoger prijskaartje, helemaal gelijk kan krijgen, dan kies ik het eerste. Ook voor de nachtrust.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u zit hier voor een heleboel zaken te waarschuwen. Voor louche incassobureaus en brieven of mails die zogenaamd officieel lijken.

Ik leg helemaal niets bij de poster neer. U had over dat incassobureau een klacht kunnen indienen. En als u werkelijk bewijs had van de opzegging van die verzekering had u over de verzekeraar een klacht kunnen indienen bij het Kifid als zij foute gegevens bij Roy data hadden vermeld. . Dus geen rechtszaak, geen kort geding.

Maar als u met de gang van zaken tevreden bent, is dat natuurlijk prima.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Ik HEB over dat incassobureau een klacht ingediend. Als u gelezen had, had u gezien dat ik de ACM heb aangeschreven, de AFM, en het KIFID.

Dat zijn echter trage instanties. Voordat die in gang komen en in een specifiek dossier iets gaan doen, ben je MAANDEN verder.

Had ik in de tussentijd die auto weer ergens willen verzekeren, had ik alweer in het ROY Data systeem gestaan.

U heeft een heel erg naive en niet kloppende wereldvisie. Ik ben het met u eens dat zoals u het omschrijft het in theorie werkt, maar in praktijk zit het toch echt anders.

Nu is het dossier gesloten, kan ik de auto (als ik 'm gerepareerd heb) weer in de wegenbelasting zetten en verzekeren, inc schadevrije jaren. Dat is mij die 111 voor nu wel waar, hoe onterecht het ook is dat ik die betaal.

Natuurlijk ben ik niet tevreden met de gang van zaken. Dat was ik geweest als dit hele gezever nooit gebeurd was.

Waar ik vooral voor waarschuw hier; heb je een verzekering lopen bij MB Insurance Services én krijg je een incasso van AVS, let dan op de incassokosten, en trap niet in nepdeurwaarders.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik trap nooit in nepdeurwaarders. Ik heb ook nooit van doen met incassobureaus. Mijn autoverzekering wordt maandelijks automatisch geïncasseerd. En daar heb ik nog nooit enig probleem mee gehad.

U hebt zich bang laten maken. Jammer.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Nee, dat heb ik niet. Als ik mij bang had laten maken, had ik 431 betaald. Ik ben ook niet in een nepdeurwaarder getrapt.

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 30 aug 2019 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonlijke aanval verwijderd

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Incasso gehad van AVS-europe? Let op!

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

[verwijderd]

Kent u het ROY-data systeem uberhaupt? weet u wat het doet, hoe het werkt?

Gesloten