Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
nijssenr
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2019 17:38

Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door nijssenr »

Ik heb afgelopen week een nieuwe bankpas van ING ontvangen.
Hierop prijkte ineens een VPay logo. Ik kende dit niet en ben eens gaan googlen.
Vpay blijkt de concurrent van Maestro te zijn en lijkt in het buitenland niet of nauwelijks geaccepteerd.
Zijn er mensen met ervaringen hiermee?
Naast ING maakt ook SNS gebruikt van deze dienst.
Bij ING zag ik dat ze de kaarten willekeurig uitdelen en dat als je wil je kan wisselen.
Is dit aan te raden?
Ik ga binnen kort op vakantie en kom liever niet voor onverwachte problemen te staan.
Bijlagen
Maestro-en-V-PAY-Betaalpas-nieuwe-design.gif_tcm162-141304.jpg
(33.82 KiB) 24120 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door berndv »

Vpay is de tegenhanger van Maestro inderdaad. Waar maestro een ontwikkeling van Mastercard is, is vpay een ontwikkeling van Visa. Beide worden wereldwijd zeer breed ondersteund en binnen europa kan je nagenoeg overal met beide terecht en daar waar in Europa beperkingen zijn, is het juist Maestro die niet ondersteund wordt. Aan de andere kant van de grote plas is het wat anders. Afhankelijk van waar je op vakantie wilt, hoef je niets te doen. SNS heeft een mooi tabelletje op hun site staan hierover:
https://www.snsbank.nl/particulier/beta ... nland.html en dan een stukje naar onder scrollen.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door HADES2001 »

https://www.creditcard.nl/faq/v-pay

hier staat het ook uitgelegt, hoort bij VISA. het klinkt alleen erg onbekend maar wereldwijd zo goed als overal geaccepteerd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is vooral dat "zo goed als" dat natuurlijk wel interessant is. Ik ben ook wel benieuwd hoe het verschil in de praktijk uitpakt. En niet alleen de 'theoretische' tabelletjes.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me af of klanten, die nu ineens een kaart met VPay erop hebben gekregen in plaats van Maestro, daar direct een verklaring bij hebben gekregen van ING.

Ik las op internet een verhaal van iemand die er geen erg in had, naar Thailand ging, en niets met de kaart met VPay kon doen.


ingwebcareteam
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 nov 2009 07:49
Contacteer:

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door ingwebcareteam »

Hallo Nijssenr,

In principe zou V-pay geen problemen op moeten leveren bij betaalautomaten die een V-Pay of VISA logo hebben. Als je toch een andere betaalpas wilt met Maestro logo dan kan dit uiteraard kosteloos. Ik raad dan aan om contact op te nemen met ons via: https://www.ing.nl/particulier/klantens ... index.html

Met vriendelijke groet,

Jildou
ING Webcare

hdullink
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2019 09:48

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door hdullink »

Mijn ervaring is dat betaal- en geldautomaten buiten Europa maar van één van de twee grote merken (Mastercard/Maestro en VISA/V-Pay) gebruikt maakt. Welke dat is kun je niet of lastig van te voren inschatten.

Ik heb twee betaalpassen bij verschillende banken en daarom per se bij één bank een V-pay aangevraagd. Grote kans dat één van m'n betaalpassen het zal doen.

Tot dusver bevalt de V-Pay prima. In Nederland, België en Groot-Brittannië (nog) geen verschil behalve dat contactloos betalen een seconde sneller lijkt te gaan.
In Londen kan de kaart gebruikt worden in het openbaar vervoer (contactless). Ik hoefde geen Oyster-kaart aan te schaffen.
Ik heb tot dusver de kaart één keer gebruikt buiten Europa, een geldautomaat in Freetown, hoofdstad van Sierra Leone in West-Afrika.

Huubjhm
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2019 20:54

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Huubjhm »

Ik ondervind alleen maar problemen met de v-pay kaart van de SNS bank.
Snoep automaten werken niet. (Melding action terminated)
Geld automaten van de ABN AMRO bank precies het zelfde.

Draadloos betalen geeft problemen.

En nu in het buitenland te zijn (België)
Kan ik nergens betalen met met mijn pinpas
Krijg als ik de kaart gebruik de optie 1 v-pay en 2 v-pay.
Druk op 1 of 2 daarna op ok.
Melding Action Terminated.

Had hiervoor een maestro kaart van de SNS bank. En nooit problemen gehad.

Gelukkig kon ik wel contant geld opnemen bij een bank automaat.
Maar toch sta je mooi te kijken met een volle boodschappen kar.
Gelukkig contant geld bij me.
En een creditcard.

Contact gehad met SNS bank. Ze geven aan dat ze dit nog niet eerder hebben gehad.
Krijg een nieuwe pas, weer v-pay. Mocht het probleem nog steeds aanwezig zijn dan mocht ik een maestro kaart aanvragen.

Het probleem zit hem bij v-pay.
maestro kaarten werken prima in Europa.
Nooit problemen gehad.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik heb nog altijd maestro van SNS. Willen ze daar met stoppen? De SNS heeft wel de creditcard gewijzigd van mastercard naar Visa. Tot nog toe geen probleem daarmee gehad. Ca tien jaar geleden had ik vaak problemen in België met de maestro. De laatste jaren gelukkig geen problemen in heel Europa, uitgezonderd supermarkt van Penny in Duitsland. Die lusten de maestro ook niet.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vermoed dat er iets niet goed was met uw pas. Met mijn V-pay pas van ING heb ik nog geen enkel probleem gehad, ook niet in het buitenland. Mijn vrouw heeft een V-pay pas van SNS, eveneens geheel probleemloos.

germa.barten
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 aug 2019 15:37

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door germa.barten »

Zojuist mijn zoon vanuit Curacao gesproken. Hij geeft aan alleen bij bank te kunnen pinnen tegen kosten van € 4,- en in winkels niet te kunnen pinnen in verband met zijn "nieuwe"pas. Wat blijkt..... Hij heeft een Vpay pas!!! en daar kun je op Curacao niet mee pinnen in de winkels. Nu moet hij in Nederland nieuwe "Maestro"pas aanvragen en maar hopen dat deze aankomt in Curacao.
Voorlopig is hij nu gebonden aan het dure pinnen (4€ per pin transactie bij de bank).
Denk denk je goed voorbereid naar je 5 maanden stage te gaan. Je zet je pas op "wereld" en dan ben je daar en kan je niets alleen jezelf op kosten jagen. Fijn dat dit zo goed is gecommuniceerd door de bank.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door berndv »

germa.barten schreef:
28 aug 2019 15:54
Denk denk je goed voorbereid naar je 5 maanden stage te gaan. Je zet je pas op "wereld" en dan ben je daar en kan je niets alleen jezelf op kosten jagen.
Geen idee hoe die voorbereiding is verlopen en bij welke bank uw zoon is, maar bij de ING geven ze duidelijk aan welk type betaalmethode waar gehanteerd wordt. Tja, het is natuurlijk vervelend, maar gelukkig kan hij in ieder geval contant uit de automaat halen, zij het tegen een tarief van 4 euro, maar gelukkig hoeft die niet zonder te zitten.

Corina12
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2019 12:11

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Corina12 »

net terug van vakantie Curaçao, met gezin van onze zoon .heerlijke tijd gehad, op een ding na. Zoon had nieuwe pas van sns bank netjes op wereldbetaling gezet, hij zou de vakantie pot beheren. Bij de eerste beste supermarkt werkt de pas niet. Gelukkig geld automaat in de buurt, maar extra kosten a ruim 4 euro. Volgende dag bij restaurant zelfde verhaal.. daar kon de eigenaar de boosdoener aantonen.. vpay.. De volgende dag SNS gecontact, daar kreeg hij de fijne boodschap dat hij beter de berichtgeving had moeten bijhouden en zich beter op de reis had moeten voorbereiden.. met dank aan de SNS!!!! In het totaal deze vakantie ruim 40 euro aan extra kosten door verplicht geld op nemen bij automaat.
Wij vinden dat een bank bij versturen van een nieuwe pas en zeker als de pas van maestro naar vpay veranderd, de bank de klant veel beter moet wijzen dat er mogelijk landen zijn waar de pas niet goed werkt bij betaalapparaten in winkels enzovoort.

Lady1234
Berichten: 26917
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Had er dan niemand een pas met Maestro?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door berndv »

Corina12 schreef:
03 sep 2019 12:31
In het totaal deze vakantie ruim 40 euro aan extra kosten door verplicht geld op nemen bij automaat.
Dat het bij de eerste melding misschien nog niet direct duidelijk was wat de oorzaak was kan ik mij voorstellen. Maar bij de 2e poging tot pinnen was duidelijk wat de oorzaak was. Als beheerder van de vakantiepot had die toen ook leering uit kunnen trekken en de rekening direct leeghalen. Natuurlijk heb je dan het risico om met een relatief grote geldsom op zak te lopen, maar goed, een beetje hotel heeft kamerkluizen en een kluis bij de receptie.
Corina12 schreef:
03 sep 2019 12:31
Wij vinden dat een bank bij versturen van een nieuwe pas en zeker als de pas van maestro naar vpay veranderd, de bank de klant veel beter moet wijzen dat er mogelijk landen zijn waar de pas niet goed werkt bij betaalapparaten in winkels enzovoort.
Ja, maar maestro is ook niet wereldwijd geaccepteerd. Australië, Nieuw-Zeeland en Canada bijvoorbeeld kunt u weer niets met uw maestro pas als u wilt afrekenen. En voor zover ik weet van andere banken staat op de pagina waar werelddekking aangezet wordt ook heel duidelijk beschreven welke passen in welke landen gebruikt kunnen worden. Vervelend, maar als u met een maestro-pas naar Australië was gegaan voor vakantie hadden we ook een topic gehad, want u had toch werelddekking aangezet.

Ik kan mij dan ook wel enigszins vinden in het standpunt van de bank dat hier een stukje voorbereiding overgeslagen is, voorbereiding die naar mijn mening wel noodzakelijk is voor een reis buiten de EU.

Ik ben blij dat ik voor mijn vakanties mijn creditcard nagenoeg overal kan gebruiken.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Credit card is veel handiger op vakantie. Mastercard en Visa nemen, en je kan denk ik overal wel terecht.
Debet cards met pin zijn lang niet overal zo geaccepteerd als in Europa!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door grun »

Volgens mijn bank (ASN) is Polen eigenlijk het enige land waar je het beste terecht kunt met VPay. In alle andere landen kun je ook met Maestro terecht, alleen niet altijd bij betaalautomaten maar dan weer wel bij geldautomaten of andersom.

Ik heb ook wel VISA creditcard maar daarvan is de limiet niet hoog genoeg voor een lange vakantie.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@grun, dan stort u voor uw vakantie toch wat extra geld op uw kaart. Stel uw limiet is 2500, stort 1500 op uw kaart en u kunt zo langer en meer betalen tijdens uw vakantie. Hier zie ik het probleem niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Ervaringen in buitenland betalen met VPay

Ongelezen bericht door grun »

Goede tip, daar had ik nog niet aan gedacht.

Plaats reactie