LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoger verbruik na installatie slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat was de variatie in het gasverbruik over de vorige vijf jaar? En gaat het echt over hetzelfde aantal maanden? Door andere opnamedata kan de periode soms een of twee weken verschillen. Dat geeft dan weer een extra "afwijking".

virusje
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2008 09:47

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door virusje »

Tijdens mijn vakantie heb ik de stekker uit de cv ketel getrokken. Gek genoeg heeft de meter elke dag een gebruik van 0.36m3 (0.87 euro )geregistreerd. Toch wel raar. Of ik moet ergens lekkage hebben. Of speelt de meter vals?
Als ik terug kijk naar 2018. Met de cv ketel aan is het verbruik 0.16 m3.
Op jaar basis tikt het toch wel aan

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door berndv »

virusje schreef:
27 aug 2019 02:21
Tijdens mijn vakantie heb ik de stekker uit de cv ketel getrokken.
Waarom dan alleen de stekker er uit en niet ook het gas afsluiten? Het is niet onmogelijk dat uw ketel het gas niet volledig afsluit en dit afvoert via het afvoerkanaal. Door ook de gaskraan dicht te draaien kunt u uitsluiten dat de ketel gas verliest.
virusje schreef:
27 aug 2019 02:21
gebruik van 0.36m3 (0.87 euro )
Ik zou ook kijken naar een ander energiecontract. Als u 0,87 euro betaalt voor 0,36 m3 gas dan heeft u wel een verrekte duur contract.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Of is dat door weer zo'n toon berekent? Bijna € 2,50 per m3 is te veel.

virusje
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2008 09:47

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door virusje »

berndv schreef:
27 aug 2019 08:18
virusje schreef:
27 aug 2019 02:21
Tijdens mijn vakantie heb ik de stekker uit de cv ketel getrokken.
Waarom dan alleen de stekker er uit en niet ook het gas afsluiten? Het is niet onmogelijk dat uw ketel het gas niet volledig afsluit en dit afvoert via het afvoerkanaal. Door ook de gaskraan dicht te draaien kunt u uitsluiten dat de ketel gas verliest.
virusje schreef:
27 aug 2019 02:21
gebruik van 0.36m3 (0.87 euro )
Ik zou ook kijken naar een ander energiecontract. Als u 0,87 euro betaalt voor 0,36 m3 gas dan heeft u wel een verrekte duur contract.
Gisteren avond de gas kraan dicht gezet en en straks nog even kijken.
Ik had de stekker er uit getrokken om elektriciteit te sparen. Zou een slechte zaak zijn als de ketel zo veel lekt op een dag. De prijs is idd berekend vanaf toon/app.
Als ik per uur kijk is het 0.01m3
Kben benieuwd wat het is.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
29 aug 2019 08:08
@theo Trucker hoe minder je verbruikt hoe hoger de prijs per m3. € 2,50 per m3 gas tijdens vakantieperiode waarin je nauwelijks gas gebruikt is heel normale prijs. In een ander onderwerp is dit ook al eens aan de orde geweest.
Dan begrijp ik dat andere topic toch anders. Die app gooit vastrecht en verbruikskosten op een grote hoop, om zo een prijs per kuub terug te rekenen. Dit is onzinnig.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Natuurlijk kost een m3 altijd hetzelfde. Daarom krijg je ook die rare dingen met die toon. Hij pakt inderdaad de vaste kosten plus de gebruikskosten en deelt dit weer door het aantal dagen. Dit geeft een gemiddeld verbruik maar geen absolute waardes. Omdat er altijd vaste kosten zijn vertelt toon dat je elke dag gas nodig hebt. Ik controleer mijn slimme meter meter met enelogic. Tot op een kwartier nauwkeurig. Ik heb een combiketel, gas voor verwarming en warm water tappen, afwassen, wassen en douchen.
Ik zet niets uit in mijn vakantie, maar mijn gasverbruik staat in de vakantie op 0.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
29 aug 2019 08:47
Kees2850 schreef:
29 aug 2019 08:08
@theo Trucker hoe minder je verbruikt hoe hoger de prijs per m3. € 2,50 per m3 gas tijdens vakantieperiode waarin je nauwelijks gas gebruikt is heel normale prijs. In een ander onderwerp is dit ook al eens aan de orde geweest.
Dan begrijp ik dat andere topic toch anders. Die app gooit vastrecht en verbruikskosten op een grote hoop, om zo een prijs per kuub terug te rekenen. Dit is onzinnig.
Onzinnig, maar wel het meest begrijpelijk voor de meeste mensen. En het is niet zo moeiljk om met een handig algoritme de boel redelijk nauwkeurig de presenteren.

Bijvoorbeeld: je weet dat iemand in voorgaande periodes X m3 gas gebruikt. Dan verdeel je in eerste instantie het jaarlijkse vastrecht over X m3. Als je gedurende de tijd ziet dat het verbruik afwijkt van eerdere gegevens corrigeer je het vastrecht geleidelijk. Als je dat iedere dag doet werkt dat prima. De formule past op 1 regel code.

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
29 aug 2019 10:44
16again schreef:
29 aug 2019 08:47
Die app gooit vastrecht en verbruikskosten op een grote hoop, om zo een prijs per kuub terug te rekenen. Dit is onzinnig.
Onzinnig, maar wel het meest begrijpelijk voor de meeste mensen.
Een kuub prijs van 2,50 euro is juist onbegrijpelijk en sticht verwarring

renewouters schreef:
29 aug 2019 10:44
En het is niet zo moeiljk om met een handig algoritme de boel redelijk nauwkeurig de presenteren.

Bijvoorbeeld: je weet dat iemand in voorgaande periodes X m3 gas gebruikt. Dan verdeel je in eerste instantie het jaarlijkse vastrecht over X m3. Als je gedurende de tijd ziet dat het verbruik afwijkt van eerdere gegevens corrigeer je het vastrecht geleidelijk. Als je dat iedere dag doet werkt dat prima. De formule past op 1 regel code.
Mooi dat het in 1 regel code past, maar je bent wel appels en peren aan het optellen.

Juiste weergave laat vastrecht per dag zien (delen door 365 , kan ook op 1 regel) naast het verbruik van die dag. Of alleen het verbruik.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan kost dat stomme ding ook nog € 4,50 per maand.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En brengt de mensen in de war.

virusje
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2008 09:47

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door virusje »

Sorry voor de verwarring, ik denk dat de gasprijs incl allerlei heffingen en belastingen zijn.
maar terug op de meterkomende, de meter is 18 uur gasloos geweest en heeft 0.003 m3 verbruikt, dat is het dus niet.
toen de gaskraan weer open werd gezet kwam de leiding niet op "druk", pas na het afsluiten van de kraan vlakvoor de CV ketel kwam de gasdruk pas terug. (soort van lekkage blokkering in de meter), dus de CV ketel lekt dus gas, ook met de stekker er uit. ffies snel terug gerekend 98m3 in het afgelopen jaar. dus snel de CV ketel maar na laten kijken...

virusje
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2008 09:47

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door virusje »

Goedeavond, de monteur is geweest en gasblok was lek, dus de meter is goed, jammer dat het niet eerder ontdekt is,
maar zonder slimme meter was ik er niet achter gekomen..

16again
Berichten: 16102
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door 16again »

virusje schreef:
03 sep 2019 01:24
Goedeavond, de monteur is geweest en gasblok was lek, dus de meter is goed, jammer dat het niet eerder ontdekt is,
maar zonder slimme meter was ik er niet achter gekomen..
Met slimme meter gaat dat wel makkelijker.

Maar ook de oude meter had gewoon afleesbaar tellertje. En ik ken mensen die elke dag de stand noteren, dan valt het evengoed op.

virusje
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 feb 2008 09:47

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door virusje »

16again schreef:
03 sep 2019 06:31
virusje schreef:
03 sep 2019 01:24
Goedeavond, de monteur is geweest en gasblok was lek, dus de meter is goed, jammer dat het niet eerder ontdekt is,
maar zonder slimme meter was ik er niet achter gekomen..
Met slimme meter gaat dat wel makkelijker.

Maar ook de oude meter had gewoon afleesbaar tellertje. En ik ken mensen die elke dag de stand noteren, dan valt het evengoed op.
Ja en nee, omdat het warme water ook via de CV ketel gaat is dit lastig te monitoren, of je moet voor de meter gaan zitten.
ik kan nu per uur kijken wat er gebeurd, er van uitgaand dat het klopt wat de meter aangeeft. (zie een van de berichten hierboven)

frisian62
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2006 16:15

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door frisian62 »

Wil nog wel even opmerken dat sommigen zeggen dat wanneer je slimme meter teveel aan geeft het ook zo kan zijn dat de oude meter te weinig aan geeft.
Nou dat lijkt me allemaal gelul, want zou de leverancier dan niet al lang aan de bel hebben getrokken of geven die het gas gratis weg?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoger verbruik na installatie slimme meter

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe moet die leverancier weten dat op een specifiek adres meer is geleverd dan de meter op dat adres aangeeft?

Gesloten