LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tien10
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2015 12:46

Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Tien10 »

Ik ga mijn huis verkopen op het moment dat ik een huurwoning aangeboden krijg. Ik heb een aflossingsvrije hypotheek en heb er niets aan afbetaald. Ik ga over 3 jaar met pensioen en hoop uit de verkoop iets over te houden en met een gedeelte (als dat allemaal zou kunnen) de verhuizing te betalen en de inrichting ervan. Mijn salaris voldoet voor sociale verhuur aan de voorwaarden, dwz ik verdien niet te veel. Nu is er per 01-07 een nieuwe regeling gekomen waardoor je met te veel eigen geld niet meer in aanmerking zou komen voor een huurwoning. Over drie jaar is mijn inkomen ( aow en klein pensioentje) echt niet genoeg voor vrije sector, waardoor ik tussen wal en schip dreig te komen. En dat alleen omdat ik nu "dreig" een beetje eigen geld te hebben. Wie heeft hier ook mee te maken gehad of wie heeft tips voor mij?

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar welke regeling moet dat dan zijn? Ik kan er niks over terugvinden. Het enige wat ik kan terugvinden is dat je geen huurtoeslag kunt krijgen als je teveel vermogen hebt. Dat is momenteel iets meer dan 30.000 euro per persoon.

Zie voor uitgebreide informatie de site van de woonbond: https://www.woonbond.nl/wat-kost-huren-2019

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De regels kunnen per regio verschillen. Plaats eens een link waar je dat hebt gelezen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door grun »

Tien10 schreef:
29 aug 2019 14:53
Over drie jaar is mijn inkomen ( aow en klein pensioentje) echt niet genoeg voor vrije sector, waardoor ik tussen wal en schip dreig te komen. En dat alleen omdat ik nu "dreig" een beetje eigen geld te hebben.
Wat noemt u een beetje? Onderstaande link is van een woningbouw die 4% van het vermogen bij uw aow en klein pensioentje optelt. Hebt u bijvoorbeeld 200.000 euro, dan komt er per jaar 8.000 euro bij.
https://www.hbvva.nl/veelgestelde-vragen/#toggle-id-7

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar verwacht u dan binnen korte tijd ern sociale huurwoning aangeboden te krijgen? En als u een woning aangeboden krijgt, is uw huis toch nog niet verkocht?

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door piet987654 »

Zoals hierboven is aangegeven zijn er woning stichtingen waar het spaarvermogen niet van belang is.
Echter een zijn er ook zoals hierboven een voorbeeld, dat er een bepaald percentage van uw spaargeld
bij uw inkomen wordt bijgeteld. Kijk hiervoor eens op de website van de verhuurder waar U een huis van
wilt huren. Indien mogelijk vermeld hier een link naar hun website, dan kan iedereen meekijken welke regels
er gelden. Een heel erg goed antwoord is hierboven gegeven door "Lady1234" Op het moment van
accepteren van een huurwoning staat het geld van de verkoop nog niet op uw rekening. Dus is dat niet van
belang. Er wordt immers gekeken op ofwel 1 Januari ofwel op de datum van het huurhuis aanvaarden naar de
hoogte van uw spaargeld. Wat U nadien ontvangt aan vermogen door verkoop van een huis is dan niet meer
van belang, U had immers ook dat bedrag kunnen winnen in de, als voorbeeld staatsloterij, Tip: Vraag GEEN huur
en of zorgtoeslag aan want ook al is uw inkomen nog zo laag. met een spaarsaldo boven een bepaald bedrag
krijgt U deze niet meer.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er zijn ook wbv's waar het koophuis al daadwerkelijk verkocht moet zijn (wordt gecheckt).
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 29 aug 2019 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hoeveel hou je over?

Als het na stoppen hypotheek en betalen makelaar minder dan €30.000,- is en je gaat het ook nog gebruiken voor inrichting en verhuizen hou je nauwelijks iets over zo als ik dit gelezen heb.

Dan is het maar de vraag of je bij verkoop woning ook een huur woning kreeg, vaak is vooral voor Sociale woningen en lange wachtlijst en zou je zelf dakloze kunnen worden als je eerst verkocht en nog geen huis hebt gehuurd.
Eerst een huurhuis, dan binnen 1 maand verkopen zou ik op dit moment zeggen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
29 aug 2019 16:49
Er zijn ook wbv's waar het koophuis al daadwerkelijk verkocht moet zijn (wordt gecheckt).
Maar dan toch nog niet opgeleverd, anders sta je op straat.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Lijkt me onmogelijk zo'n overgang.
Je zet je op de wachtlijst voor een huurhuis en zodra je bericht krijgt dat er een woning is toegewezen bel je een makelaar om je woning met spoed te verkopen?

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
29 aug 2019 17:12
ZeerPrivé schreef:
29 aug 2019 16:49
Er zijn ook wbv's waar het koophuis al daadwerkelijk verkocht moet zijn (wordt gecheckt).
Maar dan toch nog niet opgeleverd, anders sta je op straat.

Nee, je moet de verkoopakte laten zien.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door tttlocke »

piet987654 schreef:
29 aug 2019 16:45
...Tip: Vraag GEEN huur
en of zorgtoeslag aan want ook al is uw inkomen nog zo laag. met een spaarsaldo boven een bepaald bedrag
krijgt U deze niet meer.
Mijn tip: controleer goed of uw straks (nog) recht heeft op huurtoeslag of zorgtoeslag. Met name de vermogensgrens is dan van belang.
Komt u in aanmerking, dan gewoon aanvragen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar, Tien10, heb je al bij een makelaar geïnformeerd wat je woning ongeveer op moet brengen? Dan kun je een beetje een inschatting maken wat je straks in handen hebt. Op de site van de belastingdienst kun je uitrekenen of je wel of geen toeslagen krijgt, en hoe hoog.

Als huur kun je rustig een bedrag van 600 euro invullen, dat betaal je doorgaans toch wel voor sociale huur. Al heb je een bezemkast op 3 hoog achter.

Hier kun je een proefberekening maken: https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

https://download.belastingdienst.nl/toe ... 1z91pl.pdf

Hier kunt u lezen hoeveel vermogen u mag hebben voor de verschillende toeslagen.

En de inkomensgrenzen.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zijn die laatste reacties niet een beetje voorbarig? Tien wil pas over 3 jaar verkopen, dan kunnen de prijzen behoorlijk gekelderd zijn. Hij heeft ook nog niets afgelost. Als het tegen zit blijft er misschien wel een restschuld over.

Vind het wel tijd worden dat Tien eens gaat reageren om wat meer duidelijkheid te geven.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij wil hij ‘nu’ verkopen, omdat hij over drie jaar met pensioen gaat.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
29 aug 2019 18:43
Volgens mij wil hij ‘nu’ verkopen, omdat hij over drie jaar met pensioen gaat.

Oh, ik las het anders. Ik reageer in ieder geval niet meer totdat van zijn kant meer info komt.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik las dat hij wil verkopen zo gauw hij een huurhuis heeft. Dat kan tussen nu en 25 jaar worden.

Voor het moment nok ik er ook mee. Vermoedelijk heeft hij de antwoorden die hij zocht, veel meer kunnen we toch niet doen. Behalve er een oeverloze discussie van maken waar niemand iets mee kan.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

grun schreef:
29 aug 2019 16:00
Tien10 schreef:
29 aug 2019 14:53
Over drie jaar is mijn inkomen ( aow en klein pensioentje) echt niet genoeg voor vrije sector, waardoor ik tussen wal en schip dreig te komen. En dat alleen omdat ik nu "dreig" een beetje eigen geld te hebben.
Wat noemt u een beetje? Onderstaande link is van een woningbouw die 4% van het vermogen bij uw aow en klein pensioentje optelt. Hebt u bijvoorbeeld 200.000 euro, dan komt er per jaar 8.000 euro bij.
https://www.hbvva.nl/veelgestelde-vragen/#toggle-id-7
Ik neem aan dat dat artikel intussen verouderd is.

Voorheen werd inderdaad met 4% van het vermogen boven de heffingsvrije voet gerekend: het bedrag wat de belastingdienst telt als inkomen uit vermogen en waarover zij 30% vermogensrendementsheffing innen (wat effectief neer kwam op 1,2% belasting op vermogen.

Inmiddels zijn die percentages fors lager geworden, en daarmee ook de bedragen die tellen als 'inkomen uit vermogen'.

De reden dat dit meegeteld wordt is heel simpel: bij de toewijzing van sociale huurwoningen telt het totale inkomen van het huishouden, ongeacht de bron van het inkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Teveel geld voor sociale huur door verkoop huis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Tien10 schreef:
29 aug 2019 14:53
Nu is er per 01-07 een nieuwe regeling gekomen waardoor je met te veel eigen geld niet meer in aanmerking zou komen voor een huurwoning. Over drie jaar is mijn inkomen ( aow en klein pensioentje) echt niet genoeg voor vrije sector, waardoor ik tussen wal en schip dreig te komen. En dat alleen omdat ik nu "dreig" een beetje eigen geld te hebben. Wie heeft hier ook mee te maken gehad of wie heeft tips voor mij?
Kun je aangeven waar je die 'nieuwe regeling' hebt gevonden? Het is in elk geval geen landelijke norm, zoals je ook bij de informatie van de Rijksoverheid kunt vinden. Wel telt het inkomen dat je uit het vermogen krijgt meegeteld bij de inkomenstoets.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwo ... huurwoning
Als je 'gewone' inkomen dus net op het randje zit van wel of geen recht op een sociale huurwoning, dan zou het (forfaitaire) Box 3 inkomen dat je uit een hoog vermogen krijgt ertoe kunnen leiden dat je inkomen net boven de grens uitkomt.

Het kan natuurlijk zijn dat in jouw regio of een specifieke woningbouwvereniging aanvullende eisen stelt. Misschien kun je aangeven om welke regio het gaat?

Overigens zijn de regels voor de toewijzing van een woning en voor het recht op huurtoeslag verschillend. Niet alle medewerkers van woningbouw houden daar altijd rekening mee. Het kan dan dus zijn dat een medewerker onterecht denkt dat je geen recht op een huurwoning hebt als je geen recht op huurtoeslag hebt. Maar dat is dus onzin.

Gesloten