LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retourneren navigatie-update

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat herroepingsrecht geldt toch alleen bij koop op afstand?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 18:12
De Dealer geeft aan dat de SD card reader kapot is. Ik neem aan dat zij toch kennis hebben van deze apparatuur. Ze geven echter aan dat ze dit niet kunnen repareren.
Wanneer de dealer de sd kaart met mp3’s in de cardreader had gedaan, zou hij dan ook gezegd hebben dat de cardreader stuk is?
Ik zou eens naar een andere skoda garage gaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door tttlocke »

Theotrucker schreef:
29 aug 2019 19:17
Dat herroepingsrecht geldt toch alleen bij koop op afstand?
Daar had ik het dan ook over. Vandaar ook de vraag of er in de stenen winkel of online gekocht is.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij de dealer?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door tttlocke »

Theotrucker schreef:
29 aug 2019 21:22
Bij de dealer?
Lees het topic nog even terug.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door berndv »

tttlocke schreef:
29 aug 2019 21:11
Theotrucker schreef:
29 aug 2019 19:17
Dat herroepingsrecht geldt toch alleen bij koop op afstand?
Daar had ik het dan ook over. Vandaar ook de vraag of er in de stenen winkel of online gekocht is.
En ook al zou het online gekocht zijn bij de dealer, wat ik betwijfel, er zullen vast autodealers zijn met een webshop, maar het overgrote deel van de autodealers heeft geen webshop.

Maar goed, al zou het dus online gekocht zijn, dan moeten we ook aannemen dat het een sd-kaart is die in een niet-verzegelde verpakking zit, en als het wel in een verzegelde verpakking zit, moet dit wel opgenomen zijn in de algemene voorwaarden. En de algemene voorwaarden moeten op de juiste wijze zijn aangeboden in het verkoopproces van de hypothetische webshop. En dan zitten we ook nog met de termijn, want ik heb ook nog niet gelezen dat ts binnen 14 dagen na aankoop heeft aangegeven het product retour te willen sturen naar de hypothetische webshop van de autodealer.

Maar goed, zo lang ts niet antwoordt of het online of in een stenen gebouw is gekocht, kunnen we allerlei hypotheses er op los laten.

Steinmann76
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2019 12:12

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Steinmann76 »

tttlocke schreef:
29 aug 2019 18:36
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 18:23
Ik heb de officiële software gekocht bij de Skoda Dealer.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
In de showroom bij de Dealer. Product was verzegeld.

Moneyman
Berichten: 30045
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Moneyman »

Steinmann76 schreef:
30 aug 2019 09:24
tttlocke schreef:
29 aug 2019 18:36
Steinmann76 schreef:
29 aug 2019 18:23
Ik heb de officiële software gekocht bij de Skoda Dealer.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
In de showroom bij de Dealer. Product was verzegeld.
Dan heb je uiteraard geen herroepingsrecht. Waarom zou de dealer volgens jou dan toch het product retour moeten nemen?

Steinmann76
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 aug 2019 12:12

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Steinmann76 »

Concluderend zou ik het eigenlijk zo moeten doen. Met de auto naar een geschikt reparatiebedrijf gaan. Mijn navigatiesysteem laten repareren, zonder de navigatie te laten updaten. Dan (in het bedrijf) checken of mbv mijn gekochte officiële update werkt.

Toch vind ik het gek dat de Skoda garage aangeeft dit zelf niet te kunnen repareren. Ook vreemd dat ze mij daar niet bij willen helpen. Mede ook omdat Amundsen+ een Skoda gelieerd bedrijf is.

Ik zet bij Skoda in ieder geval geen stap meer binnen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 aug 2019 09:27
Steinmann76 schreef:
30 aug 2019 09:24
In de showroom bij de Dealer. Product was verzegeld.
Dan heb je uiteraard geen herroepingsrecht. Waarom zou de dealer volgens jou dan toch het product retour moeten nemen?
Als de Skoda dealer product ook niet aan de praat krijgt, en dan de schuld legt bij een cardreader ….die wel MP3s afspeelt.

Hierbij denk ik meer aan "zoek het maar uit" dan aan klantvriendelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30045
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 aug 2019 09:44
Moneyman schreef:
30 aug 2019 09:27
Steinmann76 schreef:
30 aug 2019 09:24
In de showroom bij de Dealer. Product was verzegeld.
Dan heb je uiteraard geen herroepingsrecht. Waarom zou de dealer volgens jou dan toch het product retour moeten nemen?
Als de Skoda dealer product ook niet aan de praat krijgt, en dan de schuld legt bij een cardreader ….die wel MP3s afspeelt.

Hierbij denk ik meer aan "zoek het maar uit" dan aan klantvriendelijkheid.
Best. Maar dat levert nog steeds geen retourrecht op.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een eerder opgeleide automonteur leerde dit niet, alleen de huidige generatie en was die aanwezig?

Niet elke dealer kan dit weten, er is zoveel gekomen en de VAG navigatie die ook in Skoda zit
kan lastige afwijkende regels hebben.

Een Update houd in dat ik niet meer hoef te zwemmen, maar de 2e Coen tunnel kan nemen zonder dat route herberekend werd.
En hoe is de antenne, niet van de radio maar voor navigatie zit er een blok die satellieten moet zoeken!

Een storing los je niet op met Update, alleen de kaarten maar storingen blijven dan gewoon.
Zoek eens een andere Garage, er zijn meerdere dealers, en Seat, VW of Audi mag ook, die hebben hetzelfde!

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
30 aug 2019 10:01
16again schreef:
30 aug 2019 09:44
Als de Skoda dealer product ook niet aan de praat krijgt, en dan de schuld legt bij een cardreader ….die wel MP3s afspeelt.
Hierbij denk ik meer aan "zoek het maar uit" dan aan klantvriendelijkheid.
Best. Maar dat levert nog steeds geen retourrecht op.
Klopt. Maar de koude douche (is die er nog?) lijkt me meer dan terecht.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door renewouters »

Komkommertijd schreef:
30 aug 2019 10:21
Een eerder opgeleide automonteur leerde dit niet, alleen de huidige generatie en was die aanwezig?

Niet elke dealer kan dit weten, er is zoveel gekomen en de VAG navigatie die ook in Skoda zit
kan lastige afwijkende regels hebben.
Dat is onzin natuurlijk. Een bedrijf hoort zijn personeel op te leiden. Ik kan met niet voorstellen dat VAG een dealerschap toekent aan een bedrijf dat zo onprofessioneel is dat het onopgeleid personeel heeft.

En als het personeel wel is opgeleid, en een oudere monteur doet niets met die nieuwe kennis, dan moet die monteur maar plaatsmaken voor iemand anders. Maar probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen in een land waar alles met regeltjes is dichtgetimmerd.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@16again: wat een onzin om het over klantvriendelijkheid en koude douche te hebben. Als een consument zijn zin niet krijgt, is het bedrijf niet klantvriendelijk? Sorry hoor, te belachelijk voor woorden. Als ik vandaag een programma koop voor op de laptop en mijn laptop gaat een uur later kapot, dan heb ik gewoon pech en ga ik er verder niet over jengelen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
30 aug 2019 11:57
@16again: wat een onzin om het over klantvriendelijkheid en koude douche te hebben. Als een consument zijn zin niet krijgt, is het bedrijf niet klantvriendelijk? Sorry hoor, te belachelijk voor woorden. Als ik vandaag een programma koop voor op de laptop en mijn laptop gaat een uur later kapot, dan heb ik gewoon pech en ga ik er verder niet over jengelen.
Verschil hier is dat de laptop in onderhoud is bij de verkoper, en dat de verkoper een foute reden heeft waarom het niet werkt.

Moneyman
Berichten: 30045
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
30 aug 2019 12:15
ZeerPrivé schreef:
30 aug 2019 11:57
@16again: wat een onzin om het over klantvriendelijkheid en koude douche te hebben. Als een consument zijn zin niet krijgt, is het bedrijf niet klantvriendelijk? Sorry hoor, te belachelijk voor woorden. Als ik vandaag een programma koop voor op de laptop en mijn laptop gaat een uur later kapot, dan heb ik gewoon pech en ga ik er verder niet over jengelen.
Verschil hier is dat de laptop in onderhoud is bij de verkoper, en dat de verkoper een foute reden heeft waarom het niet werkt.
Dat weet je helemaal niet.

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Hoe is de koop tot stand gekomen?

De dealer heeft een leveringsplicht, voor een deugdelijk product. Je kunt het echter noch de dealer nog de update kwalijk nemen, als er een hardwarematig defect in de auto zit. De analogie met 'je kunt een geopende DVD ook niet terugbrengen omdat je DVD speler het niet doet' is best redelijk dan.

Ben jij naar de dealer gegaan 'ik wil een update kopen' en kreeg je toen die SD kaart, dan zie ik weinig opties om die koop nog te ontbinden.

Is het echter zo dat de dealer jou die update verkocht heeft 'wist u dat er een update was voor uw systeem?', dan is de dealer wél verantwoordelijk. Die had dan immers vooraf moeten weten/controleren of uw auto geschikt is/in staat is om de update te draaien.

Vergelijk het met banden. Als jij bij een bandenleverancier 17inch banden besteld voor jouw 15 inch velgen, krijg je het geld ook niet terug. Breng je echter 15 inch velgen met banden om er nieuwe banden om te zetten, en besteld de leverancier 17 inch banden, dan hoef jij die ook niet te betalen, maar is het fout van de leverancier.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door 16again »

AVSGedupeerde schreef:
30 aug 2019 16:24
De analogie met 'je kunt een geopende DVD ook niet terugbrengen omdat je DVD speler het niet doet' is best redelijk dan.
Maar hier speelt de DVDspeler wel andere DVDs af. (mp3 sd kaart werkt immers)
Dus de conclusie dat cardReader/DVDspeler stuk is , doet me denken aan Jantje van Leiden .

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Retourneren navigatie-update

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Als je de analogie goed door wilt trekken, speelt de DVD speler wel CD's af. Dat bewijst verder niet veel.

Als techneut ben ik het met je eens; als de SD lezer wel MP3's leest, is het dubieus om te zeggen dat de SD lezer defect is en daarom de update niet werkt. Echter, onmogelijk is het ook niet.

Gesloten