LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Alleen nog betaald tv kijken?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Er wordt blijkens berichten op het ochtendnieuws en in de krant gewerkt aan een nationaal mediaplatform. Op zich logisch in een tijd waarin mensen liever zelf kiezen waar ze naar kijken op een zelfgekozen tijdstip, en bij voorkeur zonder reclame. De zenders mét reclame verliezen marktaandeel en dus inkomsten.
Maar: wij betalen belasting voor het 'gratis' tv kunnen kijken en radio luisteren. Vroeger was dat kijk- en luistergeld. Als zo'n nationaal platform er komt zal het wellicht in de plaats komen van de betaalkanalen die er nu al zijn zoals NLZiet.
Dan is er de keuze: mensen laten betalen en dan geen reclame laten zien, of alles gratis doorgeven maar dan krijg je nog steeds al die reclame.
Dan gaat er dus niet veel veranderen, behalve dan dat je de keuze krijgt om het journaal van 8 uur om 8.30 te gaan zitten kijken (voorbeeld). De andere verandering is dat iedereen gewoon voor ál het tv-kijken en radio luisteren moet betalen, want die belasting zal natuurlijk niet afgeschaft worden. Of wel?
Nog maar een paar jaar geleden lokten ook de kranten mensen naar zich toe met mooie websites. Tegenwoordig zitten ook al die sites achter een betaalmuur.
Nu kan ik er nog mee leven als we moeten betalen voor entertainment, maar het zou diep droevig zijn als we zouden moeten gaan betalen om het 'gewone' nieuws te mogen zien of horen. We hebben toch recht op gratis informatievoorziening, of zie ik dat verkeerd?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Beste antwoord
Gekozen door Miepje1

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

door Theotrucker » 30 aug 2019 14:27

Miepje1, juist goed om daar een topic aan te wijden. Het gaat juist alle kanten uit. Zelden komen er een topic zoveel verschillende zaken met zoveel verschillende mogelijkheden en meningen aan de orde. Meestal is het ja tegen nee en dan worden de stellingen stevig ingegraven zonder dat het er nog iets toe doet.
RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door RamsesII »

Niks is gratis.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik had het nog niet gehoord, maar het is niet iets wat mij direct als een verrassing komt. En ik vind het ook een logisch gevolg als je kijkt naar de verandering van onze dagindeling. Waar het vroeger normaal was dat je van 8 tot 5 werkte, of iets in die strekking, zie je vandaag de dag steeds meer dat mensen hun werktijd flexibel kunnen indelen. De nieuwste aflevering van een serie die je volgt zien op een door de zender bepaalde tijd is niet meer van deze tijd. Die kijk je wanneer je dat zelf wilt, en dat kan ook veelal. De meeste content die op de zenders op vastgestelde tijden uitgezonden wordt, kan je ook on demand kijken wanneer je dat zelf wilt, Een tv-abonnement heeft vandaag de dag al weinig meerwaarde meer, omdat je alle content al kunt streamen. Ik snap dat er zeker generaties zijn die het nu nog fijn vinden dat de content gewoon aangeboden wordt volgens een vaste programmering, die zitten er niet op te wachten om in een lijst van programma's te zoeken naar iets wat ze willen kijken. Maar ik denk dat met een jaar of 20 er geen "zenders" meer zijn. Je hebt dan producenten van programma's, welke aangeboden worden op een streaming-platform.

Naar mijn mening kan dat ook nog steeds wel binnen het huidige systeem met kijk- en luistergeld, of zoals het dan in ieder geval via de belasting staat. Je hebt een deel content die voor iedereen vrij te zien is, gesubsidieerd met overheidsgelden. En of dit nog in de vorm moet van "een omroep" weet ik niet. Dit zou ook kunnen in de vorm van een centraal aangesteld subsidie-orgaan dat de subsidies verdeelt op basis van aanvragen door producenten van content aan de hand van criteria. Deze gratis content kan dan op eenzelfde platform als betaalde content beschikbaar zijn, waarbij je de betaalde content in een "pay per view" of een "flatrate" abonnement kunt bekijken.

Het klinkt heel utopisch, maar dit is wel waar we naar toe gaan.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Miepje1 schreef:
30 aug 2019 08:49
Nu kan ik er nog mee leven als we moeten betalen voor entertainment, maar het zou diep droevig zijn als we zouden moeten gaan betalen om het 'gewone' nieuws te mogen zien of horen. We hebben toch recht op gratis informatievoorziening, of zie ik dat verkeerd?
Dat recht wordt je toch ook helemaal niet ontnomen? Het komt alleen -wellicht- niet meer via het "ouderwetse" medium "gratis televisie".

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De waarheid is dat reclame tarieven sterk wisselen.

Van 7.00 uur tot 17.00 uur is het zo voordelig omdat weinig kijkers zijn, en nauwelijks rendabel.
De na 20.00 uur leveren meer op en ik denk dat journalisten vaak dingen uit hun verband halen.
De minister overlegd en beslist, en daar moeten we even op wachten.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op NPOStart kun je het journaal en veel nieuws- en actualiteitenprogramma’s van NPO gratis terug kijken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Digitenne free to air blijft gratis. Nederland 1,2, 3 en regionale zenders plus radiozenders. Aanschaf free to air ontvanger kost ca € 32,00.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een geschikte TV die zelf deze kan zoeken en vinden en alleen een Plak antenne op de boot van €5,95 was voldoende!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Losse nieuwe ontvanger met antenne is goedkoper dan een nieuwe tv.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door renewouters »

Miepje1 schreef:
30 aug 2019 08:49
We hebben toch recht op gratis informatievoorziening, of zie ik dat verkeerd?
Waar staat dat recht beschreven? En ook nu is het niet gratis: je hebt een krantenabonnement, je hebt geinvesteerd in radio/TV/pc/internetabonnemtent/etc om nieuws te kunnen vergaren, Zelfs als je de krant gratis gaat lezen in de bibliotheek moet je kosten maken.

Als er werkelijk een recht op gratis informatievoorziening zou zijn, zou alles moeten worden aangeboden zodat je dat echt gratis kunt krijgen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door berndv »

Theotrucker schreef:
30 aug 2019 10:21
Digitenne free to air blijft gratis. Nederland 1,2, 3 en regionale zenders plus radiozenders. Aanschaf free to air ontvanger kost ca € 32,00.
Daar gaat het hier niet over, het gaat er over dat wanneer dergelijke media niet meer op vooraf vastgestelde tijden worden voorgeschoteld door de zenders, er een ander platform á lá NLZiet of Netflix is waar de content wordt aangeboden op afroep in plaats van op de tijd die de zender vindt dat het uitgezonden moet worden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Science fiction bedoel je?

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Over deze plannen had John de Mol het een jaar geleden al. Dat een bundeling van krachten de enige manier was om de strijd aan te kunnen met Netflix, YouTube, Amazon Prime etc. Wat ik nu lees in de media is dus vrijwel een exacte kopie van zijn woorden, zeker niet van Arie Slob https://www.ad.nl/nieuws/grote-nederlan ... ~abf49f9a/

Lijkt mij prima, die versnippering van platforms kost alleen maar extra geld. Ik kijk zelden nog lineaire televisie, heb een abo op Netflix, Videoland en NLZiet. Aan NLZiet valt nog veel te verbeteren o.a. de beeldkwaliteit, aanbod, zoekfunctie etc. Maar 8,- euro p.m. heb ik er, voor de enkele keer dat ik naar een t.v. programma kijk, wel voor over om zonder reclame en betere beeldkwaliteit dan die sd kwaliteit waar de NPO Start nog mee aan durft te komen.

Daarnaast heb ik ook nog een premium abonnement op het AD.

En ik kijk nu ook niet gratis naar t.v. Je betaalt ook via je provider, tenzij je een internet only abo hebt. Het nieuws kan je gratis de hele dag volgen/lezen via o.a. je laptop.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het nieuws kan je gratis de hele dag volgen/lezen via o.a. je laptop.


Ook daar betaal je voor .
Draagbare radio is gratis

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Laat je niks wijsmaken, tv blijft.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

gosewijn schreef:
30 aug 2019 11:45
Het nieuws kan je gratis de hele dag volgen/lezen via o.a. je laptop.


Ook daar betaal je voor .
Draagbare radio is gratis

Hoe bedoel je? Met je privacy? Aanschaf laptop? Inderdaad radio is er nog, maar dat kwam even niet in mijn hoofd op, omdat ik al jaren niet naar de radio luister.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door berndv »

Theotrucker schreef:
30 aug 2019 11:47
Laat je niks wijsmaken, tv blijft.
Het is gewoon een heel logische conclusie. Ik geef het nog 10 á 20 jaar, maximaal. Maar goed, ik vermoed dat wij enigszins van generatie verschillen. Ik weet begin jaren 90 ook iedereen riep dat die niet met zo'n mobiele telefoon ging lopen, als ze me nodig hebben bellen ze maar op de vaste lijn. Inmiddels loopt het aantal vaste lijnen terug en het aantal mobieltjes loopt op. En velen die toen al zeiden dat ze nooooooit met zo'n mobieltje zou gaan lopen is er inmiddels mee vergroeid.

Zo gaat het met veel nieuwe technologieën. Ze zullen heel lang naast elkaar blijven bestaan, maar er komt ook een moment dat het "oude" systeem uitgefaseerd zal worden.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door RamsesII »

ZeerPrivé schreef:
30 aug 2019 11:50
gosewijn schreef:
30 aug 2019 11:45
Het nieuws kan je gratis de hele dag volgen/lezen via o.a. je laptop.


Ook daar betaal je voor .
Draagbare radio is gratis

Hoe bedoel je? Met je privacy? Aanschaf laptop? Inderdaad radio is er nog, maar dat kwam even niet in mijn hoofd op, omdat ik al jaren niet naar de radio luister.
Nee, je betaalt toch voor je internet abonnement

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nee, je betaalt toch voor je internet abonnement
Ja, hèhè, dat abonnement hebben 95% van de mensen toch wel, ook als ze geen nieuws lezen.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Alleen nog betaald tv kijken?

Ongelezen bericht door RamsesII »

ZeerPrivé schreef:
30 aug 2019 12:23
Nee, je betaalt toch voor je internet abonnement
Ja, hèhè, dat abonnement hebben 95% van de mensen toch wel, ook als ze geen nieuws lezen.
Maar dat maakt het nog niet gratis :D

Gesloten