LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
rebco
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 aug 2019 12:27

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door rebco »

APV 4:6

Artikel 4:6
Overige geluidhinder

1.
Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Besluit op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

2.
Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.

3.
Het verbod is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door de Wet geluidhinder, de Zondagswet, de Wet openbare manifestaties, het Vuurwerkbesluit of de Provinciale milieuverordening.

4.
Op de ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) niet van toepassing.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door berndv »

rebco schreef:
29 aug 2019 08:49
1.
Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Besluit op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.
Dan is het dus de vraag of dit officieel als geluidhinder kan worden gekwalificeerd. Daarvoor zal er over een bepaalde langere periode een meting moeten plaatsvinden, een zogenoemde LAEq meting, aangezien het een continue geluidstoon is, zal een langere meting dan 5 minuten niet echt noodzakelijk zijn. Ik heb alleen zeer sterk mijn twijfels of hier een bevredigend resultaat uit zal gaan komen. Maar goed, om dit te bewerkstelligen zult u moeten aantonen dat het apparaat hinder veroorzaakt. Als u dat aantoonbaar heeft, kunt u de gemeente aansporen om te handhaven.

Joep van Ginneken
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jan 2019 10:20

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door Joep van Ginneken »

Ik ben op zoek naar een apparaat wat mensen wegjaagt. Het straatje waar ik woon is geliefd door rijinstructeurs. Zij hebben de gewoonte om met stilstaande auto maar met draaiende motor rustig hun klant vijf minuten te onderwijzen. Onder mijn balkon! (Zij moeten hun leerlingen wel wijzen op "brug open = moter af.")
Buren met kattenverjagers in de voortuin, die bij vallend blad drie maanden lang die vervelend bladblazer uit hun schuurtje pakken.
Een buurvrouw met een stem van een kolonie meeuwen die verkracht wordt. Zij vindt het nodig iedere vaag bekende van af haar balkon te begroeten en een praatje te maken. Elk zomer weer een genot met je balkondeur open.
Verhuizen heeft geen zin want je hebt overal van dit soort typisch die alleen aan zichzelf denken en waarbij het niet in hun botte kop opkomt dat jij ook weleens last van hun kan hebben.

Last van zo'n apparaat? Ruk s'Nachts dat ding uit de grond en praat er met niemand over. Praten met dit soort lui zal niets oplossen. Ze hebben namelijk schijt aan jou probleem.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door berndv »

Joep van Ginneken schreef:
29 aug 2019 15:22
Verhuizen heeft geen zin want je hebt overal van dit soort typisch die alleen aan zichzelf denken en waarbij het niet in hun botte kop opkomt dat jij ook weleens last van hun kan hebben.
Dat kan zeker wel helpen hoor. Hutje op de hei noemen ze dat :lol:

Maar als ik al uw ergernissen zo lees, mag u blij zijn dat de balkondeur weer dicht kan. En als ik de rijdende rechter moet geloven, moet u toch echt wel wat tolereren van de buren.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door piet987654 »

Schaf een hond aan, die horen die toon ook goed. En die beginnen dan te blaffen tegen die pieper.
"Ja sorry buurman, Mij hond blaft tegen uw pieper" Kijken hoe snel buur dan geblaf beu is.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door piet987654 »

Schaf een hond aan, die horen die toon ook goed. En die beginnen dan te blaffen tegen die pieper.
"Ja sorry buurman, Mij hond blaft tegen uw pieper" Kijken hoe snel buur dan geblaf beu is.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mijn buurvrouw heeft hele dagen dr kleinkinderen op bezoek.

Heb je wel de goede besteld dan ? :D

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Gewoon aangifte doen. Die mensen veroorzaken overlast.

Dat het geen hoog volume is, is helemaal niet relevant. Als ik een apparaatje in mijn tuin zet wat elke minuut en zachte piep afgeeft, ook 's nachts, en de buren hebben daar last van, dan kunnen ze de politie bellen.

Geluidsoverlast hoeft niet per se hard te zijn. Het gaat hier om redelijkheid en billijkheid. Zou zo'n zaak voor de rechter komen, dan zou de rechter gewoon oordelen dat die piepers weg moeten, want onredellijke overlast.

Dat, of je neemt 40 katten.

Ellencc
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:02

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door Ellencc »

Probeer eens oordoppen. Ik heb last van vreemde katten in mijn tuin die planten uitgraven en kuilen graven. Ik heb de pest aan mensen die hun katten in mijn tuin uitlaten. Hou ze lekker binnen, ik stuur mijn hond ook niet jullie tuin in. Als mijn hond een kat ziet in de tuin gaat hij er achter aan en als hij hem bijt is het vervelend voor de kat maar de schuld van zijn eigenaar. Hou je beesten bij je, dat doe ik ook. Voor mijn hond zet ik niet zo zo'n verjagen neer, maar anders stond het hier vol.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Ellencc schreef:
30 aug 2019 15:31
Probeer eens oordoppen. Ik heb last van vreemde katten in mijn tuin die planten uitgraven en kuilen graven. Ik heb de pest aan mensen die hun katten in mijn tuin uitlaten. Hou ze lekker binnen, ik stuur mijn hond ook niet jullie tuin in. Als mijn hond een kat ziet in de tuin gaat hij er achter aan en als hij hem bijt is het vervelend voor de kat maar de schuld van zijn eigenaar. Hou je beesten bij je, dat doe ik ook. Voor mijn hond zet ik niet zo zo'n verjagen neer, maar anders stond het hier vol.
Maar de TS heeft helemaal geen katten...
en wel last van het apparaat wat ANDERMANS katten moet verjagen...

AVSGedupeerde
Berichten: 82
Lid geworden op: 27 aug 2019 00:12

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door AVSGedupeerde »

Het is ook een beetje omgekeerde werel. Nu zet ik een bak stront in mijn tuin die gigantisch stinkt. Dan moeten de buren maar met knijpers op de neus gaan rondlopen?

Het probleem met dit soort kwesties is, dat het geld kost om je gelijk te halen. Maar je kunt gewoon je gelijk halen in deze, mits je objectiveerbaar kunt aantonen dat het overlast is. Het moet niet zo zijn dat alleen jij op magische wijze last heb van onhoorbaar geluid, het moet door anderen ook gehoord kunnen worden.

Het gaat er om wat normaal of rechtmatig is. Als je in een woonwijk woont, is het normaal of rechtmatig dat er katten van anderen in je tuin kunnen komen. Of dat eerlijk is of niet, is een andere discussie, maar feit is dat huisdieren niet als onrechtmatig gezien worden, tenzij iemand 200 katten in een klein flatje stopt ofzo.

Een apparaat om dieren te verjagen, wat hinderlijk geluid maakt, 24/7 en overlast veroorzaakt, is NIET rechtmatig.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Overlast van kattenverjager: wat kan je doen? Pieptoon in tuin en slaapkamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Neem zelf een oude wijze Kater, die begraaft netjes tussen de plantjes en bemest mijn tuin.
Ook houd deze oude lastpost alle andere katten uit de buurt of geeft ze een Mee To ervaring!

En als er regelmatig een lesauto onder je balkon stopte voor uitleg,
zorg voor een emmer met modder water en spoel balkon even schoon.
Wedden dat ze daar nooit meer uitleg willen geven!
Of zet als je toch thuis bent je eigen auto daar altijd even!


en als buren wel een Pieper nemen,
radio vol aan en weekje weg gaan...
vakantie nemen in de Doerak.. wedden dat ze deze dan gelijk weg pleuren zodra ik terug ben.

Gesloten