LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Andere onderwerpen over auto en vervoer

Wat vind jij ervan dat de maximumsnelheid op snelwegen omlaag gaat vanwege de stikstofuitspraak?

Onzin, dit gaat automobilisten teveel tijd kosten.
4
7%
Onzin, dit zet toch geen zoden aan de dijk. Kunnen ze niks anders bedenken?
15
25%
Dit is lang niet genoeg. Breng liever de maximumsnelheid overal omlaag naar 100 of zo.
10
16%
Prima, beter voor het milieu.
8
13%
Prima, hadden ze al veel eerder moeten doen.
17
28%
Ach, ik rijd toch geen auto.
7
11%
 
Totaal aantal stemmen: 61

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat vind jij hiervan?

Zojuist stond op RTL-nieuws het bericht dat op een aantal snelwegen de maximumsnelheid omlaag gaat. Dit om te voldoen aan de stikstofuitspraak. Het gaat om de volgende snelwegen:

Van 130 naar 120:
- A1 tussen de aansluiting Barneveld en knooppunt Beekbergen
- A28 tussen strand Nulde en Strand Horst
- A28 tussen strand Horst en knooppunt Hattemerbroek
- A50 tussen knooppunt Beekbergen en Epe

- A2 tussen knooppunt Holendrecht bij Amsterdam en Maarssen: nu mag je in de avonduren 130 en overdag 100, dat wordt straks permanent 100.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... a1-a28-a50

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien compenseren door op andere plekken de maximumsnelheid te verhogen?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ze willen de uitstoot compenseren, niet de snelheid.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door BL2 »

De uitstoot compenseren, wat een onzin toch weer. Maar wel elke dag 5 zware vrachtwagens van Amsterdam naar puntje Zeeland laten rijden om rioolslip af te voeren, wat komend jaar weer allemaal terug moet naar....... Amsterdam !

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door RamsesII »

Het wordt er allemaal wel weer duidelijker op zo

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gewoon overal 100. In tijd maakt 't niet uit, in energiegebruik wel en het is heel duidelijk en heel gemakkelijk.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze doen maar. Kom nooit op die wegen.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Merkwaardige reactie voor iemand van uw kaliber. Alles mag, als het mij maar niet raakt. Een NIMBY aanhanger dus....
Maar goed: een kerncentrale, een vuilnisbelt, een AZC, een windmolenpark en dat allemaal in uw straat.
Prima idee, want ik woon daar niet.
Maar on topic: prima idee en alles naar 100 km/uur. Ik schat in dat in reistijd dat binnen Nederland tot hooguit 20 minuutjes extra kan oplopen.

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door pieterenien »

Verbied liever het super vervuilende vuurwerk met oud en nieuw!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik rij heel veel op dijkwegen met maximum snelheden van 50, dan weer 60, stukken van 30. Mijns inziens zet een verlaging van 130 naar 120 helemaal geen zoden aan de dijk.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

'Volgens TNO veroorzaakt het 5 procent meer uitstoot als je 130 kilometer per uur rijdt, dan als je 120 kilometer per uur rijdt. Bij 100 kilometer per uur scheelt het 16 procent.' Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hee ... g-te-doen/
Terug naar 100 dus want dat zet wel degelijk zoden aan de dijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:
02 sep 2019 12:12
'Volgens TNO veroorzaakt het 5 procent meer uitstoot als je 130 kilometer per uur rijdt, dan als je 120 kilometer per uur rijdt. Bij 100 kilometer per uur scheelt het 16 procent.' Bron: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hee ... g-te-doen/
Terug naar 100 dus want dat zet wel degelijk zoden aan de dijk.
Het scheelt inderdaad heel veel. Ook in je portemonnaie trouwens.

Bij maximum 100km/u haal ik ca. 1450 km op 1 tank diesel. Als ik richting zuiden en oosten ga, waar bijna alles 120/130 km/u is, haal ik maximaal 1100 km.

Als je het dan niet voor een wat schonere lucht doe, doe het dan voor jezelf....

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik rijd graag wat harder, dus als het voor mij moest lekker de maximumsnelheid naar 160 en een minimumsnelheid op de linkerbaan instellen.

En dat hele milieu kan me helemaal niets schelen.

RamsesII
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:19

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door RamsesII »

Alles wat wij doen zijn toch ieniemienie druppeltjes op een hete plaat als landen zoals China en de VS verder niets doen...

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door scontra »

LectoriSalutem schreef:
02 sep 2019 11:32

Maar on topic: prima idee en alles naar 100 km/uur. Ik schat in dat in reistijd dat binnen Nederland tot hooguit 20 minuutjes extra kan oplopen.
Dan moet ik nog vaker naar de Oosterburen om de vuiligheid uit de motor van m'n speeltje te kunnen branden en daar valt het niet op met al die steenkool en bruinkool stokende burgers en overheden. :lol:

Maar even serieus :

Ervaring voorbeeld: Rotterdam Terbregseplein naar afslag A1 Kootwijk is het rijstijden verschil bij 120 Km/h en 100 km/h ongeveer 5 minuten overdag en s'nachts 8 minuten.
Dus 100km/h is een mooi gangetje, maar vooral s'nachts wel de radio keihard aan en de climate control op 18 graden.

De vraag voor de tegenstanders van een snelheidsverlaging : vijf minuten eerder thuis bij 120 km/h, maar wat ga je dan precies met die 5 minuten doen, langer in je stoel hangen om bij te komen van een gefrustreerde rit met allemaal linksrijdende halvezolen die zgn. haast hebben. ;-))) of in alle rust, goedgemutst en veilig aankomen en wel even de tijd hebben voor Ma en de kids !!

En nu ga ik even m'n rondje op m'n zeer milieuvriendelijke Koga met snelheidsbegrenzer :oops:

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Jefdus »

scontra schreef:
02 sep 2019 12:51

Ervaring voorbeeld: Rotterdam Terbregseplein naar afslag A1 Kootwijk is het rijstijden verschil bij 120 Km/h en 100 km/h ongeveer 5 minuten overdag en s'nachts 8 minuten.
Dus 100km/h is een mooi gangetje, maar vooral s'nachts wel de radio keihard aan en de climate control op 18 graden.
Een ander voorbeeld, wat voor mensen die niet alleen maar gefocust zijn op de randstad ook gewoon de werkelijkheid kan zijn. Van Groningen naar Maastricht. Een goede 350 kilometer. Laten we het afronden op 300 kilometer snelweg. Dan is het tijdsverschil tussen 120 of 100 km/h op de snelweg toch echt wel een half uur. Lijkt me niet verwaarloosbaar.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind het frustrerender om 100 per uur te rijden, terwijl ik weet dat mijn auto met gemak de 200 per uur haalt, dan om 160 te rijden. Ik snap niet waarom mensen denken dat dat altijd met haast en dergelijke te maken heeft. Mijn bus van het werk is begrensd op 120 per uur en dat rijd ik 3x in de week tot aan de Luxemburgse grens. 100 op zo'n gigantische weg voelt dan echt aan alsof je bijna stilstaat. Het heeft vooral met de beperkingen van veel chauffeurs te maken dat we zoveel files hebben. De auto's kunnen al sneller, waardoor mensen minder lang op de snelwegen nodig zouden hebben, wat de filedruk flink zou beperken.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door kokka »

Lady1234 schreef:
02 sep 2019 12:06
Ik rij heel veel op dijkwegen met maximum snelheden van 50, dan weer 60, stukken van 30. Mijns inziens zet een verlaging van 130 naar 120 helemaal geen zoden aan de dijk.
op een dijkweg waar je vaak moet afremmen voor bochten enzo verbruik je meer brandstof dan een contante snelheid op de snelweg.. ook als je daar 130 mag.
het verlagen van de snelheid heeft misschien wel positieve gevolgen voor het milieu, maar ook zeker voor de staatskas. de meeste mensen blijven toch de snelheid rijden waar ze zich comfortabel bij voelen, dus valt er weer meer te flitsen

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, maar waar ik moet zijn, is slechts via die dijken te bereiken.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Maximumsnelheid snelwegen omlaag - wat vind jij er van?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

scontra schreef:
02 sep 2019 12:51

De vraag voor de tegenstanders van een snelheidsverlaging : vijf minuten eerder thuis bij 120 km/h, maar wat ga je dan precies met die 5 minuten doen, langer in je stoel hangen om bij te komen van een gefrustreerde rit met allemaal linksrijdende halvezolen die zgn. haast hebben. ;-))) of in alle rust, goedgemutst en veilig aankomen en wel even de tijd hebben voor Ma en de kids !!

Zegt iemand die niet meer werkt, dus niet meer dagelijks op de snelweg zit en ook geen haast meer heeft.

Gesloten